3.5.2019 Ajoneuvot eVito saapuu Suomeen – luvassa viikon sähköinen pikavisiitti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pakettiautomarkkinan tonniluokkaa sähköistävä E-Vito saapuu Suomeen, mutta vielä tässä vaiheessa kyseessä on vain messuvierailu. Sähköisestä keskikokoluokan pakettiautosta kiinnostuneille tarjoutuu mahdollisuus tutustua Mercedes-Benzin tonniluokan edustajaan Kuljetus-Logistiikka 2019 -messutapahtumassa Helsingin Messukeskuksessa 9.5.–11.5.Maahantuojan mukaan tapahtumassa ensimmäistä kertaa esiteltävä auto on Suomessa vain viikon mittaisella pikakäynnillä, mutta kyseessä on jo siinä määrin valmis tuote, että asiakastoimitusten luvataan alkavan ensi vuoden jälkipuoliskolla.eVito on valmistajansa nykyisen pakettiautomalliston ensimmäinen täyssähköinen edustaja. Muut seuraavat tosin pian perässä, sillä Mercedes-Benz Vans on kertonut tuovansa markkinoille sähköversion koko mallistosta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaupunkiajoon passeliMercedes-Benz eViton akkukapasiteetti on 41,4 kWh, joka takaa autolle noin 150 kilometrin toimintamatkan yhdellä latauksella.Valmistajan mukaan jopa epäedullisissa oloissa kuten alhaisissa lämpötiloissa ja täydellä kuormalla päästään 100 kilometrin toimintamatkaan. Mahdollisten suomalaisasiakkaiden kannalta tieto olosuhdesietokyvystä on todennäköisesti mieluinen. Akku ladataan täyteen noin kuudessa tunnissa.Tehoa uutuudessa on ennakkotietojen perusteella tarjolla 84 kW (114 hv) ja vääntöä 300 Nm.Keskikokoluokan eVito sopii maahantuojan näkemyksen mukaan parhaiten tavaratoimituksiin, huoltokuljetuksiin ja ammattikäyttöön kaupunkiympäristöissä.Normaali huippunopeus on 80 km/h, joka riittää hyvin urbaanissa ympäristössä ja pidentää auton toimintamatkaa. Tarvittaessa käyttäjä voi valita myös 120 km/h huippunopeuden.Uuden eViton kokonaispituus on joko 5140 milliä tai 5370 milliä. Autoon voi lastata jopa 1073 kilon hyötykuorman, ja tavaratilan suurin tilavuus on 6,6 kuutiometriä.Akku on sijoitettu lattian alle, joten koko kuormatila jää vapaaksi kuljetuskäyttöön. Suurin sallittu kokonaispaino on 3 200 kiloa.Räätälöintimahdollisuus on välttämätöneVito on toinen tällä vuosituhannella esitelty Mercedes-Benzin sähkötoiminen pakettiautomalli vuonna 2010 esitellyn Vito E-Cellin jälkeen. Aiemmin sähköä sai jo 1990-luvun puolivälissä esitelty MB 100.Kolmen vuosikymmenen kokemuksen perusteella valmistaja kertoo, että sähköpakettiautojen on oltava vieläkin enemmän räätälöityjä asiakkaan erityisiin käyttötarpeisiin kuin täyssähköisten henkilöautojen.Syksyllä 2016 lanseeratun adVANce-tulevaisuusstrategian puitteissa Mercedes-Benz käyttää vuoteen 2020 mennessä noin 500 miljoonaa euroa pakettiautomallistonsa yhteistoiminta- ja kommunikaatioratkaisujen, niiden vaatimien ohjelmistojen ja tekniikan sekä uusien liikkumiskonseptien kehittämiseen.Saksassa tulokkaan tilauskirjat on avattu ja hinnat alkavat siellä 39 990 eurosta (veroton hinta). Ensimmäisten tuhannen auton tilauksiin sisältyy ennakkotietojen mukaan huoltopaketti Wallbox-tyyppisine pikalatauslaitteineen.Lähde ja kuvat: Mercedes-Benz Lue lisää Kaikki artikkelit 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 20.4.2025 Uutinen Tärkein turvattuna: mitä turvaistuimen valitsemisessa tulee ottaa huomioon ja entä jos niitä tarvitaankin kolme? 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Uutinen Sähköiset Audi A6 ja Mini Cooper törmäyskokeissa – Euro NCAP 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Uutinen Onko puhelintehdas Nissanin uusi kaveri – ja voiko sähköautoja valmistaa kuka vain? 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 16.4.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lakkauttaa ensi vuonna T-sarjan, EQT:n ja Citanin – tai siis Renault lakkauttaa ne Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 22.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: jokunen oivallus villistä lännestä eli siis tuning-osastolta 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous