3.5.2019 Ajoneuvot eVito saapuu Suomeen – luvassa viikon sähköinen pikavisiitti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pakettiautomarkkinan tonniluokkaa sähköistävä E-Vito saapuu Suomeen, mutta vielä tässä vaiheessa kyseessä on vain messuvierailu. Sähköisestä keskikokoluokan pakettiautosta kiinnostuneille tarjoutuu mahdollisuus tutustua Mercedes-Benzin tonniluokan edustajaan Kuljetus-Logistiikka 2019 -messutapahtumassa Helsingin Messukeskuksessa 9.5.–11.5.Maahantuojan mukaan tapahtumassa ensimmäistä kertaa esiteltävä auto on Suomessa vain viikon mittaisella pikakäynnillä, mutta kyseessä on jo siinä määrin valmis tuote, että asiakastoimitusten luvataan alkavan ensi vuoden jälkipuoliskolla.eVito on valmistajansa nykyisen pakettiautomalliston ensimmäinen täyssähköinen edustaja. Muut seuraavat tosin pian perässä, sillä Mercedes-Benz Vans on kertonut tuovansa markkinoille sähköversion koko mallistosta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaupunkiajoon passeliMercedes-Benz eViton akkukapasiteetti on 41,4 kWh, joka takaa autolle noin 150 kilometrin toimintamatkan yhdellä latauksella.Valmistajan mukaan jopa epäedullisissa oloissa kuten alhaisissa lämpötiloissa ja täydellä kuormalla päästään 100 kilometrin toimintamatkaan. Mahdollisten suomalaisasiakkaiden kannalta tieto olosuhdesietokyvystä on todennäköisesti mieluinen. Akku ladataan täyteen noin kuudessa tunnissa.Tehoa uutuudessa on ennakkotietojen perusteella tarjolla 84 kW (114 hv) ja vääntöä 300 Nm.Keskikokoluokan eVito sopii maahantuojan näkemyksen mukaan parhaiten tavaratoimituksiin, huoltokuljetuksiin ja ammattikäyttöön kaupunkiympäristöissä.Normaali huippunopeus on 80 km/h, joka riittää hyvin urbaanissa ympäristössä ja pidentää auton toimintamatkaa. Tarvittaessa käyttäjä voi valita myös 120 km/h huippunopeuden.Uuden eViton kokonaispituus on joko 5140 milliä tai 5370 milliä. Autoon voi lastata jopa 1073 kilon hyötykuorman, ja tavaratilan suurin tilavuus on 6,6 kuutiometriä.Akku on sijoitettu lattian alle, joten koko kuormatila jää vapaaksi kuljetuskäyttöön. Suurin sallittu kokonaispaino on 3 200 kiloa.Räätälöintimahdollisuus on välttämätöneVito on toinen tällä vuosituhannella esitelty Mercedes-Benzin sähkötoiminen pakettiautomalli vuonna 2010 esitellyn Vito E-Cellin jälkeen. Aiemmin sähköä sai jo 1990-luvun puolivälissä esitelty MB 100.Kolmen vuosikymmenen kokemuksen perusteella valmistaja kertoo, että sähköpakettiautojen on oltava vieläkin enemmän räätälöityjä asiakkaan erityisiin käyttötarpeisiin kuin täyssähköisten henkilöautojen.Syksyllä 2016 lanseeratun adVANce-tulevaisuusstrategian puitteissa Mercedes-Benz käyttää vuoteen 2020 mennessä noin 500 miljoonaa euroa pakettiautomallistonsa yhteistoiminta- ja kommunikaatioratkaisujen, niiden vaatimien ohjelmistojen ja tekniikan sekä uusien liikkumiskonseptien kehittämiseen.Saksassa tulokkaan tilauskirjat on avattu ja hinnat alkavat siellä 39 990 eurosta (veroton hinta). Ensimmäisten tuhannen auton tilauksiin sisältyy ennakkotietojen mukaan huoltopaketti Wallbox-tyyppisine pikalatauslaitteineen.Lähde ja kuvat: Mercedes-Benz Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Autokauppa Rahahuolet pohdituttavat autokaupoilla – ”Patoutunut kysyntä voi purkautua yllättävän nopeasti” 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa