7.7.2017 Ajoneuvot Dieselsoppa kiehuu Saksassa – Suomessa ei syytä huoleen Dieselin korkea hyötysuhde on hiilidioksidipäästöjen kannalta hyväksi, mutta markkinoiden kokema epävarmuus haittaa myyntiä. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vaikka dieselmoottoriset autot ovat juuri nyt Keski-Euroopassa suurennuslasin alla, suomalaisautoilijoille kohun vaikutukset ovat toistaiseksi vähäisiä. Dieselautot eivät tällä hetkellä ole kovassa huudossa varsinkaan Saksassa. Keväällä ja kesällä on uutisoitu muun muassa sikäläisiin suuriin kaupunkeihin, Stuttgartiin ja Müncheniin tulevista ajokielloista, jotka voimaan astuessaan estävät vanhempien dieselautojen pääsyn keskusta-alueille terveydelle haitallisiin päästöihin vedoten.Tämänkaltaiset rajoitukset, joita on puuhailtu moniin muihinkin Euroopan maihin, ovat entisestään heikentäneet dieselin viimeaikaisissa päästöskandaaleissa ryvettynyttä mainetta. Merkkejä dieselautojen markkinaosuuksien kaventumisesta onkin jo muun muassa Saksassa havaittu.Tämä on saanut myös suomalaiset dieselautoilla ajavat, ja sellaisen ostamista harkitsevat, hämilleen. Onko diesel ympäristöpommi, uskaltaako sellaista enää hankkia, ja miten käy auton jälleenmyyntiarvon?Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKiellot käytössä ennenkinKohun keskellä on syytä muistaa, että Saksassa ajoneuvojen kulkemisen rajoittaminen tietyille alueille päästöjen vuoksi ei ole mikään uusi asia.Saksassa on voimassa pienhiukkaspäästöjä koskeva asetus, ja kymmenet kaupungit ovat asettaneet alueilleen erityisiä ympäristövyöhykkeitä (Umweltzone). Jokainen auto on varustettava auton päästöluokan ilmaisevalla tarralla, joka määrää, saako autolla ajaa ympäristövyöhykkeelle.Käytännössä useimmille näistä vyöhykkeistä pääsee enää vain vuonna 1993 tai sen jälkeen ensirekisteröidyillä bensiiniautoilla sekä vuonna 2006 tai sen jälkeen ensirekisteröidyillä dieselautoilla. Näitä vanhemmilla autoilla pääsy vyöhykkeille on yleensä kielletty.Ei koske uusimpia dieseleitäNyt uutisoidut ajokiellot ovat siis tavallaan vain jatkumoa näille, vuosikausia vanhoille määräyksille.Sitä paitsi uusimmat dieselautot voi rajata keskustelusta pois. Kielto koskisi vain vanhempia, Euro 5- ja sitä edeltävät normit täyttäneitä dieseleitä, eli nyt uutena myytävillä, Euro 6 -päästönormit täyttävillä autoilla ajaminen keskustoihin olisi edelleen sallittua.Euro 6 otettiin käyttöön 1.9.2014 koskien uusien ajoneuvotyyppien tyyppihyväksyntää ja 1.9.2015 alkaen myös niiden ensirekisteröintiä ja myyntiä. Erityisesti typen oksidien, jotka muodostavat toisen terveysvaaran, päästörajat ovat siinä selvästi aiempaa Euro 5 -normia tiukemmat.Kaavaillut kiellot eivät myöskään ole jatkuvia. Esimerkiksi Stuttgartissa ne tulevat voimaan vasta niinä päivinä, jolloin päästöt ylittävät kriittisen rajan.Suomeen ei tulossa kieltojaTärkeintä meikäläisestä näkökulmasta lienee se, ettei Suomeen olla asettamassa vastaavia kieltoja, eli dieselautolla voi meillä ajaa täysin normaalisti.– Suomessa ei ole mitään indikaatioita kaupunkeihin tulevista dieselautojen kielloista, eivätkä ympäristöasiantuntijat ole esittäneet tällaisia rajoituksia, erityisasiantuntija Hanna Kalenoja Tieliikenteen Tietokeskuksesta selvittää.Kalenoja painottaa, että Suomen liikennemäärät, kaupunki-ilman laatu ja dieselautojen määrä huomioon ottaen asia ei ole yhtä akuutti kuin Keski-Euroopassa.– Sillä, että verrataan näiden maiden ongelmia suoraan Suomen tilanteeseen, vain hämmennetään kuluttajia. Dieselautojen jälleenmyyntiarvojen romahtamisesta ei ole mitään merkkejä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyADAC: odottakaa uutta normiaSaksan autoliitto ADAC, lajissaan Euroopan suurin, osallistui sekin kesällä debattiin. Liiton mukaan maan autonostajien kannattaa lykätä dieselauton ostamista ensi syksyyn, kunnes aiempaa puhtaampi Euro 6D -teknologia tulee uusissa automalleissa tarjolle.Syyskuussa käyttöön otettava Euro 6D tarkoittaa käytännössä sitä, että uusille automalleille laboratoriossa suoritetun päästö- ja kulutusmittauksen oheen lisätään tien päällä oikeassa liikenteessä tehtävä RDE-mittaus (Real Driving Emissions -testi).Tällä on tarkoitus päästä paremmin kiinni auton typen oksidi- ja hiukkaspäästöihin, joissa on todettu suurimmat erot laboratoriomittausten ja todellisten, liikenteessä syntyvien päästöjen välillä. Samalla pyritään estämään Volkswagenin pari vuotta sitten julki tulleen dieselskandaalin kaltaisten huijausten toistuminen.Tarve dieselille säilyyAiempaa tiukemmat typen oksidien päästörajat merkitsevät myös sitä, että kaikki dieselautot on jatkossa varustettava SCR-tekniikalla, jossa AdBlue-lisäainetta (veden ja urean seosta) ruiskutetaan kuumien pakokaasujen joukkoon.SCR-tekniikan kalleuden vuoksi edullisimpien dieselautojen tarjonnan ennustetaan jatkossa vähenevän. Isommissa ja tyyriimmissä autoissa dieselin käyttö sen sijaan jatkunee vielä pitkään, sillä kohtuullisesti kuluttavana se on autonvalmistajille hyvä keino pysyä yhä tiukentuvien hiilidioksidipäästörajojen sisäpuolella.Autotuojat ja -teollisuus ry:n eli autojen maahantuontiyritysten ja autoteollisuuden yhdistyksen toimitusjohtaja Tero Kallio näkee, että dieselautojen jälleenmyyntiarvo ei välttämättä kehityksen seurauksena alene.– Dieselauto on paljon ajavalle suomalaiselle edelleen selvästi taloudellisin vaihtoehto. Jos dieseleitä ostetaan jatkossa vähemmän mutta tarve säilyy meillä samana, loogisesti ajateltuna näiden autojen jälleenmyyntiarvon pitäisi jopa kasvaa, Kallio visioi.Turisteillakin tarrapakkoEhkä konkreettisimmin asia koskettaa niitä suomalaisia, jotka ovat matkailemassa omalla autollaan Eurooppaan ja sattuvat dieselöimään edellä mainituille ympäristövyöhykkeille. Ajokiellot saattavat sotkea hartaasti suunnitellun lomarytmin.Automatkalle suuntaavan on huomioitava, että myös Suomeen rekisteröidyltä autolta vaaditaan edellä mainittu päästöluokan ilmaiseva tarra, jos autolla mielii ajaa saksalaiselle ympäristövyöhykkeille.Se, mitä päästöluokkaa oma auto edustaa, on helposti selvitettävissä. Päästöluokka on merkitty yleensä auton rekisteröintitodistuksen teknisen osan Erikoisehdot ja huomautukset -kohtaan. Jos tieto puuttuu, se voidaan täydentää todistukseen katsastustoimipaikalla.Teksti: Jussi Saarinen Lähteet: Automotive News Europe, Motiva Kuvituskuvat: Moottorin arkisto Lisätietoja Saksan ympäristövyöhykkeistäLisätietoja dieselien päästöistäMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 8.6.2025 Ajatuksia autoista Aika entinen ei koskaan enää palaa: Dieselgate rikkoi autoalan viattomuuden 10 vuotta sitten – Ajatuksia autoista 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV – plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä 7.6.2025 Yleinen Volvo keksii turvavyön uudelleen – nyt tekoälyllä ja ohjelmistopäivityksillä 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä 6.6.2025 Uutinen Kiinan kuristusote: nousevatko harvinaiset maametallit ja magneetit seuraaviksi piisiruiksi? 6.6.2025 Uutinen Täysin uusi Nissan Leaf lähestyy – aerodynaamisin Nissan ikinä, toimintamatka 300–500 kilometriä 5.6.2025 Ajoneuvot Lähes joka kolmas auto hylättiin katsastuksessa – myös sähköautojen viat kasvussa 5.6.2025 Liikenneturvallisuus Kiveniskemät yleistyvät tuulilaseissa – lähes joka toisessa autossa vaurioita Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 8.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 85 Sportline – RS-mallia odotellessa 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV - plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 7.6.2025 Klassikko Villi viisikymppinen: Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 juhlii klassikkoikää 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 2.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz E 350 Bluetec Cabriolet - avomersu, joka ei kavahda asuntovaunua tai venetraileria 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”