14.6.2021

Ennätysmäärä romutukseen – autojen kierrätys käy kuumana

Romutuspalkkio

Autoja laitettiin tänä keväänä ennätysmäärä romutukseen ja romutustodistuksia kirjoitettiin toukokuussa 89 prosenttia enemmän kuin viime vuonna samassa kuussa.

Autojen kierrätys on jatkunut koko kevään ennätysvilkkaana. Henkilöautojen romutustodistuksia kirjoitettiin toukokuussa 89 prosenttia enemmän kuin viime vuoden toukokuussa, eli autoja on mennyt ennätysmäärä romutukseen. Ennätys koskee koko alkuvuoden ajanjaksoa.

– Koko alkuvuoden aikana on kiertoon mennyt yli 15 000 autoa enemmän kuin vuotta aikaisemmin vastaavana ajankohtana. Tämä on todella merkittävä lisäys, toteaa Suomen Autokierrätys Oy:n toimitusjohtaja Juha Kenraali.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ennätysmäärä romutukseen

Tammi-toukokuussa on kierrätetty jo 40 505 henkilöautoa. Aikaisempi tammi-toukokuun ennätyslukema on vuodelta 2018, jolloin kierrätykseen palautui romutuspalkkion siivittämänä lähes 30 000 henkilöautoa. Harppaus on hurja.

Suomen Autokierrätyksen ennusteessa autoja päätyy kiertoon tänä vuonna ennätysmäärä. Alkuvuoden perusteella, jos markkinatilanne pysyy samana, autoja päätyisi tällä tahdilla kiertoon yli 90 000 kappaletta.

Syynä kasvuun ovat metallien maailmanmarkkinahintojen poikkeuksellisen suuren kasvun lisäksi tietoisuuden lisääntyminen esimerkiksi romutuspalkkion myötä. Kuluttajille suunnataan informaatiota kierrätyksestä niin sosiaalisen median kanavien kuin perinteisen digi- ja paperimediankin kautta.

Autokantaa uudistetaan näin kahdesta suunnasta

Autoalan Tiedotuskeskus painottaa, että autokannan uudistumisen näkökulmasta tämä suunta on oikea. Pelkkä kierrätys ei kuitenkaan yksin riitä.

Autokannan uudistumisessa on kaksi tärkeää asiaa. Kantaa pitää uudistaa kahdesta suunnasta. Uusia autoja pitää saada markkinoille ja kuluttajien käyttöön enemmän ja vanhoja käyttöikänsä loppupäässä olevia täytyy saada kierrätykseen entistä varhemmin.

Autojen keskimääräinen romutusikä on yli 21 vuotta. Jos uusien autojen myynti kasvaa ja autokannan kierto nopeutuu, myös kiertoon ja romutukseen päätyvien autojen määrä kasvaa. Markkinoille tulevista autoista uusien osuus pitäisi olla nykyistä huomattavasti suurempi. Tällä hetkellä Suomen autokannan keski-ikä kasvaa koko ajan.

– Vuosittain se tarkoittaa lisäystä 2–3 kuukautta, mikä on voimakkaasti ristiriidassa erityisesti päästötavoitteiden kanssa, sanoo Kenraali.

Suurin osa kierrätykseen

Suomen Autokierrätyksen kierrätysverkosto muodostaa kiertotalousekosysteemin, jossa 95 prosenttia auton materiaaleista päätyy eri tavoin hyödynnettäväksi. Auton osia voidaan uudelleenkäyttää alkuperäisessä tarkoituksessa ja muun muassa autosta kertyvä metalli saadaan talteen ja voidaan käyttää uusioraaka-aineena metalliteollisuuden tarpeisiin.

Näin säästetään ja vältetään esimerkiksi uusiutumattomien neitseellisten luonnonvarojen käyttöä. Tämä on vahvasti yleisten ympäristötavoitteiden mukaista ja konkreettinen esimerkki kiertotaloudesta.

Kuvituskuva: Moottorin arkisto, Lähde: Autoalan Tiedotuskeskus

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat