4.11.2019 Ajoneuvot Fiatilta pommi: yhtiö aikoo hylätä suosituimmat mallinsa Nykyinen Fiat Panda saanee seuraajan parin vuoden päästä. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kiristyvät päästövaatimukset tekevät pienten autojen valmistamisesta kannattamatonta. Italialainen autonvalmistaja Fiat aikoo jättää Euroopassa A-segmentin taakseen. Lähteenä Automotive News Europen väitteelle on Mike Manley, joka koko Fiat Chrysler Automobilesin toimitusjohtajana lienee jokseenkin perillä asioista.Fiatin A-segmentin malleja ovat 500 ja Panda, joiden ansiosta valmistaja on luokassa markkinajohtaja. Miksi Fiat siis on jättämässä segmentin, jossa autotehdas menestyy?Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPäästörajat ongelmanaSyy on absurdi: päästöt. A-segmentin pikkuautojen edulliset hinnat eivät tarjoa suurta katetta valmistajalle, joten alati tiukkenevien päästötavoitteiden saavuttaminen on pikkuautoluokassa vaikeaa, vaikka absoluuttiset päästöt pienmoottorisilla autoilla ovatkin pienet. EU:n ensi tammikuussa vaiheittain voimaan astuvaan hiilidioksidipäästörajaan (niin kutsuttu ”95 g/km raja”) on asetettu auton omamassasta riippuva kerroin, joten pienet autot eivät pääse suuria katumaastureita helpommalla. Tavallaan siis ympäristöystävällisyyttä ajava päästöraja näyttää kaatuvan itseään vastaan.– Hyvin pian lähitulevaisuudessa näette meidän suuntaavan suuremman volyymin, suuremman katteen segmenttiin, ja se tarkoittaa siirtymistä pois a-segmentistä, Manley kertoi FCA:n kolmannen vuosineljänneksen talouskatsauksessa analyytikoille.Fiat-mallisto vanhenee käsiinFiat menestyy segmentissä Pandan ja 500-mallin iästä huolimatta: nykyinen Fiat 500 esiteltiin peräti 12 vuotta sitten, ja Pandankin vuonna 2012 esitelty kolmas sukupolvi on vain raju päivitys vuonna 2003 esitellystä kakkossukupolvesta.Euroopassa Ford ja Opel ovat jo jättäneet A-segmentin taakseen. Ford lopetti Ka+ -mallin tuonnin Intiasta ja Opel hylkäsi Koreassa valmistettavat Karl ja Adam -mallit.Pandan ja 500:n yläpuolella Fiat-mallistossa pitkään olleen Punton tuotanto päättyi viime vuonna, joten tällä hetkellä yhtiöllä ei edes ole tarjontaa B-segmentissä, johon Pandan ja 500:n asiakkaat halutaan siirtää. Punto oli pitkään Fiatin myydin malli, mutta yhtiön edesmennyt toimitusjohtaja Sergio Marchionne piti auton myyntimäärää niin pieninä, ettei hän halunnut kehittää suosikkimallille seuraajaa.Nyt Marcihonnea seuraava Manley näkee B-segmentin erittäin houkuttelevana, sillä Ford Fiestan kokoisten pikkuautojen markkinat ovat A-segmenttiä suuremmat ja katteet parempia.Fiat Chrysler Automobiles tuotti vuoden 2019 kolmannella neljänneksellä 55 miljoonan euron tappiot Euroopassa. Yhtiö ilmoitti viime viikolla aikovansa fuusioitua ranskalaisen PSA-konsernin kanssa, mikä mahdollistaisi kustannussäästöjen lisäksi uuden Punton esittelemisen Peugeot 208:n ja Opel Corsan perusrakenteelle.Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Moottorin arkisto, lähde: Automotive News Europe Lue lisää Kaikki artikkelit 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Moottoriurheilu Viime kaudella säväyttänyt Mārtiņš Sesks ajaa tällä kaudella kuusi rallia WRC-autolla – aloittaa työt jo Ruotsin MM-rallissa! 14.1.2025 Matkailu Ulkomaille halajaa jo moni, matkustusinto kasvanut viime vuodesta 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti