Ajoneuvot Moottoriurheilu Uutinen 1.10.2020

Marcus Grönholm täyssähköisestä rallicross-kilpurista: ’’ihan täysi kilpa-auto se on’’

Tänä vuonna rallicrossin MM-sarjan ohessa ajetaan joissain kilpailuissa täyssähköisillä kilpa-autoilla. Mukaan sarjaan ilmoittautui vastikään myös Jani Paasosen perustama Ferratum-talli, jonka Ford Fiesta ERX:ää testasi lyhyesti myös Marcus Grönholm.

Sähköiset voimalinjat laajentavat reviiriään myös moottoriurheiluun: hybridivoimalinjat ovat olleet jo pitkään arkipäivää Formula 1:ssä ja lähiaikoina niiden pitäisi saapua ralliinkin. Rallicrossissa sen sijaan kokeillaan jo täyssähköisiä voimalinjoja. Moottori pääsi seuraamaan kun kaksinkertainen rallin maailmanmestari Marcus Grönholm istui niin ikään rallin MM-sarjaa kiertäneen Jani Paasosen perustaman Ferratum rallicross-tiimin täyssähköiseen Ford Fiesta ERX:ään.

Kilpailun pilottivuosi

Kilpuri on itävaltalaisen, niin ikään rallikuvioista tutun Manfred Stohlin STARD-kilpatiimin luomus. Autossa on kolme sähkömoottoria, yksi edessä ja kaksi takana. Jokainen moottori tuottaa 150 kilowatin (204 hevosvoiman) tehon, eli yhteistehoa on 450 kW (612 hv).

Nollasta sataan sähköinen Fiesta kiihtyy 1,8 sekunnissa ja huippunopeus on 240 kilometriä tunnissa. Molemmilla akseleilla on omat kaksinopeuksiset vaihteistot, mutta kilpailutilanteissa käytetään ainoastaan yhtä vaihdetta.

Akuston  kapasiteetti on 35 kilowattituntia. Tämän kerrotaan riittävän noin kymmeneen kierrokseen radasta ja auton asetuksista riippuen. Rallicrossin pisin lähtö kestää kuuden kierroksen verran, joten toimintamatka ei rokota kilpailujen pituutta. Nopeimmillaan akun luvataan latautuvan 80 prosentin varaukseen kahdessakymmenessä minuutissa.

Autolla kilpaillaan kansainvälisen autoliitto FIA:n hyväksymässä kansainvälisessä Projekt E -sarjassa. Tänä vuonna sarjassa ajetaan kaikkiaan viisi kilpailua Rallicrossin MM-sarjan yhteydessä.

’’Ihan sama tuntuma’’

Grönholm saa auton käyttöön alle minuutin kestoisen opastuksen, sen enempää ei sähköisen Fiesta ERX:n toiminnot eroa bensiinimoottorisesta. Nykyään rallissa ja rallicrossissa managerin roolissa toimiva Grönholm lyö lapun lattiaan ja Fiesta pakenee maisemaan vauhdilla voimansiirron ininän saattelemana.

Hyvinkään rallicross-radan viimeisen pitkän matkan Bosse työntää leveästi soraa lennättäen. Vauhtia näyttää olevan reilusti, mutta pakoäänien pauhun puuttuu. Voimalinjan vinkuminen on varsin vaimeaa bensiinimoottoreiden ääneen verrattuna, onneksi, sillä korkeataajuuksinen ääni tuskin olisi sulosäveltä korville.

Vielä kaksi kierrosta ja Grönholm liputetaan pois radalta. Viimeisimmän suomalaisen rallin maailmanmestarin kasvoilta näkyy innostus ajamisesta.

– Kyllähän siitä kilvanajoa tulee kun noilla vedetään, Grönholm toteaa.

– Ihan sama tuntuma kuin muillakin autoilla. Tuntui vain, että etenkin asfaltilla haluaisi ajaa vähän siistimmällä linjalla, mutta herkän kaasun takia menee väkisin yli. Auton massan huomaa etenkin jarrutuksissa, painoa on kuitenkin noin 400 kiloa enemmän kuin bensa-autossa, Gröngolm analysoi täyssähköistä kilpuria.

Lisäksi Grönholm nostaa esille huolen joka koskettaa etenkin yleisöä.

Äänet ja bensan tuoksuhan siitä puuttuu, kisoihin pitäis kyllä saada joku efekti.

Jaa artikkeli

Keskustelu

Kaikki koeajot

Uusimmat