25.4.2019 Ajoneuvot Parivertailu: Honda CR-V ja Toyota RAV4 – kuinka paljon hybridit kuluttavat? Erilaisia Land Rover Defendereitä Porvoon edustalla. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moottorin parivertailun kulutusmittaukset hämmästyttivät: Honda CR-V ja Toyota RAV4 ylsivät erilaisista tekniikoistaan huolimatta miltei samaan lopputulokseen. Kuten olemme aiemmin kertoneet, tuorein Moottorin parivertailu keskittyy kahteen tutunnimiseen, mutta täysin uudistuneeseen katumaasturiin. Sekä Toyota RAV4 että nyt myös Honda CR-V ovat tarjolla hybridimalleina, joten oli luonnollista asettaa vastakkain juuri nämä versiot. Teimme autoille perusteelliset polttonesteen kulutusmittaukset selvittääksemme, miten varsin toisenlaisilla tavoilla toteutetut hybridijärjestelmät käytännössä toimivat. Teknisiä eroja selvitettiin yksityiskohtaisesti erillisessä jutussa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Teoriasta käytäntöön Lähtökohta eli virallinen WLTP-kulutusmittausnormi ei luvannut Hondalle hyvää, sillä yhdistetyksi kulutukseksi ilmoitetaan peräti 1,2 litraa korkeampi lukema sataa kilometriä kohden (CR-V: 6,9 l/100 km vastaan RAV4: 5,7 l/100 km). Käytännössä Hondan sähkömoottori kuitenkin osallistuu liikuttamiseen varsin tehokkaasti, sillä kulutus asettui sekä maantie- että kaupunkilenkeillämme tuntuvasti lähemmäksi Toyotaa – vaikka aivan samaan piheyteen CR-V Hybrid ei yltänytkään. Vakioidulla maantielenkillämme, jonka keskinopeus oli 79 km/h, Toyota vei vielä melko selvästi vähemmän: kulutus asettui tasan kuuteen litraan sadalla, kun Honda hörppi identtisessä ajossa menolientä neljä desiä enemmän. Kulutus ei kasva Kaupunkilenkillä – keskinopeudella 30 km/h – erot olivatkin sitten jo miltei olemattomat. Nyt RAV4 kulutti 6,1 l/100 km, ja Honda pääsi miltei tappituntumaan 6,2 litran tuloksellaan. Samalla todistettiin jo aiemmin havaitsemamme hybridien erikoisuus, joka on urbaania autonkäyttäjää ajatellen yksiselitteisen positiivinen asia: näiden autojen kulutus ei käytännössä lainkaan kasva, kun maantieajo muuttuu kaupunkisukkuloinniksi. Kummankin kulutusta voi siis kehua alhaiseksi, varsinkin kaupunkiajossa, missä hiljaa hissutellen pääsee etenemään lyhytaikaisesti jopa pelkän sähkömoottorin voimin – ja sitä kautta saavuttamaan vieläkin pienempiä kulutuslukemia. Testiryhmämme mielipide, jonka mukaan oikeastaan vasta nyt näitä autoja voi aidosti kutsua citymaastureiksi, puhuu puolestaan. Havaitsimme toki runsaasti muitakin kehittyneitä kohteita; niistä lisää Moottorin numerossa 5/2019, joka on myynnissä sähköisenä versiona Lehtiluukussa. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille 19.7.2024 Ajoneuvot 304 hevosvoiman Lexus LBX Morizo RR on kuin neliovinen ja ylellisempi GR Yaris – nyt siis täyttä totta! 18.7.2024 Ajoneuvot Porsche Macanin mallisto täydentyi takavetomallilla sekä 4S:llä – 78 440 euron Macan lienee inflaatiokorjattuna Suomen halvin Porsche ehkä jopa koskaan 16.7.2024 Ajoneuvot Vehoniemen automuseon johtaja Leila Suutarinen: ”Vanhoissa autoissa kiehtovat tuoksut, äänet ja historia” 15.7.2024 Ajoneuvot Laskimme kaikkien Suomessa edustavien automerkkien mallistojen keski-iät – arvaat varmasti kuka kauppaa vanhinta mallistoa 14.7.2024 Ajoneuvot Tämä perä kuuluu Audi A5 Avantille – myös sähköinen A6 E-Tron sekä uusi Q5 mahtuvat aivan lähiaikojen uutuuskalenteriin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan