24.1.2023 Ajoneuvot Dacia Springin käsitys Extremestä on 65 hevosvoimaa – ja lisähinta vain 1 500 euroa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä 20 lisäheppaa tuovat Springiin vähän säpinää, sillä prosentuaalinen nousu on melko iso. Extreme tietää myös varusteluetteloon lisäartikkeleita sinne tänne. Dacia kohautti parisen vuotta sitten Euroopan halvimmaksi sähköautoksi julistetulla Spring -mallillaan. Kuten Dacian filosofiaan vahvasti kuuluu, Spring on hyvin hintatietoinen ja sanalla sanoen pelkistetty, mistä tuloksena sähköautolle hyvinkin huokea hintapyynti.Renault-konsernin kautta Aasian markkinoilta lainattussa ja Kiinassa valmistettavassa Springissä hinta ja voimalinjan kapasiteetti eivät ehkä ole ihan kaikkien toivomalla tasolla. 44 hevosvoiman tehoilla pärjää lähinnä kaupunkipyörityksessä, ja samalla hinnallahan saa jo erinomaisen Dusterin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySpring Extreme - 47 prosentin lisäysHinnat alkaen -versio Spring Essentialiin nähden tämä huippumalli vaikuttaa siis ensisijaisesti auton voimavaroihin. Extremessä käytetään uutta Electric 65 -sähkömoottoria, joka tuo Essentialin Electric 45:een 20 hevosvoiman lisäyksen, tai niin kuin SI-järjestelmä haluaa sanoa, nousun 33:sta 48 kilowattiin. Jos hifistellään prosenteilla, puhutaan tuntuvasta 47 prosentin noususta. Dacia ei kerro tämän tarkempia lukuarvoja, mutta akku pysyy samana 26,8-kilowattituntisena. Yhdistetystä toimintamatkasta isompi moottori näyttää syövän viitisen kilometriä pois (nyt 220 km), mutta kaupungissa päästään edelleen hieman 300 kilometrin paremmalle puolelle.Extreme korvaa aiemman Expressionin, jonka 80 prosenttia Springin yksityisostajista on tähän mennessä valinnut. Extremeen kuuluu lisätehojen päälle myös joitain lisäherkkuja. Techno Pack pitää sisällään 7 tuuman näytön, jonka navigaattori päivitetään langattomasti kuudesti kolmen vuoden aikana. Pakettiin kuuluvat niin ikään peruutustutka ja -kamera. Sivupeilitkin ovat sähkösäätöiset. Extremen tunnistaa helpoiten erikoisesta Copper Brown -yksityiskohtaväristä, jota löytyy niin sisältä kuin ulkoa.Mikä parasta, Extreme kustantaa ainoastaan puolitoista tuhatta euroa Essentialia enemmän. Ranskan hinnastolla tämä tarkoittaa 22 300 euron pyyntiä Extremelle. Lisähinta kannattanee maksaa, ja Extremestä tulee todennäköisesti euroopanlaajuisesti Spring-malliston suositumpi versio. Ehkäpä Extreme jopa vauhdittaa Springin etenemistä kohti Suomen markkinoita.Lähde ja kuvat: Dacia Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 10.4.2025 Uutinen Liian nopealle sähköpotkulaudalle voi rapsahtaa jopa moottoripyörän vakuuttamattomuusmaksut 9.4.2025 Ajoneuvot Selvitys: oma auto hajosi, mutta minkälaisen sijaisauton saa tilalle? 8.4.2025 Ajoneuvot Käytetty Ferrari Ranskasta – ja läpi Euroopan koti-Suomeen ajaen 8.4.2025 Ajoneuvot Kiva, että korealaiset vielä muistavat kaksiovisia loistoautoja – Genesis X Gran Coupé ja -X Gran Convertible 8.4.2025 Uutinen McLaren ripustaa tulevaisuutensa tuntemattoman sähköautostartupin ja luksuksen varaan 7.4.2025 Uutinen Kotimainen Coverion-pohjapanssari sähköautoon – akun pelastaja vai takuun tuhoaja? 7.4.2025 Yleinen Nettiauton tilastot: Polestar 2 alkuvuoden myydyin sähköauto Suomessa 6.4.2025 Ajatuksia autoista Kaksi Volvoa ja menneiden aikojen haikailu johtokunnan neuvotteluhuoneessa – Ajatuksia autoista 6.4.2025 Uutinen Tuleva Renault Twingo taipuu myös Nissaniksi ja Daciaksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä