15.12.2023 Ajoneuvot Ennakossa uusi Volkswagen Transporter – yhden 75-vuotisen ajanjakson päätös Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tulevan Transporterin erottaa kaikista edeltäjistään se tosiasia, että kyseessä ei ole enää Volkswagenin itse suunnittelema tuote. Sen sijaan keväällä 2024 esiteltävä T7 tullaan tuottamaan VW:n nykyisen hyötyajoneuvokumppanin, Fordin, kanssa. Volkswagen Transporter on vuoden 1949 ikonistakin ikonisemmasta T1:stä lähtien jo kuuden ja puolen sukupolven ajan kuulunut maailman tunnistettavimpiin ja huomattavimpiin hyötyajoneuvoihin. Mikään ei estä sitä, etteikö näin voisi olla myös jatkossa, sen jälkeen kun T7-sukupolvi marssii esiin ensin varsinaisen esittelyn myötä muutaman kuukauden kuluttua, ja lopullisesti vuonna 2025, kun ensimmäiset autot ilmestyvät kaduillemme.Uutuus on jo ennakkovarattavissa 36 780 eurolla, tosin vain Saksassa.Jotain varsin perustavaa kuitenkin muuttuu, siitä ei pääse mihinkään. Transporter on tähän asti aina ollut vahvasti Volkswagenin oma tuote tässä suositussa ja kilpaillussa luokassa. Se on pitänyt sisällään omanlaisiaan suunnitteluratkaisuja, kuten takatuuppari kolmen ensimmäisen sukupolven osalta aina 1990-luvulle asti. Yksikään muu autonvalmistaja ei ole tähän mennessä lainannut Transporteria, siitäkin huolimatta, että hyötyajoneuvomaailmassa yhteismallit ovat kustannussyistä yleisiä. Nyt tilanne on radikaalisti muuttumassa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTrans-it-porterVolkswagen on siis sopinut Fordin Euroopan toimintojen kanssa melkoisesta yhteistyökuviosta, ja sen puitteissa näemme muun muassa jatkossa Fordin sähköautoja Volkswagenin MEB-alustalla. Henkilöpakettiautopuolella samaan suuntaan on myös tapahtunut logonvaihto, kun Ford lainasi VW Caddyn tehdäkseen Tourneo Connectin uuden sukupolven.Seuraavaksi on Volkswagenin vuoro lainata Fordilta, ja kuten jo moneen kertaan todettua, kyseessä on Transporterin mallihistorian kannalta melko iso juttu.Transporter T7 tulee siis perustumaan uusimpaan Ford Transit Customiin, joka sekin odottaa vielä täysimittaista markkinalanseerausta. Volkswagenin muutamaa kuukautta ennen T7:n virallista ensiesittelyä jakamat camokuvat ja perustavimmat tekniset tiedot tiedot kertovat, että pinnan alta auto tulee olemaan ehta Ford, mutta pinnoissa - niin sisällä kuin ulkona - Volkswagenin oma ilme pääsee sanomaan viimeisen sanan.Kolmella tapaaKuten voimme Transit Custominkin perusteella päätellä, tuleva Transporter laajentaa Volkswagenin tonniluokan pakettiauton voimalinjatarjontaa dieselistä bensiinipohjaisen lataushybridin kautta aina täyssähköön asti.Todennäköisesti jatkossakin suosituimmiksi muodostuvat dieselvoimanlähteet vaihtelevat teholukemiltaan 81:stä 110:n kautta 125:een kilowattiin. Jälkimmäinen puhuu varmasti ainakin siinä hetkessä, kun Transporter T7:ään laitetaan koppi taakse ja vilkut katolle eli siitä tehdään maija! Lataushybridi lataa pöytään 171 kilowatin lukemat. 83 bruttokilowattitunnin akustoon nojaava sähköinen Transporter tulee puolestaan saataville neljänä eri tehoversiona, vaihdellen 85:stä aina 210 kilowattiin asti.Ford-yhteistyön myötä Transporterin kapasiteetti tulee kasvamaan melko yksiselitteisesti. Suhteessa (pikku hiljaa) väistyvään Transporter T6.1:een tämä tarkoittaa kantavuuden nousua 1,2:sta 1,3:een tonniin, perävaunumassan nousua 2,5:stä 2,8:aan tonniin, kattokuorman nousua 150:stä 170:ään kiloon, ja mikä erittäin tärkeää pakettiautossa, myös tavaratilan tilavuus kasvaa. Korimallista (kaksi pituutta ja kaksi korkeutta sekä niiden mahdolliset risteytykset) riippuen tilaa on 5,8:sta 9,0:ään kuutioon. Pituutta autolle on tullut lisää 14,6 senttimetriä eli lyhimmilläänkin Transporter on jatkossa yli 5-metrinen.Sisätilassa on sekä Fordia että Volkswagenia, riippuu minne katsoo. Keskinäyttö on 13-tuumainen, digitaalimittaristo puolestaan 12-tuumainen. Volkswagenin kuvailun mukaan laajimman tähänastisen Transporter-valikoiman täydentävät erilaiset umpi- ja henkilöpakettiautoversiot. Malliston tasokasta tila-automallia tullaan jatkossakin tutulla ja turvallisella tavalla nimittämään Caravelleksi.Lähde ja kuvat: Volkswagen Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 23.4.2025 Esittely Smart #5 – auto, jossa pienintä on 45390 euron hinta 23.4.2025 Autoilu Bensiini yhä suosituin käyttövoima – työsuhdeautoilijat sähköistyvät 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 28.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: torpedokeulainen Scania T124 -rekkaveturi 28.4.2025 Lentokoneet Superjumbo Airbus A380:n ensilennosta tuli kuluneeksi tasan 20 vuotta - uusi A380-operaattori aloittamassa yli kolme vuotta tuotannon päättymisen jälkeen 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous