27.10.2017 Ajoneuvot Erikoisuudesta päätähdeksi: Citroën C4 Cactus keskittyy mukavuuteen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Citroën C4 Cactus kypsyy ja kehittyy: uudistusten päätavoitteena on tarjota kokonaisvaltaista mukavuutta. Vuonna 2014 Citroën julkaisi C4 Cactuksen, oudon mutta sympaattisen auton. C4 Cactus oli kevyt ja pihi. Sen kylkiä suojasivat joustavat muovit, Airbumpit.Vain kolme vuotta myöhemmin erikoinen Citroën C4 Cactus saa suuren kasvojenkohotuksen, ja samalla se ottaa mallistossa myös tavallisen C4:n roolin. C4 Cactus on nyt Citroënin vastaus Volkswagen Golfille.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKypsennetty painosVeto on radikaali, mutta järkevä. C4 Cactus kätkee tavallisiin perheautomittoihin erottuvan, hieman crossovermaisen muodon. Ensimmäisen C4 Cactuksen persoonallisimmat yksityiskohdat on hiottu hillitymmiksi, mutta sukunäkö on säilytetty. Kylkien Airbumpit ovat siirtyneet helmojen jatkoiksi. Etuvalot ovat saaneet ripauksen kypsyyttä tuomaa tuimuutta. Takavalot ovat nyt syvyysefektillä varustetut leveät suorakulmiot. C4 Cactuksen ilme miellyttänee nyt niitäkin, jotka kokivat alkuperäisen liian irrottelevaksi.Erottuvuutta kaipaaville Citroën tarjoaa 31 personointivaihtoehtoa, jotka koostuvat yhdeksästä ulkoväristä ja neljästä väripaketista.Uutta ja vanhaa sisätiloissaSisätilojen tärkeimmät pinnat ovat hienostuneempaa materiaalia, mutta yleisilme on yhä rehellisen pelkistetty, paikoin jopa muovinen. Onneksi olemusta piristävät edeltäjästä tutut yksityiskohdat, kuten kojetaulun päältä aukeava hansikaslokero (etumatkustajan turvatyyny on yhä auton katossa) ja ovien sulkuremmit. Alkupään C4 Cactuksissa moitteita kerännyt yksiosainen takaistuin kaatuu nykyisin kahdessa osassa, mutta uudessakin mallissa takaovien ikkunat aukeavat rakosilleen vain takareunasta. Avaruutta sisälle tuo suuri lasikatto. Citroën kertoo UV-suodatuksen ja lämpöeristyksen mahdollistaneen suojaverhon poistamisen, mikä vastaavasti on parantanut pääntilaa.Lupaavat uutuusistuimetSisätilojen kohokohta ovat uudet istuimet. Citroën kertoo tavoittelevansa korkeaa istuinmukavuutta, joka on saavutettu istuimelle ryhdikkään perusmuodon antavalla tiheällä vaahdolla, jonka päällä on pintapehmeyden tarjoava 15 millimetrinen huokoinen vaahtokerros. Yhdistelmän kerrotaan tarjoavan mukavan pehmeä istumiskokemus, joka tarjoaa pitkillä ajomatkoilla vaadittavaa tukevuutta.Ensi-istumisella väitteissä voi hyvinkin olla perää. Istuinosa on riittävän pitkä, jotta reidet saavat hyvän tuen. Vartalon paino jakautuu laajalle alueelle, joten puutumista ei pitäisi tapahtua. Silti pinnan alla aistii tukevuutta, joten edellytykset pitkänmatkanmukavuudelle ovat kunnossa.Istuinmukavuus toki selviää vasta ajamalla autoa alkuvuodesta. Silloin selviää myös C4 Cactuksen tärkeimmän teknisen edistysaskeleen toiminta: C4 Cactus tuo Citroënin uuden jousituksen Eurooppaan. Aiemmin se on esitelty suuressa C5 Aircrossissa, joka on saapumassa Kiinan markkinoilta Eurooppaan vuoden 2018 loppupuolella.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUuden alustan ensi-iltaEnglanniksi tehdas nimittää uutta jousitusteknologiaa Progressive Hydraulic Cushioniksi. Suomen maahantuoja viestii mukavuusjousituksesta. Merkille maineen luoneen kaasunestejousituksen sijaan uutuusalusta luottaa perinteiseen kierrejouseen ja iskunvaimentimeen, jonka sisälle on rakennettu hydrauliset joustonrajoittimet. Sen ansiosta pääjousi ja perusiskunvaimennin on voitu virittää pehmeämmiksi: jousitus voi siten suodattaa tavallista paremmin pienet epätasaisuudet. Kun pyörä sitten kohtaa suuren töyssyn tai ulkokaarteen jousitus painuu kasaan auton kallistuessa mutkassa, astuu hydraulinen elementti mukaan kantamaan kuormaa.Moottori palaa myöhemmin tarkemmin uuden jousituksen teknologiaan. Alustan pääviesti on kuitenkin yksinkertainen: Citroën uskoo jälleen, että mukavuudella voi erottua edukseen.Puhetta hiljaisuudestaAirbumpit ovat siirtyneet keskeltä kylkeä helman jatkeeksi.Mukavuuteen on panostettu myös äänieristyksessä. Tiivisteet on suunniteltu uudelleen, lattian äänieristystä on parannettu, takaikkunat ovat paksumpaa lasia, tuulilasi on akustinen ja kojelaudan vaimennusta on kehitetty. Auton paino on silti pysynyt alhaisena. Tehdas kertoo PureTech110-bensiinimoottorilla varustetun C4 Cactuksen painoksi vain 1 117 kilogrammaa. Samasta 1,2-litraisesta kolmisylinterisestä tarjotaan myös 130-hevosvoimaista ahdettua versiota ja 82-hevosvoimaista vapaasti hengittävää painosta. Automaatin saa valinnaisesti 110-hevosvoimaiseen. Dieselvoimaa tarjotaan 100 ja 120-hevosvoimaisina versioina, joista jälkimmäinen toimitetaan 6-vaihteisen automaatin kera.Malllipäivitys tuo toki tarjolle nykyaikaiset aktiiviset turvavarusteet ja tarpeelliset älypuhelimien näytönpeilaukset.Ennen alkuvuoden ensikoeajoja on liian aikaista vetää johtopäätöksiä C4 Cactuksen kyvykkyydestä. Silti jo nyt voi ylistää Citroënin rohkeutta: markkinoilla, jotka vilisevät lupauksia dynaamisuudesta ja urheilullisuudesta, on lopulta aika virkistävää kuulla puhetta mukavuudesta.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Lue lisää Kaikki artikkelit 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 14.3.2025 Uutinen Moottorin haastattelu: Toyota ei usko solid state -akkujen tulevan massatuotantoon vielä vuosikausiin 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 13.3.2025 Autoilu Isoveli valvoo ilmasta – poliisi turvautuu drooneihin liikennevalvonnassakin 12.3.2025 Uutinen VR muokkaa matkustusluokkia – mutta miten lippujen hinnoittelu muuttuu? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 19.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf R – jäähyväiset teho-Golfille 17.3.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto? 18.3.2025 Koeajo Koeajo: BYD Sealion 7 – laatu vakuuttaa, mutta karkaako hinta? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija