3.5.2019 Ajoneuvot eVito saapuu Suomeen – luvassa viikon sähköinen pikavisiitti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pakettiautomarkkinan tonniluokkaa sähköistävä E-Vito saapuu Suomeen, mutta vielä tässä vaiheessa kyseessä on vain messuvierailu. Sähköisestä keskikokoluokan pakettiautosta kiinnostuneille tarjoutuu mahdollisuus tutustua Mercedes-Benzin tonniluokan edustajaan Kuljetus-Logistiikka 2019 -messutapahtumassa Helsingin Messukeskuksessa 9.5.–11.5.Maahantuojan mukaan tapahtumassa ensimmäistä kertaa esiteltävä auto on Suomessa vain viikon mittaisella pikakäynnillä, mutta kyseessä on jo siinä määrin valmis tuote, että asiakastoimitusten luvataan alkavan ensi vuoden jälkipuoliskolla.eVito on valmistajansa nykyisen pakettiautomalliston ensimmäinen täyssähköinen edustaja. Muut seuraavat tosin pian perässä, sillä Mercedes-Benz Vans on kertonut tuovansa markkinoille sähköversion koko mallistosta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaupunkiajoon passeliMercedes-Benz eViton akkukapasiteetti on 41,4 kWh, joka takaa autolle noin 150 kilometrin toimintamatkan yhdellä latauksella.Valmistajan mukaan jopa epäedullisissa oloissa kuten alhaisissa lämpötiloissa ja täydellä kuormalla päästään 100 kilometrin toimintamatkaan. Mahdollisten suomalaisasiakkaiden kannalta tieto olosuhdesietokyvystä on todennäköisesti mieluinen. Akku ladataan täyteen noin kuudessa tunnissa.Tehoa uutuudessa on ennakkotietojen perusteella tarjolla 84 kW (114 hv) ja vääntöä 300 Nm.Keskikokoluokan eVito sopii maahantuojan näkemyksen mukaan parhaiten tavaratoimituksiin, huoltokuljetuksiin ja ammattikäyttöön kaupunkiympäristöissä.Normaali huippunopeus on 80 km/h, joka riittää hyvin urbaanissa ympäristössä ja pidentää auton toimintamatkaa. Tarvittaessa käyttäjä voi valita myös 120 km/h huippunopeuden.Uuden eViton kokonaispituus on joko 5140 milliä tai 5370 milliä. Autoon voi lastata jopa 1073 kilon hyötykuorman, ja tavaratilan suurin tilavuus on 6,6 kuutiometriä.Akku on sijoitettu lattian alle, joten koko kuormatila jää vapaaksi kuljetuskäyttöön. Suurin sallittu kokonaispaino on 3 200 kiloa.Räätälöintimahdollisuus on välttämätöneVito on toinen tällä vuosituhannella esitelty Mercedes-Benzin sähkötoiminen pakettiautomalli vuonna 2010 esitellyn Vito E-Cellin jälkeen. Aiemmin sähköä sai jo 1990-luvun puolivälissä esitelty MB 100.Kolmen vuosikymmenen kokemuksen perusteella valmistaja kertoo, että sähköpakettiautojen on oltava vieläkin enemmän räätälöityjä asiakkaan erityisiin käyttötarpeisiin kuin täyssähköisten henkilöautojen.Syksyllä 2016 lanseeratun adVANce-tulevaisuusstrategian puitteissa Mercedes-Benz käyttää vuoteen 2020 mennessä noin 500 miljoonaa euroa pakettiautomallistonsa yhteistoiminta- ja kommunikaatioratkaisujen, niiden vaatimien ohjelmistojen ja tekniikan sekä uusien liikkumiskonseptien kehittämiseen.Saksassa tulokkaan tilauskirjat on avattu ja hinnat alkavat siellä 39 990 eurosta (veroton hinta). Ensimmäisten tuhannen auton tilauksiin sisältyy ennakkotietojen mukaan huoltopaketti Wallbox-tyyppisine pikalatauslaitteineen.Lähde ja kuvat: Mercedes-Benz Lue lisää Kaikki artikkelit 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Moottoriurheilu Viime kaudella säväyttänyt Mārtiņš Sesks ajaa tällä kaudella kuusi rallia WRC-autolla – aloittaa työt jo Ruotsin MM-rallissa! 14.1.2025 Matkailu Ulkomaille halajaa jo moni, matkustusinto kasvanut viime vuodesta 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: BMW 740i E38 tuo potentiaaliset museoautot modernien herkkujen aikaan 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 7.1.2025 Henkilö Pehr G. Gyllenhammar: Volvo-johtajan omat autot 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti