18.5.2020

Ekoilu ei ainoa syy vaihtoehtoisiin käyttövoimiin, mutta hinta ja toimintamatka epäilyttävät

Autobarometri 2020 -kyselytutkimuksen mukaan vaihtoehtoiset käyttövoimat kiinnostavat suomalaisia kasvavissa määrin taloudellisten syiden vuoksi. Taloudelliset syyt näkyvät myös vaihtoehtoisia käyttövoimia epäilevien keskuudessa.

Danske Financen Autobarometri 2020 -kyselytutkimuksen mukaan suomalaisille tärkein syy sähkö-, kaasu-, tai hybridiauton hankkimiseksi on niiden pienemmät päästöt. 65 prosenttia vastaajista kertoi pienemmät päästöt ykkössyyksi vaihtoehtoisten käyttövoimien valitsemiseen.

Lähes yhtä moni, 61 %, vastasi syyksi pienemmät polttoainekustannukset. Danske Financen johtaja Altti Kuurin mukaan taloudelliset syyt vaihtoehtoisella käyttövoimalla toimivan auton hankkimiseksi ovatkin kasvussa, ero ympäristösyihin on pienentynyt aiemmista tuloksista.

Myös kolmanneksi yleisin syy sähkö-, kaasu-, tai hybridiauton hankkimiseksi on taloudellinen, sillä lähes kolmannes (33 %) kertoi tärkeimmäksi syyksi autojen edullisemman verokohtelun.

Reilu neljännes (27 %) kertoi tärkeimmäksi syyksi uuden teknologian kiinnostavuuden. Loput kolme prosenttia vastasi muun syyn.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Suomalaiset epäilevät toimintamatkaa ja latauspisteiden saatavuutta

Autobarometrissä udeltiin lisäksi niiltä, jotka eivät harkitse vaihtoehtoisella käyttövoimalla toimivaa autoa, miksi tällaiset autot eivät kiinnosta.

Suurimmaksi syyksi nousi hinnan kalleus, joka vaikutti paljon 74 prosentilla vastaajista ja 14 prosentilla hinta vaikutti jossain määrin. Kuusi prosenttia kertoi hinnan vaikuttavan vähän.

Rajallinen toimintamatka vaikutti paljon 66 prosentilla vaihtoehtoisia käyttövoimia karttavilla ja jossain määrin 18 prosentilla.

Yli puolella mielipiteeseen vaikutti paljon myös latauspisteiden määrä ja sijainti, sekä vielä kehitysvaiheessa oleva teknologia. 39 prosentilla vaikutti paljon epävarmuus jälleenmyyntiarvon kehittymisessä ja 30 prosentilla vaihtoehtojen vähyys.

Sähköautot vievät voiton verokohtelussa

Verokohtelun vaihtoehtoisen käyttövoiman kiinnostavuuden syyksi on nimennyt oletettavasti sähkö- ja hybridiautojen hankkimisesta kiinnostuneet, sillä kaasuautoista maksetaan Suomessa käyttövoimaveroa ja autoverokohtelunkin erot ovat kohtuullisen pieniä. Esimerkkinä kaasuautoilijat.fi:n mukaan Volkswagen Golf Comfortline 1,5:n kohdalla kaasuauton autovero on noin 1 000 euroa bensiinimallia vähemmän. Autovero lasketaan kaasuautoille fossiilisen maakaasun päästöjen mukaisesti.

Sähköautot hyötyvät verotuksessa huomattavasti enemmän, sillä täyssähköauton hiilidioksidipäästöiksi ilmoitetaan 0 g/km, joten niiden autovero lasketaan taulukon alimman veroprosentin mukaisesti. Hybridit, etenkin lataus-sellaiset, loistavat WLTP-mittauksissa sähköistämättömiin malleihin nähden huomattavasti pienemmällä kulutuksella, joten niidenkin autoveron osuus hinnasta on polttomoottorikäyttöisiä pienempi.

Kaikista muista kuin pelkällä bensiinillä toimivista autoista maksetaan kuitenkin käyttövoimaveroa, eikä tässä tehdä poikkeusta myöskään sähköistettyjen autojen kohdalla.

Teksti: Eetu Kokkonen Lähde: Danske Finance Kuvituskuva: Moottorin arkisto

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat