25.1.2024 Ajoneuvot Ei, se ei ole KTM – 10 minuutin lataus ja huippunopeus 160 kilometriä tunnissa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä 30 vuotta KTM-moottoripyöriä suunnitellut Kiska Design on suunnitellut uuden sähkömoottoripyörän maailman suurimmalle sähköisten kaksipyöräisten valmistajalle. Pikalatauksella sen luvataan saavuttavan 80 prosentin varaustason vain 10 minuutissa. Huipputeho on 54 hevosvoimaa ja huippunopeus on rajoitettu 160 kilometriin tunnissa. Nopean latauksen kerrotaan perustuvan akkujen litiumrautafosfaattikennoihin. Akkukapasiteetti on 6,4 kWh, joten toimintamatka jäänee maksimissaan 100 kilometrin mittaiseksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAskel kerrallaan tehokkaampien moottoripyörien luokkaanMikä brändi on kaiken tämän takana? Kyseessä on Yadea, joka ehkä vieraalta kuulostavasta nimestään huolimatta on maailman suurin sähköisten kaksipyöräisten valmistaja. Selityksenä tähän on se, että yritys on valmistanut jo pitkään erilaisia kevyitä sähköskoottereita isoille markkinoille. Meilläkin niitä on myyty alimmillaan vajaan 1000 euron hintaan.Viime vuonna Yadea esitteli ensimmäisen moottoripyörämallinsa, A1-kevytmoottoripyöräkorttiluokkaan sopivan Keeness-mallin. Tänä vuonna mallisto jatkaa kasvuaan pykälää tehokkaampiin moottoripyöriin, kun vuorossa on A2-kortilla ajettava Yadea Kemper. Huipputehoksi ilmoitetaan 54 hevosvoimaa ja jatkuvaksi nimellistehoksi 31 hevosvoimaa (23 kW). Vääntömomentti ilmoitetaan vaihteettomille sähkömoottoripyörille tyypillisesti suoraan takarenkaalta, jolloin saadaan silmät lautasiksi räväyttäviä lukemia, tässä tapauksessa 570 newtonmetriä. Kiihtyvyydeksi paikaltaan satasen nopeuteen ketjuvetoiselle Kemperille luvataan 4,9 sekuntia, mikä kertoo enemmän suorituskyvystä kuin em. vääntölukema.KTM-suunnittelija ulkomuotojen takanaJos Kemperin ulkonäkö näyttää tutulta, niin siihen on syynä, että sen suunnittelussa on ollut mukana KTM:n hovisuunnittelija Kiska Design. Sivuprofiili, ajovalot ja jopa värimaailma ovat yllättävän lähellä itävaltalaismerkille tyypillisiä valintoja. Akkuvalmistaja CATL:n toimittamille litiumrautafosfaattikennoakuille luvataan jopa 8000 latausjaksoa, ja 3000 latausjakson jälkeen niiden kapasiteetista pitäisi olla tallella vielä 70 prosenttia.Tunnetut komponenttitoimittajatYadea Kemperiä ei ole lähdetty tekemään kilpailemaan edullisella hinnalla, vaan esimerkiksi komponentit tulevat tunnetuilta toimittajilta, jousitus Kayabalta (KYB), jarrut Brembolta ja elektroniikka Boschilta. Runko on alumiinivalua. Rengaskooksi ilmoitetaan edessä 110/70-17 ja takana maltillinen 150/60-17. TFT-mittaristo on kooltaan hulppea seitsemän tuumaa ja siihen kuuluu älypuhelinliitettävyys, reittien analysointimahdollisuus GPS:n avustuksella sekä sovellukseen liitetty hälytysjärjestelmä. Myös etukamera on suunniteltu pyörään valmiiksi, mutta EU:n tiukkojen tietosuojamääräysten takia se jäänee Euroopan ulkopuolisten markkinoiden iloksi. Yadea Kemperiä odotetaan Euroopan markkinoille vuoden 2024 aikana. Pari oleellista asiaa on vielä hämärän peitossa: paljonko se painaa ja mikä tulee olemaan hinta?Teksti: Janne Huhtala; Kuvat: YadeaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y ”Juniper” esiteltiin Kiinassa – tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM'S Classicin kasari-Corollat 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti