1.10.2020 Ajoneuvot Marcus Grönholm täyssähköisestä rallicross-kilpurista: ’’ihan täysi kilpa-auto se on’’ Teksti Eetu Kokkonen Kuva Eetu Kokkonen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tänä vuonna rallicrossin MM-sarjan ohessa ajetaan joissain kilpailuissa täyssähköisillä kilpa-autoilla. Mukaan sarjaan ilmoittautui vastikään myös Jani Paasosen perustama Ferratum-talli, jonka Ford Fiesta ERX:ää testasi lyhyesti myös Marcus Grönholm. Sähköiset voimalinjat laajentavat reviiriään myös moottoriurheiluun: hybridivoimalinjat ovat olleet jo pitkään arkipäivää Formula 1:ssä ja lähiaikoina niiden pitäisi saapua ralliinkin. Rallicrossissa sen sijaan kokeillaan jo täyssähköisiä voimalinjoja. Moottori pääsi seuraamaan kun kaksinkertainen rallin maailmanmestari Marcus Grönholm istui niin ikään rallin MM-sarjaa kiertäneen Jani Paasosen perustaman Ferratum rallicross-tiimin täyssähköiseen Ford Fiesta ERX:ään.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKilpailun pilottivuosiKilpuri on itävaltalaisen, niin ikään rallikuvioista tutun Manfred Stohlin STARD-kilpatiimin luomus. Autossa on kolme sähkömoottoria, yksi edessä ja kaksi takana. Jokainen moottori tuottaa 150 kilowatin (204 hevosvoiman) tehon, eli yhteistehoa on 450 kW (612 hv).Nollasta sataan sähköinen Fiesta kiihtyy 1,8 sekunnissa ja huippunopeus on 240 kilometriä tunnissa. Molemmilla akseleilla on omat kaksinopeuksiset vaihteistot, mutta kilpailutilanteissa käytetään ainoastaan yhtä vaihdetta.Akuston kapasiteetti on 35 kilowattituntia. Tämän kerrotaan riittävän noin kymmeneen kierrokseen radasta ja auton asetuksista riippuen. Rallicrossin pisin lähtö kestää kuuden kierroksen verran, joten toimintamatka ei rokota kilpailujen pituutta. Nopeimmillaan akun luvataan latautuvan 80 prosentin varaukseen kahdessakymmenessä minuutissa.Autolla kilpaillaan kansainvälisen autoliitto FIA:n hyväksymässä kansainvälisessä Projekt E -sarjassa. Tänä vuonna sarjassa ajetaan kaikkiaan viisi kilpailua Rallicrossin MM-sarjan yhteydessä.’’Ihan sama tuntuma’’Grönholm saa auton käyttöön alle minuutin kestoisen opastuksen, sen enempää ei sähköisen Fiesta ERX:n toiminnot eroa bensiinimoottorisesta. Nykyään rallissa ja rallicrossissa managerin roolissa toimiva Grönholm lyö lapun lattiaan ja Fiesta pakenee maisemaan vauhdilla voimansiirron ininän saattelemana.Hyvinkään rallicross-radan viimeisen pitkän matkan Bosse työntää leveästi soraa lennättäen. Vauhtia näyttää olevan reilusti, mutta pakoäänien pauhun puuttuu. Voimalinjan vinkuminen on varsin vaimeaa bensiinimoottoreiden ääneen verrattuna, onneksi, sillä korkeataajuuksinen ääni tuskin olisi sulosäveltä korville.Vielä kaksi kierrosta ja Grönholm liputetaan pois radalta. Viimeisimmän suomalaisen rallin maailmanmestarin kasvoilta näkyy innostus ajamisesta.– Kyllähän siitä kilvanajoa tulee kun noilla vedetään, Grönholm toteaa.– Ihan sama tuntuma kuin muillakin autoilla. Tuntui vain, että etenkin asfaltilla haluaisi ajaa vähän siistimmällä linjalla, mutta herkän kaasun takia menee väkisin yli. Auton massan huomaa etenkin jarrutuksissa, painoa on kuitenkin noin 400 kiloa enemmän kuin bensa-autossa, Gröngolm analysoi täyssähköistä kilpuria.Lisäksi Grönholm nostaa esille huolen joka koskettaa etenkin yleisöä.Äänet ja bensan tuoksuhan siitä puuttuu, kisoihin pitäis kyllä saada joku efekti.Teksti: Eetu Kokkonen Kuvat: Lauri Ahtiainen Lue lisää: Suomessa ajettiin rallicrossin MM-osakilpailu kuuden vuoden tauon jälkeen – suomalaisväriä podiumilla molempina päivinä Jääradalla Tommi Mäkisen ja Marcus Grönholmin kanssa – BMW Business Rally Mitä kuuluu rallin ja rallicrossin mestarille, Petter Solbergille? Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 18.2.2025 Taksit Taksilaki ei toimi, koska sitä ei valvota 18.2.2025 Uutinen Ladat kokoontuvat taas Kangasalla – tällä kertaa muistellaan myös Heikki Silvennoista 17.2.2025 Liikenneturvallisuus Viidellä keinolla tieliikenteen kuolemat vähenevät vuoteen 2030 mennessä 13.2.2025 Liikenteen verotus Autoveron tuotto 2024 laski roimasti – sähköistyminen ja autokaupan vaisuus vaikuttavat 13.2.2025 Uutinen Yhdysvaltalaisten autopomojen mukaan Trumpin tariffit luovat ”kuluja ja kaaosta” 11.2.2025 Ajoneuvot Polttomoottoriautot porskuttavat Suomessa vielä piiiiiitkääään 11.2.2025 Uutinen Taksiliitto: lakimuutos vääristäisi taksialan kilpailua 11.2.2025 Uutinen Kiina-tullit vastatuulessa autoteollisuudessa – Cupra varoittaa irtisanomisista 10.2.2025 Ajoneuvot Volvo EX30 Cross Country on vähän muutakin kuin tuttu sanapari uudessa paketissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää” 18.2.2025 Uutinen Ladat kokoontuvat taas Kangasalla – tällä kertaa muistellaan myös Heikki Silvennoista 18.2.2025 Autonäyttely Tiesitkö, että Citroën valmisti aikanaan retkikunnille autoja, joissa takarenkaat on korvattu teloilla? 18.2.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: me kysyimme, te vastasitte – lukijoiden kokemukset Mercedes-Benz W124 -korimallista 17.2.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C3 Aircross – tilavammin budjettimatkalle 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää” 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 13.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan – onko lataushybridin pikalataamisessa mitään järkeä? 15.2.2025 Testit Seikkailu: diesel vastaan sähköauto Lappiin – yhdellä istumalla vai matkalla lataillen? 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle