16.9.2023

EU:n käynnistämä selvitys kiinalaisautojen raskaista tuontitulleista kerää taivaalle kauppasodan pilviä

Euroopan komissio katsoo, että kiinalaiset sähköautot nauttivat Euroopassa huomattavasta kilpailuedusta Kiinan valtion niille suomien mittavien tukien vuoksi. EU:ssa onkin nyt käynnistetty selvitys, jonka tuloksena saatetaan päättää huomattavista tuontitulleista kiinalaisautoja kohtaan. Kiinalaisosapuoli on jyrkästi eri mieltä asiasta.

Minkään sortin uutinen ei ole se fakta, että kiinalaiset sähköautot ovat vain muutamassa vuodessa moninkertaistaneet markkina-asemansa Euroopassa. Lukujen valossa tilanne on se, että vuonna 2020 Euroopan sähköautomarkkinoilla kaikkien kiinalaismerkkien yhteisosuus oli 1,1 prosenttia. Kasvutahti on ollut siitä lähtien tähän asti sellainen, että joka vuosi tuo markkinaosuus on käytännössä tuplaantunut, ja nyt ollaan 5,6 prosentin tasossa.

Jos ei nyt keskitytä muihin olemassa oleviin tai potentiaalisiin ongelmiin, joita kiinalaisautot tuovat tai mahdollisesti tuovat tullessaan, yksi varma on ainakin se, että ne vievät elintilaa Euroopan omilta autonvalmistajilta, monen mielestä epäreilulla tavalla. Selvitys ja siitä mahdollisesti seuraavat toimenpiteet eivät siis ota hampaisiinsa tervettä kilpailua, jota autonvalmistajien välillä on ollut aikojen alusta lähtien, vaan siihen, että kiinalaisvalmistajilla koetaan olevan hintaetulyöntiasema.

MG 4
MG on kiinalaisista sähköautomerkeistä Euroopassa tähän mennessä menestynein, ja myös sen hintoja on pidetty ällistyttävän alhaisina. Tämä on kuitenkin keinotekoista.

Ongelma, josta jotkut Euroopan johtajat ovat aiemminkin puhuneet, on se, että Kiinan valtio tarjoaa autonvalmistajilleen - joista useimmat se itse vähintään osittain omistaa - niin suuria valtiontukia, että ne pystyvät myymään autojaan Euroopassa merkittävästi muita valmistajia halvemmalla. Päätyyn saakka vietynä ajatus on siis se, että valtiontukien kautta kiinalaiset sähköautovalmistajat voivat kilpailijansa tukahduttamalla vallata Euroopan automarkkinat kokonaan. Ongelma koskee siis myös esimerkiksi japanilais-, korealais- ja amerikkalaisvalmistajia Euroopan markkinoiden osalta.

On aivan totta, että monet kiinalaiset sähköautot, joita nyt myös Suomessa myydään, ovat hinnaltaan silmiinpistävän halpoja suoraan länsikilpailijoihinsa verrattuna.

MG 5 LR Luxury sähköauto farmari farkku

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mikä neuvoksi?

Euroopan komission mahdollinen ratkaisu kilpailuetuongelmaan ei voisi enempää muistuttaa amerikkalaista vastinettaan, jonka presidentti Donald Trumpin hallinto pani aikanaan täytäntöön. Kiinalaisautot - mukaan lukien Kiinassa valmistetut Teslat, Buickit tai vaikkapa Cadillacit - pitää poissa Amerikan teiltä muhkea 27,5 prosentin tuontitulli. EU-komissiota lähellä oleva lähde on kertonut Bloombergille, että EU:n vastaava tulli voisi olla hyvinkin lähellä tuota.

Autonews Europen mukaan EU:ssa käynnistetystä selvityksestä kertoi keskiviikkona 13.9. komission puheenjohtaja Ursula von der Leyen. Lähteiden mukaan selvitys saattaa kestää jopa yhdeksän kuukautta eli mahdollisten päätösten edessä saatetaan olla vasta ensi kesän korvilla.

BYD hinnat Atto 3 Han 4x4 Tang 4x4 sähköauto Kiina hinta

Vastauksena kauppasota?

Kiinan pääministeri ja kauppaministeri kommentoivat EU:n käynnistämää selvitystä tuoreeltaan torstaina 14.9., tyrmäten esitetyt väitteet. Kiinan korkeiden edustajien mukaan EU:n toimissa on kyse "paljaasta protektionismista", jolla "häiritään vakavasti globaalia autotuotantoa ja toimitusketjuja" ja "vaarannetaan Kiinan ja EU:n väliset talous- ja kauppasuhteet".

Kiinan virallinen selitys maan sähköautojen silmiinpistävän halvoille kauppahinnoille Euroopassa on se, että Kiinan autonvalmistajien toimitusketjut ovat yksinkertaisesti niin paljon kilpailukykyisempiä.

Myös hyötyajoneuvopuolella Euroopassa on alkanut näkymään kiinalaisia sähkövaihtoehtoja. Suomessa niiden esiinmarssia ovat kuitenkin ehkä rajoittaneet ilmasto-olosuhteet sekä toistaiseksi tarjonnan puutteet.

Kiinasta kuuluu myös vakava varoitus EU:n suuntaan. Sen mukaan vastatoimet ovat välttämättömiä, mikäli EU todella ryhtyy mahdollisena pidettyihin tullitariffeihin kiinalaisautoja kohtaan. Vastatoimien ei välttämättä tarvitse koskea autoja. Kiina on EU:n suurin kauppakumppani, mutta ovat EU-maat toki huiman tärkeitä kauppakumppaneita myös toiseen suuntaan.

Ehkäpä kuuluisin yksittäinen esimerkki automaailman tuontitulleista on niin kutsuttu Chicken tax, "kanavero". Se on Yhdysvaltain presidentin Lyndon B. Johnsonin hallinnon 60-luvulla asettama vastareaktio eurooppalaiselle tariffille amerikkalaista siipikarjanlihaa kohtaan.

25 prosentin kanavero tiettyjä autoluokkia kohtaan on suojellut amerikkalaista autonvalmistusta kohtuullisen hyvin, mutta ollut samalla myös syy erilaisiin veronkiertoihin, kuten siihen, miksi Saksassa valmistetut Mercedes-Benz Sprinterit puretaan osittain ennen laivausta Yhdysvaltoihin sekä siihen, miksi Turkissa valmistettujen Ford Transit Connectien rahtitilaan on asennettu USA:n tullausta varten turvavyöt.

Lähteet: Automotive News Europe, Bloomberg Kuvat: Moottorin arkisto, Geely Teksti: Benjamin Helander

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat