8.11.2020 Ajoneuvot Entisen WRC-kuljettajan pilttuussa tapahtuu: täyssähköinen Kona-ralliauto haastamaan polttomoottorikilpurit jo lähivuosina Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kun WRC on siirtymässä lähiaikoina hybriditekniikkaan, ollaan Uudessa-Seelannissa jo edellä. Hayden Paddonin rallitallin viimeisimpänä projektina on ollut Hyundai Kona -sähköralliauto, jolla on tarkoitus ajaa täyspitkä ralli jo vuoden 2021 lopulla. Uusiseelantilainen rallikuski, myös yhden MM-osakilpailuvoiton vuonna 2016 saavuttanut Hayden Paddon on keskittynyt viimeiset puolitoista vuotta uuden ralliautoprojektin kehittämiseen oman yrityksensä, Paddon Rallysportin voimin. Viimeisimpänä luomuksena julkistettiin täyssähköinen Hyundai Kona -ralliauto.Hyundai Kona EV on Paddonin mukaan 80 prosenttisesti tallin itse kehittämä tuote. Omaa käsialaa on muun muassa kori, aerodynamiikka, jousitus, ohjaus, jäähdytys ja sähköt. Neuvoja sähköisen voimanlähteen kehittämiseen on saatu itävaltalaiselta Manfred Stohlin STARD-yritykseltä, joka rakentaa täyssähköisiä rallicross-autoja. Yksi tällainen on muuten jo Suomessakin. Konan voimanlähteeksi voidaan asentaa kahdesta neljään säkömoottoria, joista kunkin hetkelliseksi huipputehoksi ilmoitetaan 220 kilowattia (299 hevosvoimaa). Auton painoksi arvioidaan noin 1500 kilogrammaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMahdollisuuksia enemmän kuin haluaParhaillaan autoon voitaisiin saada noin 800 kW (1 088 hv) huipputeho, mutta Paddon kertoo keskittyvänsä valmistamaan pienempitehoista autoa, jotta sen voisi luokitella samaan sarjaan polttomoottoristen ralliautojen kanssa.Paddonin mukaan sähkö-Konalla voi kilpailla rallien voitosta jo vuonna 2022, mutta tunnustaa sen myös vaativan paljon työtä.– Paperilla auto on nopeampi kuin polttomoottorinen auto, sillä on parempi painojakauma, se on luotettavampi ja siinä on vähemmän liikkuvia osia, Paddon summaa, ja jättää sattumalta mainitsematta Kona EV:n myös painavan noin 200–300 kg enemmän kuin nykyiset WRC-autot.Akun kapasiteettia ja toimintamatkaa ei ole kerrottu, mutta Paddon kertoo auton olevan tarkoitettu suoriutumaan samoista kisoista mitä perinteisillä ralliautoilla ajetaan. Paddon kertoo työskentelevänsä eri tahojen kanssa muokatakseen sääntöjä niin, että täyssähköisilläkin autoilla kisaaminen olisi mahdollista.Testaus jatkuu ennen koitostaSeuraavaksi Paddon kertoo tallin siirtyvän testaamaan auton suorituskykyä ja luotettavuutta, ennen kuin auto valmistellaan täyspitkän rallin ajamista varten. Tämän oletetaan tapahtuvan vuoden 2021 jälkimmäisellä puoliskolla.Haluan kiittää sydämeni pohjasta tiimiämme minuun uskomisesta, ja meidän vision toteuttamisesta. Nyt työt jatkuvat ja seuraava askel on saattaa projekti rallivoittajaksi.Lähde: Paddon Rallysport Group Kuvat: Graeme Murray PhotographyLisää aiheestaMarcus Grönholm täyssähköisestä rallicross-kilpurista: ’’ihan täysi kilpa-auto se on’’ Lisää ralliautoja Keski-Suomesta – Toyota Yaris -ralliauto jatkossa myös yksityistiimeille Kaikkien aikojen rallikuljettaja lopettaa taas – ei aio käyttää Hyundain jäähyväislahjaa Rallitalli Tallinnassa: Tommi Mäkisen rallitiimi on suomalainen, mutta Toyota Yaris WRC:t huolletaan VirossaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.1.2025 Autoilu Käytetyt autot vaihtavat vilkkaasti omistajaa 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Autoilu Autoliitto kummeksuu rikosuhrimaksun tarvetta tieliikennerikoksissa 20.1.2025 Autoilu Työsuhdeautot auraavat latua liikenteen sähköistymisessä 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 20.1.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – iso mutta ketterä vuoden pakettiauto 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 19.1.2025 Autoilu Uusien autojen päästöt vain laskevat 19.1.2025 Ajoneuvot Tesla Model Y ”Juniperin” Euroopan tuotanto on jo alkanut Berliinin Gigafactoryssa, tietää saksalaislehti Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 21.1.2025 Autoilu Käytetyt autot vaihtavat vilkkaasti omistajaa 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa