27.10.2017 Ajoneuvot Erikoisuudesta päätähdeksi: Citroën C4 Cactus keskittyy mukavuuteen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Citroën C4 Cactus kypsyy ja kehittyy: uudistusten päätavoitteena on tarjota kokonaisvaltaista mukavuutta. Vuonna 2014 Citroën julkaisi C4 Cactuksen, oudon mutta sympaattisen auton. C4 Cactus oli kevyt ja pihi. Sen kylkiä suojasivat joustavat muovit, Airbumpit.Vain kolme vuotta myöhemmin erikoinen Citroën C4 Cactus saa suuren kasvojenkohotuksen, ja samalla se ottaa mallistossa myös tavallisen C4:n roolin. C4 Cactus on nyt Citroënin vastaus Volkswagen Golfille.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKypsennetty painosVeto on radikaali, mutta järkevä. C4 Cactus kätkee tavallisiin perheautomittoihin erottuvan, hieman crossovermaisen muodon. Ensimmäisen C4 Cactuksen persoonallisimmat yksityiskohdat on hiottu hillitymmiksi, mutta sukunäkö on säilytetty. Kylkien Airbumpit ovat siirtyneet helmojen jatkoiksi. Etuvalot ovat saaneet ripauksen kypsyyttä tuomaa tuimuutta. Takavalot ovat nyt syvyysefektillä varustetut leveät suorakulmiot. C4 Cactuksen ilme miellyttänee nyt niitäkin, jotka kokivat alkuperäisen liian irrottelevaksi.Erottuvuutta kaipaaville Citroën tarjoaa 31 personointivaihtoehtoa, jotka koostuvat yhdeksästä ulkoväristä ja neljästä väripaketista.Uutta ja vanhaa sisätiloissaSisätilojen tärkeimmät pinnat ovat hienostuneempaa materiaalia, mutta yleisilme on yhä rehellisen pelkistetty, paikoin jopa muovinen. Onneksi olemusta piristävät edeltäjästä tutut yksityiskohdat, kuten kojetaulun päältä aukeava hansikaslokero (etumatkustajan turvatyyny on yhä auton katossa) ja ovien sulkuremmit. Alkupään C4 Cactuksissa moitteita kerännyt yksiosainen takaistuin kaatuu nykyisin kahdessa osassa, mutta uudessakin mallissa takaovien ikkunat aukeavat rakosilleen vain takareunasta. Avaruutta sisälle tuo suuri lasikatto. Citroën kertoo UV-suodatuksen ja lämpöeristyksen mahdollistaneen suojaverhon poistamisen, mikä vastaavasti on parantanut pääntilaa.Lupaavat uutuusistuimetSisätilojen kohokohta ovat uudet istuimet. Citroën kertoo tavoittelevansa korkeaa istuinmukavuutta, joka on saavutettu istuimelle ryhdikkään perusmuodon antavalla tiheällä vaahdolla, jonka päällä on pintapehmeyden tarjoava 15 millimetrinen huokoinen vaahtokerros. Yhdistelmän kerrotaan tarjoavan mukavan pehmeä istumiskokemus, joka tarjoaa pitkillä ajomatkoilla vaadittavaa tukevuutta.Ensi-istumisella väitteissä voi hyvinkin olla perää. Istuinosa on riittävän pitkä, jotta reidet saavat hyvän tuen. Vartalon paino jakautuu laajalle alueelle, joten puutumista ei pitäisi tapahtua. Silti pinnan alla aistii tukevuutta, joten edellytykset pitkänmatkanmukavuudelle ovat kunnossa.Istuinmukavuus toki selviää vasta ajamalla autoa alkuvuodesta. Silloin selviää myös C4 Cactuksen tärkeimmän teknisen edistysaskeleen toiminta: C4 Cactus tuo Citroënin uuden jousituksen Eurooppaan. Aiemmin se on esitelty suuressa C5 Aircrossissa, joka on saapumassa Kiinan markkinoilta Eurooppaan vuoden 2018 loppupuolella.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUuden alustan ensi-iltaEnglanniksi tehdas nimittää uutta jousitusteknologiaa Progressive Hydraulic Cushioniksi. Suomen maahantuoja viestii mukavuusjousituksesta. Merkille maineen luoneen kaasunestejousituksen sijaan uutuusalusta luottaa perinteiseen kierrejouseen ja iskunvaimentimeen, jonka sisälle on rakennettu hydrauliset joustonrajoittimet. Sen ansiosta pääjousi ja perusiskunvaimennin on voitu virittää pehmeämmiksi: jousitus voi siten suodattaa tavallista paremmin pienet epätasaisuudet. Kun pyörä sitten kohtaa suuren töyssyn tai ulkokaarteen jousitus painuu kasaan auton kallistuessa mutkassa, astuu hydraulinen elementti mukaan kantamaan kuormaa.Moottori palaa myöhemmin tarkemmin uuden jousituksen teknologiaan. Alustan pääviesti on kuitenkin yksinkertainen: Citroën uskoo jälleen, että mukavuudella voi erottua edukseen.Puhetta hiljaisuudestaAirbumpit ovat siirtyneet keskeltä kylkeä helman jatkeeksi.Mukavuuteen on panostettu myös äänieristyksessä. Tiivisteet on suunniteltu uudelleen, lattian äänieristystä on parannettu, takaikkunat ovat paksumpaa lasia, tuulilasi on akustinen ja kojelaudan vaimennusta on kehitetty. Auton paino on silti pysynyt alhaisena. Tehdas kertoo PureTech110-bensiinimoottorilla varustetun C4 Cactuksen painoksi vain 1 117 kilogrammaa. Samasta 1,2-litraisesta kolmisylinterisestä tarjotaan myös 130-hevosvoimaista ahdettua versiota ja 82-hevosvoimaista vapaasti hengittävää painosta. Automaatin saa valinnaisesti 110-hevosvoimaiseen. Dieselvoimaa tarjotaan 100 ja 120-hevosvoimaisina versioina, joista jälkimmäinen toimitetaan 6-vaihteisen automaatin kera.Malllipäivitys tuo toki tarjolle nykyaikaiset aktiiviset turvavarusteet ja tarpeelliset älypuhelimien näytönpeilaukset.Ennen alkuvuoden ensikoeajoja on liian aikaista vetää johtopäätöksiä C4 Cactuksen kyvykkyydestä. Silti jo nyt voi ylistää Citroënin rohkeutta: markkinoilla, jotka vilisevät lupauksia dynaamisuudesta ja urheilullisuudesta, on lopulta aika virkistävää kuulla puhetta mukavuudesta.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa