25.5.2017

EU linjaamassa: uusiin ajoneuvoihin lisää pakollisia turvavarusteita

syksy liikenne

Liikenneturvallisuuden kehitykseen tyytymätön EU on asettamassa lisää vaatimuksia ajoneuvojen turvavarustelulle.

Euroopan unioni on tyytymätön liikenneturvallisuuden kehitykseen EU:n alueella. Vuonna 2016 unionin tieliikenteessä menehtyi 25 500 henkilöä, eli noin 2% vähemmän kuin vuonna 2015. Unionin tavoitteena on ollut kuitenkin puolittaa tieliikenteen kuolonuhrien määrä vuoden 2010 tasosta (31 500 kuolemaa) vuoteen 2020 mennessä, mutta tämä on osoittautunut haasteeksi.

Nyt Euroopan komissiolle ollaan esittämässä periaatelinjausta, että uusien autojen turvavarusteisiin täytyisi sisällyttää esimerkiksi automaattinen hätäjarrutustoiminto (AEB) ja nopeusrajoitustieto varoitustoiminnolla (ISA). Viimeistään loppuvuodesta valmistuva ehdotus olisi ensimmäinen muutos sääntöihin vuoden 2009 jälkeen.

Kuorma-autojen varusteissa pyrittäisiin jatkossa keskittymään kamera- ja sensorijärjestelmiin, joilla vähennettäisiin suurten ajoneuvojen kuolleiden kulmien aiheuttamia onnettomuuksia jalankulkijoiden, pyöräilijöiden ja moottoripyöräilijöiden kanssa.

– EU:lla on yksinomainen valta asettaa ajoneuvoturvallisuuden säännöt, eikä missään kaivata päivityksiä niin kipeästi kuin kuorma-automarkkinoilla, jossa ei ole henkilöautojen tapaista turvaluokittelua innovaatiota ajamassa. Sillä välin vanhentuneiden kuorma-autojen kuolleet kulmat ovat vastuussa satojen pyöräilijöiden ja kävelijöiden kuolemista vuosittain, kommentoi Stef Cornelis EU:n liikenne- ja ympäristöjärjestöjen kattojärjestö Transport & Environmentista.

Esitys on linjaamassa Euroopan komissiolle myös, että tiemaksujen suuruus riippuisi jatkossa ajoneuvon hiilidioksidipäästöistä. Samalla ehdotus sisältää ensimmäistä kertaa EU:n laajuiset puitteet tietullijärjestelmille. Samalla pyritään siirtymään aikavelotteisista järjestelmistä matkaveloitteisiin, muutoksen alkaen raskaasta tavaraliikenteestä vuodesta 2023 alkaen.

Lähde: Reuters Kuva: Roman Razinkov

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat