30.1.2021

Entinen WRC-kuski: ’’hybridit eivät voi olla pitkän aikavälin ratkaisu’’

Kuva Eetu Kokkonen
Sähköralliauto

Hayden Paddon ei usko, että rallin MM-sarjan kannattaisi sitoutua hybridivoimalinjoihin kovin pitkäksi aikaa, vaan siirtyä sähköön heti kun se on mahdollista.

Rallin MM-sarjassa puhaltaa ensi kaudella muutosten tuulet, kun nykyiset WRC-autot jäävät historiaan ja uuden Rally 1 -pääluokan autoihin lisätään hybridivoimalinjat. Joidenkin mielestä ajankohta hybrideille on liian aikaista, osan mielestä niiden aika on jo ohi. Moottori haastatteli aiheeseen liittyen uusiseelantilaista Hayden Paddonia.

Paddon ajoi edellisen kerran rallin MM-sarjan osakilpailun WRC-autolla vuonna 2018, sijoittuen Hyundai i20 Coupe WRC:llä Australiassa toiseksi. Tämän jälkeen Paddonin oli määrä osallistua Ford Fiesta WRC:llä vuonna 2019 Suomen MM-ralliin, mutta romutti autonsa testeissä niin pahasti ettei voinut osallistua itse kisaan lainkaan.

Tämän jälkeen uusiseelantilainen kertoo ajaneensa useita paikallisia kilpailuja kotimaassaan eri moottoriurheiluluokissa. Paddon kertoo yrittävänsä yhä takaisin MM-sarjaan, mutta toteaa ettei tilanne vaikuta hyvältä – eikä koronaviruspandemia ainakaan helpota näyttöjen antamista. Viime vuodet Paddon on rakentanut tiiminsä kanssa täysin sähköistä Kona EV -ralliautoa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Into sähköautoon kaupalliselta puolelta

Idean täyssähköisen ralliauton kehittämiseen Paddon kertoo saaneensa vuonna 2017. Projektin taustalla oli vahva kaupallinen kiinnostus täyssähköiseen ralliautoon.

Joitain saattaa ihmetyttää, että auton pohjaksi valikoitui Kona-crossover. Paddon kuitenkin selvittää, että he tarvitsivat auton josta on myös täysin sähköinen versio siviililiikenteessä, ja Kona oli Ioniqia parempi valinta rallia ajatellen.

Auto perustuu itävaltalaisen STARD -yrityksen sähköisen rallicross-auton perustaan, mutta sitä on täytynyt muokata rallikäyttöön sopivaksi.

– Käytämme samaa akkua, samoja moottoreita ja samaa vaihteistoa. Akun spekseissä on hieman eroja rallicross-versioon käytännön syistä. Olemme itse kehittäneet johdotukset, sähköiset apujärjestelmät ja nyt kehitämme itse vääntökarttaa, energian talteenottoa ja latausratkaisuja saadaksemme auton toimimaan rallissa. Alusta ja yleinen auton design on täysin meidän itse suunnittelemaa ja valmistamaa.

Ei täysimittaista kisaa vielä 2021

Aiemmin Paddon on kertonut, että auto on valmis täysimittaisen rallin ajamiseen jo kuluvana vuonna. Koronapandemia on kuitenkin viivästyttänyt projektia noin puolella vuodella, eikä työt onnistu vieläkään normaalilla tahdilla.

– Luultavasti kisaamme autolla vuonna 2022. Tänä vuonna autolla kuitenkin tullaan ajamaan paljon testiä ja joitain pienempiä tapahtumia. Pohdimme vielä paikallisen moottoriurheilujärjestön kanssa tullaanko akkuja lataamaan erikoiskokeiden välissä vai vaihdetaanko akku täyteen huollossa. Olemme suunnitelleet auton niin, että akun vaihtaminen onnistuu huollossa viidessä minuutissa. Nykyisellä hitaalla latauksella akun täysi varaus ottaa 40 minuuttia, mutta myös 10 minuutin pikalataukseen voi olla mahdollisuuksia suuremmalla latausteholla.

Kona EV -ralliauto on suunniteltu kansallisia kilpailuja varten, joten sen pääkilpailijoita tulevat olemaan R5-autot, ei korkeimman luokan WRC-kilpurit. Paddon kertoo, että akkujen tuomasta lisäpainosta huolimatta sähköauto on jo polttomoottoriversioita nopeampi. Tehoa autossa on R5-autojen tapaan kolmisensataa hevosvoimaa.

– Automme on jo nopeampi kuin meidän R5- ja AP4-automme, vaikka se on vasta kehitysvaiheessa. Potentiaalia on vielä reilusti. Etuina sähköautolla on mm. erinomainen painojakauma ja torque vectoring -järjestelmän tarkkuuden mahdollistamat huomattavan korkeat mutkanopeudet. Eniten kehitystä vielä vaativat akut. Myös auton ääniä yritämme kehittää, sillä ne ovat tärkeää viihdyttävyyden lisäksi myös turvallisuudelle.

Sähköautot valmiita MM-sarjaan jo 2023

Rallin MM-sarjan tulevaisuuteen Paddonilla on omanlainen näkemyksensä.

– WRC on erittäin haastava moottoriurheilun muoto saada täyssähköautot toimimaan vielä ensi vuodeksi, mutta uskoisin autojen olevan valmiita siihen vuosien 2023 ja 2024 tiimoilla. Hybridit eivät tule herättämään kiinnostusta uusissa valmistajissa eivätkä ne voi olla pitkäaikainen ratkaisu. Pidimme siitä tai emme, autoteollisuus kehittyy erittäin nopeasti eikä ralli tunnu pysyvän sen perässä.

Sähköralliauto

– Jotta WRC olisi olemassa vielä 5–10 vuoden päästä, sen täytyy pysyä relevanttina autoteollisuudelle. Sen saavuttamiseen on mahdollisuuksia, mutta se vaatii laatikon ulkopuolelta ajattelua ja uusien toimintatapojen kehittämistä. Miltä tahansa WRC näyttää kymmenen vuoden päästä, on se parempi kuin ei WRC:tä lainkaan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Palovaara pienempi kuin polttomoottorilla

Turvallisuusasiat on pidetty kunniakkaasti vuosia rallin MM-sarjan keskiössä ja monella on epäilykset täyssähköautojen paloturvallisuudesta. Paddon ei kuitenkaan pidä tätä niin suurena asiana.

– Palovaara on paljon polttomoottoriautoja pienempi. Sähköauton akku ei räjähdä öljyn ja polttoaineen tapaan, vaan akut syttyvät termisen pakenemisen seurauksena, jota pidetään tarkasti silmällä akunhallintajärjestelmän avulla. Jos akkuun tulee vika, järjestelmä sammuttaa auton ja yrittää hallita sitä. Jos tämä ei onnistu, auton syttyminen voi viedä vielä tunnin. Itse asiassa riskimpää on auton lataaminen, jossa energiaa ja lämpöä liikkuu kahteen suuntaan, mutta osittain tämän takia harkitsemme akkujen vaihtamista kisan aikaisen lataamisen sijaan.

Useat itseään rallifaneiksi nimittävät ovat ilmoittaneet lopettavansa lajin seuraamisen, jos kilpailuista häviää polttomoottorin tuottamat äänet alemman viihdearvon vuoksi. Paddonin mukaan tämäkään ei ole kriittinen ongelma sähköautojen parissa.

– Äänet ovat tulossa. Tulemme tekemään paljon työtä niiden kanssa ja tähtäämme samantyylisiin ääniin kuin polttomoottoriautoista lähtee. Muutenkin laji on paljon muutakin kuin ne äänet. Sähköautojen nopeus ja mahtava luonne vetää puoleensa. Autot ovat vielä kehitysvaiheessa, joten pyydän ihmisiä olemaan kärsivällisiä asian kanssa ja antamaan niille tilaa.

Teksti: Eetu Kokkonen Kuvat: Graeme Murray Photography

Lisää aiheesta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat