1.10.2020 Ajoneuvot Marcus Grönholm täyssähköisestä rallicross-kilpurista: ’’ihan täysi kilpa-auto se on’’ Teksti Eetu Kokkonen Kuva Eetu Kokkonen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tänä vuonna rallicrossin MM-sarjan ohessa ajetaan joissain kilpailuissa täyssähköisillä kilpa-autoilla. Mukaan sarjaan ilmoittautui vastikään myös Jani Paasosen perustama Ferratum-talli, jonka Ford Fiesta ERX:ää testasi lyhyesti myös Marcus Grönholm. Sähköiset voimalinjat laajentavat reviiriään myös moottoriurheiluun: hybridivoimalinjat ovat olleet jo pitkään arkipäivää Formula 1:ssä ja lähiaikoina niiden pitäisi saapua ralliinkin. Rallicrossissa sen sijaan kokeillaan jo täyssähköisiä voimalinjoja. Moottori pääsi seuraamaan kun kaksinkertainen rallin maailmanmestari Marcus Grönholm istui niin ikään rallin MM-sarjaa kiertäneen Jani Paasosen perustaman Ferratum rallicross-tiimin täyssähköiseen Ford Fiesta ERX:ään.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKilpailun pilottivuosiKilpuri on itävaltalaisen, niin ikään rallikuvioista tutun Manfred Stohlin STARD-kilpatiimin luomus. Autossa on kolme sähkömoottoria, yksi edessä ja kaksi takana. Jokainen moottori tuottaa 150 kilowatin (204 hevosvoiman) tehon, eli yhteistehoa on 450 kW (612 hv).Nollasta sataan sähköinen Fiesta kiihtyy 1,8 sekunnissa ja huippunopeus on 240 kilometriä tunnissa. Molemmilla akseleilla on omat kaksinopeuksiset vaihteistot, mutta kilpailutilanteissa käytetään ainoastaan yhtä vaihdetta.Akuston kapasiteetti on 35 kilowattituntia. Tämän kerrotaan riittävän noin kymmeneen kierrokseen radasta ja auton asetuksista riippuen. Rallicrossin pisin lähtö kestää kuuden kierroksen verran, joten toimintamatka ei rokota kilpailujen pituutta. Nopeimmillaan akun luvataan latautuvan 80 prosentin varaukseen kahdessakymmenessä minuutissa.Autolla kilpaillaan kansainvälisen autoliitto FIA:n hyväksymässä kansainvälisessä Projekt E -sarjassa. Tänä vuonna sarjassa ajetaan kaikkiaan viisi kilpailua Rallicrossin MM-sarjan yhteydessä.’’Ihan sama tuntuma’’Grönholm saa auton käyttöön alle minuutin kestoisen opastuksen, sen enempää ei sähköisen Fiesta ERX:n toiminnot eroa bensiinimoottorisesta. Nykyään rallissa ja rallicrossissa managerin roolissa toimiva Grönholm lyö lapun lattiaan ja Fiesta pakenee maisemaan vauhdilla voimansiirron ininän saattelemana.Hyvinkään rallicross-radan viimeisen pitkän matkan Bosse työntää leveästi soraa lennättäen. Vauhtia näyttää olevan reilusti, mutta pakoäänien pauhun puuttuu. Voimalinjan vinkuminen on varsin vaimeaa bensiinimoottoreiden ääneen verrattuna, onneksi, sillä korkeataajuuksinen ääni tuskin olisi sulosäveltä korville.Vielä kaksi kierrosta ja Grönholm liputetaan pois radalta. Viimeisimmän suomalaisen rallin maailmanmestarin kasvoilta näkyy innostus ajamisesta.– Kyllähän siitä kilvanajoa tulee kun noilla vedetään, Grönholm toteaa.– Ihan sama tuntuma kuin muillakin autoilla. Tuntui vain, että etenkin asfaltilla haluaisi ajaa vähän siistimmällä linjalla, mutta herkän kaasun takia menee väkisin yli. Auton massan huomaa etenkin jarrutuksissa, painoa on kuitenkin noin 400 kiloa enemmän kuin bensa-autossa, Gröngolm analysoi täyssähköistä kilpuria.Lisäksi Grönholm nostaa esille huolen joka koskettaa etenkin yleisöä.Äänet ja bensan tuoksuhan siitä puuttuu, kisoihin pitäis kyllä saada joku efekti.Teksti: Eetu Kokkonen Kuvat: Lauri Ahtiainen Lue lisää: Suomessa ajettiin rallicrossin MM-osakilpailu kuuden vuoden tauon jälkeen – suomalaisväriä podiumilla molempina päivinä Jääradalla Tommi Mäkisen ja Marcus Grönholmin kanssa – BMW Business Rally Mitä kuuluu rallin ja rallicrossin mestarille, Petter Solbergille? Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 19.9.2024 Uutinen Älykäs nopeusavustin kitkee ylinopeuksia – mutta mitä asiantuntija kritisoi? 19.9.2024 Uutinen Kaupunkilais-Jeep sai hybridivoimalinjan – nelivetokin on tulossa 18.9.2024 Uutinen Vaikka uusien autojen rekisteröinti sakkaa, Suomen autokanta sähköistyy EU:n kärkivauhtia – sille on selitys 18.9.2024 Uutinen Suomalainen Hornet-lentäjien kellovalmistaja ja Jeep aloittavat yhteistyön – ainutlaatuinen Jeep-arvokellojen sarja tulossa 17.9.2024 Autoilu Älykäs nopeusavustin tuli uusiin autoihin – mutta miten toimii? 16.9.2024 Euro NCAP Euro NCAP jakoi tähtiä – Jeep Avenger erottuu joukosta väärällä tavalla 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii – ja todellakin uskaltaa – mennä kovaankin maastoon Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 18.9.2024 Uutinen Suomalainen Hornet-lentäjien kellovalmistaja ja Jeep aloittavat yhteistyön – ainutlaatuinen Jeep-arvokellojen sarja tulossa 17.9.2024 Testit Liveseuranta: Katumaasturien vertailulenkki 18.9.2024 Matkailu Järämän linnoitus ja Sturmbock-asema - Lapin merkittävä rooli toisessa maailmansodassa 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu?