3.5.2019 Ajoneuvot eVito saapuu Suomeen – luvassa viikon sähköinen pikavisiitti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pakettiautomarkkinan tonniluokkaa sähköistävä E-Vito saapuu Suomeen, mutta vielä tässä vaiheessa kyseessä on vain messuvierailu. Sähköisestä keskikokoluokan pakettiautosta kiinnostuneille tarjoutuu mahdollisuus tutustua Mercedes-Benzin tonniluokan edustajaan Kuljetus-Logistiikka 2019 -messutapahtumassa Helsingin Messukeskuksessa 9.5.–11.5.Maahantuojan mukaan tapahtumassa ensimmäistä kertaa esiteltävä auto on Suomessa vain viikon mittaisella pikakäynnillä, mutta kyseessä on jo siinä määrin valmis tuote, että asiakastoimitusten luvataan alkavan ensi vuoden jälkipuoliskolla.eVito on valmistajansa nykyisen pakettiautomalliston ensimmäinen täyssähköinen edustaja. Muut seuraavat tosin pian perässä, sillä Mercedes-Benz Vans on kertonut tuovansa markkinoille sähköversion koko mallistosta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaupunkiajoon passeliMercedes-Benz eViton akkukapasiteetti on 41,4 kWh, joka takaa autolle noin 150 kilometrin toimintamatkan yhdellä latauksella.Valmistajan mukaan jopa epäedullisissa oloissa kuten alhaisissa lämpötiloissa ja täydellä kuormalla päästään 100 kilometrin toimintamatkaan. Mahdollisten suomalaisasiakkaiden kannalta tieto olosuhdesietokyvystä on todennäköisesti mieluinen. Akku ladataan täyteen noin kuudessa tunnissa.Tehoa uutuudessa on ennakkotietojen perusteella tarjolla 84 kW (114 hv) ja vääntöä 300 Nm.Keskikokoluokan eVito sopii maahantuojan näkemyksen mukaan parhaiten tavaratoimituksiin, huoltokuljetuksiin ja ammattikäyttöön kaupunkiympäristöissä.Normaali huippunopeus on 80 km/h, joka riittää hyvin urbaanissa ympäristössä ja pidentää auton toimintamatkaa. Tarvittaessa käyttäjä voi valita myös 120 km/h huippunopeuden.Uuden eViton kokonaispituus on joko 5140 milliä tai 5370 milliä. Autoon voi lastata jopa 1073 kilon hyötykuorman, ja tavaratilan suurin tilavuus on 6,6 kuutiometriä.Akku on sijoitettu lattian alle, joten koko kuormatila jää vapaaksi kuljetuskäyttöön. Suurin sallittu kokonaispaino on 3 200 kiloa.Räätälöintimahdollisuus on välttämätöneVito on toinen tällä vuosituhannella esitelty Mercedes-Benzin sähkötoiminen pakettiautomalli vuonna 2010 esitellyn Vito E-Cellin jälkeen. Aiemmin sähköä sai jo 1990-luvun puolivälissä esitelty MB 100.Kolmen vuosikymmenen kokemuksen perusteella valmistaja kertoo, että sähköpakettiautojen on oltava vieläkin enemmän räätälöityjä asiakkaan erityisiin käyttötarpeisiin kuin täyssähköisten henkilöautojen.Syksyllä 2016 lanseeratun adVANce-tulevaisuusstrategian puitteissa Mercedes-Benz käyttää vuoteen 2020 mennessä noin 500 miljoonaa euroa pakettiautomallistonsa yhteistoiminta- ja kommunikaatioratkaisujen, niiden vaatimien ohjelmistojen ja tekniikan sekä uusien liikkumiskonseptien kehittämiseen.Saksassa tulokkaan tilauskirjat on avattu ja hinnat alkavat siellä 39 990 eurosta (veroton hinta). Ensimmäisten tuhannen auton tilauksiin sisältyy ennakkotietojen mukaan huoltopaketti Wallbox-tyyppisine pikalatauslaitteineen.Lähde ja kuvat: Mercedes-Benz Lue lisää Kaikki artikkelit 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Uutinen Mercedes-Benz investoi vihreään tuotantoon – uusi maalaamo puolittaa kulutuksen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 1.7.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 32: BMW F900 GS – voiko adventure olla liian hyvä? 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?