8.11.2020 Ajoneuvot Entisen WRC-kuljettajan pilttuussa tapahtuu: täyssähköinen Kona-ralliauto haastamaan polttomoottorikilpurit jo lähivuosina Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kun WRC on siirtymässä lähiaikoina hybriditekniikkaan, ollaan Uudessa-Seelannissa jo edellä. Hayden Paddonin rallitallin viimeisimpänä projektina on ollut Hyundai Kona -sähköralliauto, jolla on tarkoitus ajaa täyspitkä ralli jo vuoden 2021 lopulla. Uusiseelantilainen rallikuski, myös yhden MM-osakilpailuvoiton vuonna 2016 saavuttanut Hayden Paddon on keskittynyt viimeiset puolitoista vuotta uuden ralliautoprojektin kehittämiseen oman yrityksensä, Paddon Rallysportin voimin. Viimeisimpänä luomuksena julkistettiin täyssähköinen Hyundai Kona -ralliauto.Hyundai Kona EV on Paddonin mukaan 80 prosenttisesti tallin itse kehittämä tuote. Omaa käsialaa on muun muassa kori, aerodynamiikka, jousitus, ohjaus, jäähdytys ja sähköt. Neuvoja sähköisen voimanlähteen kehittämiseen on saatu itävaltalaiselta Manfred Stohlin STARD-yritykseltä, joka rakentaa täyssähköisiä rallicross-autoja. Yksi tällainen on muuten jo Suomessakin. Konan voimanlähteeksi voidaan asentaa kahdesta neljään säkömoottoria, joista kunkin hetkelliseksi huipputehoksi ilmoitetaan 220 kilowattia (299 hevosvoimaa). Auton painoksi arvioidaan noin 1500 kilogrammaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMahdollisuuksia enemmän kuin haluaParhaillaan autoon voitaisiin saada noin 800 kW (1 088 hv) huipputeho, mutta Paddon kertoo keskittyvänsä valmistamaan pienempitehoista autoa, jotta sen voisi luokitella samaan sarjaan polttomoottoristen ralliautojen kanssa.Paddonin mukaan sähkö-Konalla voi kilpailla rallien voitosta jo vuonna 2022, mutta tunnustaa sen myös vaativan paljon työtä.– Paperilla auto on nopeampi kuin polttomoottorinen auto, sillä on parempi painojakauma, se on luotettavampi ja siinä on vähemmän liikkuvia osia, Paddon summaa, ja jättää sattumalta mainitsematta Kona EV:n myös painavan noin 200–300 kg enemmän kuin nykyiset WRC-autot.Akun kapasiteettia ja toimintamatkaa ei ole kerrottu, mutta Paddon kertoo auton olevan tarkoitettu suoriutumaan samoista kisoista mitä perinteisillä ralliautoilla ajetaan. Paddon kertoo työskentelevänsä eri tahojen kanssa muokatakseen sääntöjä niin, että täyssähköisilläkin autoilla kisaaminen olisi mahdollista.Testaus jatkuu ennen koitostaSeuraavaksi Paddon kertoo tallin siirtyvän testaamaan auton suorituskykyä ja luotettavuutta, ennen kuin auto valmistellaan täyspitkän rallin ajamista varten. Tämän oletetaan tapahtuvan vuoden 2021 jälkimmäisellä puoliskolla.Haluan kiittää sydämeni pohjasta tiimiämme minuun uskomisesta, ja meidän vision toteuttamisesta. Nyt työt jatkuvat ja seuraava askel on saattaa projekti rallivoittajaksi.Lähde: Paddon Rallysport Group Kuvat: Graeme Murray PhotographyLisää aiheestaMarcus Grönholm täyssähköisestä rallicross-kilpurista: ’’ihan täysi kilpa-auto se on’’ Lisää ralliautoja Keski-Suomesta – Toyota Yaris -ralliauto jatkossa myös yksityistiimeille Kaikkien aikojen rallikuljettaja lopettaa taas – ei aio käyttää Hyundain jäähyväislahjaa Rallitalli Tallinnassa: Tommi Mäkisen rallitiimi on suomalainen, mutta Toyota Yaris WRC:t huolletaan VirossaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 24.11.2024 Ajoneuvot 83 vuotta myöhemmin: Jeep Wrangler 4xe Willys ’41 kunnioittaa kaikkien maastureiden esiäitiä ladattavana hybridinä 23.11.2024 Uutinen Vanteet vinkuralle, renkaat puhki – routakuoppavahinkojen määrä kasvussa 22.11.2024 Yleinen Helsingin polttomoottorikielto saa Autoliitolta tyrmäyksen: ”Tavoitteena tehdä kaupunkilaisten elämästä vaikeaa” 22.11.2024 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 9 on tilava ja kyvykäs korealaisvalmistajan uusi sähkölippulaiva 21.11.2024 Uutinen Autoliitto kiittelee lakiaikeita: riippumattomien autokorjaamojen tilanne kohenisi 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 20.11.2024 Uutinen Helsinki pohtii polttomoottoriautojen kieltoja 19.11.2024 Uutinen Ajoneuvon vuosivero esillä lakiluonnoksessa – ei kuitenkaan realistinen vaihtoehto lähiaikoina 19.11.2024 Moottoriurheilu Formula E – teknisesti mielenkiintoinen laji yllättää paikan päällä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.11.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Ford P100 Pickup V8 23.11.2024 Koeajo Maistiainen: Opel Grandland Hybrid – vaihtoehto sähkölle 22.11.2024 Yleinen Helsingin polttomoottorikielto saa Autoliitolta tyrmäyksen: ”Tavoitteena tehdä kaupunkilaisten elämästä vaikeaa” 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 24.11.2024 Koeajo Koeajo käytetyllä: legendaarinen Fiat Multipla 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 23.11.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Ford P100 Pickup V8 17.11.2024 Ajoneuvot Euroopan Vuoden auto -finalistit ovat selvillä - yhdellä pohjarakenteella loistavat mahdollisuudet jo kolmanteen voittoonsa 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi