23.3.2019 Ajoneuvot Parivertailu: Honda CR-V ja Toyota RAV4 – etuvetohybridi säästää jo hankintahinnassa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hybridivoimalinja toimii uudistuneiden Honda CR-V- ja Toyota RAV4 -katumaasturien keihäänkärkenä. Vertailuumme valikoituivat säästömallit edullisimmasta päästä. Hybridijärjestelmä, missä sähkömoottori toimii polttomoottorin rinnalla kulutuksen minimoimiseksi, ei ole keskikokoisissa katumaastureissa ennenkuulumaton juttu. Onhan esimerkiksi Toyota myynyt tätä säästötekniikkaa RAV4-mallissaan jo vuosien ajan.Niinpä kun RAV4 uudistui viime vuonna perusteellisesti, hybridivoima asettui jälleen malliston olennaiseksi osaksi. Koska dieselmoottorit ovat pudonneet kuvasta pois, ostajan valittavaksi jää vain kaksilitrainen perusbensaversio 2.0 VVT-iE sekä 2.5 Hybrid, joita saa niin etu- kuin nelivetoisenakin.Moottorin tämänkertaiseen parivertailuun osallistuu etuvetoinen hybridimalli, joka mallimerkintänsä mukaisesti liikkuu 2,5-litraisen bensiinimoottorin (178 hv, 221 Nm) sekä sen parina pyörivän sähkömoottorin (120 hv, 202 Nm) voimin. Järjestelmän yhteistehoksi mainitaan 218 hevosvoimaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHondan paluu hybrideihinHondakaan ei ole hybridipiireissä vasta-alkaja, vaikka meillä myytävissä sähköavusteisissa perheautomalleissa onkin pidetty melko pitkä tauko. Viimeisin hybridi-Honda markkinoillamme oli piskuinen Jazz, jonka myynti päättyi nelisen vuotta sitten.Nyt Hondan hybridijärjestelmä tekee paluun, ja on kaiken kukkuraksi tarjolla CR-V -katumaasturiin ensimmäistä kertaa. Lisämielenkiintoa tuo sekin, että myös CR-V itsessään pistettiin viime vuonna täysin uusiksi. Hybridimallin ohella mallistosta löytyy 1,5-litrainen bensaturbo, ja dieselit ovat Hondallakin siirtyneet historiaan.Toyotan tapaan Hondan hybridi on mukana vertailussa etuvedolla; nelivetoakin kaupataan. CR-V:ssä käytetään kilpakumppania pienempää, kaksilitraista bensiinimoottoria (145 hv, 175 Nm), mutta pääosassa on silti sähkömoottori, joka antaa käyttöön potkua tuntuvasti enemmän (184 hv, 315 Nm).Seitsemän tonnin säästöVarustetasoiksi pyrimme luonnollisesti haarukoimaan mahdollisimman vertailukelpoiset mallit, ja lopulta lähdimme liikkeelle toiseksi edullisemmalla eli Elegance-varustellulla CR-V:llä, jonka perushinta on 42 160 euroa. Sitä vastaan asettui hinnaltaan lähinnä oleva Style-varusteinen RAV4, josta pyydetään 44 022 euroa.Etuvetomallin valitseva säästää jo hankintahinnassa, sillä Hondalla vastaavasti varusteltu nelivetoinen hybridimalli maksaa yli seitsemän tuhatta euroa enemmän, ja Toyotalla nelivetolisää joutuu puolestaan pulittamaan päälle 4 600 euron verran.Hybriditekniikasta johtuen kaikki nämä mallit ovat automaatteja, joten käytön mukavuudessa ei ainakaan pitävällä pinnalla ole eroa. Myöhemmin luomme tarkemman katsauksen sekä CR-V:n että RAV4:n hybriditekniikkaan, eli pysykää kanavalla.Itse parivertailu, missä pureudumme monen muun osa-alueen ohella voimalinjojen toimintaan sekä varusteiden hienouksiin, julkaistaan Moottorin numerossa 5/2019, joka ilmestyy 24. huhtikuuta. Silloin nähdään, kumpi autoista saa katolleen hybridikuninkaan kruunun.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari SaarentausLue myös:Parivertailu: Honda CR-V ja Toyota RAV4 hybriditaistossa Seuraatko Moottoria jo somessa? Kanavamme löytyvät Facebookista, Instagramista ja Twitteristä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y ”Juniper” esiteltiin Kiinassa – tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 16.1.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akkuongelmaan saatiin softapäivitys 16.1.2025 Koeajo Koeajo: Alpine A110 R Turini – R niin kuin raaseri 16.1.2025 Yleinen Tesla päihitti Audin 2024 – syynä luisunut myynti 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti