15.12.2023

Ennakossa uusi Volkswagen Transporter – yhden 75-vuotisen ajanjakson päätös

Tulevan Transporterin erottaa kaikista edeltäjistään se tosiasia, että kyseessä ei ole enää Volkswagenin itse suunnittelema tuote. Sen sijaan keväällä 2024 esiteltävä T7 tullaan tuottamaan VW:n nykyisen hyötyajoneuvokumppanin, Fordin, kanssa.

Volkswagen Transporter on vuoden 1949 ikonistakin ikonisemmasta T1:stä lähtien jo kuuden ja puolen sukupolven ajan kuulunut maailman tunnistettavimpiin ja huomattavimpiin hyötyajoneuvoihin. Mikään ei estä sitä, etteikö näin voisi olla myös jatkossa, sen jälkeen kun T7-sukupolvi marssii esiin ensin varsinaisen esittelyn myötä muutaman kuukauden kuluttua, ja lopullisesti vuonna 2025, kun ensimmäiset autot ilmestyvät kaduillemme.

Uutuus on jo ennakkovarattavissa 36 780 eurolla, tosin vain Saksassa.

Jotain varsin perustavaa kuitenkin muuttuu, siitä ei pääse mihinkään. Transporter on tähän asti aina ollut vahvasti Volkswagenin oma tuote tässä suositussa ja kilpaillussa luokassa. Se on pitänyt sisällään omanlaisiaan suunnitteluratkaisuja, kuten takatuuppari kolmen ensimmäisen sukupolven osalta aina 1990-luvulle asti. Yksikään muu autonvalmistaja ei ole tähän mennessä lainannut Transporteria, siitäkin huolimatta, että hyötyajoneuvomaailmassa yhteismallit ovat kustannussyistä yleisiä. Nyt tilanne on radikaalisti muuttumassa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Trans-it-porter

Volkswagen on siis sopinut Fordin Euroopan toimintojen kanssa melkoisesta yhteistyökuviosta, ja sen puitteissa näemme muun muassa jatkossa Fordin sähköautoja Volkswagenin MEB-alustalla. Henkilöpakettiautopuolella samaan suuntaan on myös tapahtunut logonvaihto, kun Ford lainasi VW Caddyn tehdäkseen Tourneo Connectin uuden sukupolven.

Seuraavaksi on Volkswagenin vuoro lainata Fordilta, ja kuten jo moneen kertaan todettua, kyseessä on Transporterin mallihistorian kannalta melko iso juttu.

Transporter T7 tulee siis perustumaan uusimpaan Ford Transit Customiin, joka sekin odottaa vielä täysimittaista markkinalanseerausta. Volkswagenin muutamaa kuukautta ennen T7:n virallista ensiesittelyä jakamat camokuvat ja perustavimmat tekniset tiedot tiedot kertovat, että pinnan alta auto tulee olemaan ehta Ford, mutta pinnoissa - niin sisällä kuin ulkona - Volkswagenin oma ilme pääsee sanomaan viimeisen sanan.

Kolmella tapaa

Kuten voimme Transit Custominkin perusteella päätellä, tuleva Transporter laajentaa Volkswagenin tonniluokan pakettiauton voimalinjatarjontaa dieselistä bensiinipohjaisen lataushybridin kautta aina täyssähköön asti.

Todennäköisesti jatkossakin suosituimmiksi muodostuvat dieselvoimanlähteet vaihtelevat teholukemiltaan 81:stä 110:n kautta 125:een kilowattiin. Jälkimmäinen puhuu varmasti ainakin siinä hetkessä, kun Transporter T7:ään laitetaan koppi taakse ja vilkut katolle eli siitä tehdään maija! Lataushybridi lataa pöytään 171 kilowatin lukemat. 83 bruttokilowattitunnin akustoon nojaava sähköinen Transporter tulee puolestaan saataville neljänä eri tehoversiona, vaihdellen 85:stä aina 210 kilowattiin asti.

Ford-yhteistyön myötä Transporterin kapasiteetti tulee kasvamaan melko yksiselitteisesti. Suhteessa (pikku hiljaa) väistyvään Transporter T6.1:een tämä tarkoittaa kantavuuden nousua 1,2:sta 1,3:een tonniin, perävaunumassan nousua 2,5:stä 2,8:aan tonniin, kattokuorman nousua 150:stä 170:ään kiloon, ja mikä erittäin tärkeää pakettiautossa, myös tavaratilan tilavuus kasvaa. Korimallista (kaksi pituutta ja kaksi korkeutta sekä niiden mahdolliset risteytykset) riippuen tilaa on 5,8:sta 9,0:ään kuutioon. Pituutta autolle on tullut lisää 14,6 senttimetriä eli lyhimmilläänkin Transporter on jatkossa yli 5-metrinen.

Sisätilassa on sekä Fordia että Volkswagenia, riippuu minne katsoo. Keskinäyttö on 13-tuumainen, digitaalimittaristo puolestaan 12-tuumainen. 

Volkswagenin kuvailun mukaan laajimman tähänastisen Transporter-valikoiman täydentävät erilaiset umpi- ja henkilöpakettiautoversiot. Malliston tasokasta tila-automallia tullaan jatkossakin tutulla ja turvallisella tavalla nimittämään Caravelleksi.

Lähde ja kuvat: Volkswagen Teksti: Benjamin Helander

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat