16.9.2023 Ajoneuvot EU:n käynnistämä selvitys kiinalaisautojen raskaista tuontitulleista kerää taivaalle kauppasodan pilviä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Euroopan komissio katsoo, että kiinalaiset sähköautot nauttivat Euroopassa huomattavasta kilpailuedusta Kiinan valtion niille suomien mittavien tukien vuoksi. EU:ssa onkin nyt käynnistetty selvitys, jonka tuloksena saatetaan päättää huomattavista tuontitulleista kiinalaisautoja kohtaan. Kiinalaisosapuoli on jyrkästi eri mieltä asiasta. Minkään sortin uutinen ei ole se fakta, että kiinalaiset sähköautot ovat vain muutamassa vuodessa moninkertaistaneet markkina-asemansa Euroopassa. Lukujen valossa tilanne on se, että vuonna 2020 Euroopan sähköautomarkkinoilla kaikkien kiinalaismerkkien yhteisosuus oli 1,1 prosenttia. Kasvutahti on ollut siitä lähtien tähän asti sellainen, että joka vuosi tuo markkinaosuus on käytännössä tuplaantunut, ja nyt ollaan 5,6 prosentin tasossa.Jos ei nyt keskitytä muihin olemassa oleviin tai potentiaalisiin ongelmiin, joita kiinalaisautot tuovat tai mahdollisesti tuovat tullessaan, yksi varma on ainakin se, että ne vievät elintilaa Euroopan omilta autonvalmistajilta, monen mielestä epäreilulla tavalla. Selvitys ja siitä mahdollisesti seuraavat toimenpiteet eivät siis ota hampaisiinsa tervettä kilpailua, jota autonvalmistajien välillä on ollut aikojen alusta lähtien, vaan siihen, että kiinalaisvalmistajilla koetaan olevan hintaetulyöntiasema.MG on kiinalaisista sähköautomerkeistä Euroopassa tähän mennessä menestynein, ja myös sen hintoja on pidetty ällistyttävän alhaisina. Tämä on kuitenkin keinotekoista.Ongelma, josta jotkut Euroopan johtajat ovat aiemminkin puhuneet, on se, että Kiinan valtio tarjoaa autonvalmistajilleen - joista useimmat se itse vähintään osittain omistaa - niin suuria valtiontukia, että ne pystyvät myymään autojaan Euroopassa merkittävästi muita valmistajia halvemmalla. Päätyyn saakka vietynä ajatus on siis se, että valtiontukien kautta kiinalaiset sähköautovalmistajat voivat kilpailijansa tukahduttamalla vallata Euroopan automarkkinat kokonaan. Ongelma koskee siis myös esimerkiksi japanilais-, korealais- ja amerikkalaisvalmistajia Euroopan markkinoiden osalta.On aivan totta, että monet kiinalaiset sähköautot, joita nyt myös Suomessa myydään, ovat hinnaltaan silmiinpistävän halpoja suoraan länsikilpailijoihinsa verrattuna.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMikä neuvoksi?Euroopan komission mahdollinen ratkaisu kilpailuetuongelmaan ei voisi enempää muistuttaa amerikkalaista vastinettaan, jonka presidentti Donald Trumpin hallinto pani aikanaan täytäntöön. Kiinalaisautot - mukaan lukien Kiinassa valmistetut Teslat, Buickit tai vaikkapa Cadillacit - pitää poissa Amerikan teiltä muhkea 27,5 prosentin tuontitulli. EU-komissiota lähellä oleva lähde on kertonut Bloombergille, että EU:n vastaava tulli voisi olla hyvinkin lähellä tuota.Autonews Europen mukaan EU:ssa käynnistetystä selvityksestä kertoi keskiviikkona 13.9. komission puheenjohtaja Ursula von der Leyen. Lähteiden mukaan selvitys saattaa kestää jopa yhdeksän kuukautta eli mahdollisten päätösten edessä saatetaan olla vasta ensi kesän korvilla.Vastauksena kauppasota?Kiinan pääministeri ja kauppaministeri kommentoivat EU:n käynnistämää selvitystä tuoreeltaan torstaina 14.9., tyrmäten esitetyt väitteet. Kiinan korkeiden edustajien mukaan EU:n toimissa on kyse "paljaasta protektionismista", jolla "häiritään vakavasti globaalia autotuotantoa ja toimitusketjuja" ja "vaarannetaan Kiinan ja EU:n väliset talous- ja kauppasuhteet".Kiinan virallinen selitys maan sähköautojen silmiinpistävän halvoille kauppahinnoille Euroopassa on se, että Kiinan autonvalmistajien toimitusketjut ovat yksinkertaisesti niin paljon kilpailukykyisempiä.Myös hyötyajoneuvopuolella Euroopassa on alkanut näkymään kiinalaisia sähkövaihtoehtoja. Suomessa niiden esiinmarssia ovat kuitenkin ehkä rajoittaneet ilmasto-olosuhteet sekä toistaiseksi tarjonnan puutteet.Kiinasta kuuluu myös vakava varoitus EU:n suuntaan. Sen mukaan vastatoimet ovat välttämättömiä, mikäli EU todella ryhtyy mahdollisena pidettyihin tullitariffeihin kiinalaisautoja kohtaan. Vastatoimien ei välttämättä tarvitse koskea autoja. Kiina on EU:n suurin kauppakumppani, mutta ovat EU-maat toki huiman tärkeitä kauppakumppaneita myös toiseen suuntaan.Ehkäpä kuuluisin yksittäinen esimerkki automaailman tuontitulleista on niin kutsuttu Chicken tax, "kanavero". Se on Yhdysvaltain presidentin Lyndon B. Johnsonin hallinnon 60-luvulla asettama vastareaktio eurooppalaiselle tariffille amerikkalaista siipikarjanlihaa kohtaan.25 prosentin kanavero tiettyjä autoluokkia kohtaan on suojellut amerikkalaista autonvalmistusta kohtuullisen hyvin, mutta ollut samalla myös syy erilaisiin veronkiertoihin, kuten siihen, miksi Saksassa valmistetut Mercedes-Benz Sprinterit puretaan osittain ennen laivausta Yhdysvaltoihin sekä siihen, miksi Turkissa valmistettujen Ford Transit Connectien rahtitilaan on asennettu USA:n tullausta varten turvavyöt.Lähteet: Automotive News Europe, Bloomberg Kuvat: Moottorin arkisto, Geely Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 23.4.2025 Esittely Smart #5 – auto, jossa pienintä on 45390 euron hinta 23.4.2025 Autoilu Bensiini yhä suosituin käyttövoima – työsuhdeautoilijat sähköistyvät 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään - kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 24.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Dacia Dusterin tietoviihde ei ole uusinta uutta – mutta haittaako se? 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous