13.1.2018 Ajoneuvot Esipesu on auton pesun tärkein vaihe Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Esipesu suoritetaan ennen kuin autoon kosketaan mekaanisesti. Mikronaarmua syntyy vähemmän, kun hiekkaa ja muuta kuraa ei hangata auton maalipintaa vasten pesuvälineellä. Auton maalipinnan hankaaminen pesuvälineellä synnyttää aina mikronaarmua. Jälki on hyvässä tapauksessa niin olemattoman hienoa, että sitä on hankala erottaa silmällä. Näin ainakin, mikäli esipesu on suoritettu huolellisesti ja pesutekniikka on muutenkin hallussa.Pahimmassa tapauksessa maalipintaan saa todella rumat jäljet jo kertapesulla. Pesuvälineistä jäykkä sieni tai harja on kaikkein pahin, sillä se painaa likapartikkeleita voimalla auton lakka- tai maalipintaa vasten. Erityisesti talviaikaan suolauksen myötä auton pintaan tarttunut kura ja hiekka on kuin karkeaa hiekkapaperia jos sitä hangataan maalipintaa vasten.Talvella auton tavanomainen likaisuusaste näyttää tältä. Näkyvästi likaista pintaa ei kannata hangata pesuvälineellä.Huolellinen esipesu on talvella siksi vieläkin tärkeämpää. Myös kesän hento hiekkapöly on syytä huuhdella ennen pesua pois, mutta se irtoaa maalipinnasta selvästi pinttynyttä maantiesuolaa helpommin. Laadukkaan esipesuaineen hyöty korostuu talvella.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEsipesu käytännössäEsipesussa auton kuivaan pintaan suihkutetaan haluttu pesuaineliuos likaa irrottamaan ja liuottamaan. Esipesuaineliuoksen levittämiseen on useita erilaisia vaihtoehtoja sumutinpullosta, pumppupullon kautta, aina painepesuriin kytkettävään pesuainevaahdottimeen. Budjetti ja käytettävissä olevat välineet sanelevat valinnan.Pesuainevaahdottimella esipesu on suorastaan nautinnollista, mutta myös sumutin- tai painepullo sopii esipesuaineen levitykseen.Esipesuaine levitetään alhaalta ylöspäin, sillä pesuaineliuos pyrkii maan vetovoiman seurauksena valumaan takaisin alaspäin. Näin vaikutusaika saadaan pidemmäksi, sillä ensiksi levitetty alue ei kuivu yhtä nopeasti. Aineen saa antaa vaikuttaa mahdollisimman pitkään ennen huuhtelua, mutta se ei saa kuivua mistään kohdasta.Pesuaine huuhdellaan pois mielellään painepesurilla, mutta myös vesiletku käy. Jonkinlainen sumutinpää letkuun on suositeltava, jotta saadaan hieman painetta. Tämä auttaa likaisen pesuaineliuoksen huuhtelussa. Esipesu on todella näin yksinkertaista.Esipesuaineen valintaEsipesuaineeksi on suositeltavaa valita siihen tarkoitettu aine. Vahalla tai muulla suojatuotteella käsitellyn auton pesuun on syytä valita pesuaine, joka ei huuhtele kovalla työllä levitettyä suojaa suoraan viemäriin. Näistä puhutaan usein vahaturvallisina pesuaineina.Esipesuaineen annetaan vaikuttaa mahdollisimman pitkään, mutta se ei saa kuivua pieneltäkään alueelta. Usein huuhtelun voi aloittaa lähes välittömästi.Erityisesti luonnonvahojen, tai niihin pohjautuvien, tuotteiden kanssa vahaturvallisuus on tärkeää. Pinnoitettua autoa voi usein pestä lähes millä tahansa myrkyillä, mutta tässäkin tapauksessa sopivuus on syytä varmistaa suojatuotteen valmistajalta tai maahantuojalta.Esipesuaine levitetään nopeimmin pesuainevaahdottimella, joten tätä varten on olemassa omat vaahtoavat pesuaineet (engl. snow foam). Nämä ovat usein hyviä vaihtoehtoja esipesuun myös muilla tavoin levitettynä. Vaahtoavista pesuaineista juttusarjassa on esitelty jo aiemmin Bilt Hamber Auto-foam.Vahaturvallisuus on syytä varmistaa näidenkin suhteen ja se on tietenkin riippuvainen siitä kuinka paljon käyttäjä laimentaa ainetta. Tässä on syytä noudattaa valmistajan suosituksia.Esipesuaineen tulisi likaantua näkyvästi auton pinnalta pois valuessaan, muuten se ei todennäköisesti ole puhdistanut pintaa merkittävästi.Vaahtoavuus ei kuitenkaan ole itseisarvo, sillä turhan paksu vaahto tippuu maalipinnalta kasoina likaa liuottamatta. Maalipinnalle tulisi saada sopivan vetinen vaahto, joka valuu maalipintaa pitkin pois samalla liasta värjäytyen.Paremman puutteessa myös tavallinen autoshampoo on tyhjää parempi esipesuaine. Mitä puhtaammaksi maalipinnan saa ennen pesuvälineellä koskemista, sitä vähemmän pesusta syntyy mikronaarmua. Tästä syystä esipesuaineeseen kannattaa panostaa.Vaikutusajan jälkeen esipesuaine huuhdellaan pinnasta pois mahdollisimman huolellisesti mielellään painepesuria käyttäen.Lähes puhdasta, mutta ei kuitenkaanAuto näyttää toivottavasti varsin puhtaalta jo pelkän esipesun jälkeen. Puhdistumista auttavat hyvin suojattu pinta, riittävän usein suoritettavat pesut sekä tietenkin puhtaat ajokelit. Viimeisimpään on hankalampi itse vaikuttaa.Autoa ei tule missään nimessä kuivata pelkän esipesun jälkeen mekaanisesti koskemalla edes hellävaraisella tuuhealla mikrokuituliinalla. Pinta ei ole puhdas, vaikka se siltä näyttäisi. Puhtaan auton saavuttamiseksi on tarpeen suorittaa myös käsinpesu. Hyvä esipesu varmistaa sopivan lähtökohdan hellävaraiselle mekaaniselle pesulle.Esipesu puhdistaa autoa jopa niin paljon, että se näyttää puhtaalta. Tällaista pintaa ei kuitenkaan tule ryhtyä kuivaamaan liinalla, sillä se ei ole täysin puhdas.Esipesua voi myös käyttää auton huuhtaisemiseksi hieman puhtaammaksi jos aikaa oikeaan pesuun ei ole. Tällöin pinta kannattaa koittaa saada huuhtelun jälkeen vettä rauhallisesti valuttamalla mahdollisimman kuivaksi, mutta tähän aiheeseen palataan Moottorin autonhoitojuttusarjassa myöhemmin.Teksti ja kuvat: Henri PosaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y ”Juniper” esiteltiin Kiinassa – tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti