12.6.2022 Liikenne EVO on ATR:n NEO – lentääkö Norra 10 vuoden sisällä hybridikalustolla biopolttoaineen voimalla? Teksti Benjamin Helander Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Paljon outoja kirjainyhdistelmiä, joista jokaiseen saadaan selitys viimeistään, kun ATR lanseeraa uuden sukupolven potkuriturbiinikoneensa kokonaisuudessaan ensi vuonna. On hyvin paljon mahdollista, että ATR EVO -hybridikoneita nähdään vuosikymmenen kuluessa myös Finnairin värikuosissa. Toukokuun lopussa julkistettu ATR EVO -hanke on uusi lehti menestyksekkään ranskalais-italialaisen potkuriturbiinikoneperheen historiassa. Sehän alkoi jo 1980-luvulla, kun Aerospatiale Ranskasta ja silloinen Aeritalia Italiasta yhdistivät voimansa kaksimoottorisen, 50 – 70 -paikkaisen syöttöliikennekoneen kehitykseen. Tähtäimessä oli Atlantin toiselta puolelta de Havilland Canada Dash 8 -sarja, jota ATR:t kutakuinkin vastaavat kooltaan ja ominaisuuksiltaan. ATR-koneita valmistetaan Airbusin tehdasalueella Ranskan Toulousessa, ja Airbus omistaakin yhtiöstä 50 prosentin osuuden.ATR-sarjalla on aika paljon merkitystä myös suomalaisessa ilmailuhistoriassa. Sen lisäksi, että konetyyppi on lentänyt OH-rekisterissä yli 30 vuoden ajan useilla eri lentoyhtiöillä, sattui Finnair olemaan ATR 72:n ihka ensimmäinen kaupallinen käyttöönottaja syksyllä 1989. Näin oli muuten myös laajarunkoisen MD-11:n kanssa noin vuotta myöhemmin.ATR on kätevä työjuhta syöttöliikenne- ja lyhyehköille reittilennoille. Se on taloudellinen, riittävän suorituskykyinen ja käytännöllinen käännettävä pienten kenttien vähäisilläkin maapalveluilla. ATR 72:n matkalentonopeusnopeus on 460 km/h, maksimi lentokorkeus 7 600 metriä ja kantama maksimimatkustajamäärällä noin 1 450 kilometriä.600-sarja on ATR:n viimeisin päivitysversio, joka lanseerattiin vuonna 2007. Norrankin käyttämään 500-sarjaan verrattuna siinä on tuoreempi moottorisukupolvi sekä modernimpi ohjaamo LCD-näytöillä ja uudella tietokoneella. Periaatteessa 500-sarjan voisi muutostöillä päivittää 600:ksi. EVO tulee olemaan tätä huomattavasti suurempi muutosaskel. Kuvassa virolaisen SAS-tytäryhtiö Nordican ATR 72-600.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEVO on iso harppausNoin vuoden kuluttua täydessä mitassaan lanseerattava ATR EVO tulee olemaan konetyypin lähes 40-vuotisen historian suurin harppaus eteenpäin. Toteutustapaa voi verrata Airbusin A320neo -sarjaan, Boeing 737 MAX:iin tai Embraerin E2-sarjaan, jotka ovat kaikki uudenaikaisemmilla moottoreilla ja muun muassa päivitetyllä aerodynamiikalla toteutettuja versioita pidemmän linjan konetyypeistä.EVO tullaan siis rakentamaan samoille runkopiirustuksille, kuin ATR:t aina ennenkin, mutta isoja muutoksia toteutetaan eri osa-alueille, päästö-, suorituskyky-, kustannus- sekä vastuullisuusasiat niissä kantavana teemana.Havainnekuvissa esiintyy ATR 72 -runkopituutta (n. 27 metriä) edustava suurempi versio. Vielä emme tiedä, tullaanko pienemmästä ja huomattavasti vähemmän myyvästä ATR 42:sta (n. 22,7 metriä) näkemään EVO-sukupolvea.Nyt paljastetuissa ennakkomateriaaleissa kerrotaan lähinnä projektin tavoitteista ja suurista linjoista. Uutisista varmasti suurin koskee koneen potkuriturbiinivoimanlähteitä, joihin kerrotaan saapuvan hybriditekniikkaa. ATR Aircraft käy parhaillaan neuvonpitoa johtavien moottorivalmistajien kanssa uusien voimanlähteiden kehitystyöstä. Moni asia on siis vielä auki, mutta ATR:n mukaan uusissa moottoreissa tulee olemaan mukana hybriditekniikkaa, jonka toteutustapaa ei kuitenkaan tässä kohtaa sen enempää yksilöidä. Moottorit myös suunnitellaan alusta alkaen toimimaan 100-prosenttisesti biopolttoaineella eli SAF:illa (Sustainable Aviation Fuel). Valmistajan mukaan uudistuksilla saavutetaan nykypolveen verrattuna 20 % pienempi polttoaineen kulutus, 20 % pienemmät huoltokustannukset sekä, arvatenkin, 20 % pienemmät hiilidioksidipäästöt. Säästöjen ohella saavutetaan myös suorituskykykohennuksia, sillä valmistaja kertoo koneen nousunopeuden kasvavan. Tästä parannuksesta on hyötyä erityisesti vuoristokentiltä operoitaessa.Tässäkin artikkelissa esiintyvät kuvat EVO:sta ovat vasta ATR:n tuottamia havainnekuvia. Ensimmäistä prototyyppikonetta aletaan rakentaa jossain vaiheessa ohjelman kokonaisvaltaisen lanseerauksen jälkeen.Valmistaja puhuu hybriditekniikasta, muttei vielä tässä kohtaa avaa tarkemmin, mistä siinä on kyse. Neuvottelutkin ovat edelleen kesken moottorivalmistajien sekä lentoyhtiöiden kanssa. Oletusarvoisesti kyse on perinteisen potkuriturbiinimoottorin ja sähkömoottorin jonkinasteisesta yhdistämisestä. ATR EVO olisi täten ensimmäinen näin suuren kokoluokan konetyyppi, jossa sähkömoottori olisi osa työntövoimaa tuottavaa voimanlähdettä.Myös hiomalla taloudellisemmaksiMoottorit eivät ole suinkaan ainoa muutoskohde. Niiden teho välitetään 8-lapaisille potkureille, jotka ovat myös uudelleensuunnitellut. Aikaisempaa kaarevammat lavat muun muassa vähentävät lentomelua, potkuriturbiinikoneessa kun suurin melunlähde on potkurin tuottama aerodynaaminen ääni. Myös potkureiden vastus on pienentynyt.Oman osansa EVO:n paranneltuun aerodynamiikkaan tuo uudelleen suunniteltu de-ice- eli jäänestojärjestelmä. Nykymenetelmällä jään siiven etureunassa rikkoo perinteinen paineilmalla täyttyvä kumi, joka laajentuessaan hajottaa kertyneen jään koko etureunan matkalta. EVO:ssa tämän konstin korvaa sähköinen de-ice, joka mahdollistaa siiven etureunan dynaamisemman muotoilun.Avioniikka eli koneen järjestelmät kokevat niin ikään päivityksen. Sitä huomattavasti enemmän lentomatkustajalle näkyvä osa on kuitenkin itse matkustamo, jonka materiaalit ovat EVO:ssa biopohjaisia.Norran tulevaa kalustoa?Norra operoi tällä hetkellä 12 kappaletta vanhemman polven ATR 72-500-sarjalaisia, jotka on maalattu Finnairin brändi-ilmeen mukaisiksi. ATR:illä lennetään kotimaan lentojen lisäksi Pohjoismaihin, Baltiaan ja aina Puolaan asti.Norran operoimat ATR:t on otettu käyttöön vuosina 2007 – 2012 eli ne ovat nyt 10 – 15 vuotta vanhoja. ATR taas on ilmoittanut, että EVO tulee operatiiviseen käyttöön ennen vuotta 2030. Nykyinen ATR-kalusto olisi mahdollisesti juuri tuolloin valmis siirtymään eläkkeelle hybridikaluston tieltä.Finnair tuli jo sattumalta maalanneeksi nyky-ATR-kalustoon samanlaisen, muodikkaan "mäyränmaskin" tuulilasin ympärille, kuin millainen EVO:n havainnekuvissa näkyy.Lähde: ATR Aircraft, Finnair Kuvat: ATR Aircraft, Benjamin HelanderMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 1.4.2025 Uutinen Vanhassa vara parempi: Volvo hakee edellisen pääjohtajan takaisin eläkkeeltä 1.4.2025 Uutinen Helsingin nastarengaskielto saa jatkoa ja laajenee – nouseeko kuntavaalien kiistakapulaksi? 31.3.2025 Autoilu Kyllä se tulee – kesä ja kesänopeudet! 30.3.2025 Autoilu Autoilija, näin voit välttää ruuhkat ja kiertää tietyöt 29.3.2025 Uutinen Traficom: kuljettaja on vastuussa, vaikka auto jarruttaisi itsestään 28.3.2025 Uutinen Autotuojat ja teollisuus: Trumpin tuontitulleista kärsii eniten amerikkalaiset kuluttajat 28.3.2025 Autoilun hinta Uudet autot turvallisempia, 1000–2000 euron kierrätyspalkkion ideoijat muistuttavat 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 27.3.2025 Kuluttajat Autolasien hinnat ovat nousseet huimasti viime vuosina – vakuutusyhtiölle jopa yli 10 000 euron yksittäinen korvaus tuulilasivahingosta! Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 1.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: moottorin vikavalo syttyi heti, mitä muuta vikaa vanhasta Toyota Prius -hybridistä löytyi? 1.4.2025 Yleinen Päivän kuva: Ankkurien hautausmaalla 31.3.2025 Autoilu Kyllä se tulee – kesä ja kesänopeudet! 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle