30.1.2021 Ajoneuvot Entinen WRC-kuski: ’’hybridit eivät voi olla pitkän aikavälin ratkaisu’’ Teksti Eetu Kokkonen Kuva Eetu Kokkonen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hayden Paddon ei usko, että rallin MM-sarjan kannattaisi sitoutua hybridivoimalinjoihin kovin pitkäksi aikaa, vaan siirtyä sähköön heti kun se on mahdollista. Rallin MM-sarjassa puhaltaa ensi kaudella muutosten tuulet, kun nykyiset WRC-autot jäävät historiaan ja uuden Rally 1 -pääluokan autoihin lisätään hybridivoimalinjat. Joidenkin mielestä ajankohta hybrideille on liian aikaista, osan mielestä niiden aika on jo ohi. Moottori haastatteli aiheeseen liittyen uusiseelantilaista Hayden Paddonia.Paddon ajoi edellisen kerran rallin MM-sarjan osakilpailun WRC-autolla vuonna 2018, sijoittuen Hyundai i20 Coupe WRC:llä Australiassa toiseksi. Tämän jälkeen Paddonin oli määrä osallistua Ford Fiesta WRC:llä vuonna 2019 Suomen MM-ralliin, mutta romutti autonsa testeissä niin pahasti ettei voinut osallistua itse kisaan lainkaan.Tämän jälkeen uusiseelantilainen kertoo ajaneensa useita paikallisia kilpailuja kotimaassaan eri moottoriurheiluluokissa. Paddon kertoo yrittävänsä yhä takaisin MM-sarjaan, mutta toteaa ettei tilanne vaikuta hyvältä – eikä koronaviruspandemia ainakaan helpota näyttöjen antamista. Viime vuodet Paddon on rakentanut tiiminsä kanssa täysin sähköistä Kona EV -ralliautoa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyInto sähköautoon kaupalliselta puoleltaIdean täyssähköisen ralliauton kehittämiseen Paddon kertoo saaneensa vuonna 2017. Projektin taustalla oli vahva kaupallinen kiinnostus täyssähköiseen ralliautoon.Joitain saattaa ihmetyttää, että auton pohjaksi valikoitui Kona-crossover. Paddon kuitenkin selvittää, että he tarvitsivat auton josta on myös täysin sähköinen versio siviililiikenteessä, ja Kona oli Ioniqia parempi valinta rallia ajatellen.Auto perustuu itävaltalaisen STARD -yrityksen sähköisen rallicross-auton perustaan, mutta sitä on täytynyt muokata rallikäyttöön sopivaksi.– Käytämme samaa akkua, samoja moottoreita ja samaa vaihteistoa. Akun spekseissä on hieman eroja rallicross-versioon käytännön syistä. Olemme itse kehittäneet johdotukset, sähköiset apujärjestelmät ja nyt kehitämme itse vääntökarttaa, energian talteenottoa ja latausratkaisuja saadaksemme auton toimimaan rallissa. Alusta ja yleinen auton design on täysin meidän itse suunnittelemaa ja valmistamaa.Ei täysimittaista kisaa vielä 2021Aiemmin Paddon on kertonut, että auto on valmis täysimittaisen rallin ajamiseen jo kuluvana vuonna. Koronapandemia on kuitenkin viivästyttänyt projektia noin puolella vuodella, eikä työt onnistu vieläkään normaalilla tahdilla.– Luultavasti kisaamme autolla vuonna 2022. Tänä vuonna autolla kuitenkin tullaan ajamaan paljon testiä ja joitain pienempiä tapahtumia. Pohdimme vielä paikallisen moottoriurheilujärjestön kanssa tullaanko akkuja lataamaan erikoiskokeiden välissä vai vaihdetaanko akku täyteen huollossa. Olemme suunnitelleet auton niin, että akun vaihtaminen onnistuu huollossa viidessä minuutissa. Nykyisellä hitaalla latauksella akun täysi varaus ottaa 40 minuuttia, mutta myös 10 minuutin pikalataukseen voi olla mahdollisuuksia suuremmalla latausteholla.Kona EV -ralliauto on suunniteltu kansallisia kilpailuja varten, joten sen pääkilpailijoita tulevat olemaan R5-autot, ei korkeimman luokan WRC-kilpurit. Paddon kertoo, että akkujen tuomasta lisäpainosta huolimatta sähköauto on jo polttomoottoriversioita nopeampi. Tehoa autossa on R5-autojen tapaan kolmisensataa hevosvoimaa.– Automme on jo nopeampi kuin meidän R5- ja AP4-automme, vaikka se on vasta kehitysvaiheessa. Potentiaalia on vielä reilusti. Etuina sähköautolla on mm. erinomainen painojakauma ja torque vectoring -järjestelmän tarkkuuden mahdollistamat huomattavan korkeat mutkanopeudet. Eniten kehitystä vielä vaativat akut. Myös auton ääniä yritämme kehittää, sillä ne ovat tärkeää viihdyttävyyden lisäksi myös turvallisuudelle.Sähköautot valmiita MM-sarjaan jo 2023Rallin MM-sarjan tulevaisuuteen Paddonilla on omanlainen näkemyksensä.– WRC on erittäin haastava moottoriurheilun muoto saada täyssähköautot toimimaan vielä ensi vuodeksi, mutta uskoisin autojen olevan valmiita siihen vuosien 2023 ja 2024 tiimoilla. Hybridit eivät tule herättämään kiinnostusta uusissa valmistajissa eivätkä ne voi olla pitkäaikainen ratkaisu. Pidimme siitä tai emme, autoteollisuus kehittyy erittäin nopeasti eikä ralli tunnu pysyvän sen perässä.– Jotta WRC olisi olemassa vielä 5–10 vuoden päästä, sen täytyy pysyä relevanttina autoteollisuudelle. Sen saavuttamiseen on mahdollisuuksia, mutta se vaatii laatikon ulkopuolelta ajattelua ja uusien toimintatapojen kehittämistä. Miltä tahansa WRC näyttää kymmenen vuoden päästä, on se parempi kuin ei WRC:tä lainkaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPalovaara pienempi kuin polttomoottorillaTurvallisuusasiat on pidetty kunniakkaasti vuosia rallin MM-sarjan keskiössä ja monella on epäilykset täyssähköautojen paloturvallisuudesta. Paddon ei kuitenkaan pidä tätä niin suurena asiana.– Palovaara on paljon polttomoottoriautoja pienempi. Sähköauton akku ei räjähdä öljyn ja polttoaineen tapaan, vaan akut syttyvät termisen pakenemisen seurauksena, jota pidetään tarkasti silmällä akunhallintajärjestelmän avulla. Jos akkuun tulee vika, järjestelmä sammuttaa auton ja yrittää hallita sitä. Jos tämä ei onnistu, auton syttyminen voi viedä vielä tunnin. Itse asiassa riskimpää on auton lataaminen, jossa energiaa ja lämpöä liikkuu kahteen suuntaan, mutta osittain tämän takia harkitsemme akkujen vaihtamista kisan aikaisen lataamisen sijaan.Useat itseään rallifaneiksi nimittävät ovat ilmoittaneet lopettavansa lajin seuraamisen, jos kilpailuista häviää polttomoottorin tuottamat äänet alemman viihdearvon vuoksi. Paddonin mukaan tämäkään ei ole kriittinen ongelma sähköautojen parissa.– Äänet ovat tulossa. Tulemme tekemään paljon työtä niiden kanssa ja tähtäämme samantyylisiin ääniin kuin polttomoottoriautoista lähtee. Muutenkin laji on paljon muutakin kuin ne äänet. Sähköautojen nopeus ja mahtava luonne vetää puoleensa. Autot ovat vielä kehitysvaiheessa, joten pyydän ihmisiä olemaan kärsivällisiä asian kanssa ja antamaan niille tilaa.Teksti: Eetu Kokkonen Kuvat: Graeme Murray PhotographyLisää aiheestaEntisen WRC-kuljettajan pilttuussa tapahtuu: täyssähköinen Kona-ralliauto haastamaan polttomoottorikilpurit jo lähivuosina FIA:n rallipomo lupailee kovia – tulevaisuudessa jokaisessa rallissa jopa 20 tehdastiimin tukemaa autoa Fordin rallitiimi saattaa luopua Fiestasta vuonna 2022 – seuraajaksi väläytellään katumaasturia Lue lisää Kaikki artikkelit 13.2.2025 Liikenteen verotus Autoveron tuotto 2024 laski roimasti – sähköistyminen ja autokaupan vaisuus vaikuttavat 13.2.2025 Uutinen Yhdysvaltalaisten autopomojen mukaan Trumpin tariffit luovat ”kuluja ja kaaosta” 11.2.2025 Ajoneuvot Polttomoottoriautot porskuttavat Suomessa vielä piiiiiitkääään 11.2.2025 Uutinen Taksiliitto: lakimuutos vääristäisi taksialan kilpailua 11.2.2025 Uutinen Kiina-tullit vastatuulessa autoteollisuudessa – Cupra varoittaa irtisanomisista 10.2.2025 Ajoneuvot Volvo EX30 Cross Country on vähän muutakin kuin tuttu sanapari uudessa paketissa 10.2.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Frontera Electric – puristamalla tehty edullinen täyssähköinen perhecrossover, ja ihan hyvä niin 7.2.2025 Ajoneuvot Flexis on Renaultin, Volvon ja CMA CGM:n uusi yhteisyritys, joka on tuomassa Euroopan markkinoille sähköisiä tavara-autoja 6.2.2025 Uutinen Ei sittenkään ensitreffit autokaupassa? Honda ja Nissan pistivät neuvottelut jäihin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan – onko lataushybridin pikalataamisessa mitään järkeä? 14.2.2025 Yleinen Tiedätkö mikä on Suomen yleisin autoverotettu ajoneuvo? 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 13.2.2025 Vene 25 Båt Vene 25 Båt: Arrofoil 25 Cabin - tämä ruotsalainen hydrofoilivene säästää sähkön sijasta rutkasti bensaa 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 10.2.2025 Autoilu Bensan hinta nousussa – kuinka korkealle litrahinta voi kivuta? 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 10.2.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 3-ovinen Mercedes-Benz 300 GE, jota kauneusleikkaus on koittanut nuorentaa 22 vuodella 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle