7.2.2025

Flexis on Renaultin, Volvon ja CMA CGM:n uusi yhteisyritys, joka on tuomassa Euroopan markkinoille sähköisiä tavara-autoja

Kuva Flexis

Flexiksen konseptien on määrä muuttua ensi vuonna tuotantoautoiksi, joita myydään suoraan kuriirifirmoille sekä Renaultin kautta jollain tavalla myös muille asiakkaille.

Euroopan sähköisten tavara-autojen markkinat ovat saamassa mielenkiintoisia uusia tulokkaita vuodesta 2026 alkaen. Uutuuksien takana on melkoisen leveät hartiat, sillä Flexis on henkilö- ja pakettiautoja valmistavan Renault Groupin, kuorma-autoja ja maansiirtokoneita valmistavan Volvo Groupin sekä ranskalaisen konttilaivavarustamo CMA CGM:n melko tuore yhteisyritys.

Flexis yhteistyökumppaneineen on kehittänyt sähköisen hyötyajoneuvon "rullalautapohjarakenteen" ja sille sopivan sähkötekniikan, joita on testattu parinkymmenen prototyypin voimin tuhansien tuntien ajan. Tältä pohjalta tullaan näkemään kolme eri mallia, jotka painottavat toinen toistaan enemmän jakeluliikenteen tarpeita.

Autojen tekniikasta tiedämme tässä vaiheessa varsin vähän, mutta tiedossa on ainakin arvioitu 450 kilometrin toimintamatka sekä suuri maksimaalinen latausteho, jolla 80 prosentin varaustila on mahdollista saavuttaa parissakymmenessä minuutissa.

Flexis ei itse tule myymään autojaan vähittäismyynnissä, vaan toimittaa niitä sen sijaan suoraan läjäpäin isommille toimijoille, kuten kuriirifirmoille. Flexiksen itsensä mukaan autot ovat herättäneet näissä toimijoissa kiinnostusta. Ehkä tunnetuin kiinnostuksensa esittänyt yritys on saksalainen DB Schenker.

Flexis antaa tiedotteessaan kuitenkin ymmärtää, että sen autoja tultaisiin myymään tavalla tai toisella Renaultin myyntiverkostojen kautta.

Flexis tulee valmistamaan autonsa Renaultin perinteikkäässä Sandouvillen tehtaassa Ranskan rannikolla. Tuo tehdas on valmistanut aiemmin paljon Renaultin henkilöautoja, mutta tällä hetkellä tuotannossa on vain pakettiautomalli Renault Trafic sekä sen sisarmalli Nissan Primastar. Kapasiteettia siis riittänee Flexiksen mallistolle.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kolme mallia moniin tarpeisiin

Matalalattiaiset step-in -jakeluautot eivät ole Euroopassa läheskään niin yleinen näky kuin Pohjois-Amerikassa. Monilla siellä toimivilla isoilla kuriirifirmoilla, kuten Amazonilla, on oma step-in -jakeluautomallinsa.

Juuri sellaisesta ajoneuvosta on kyse Flexis Step-inissä. Siinä ohjaamoon kuljetaan liukuovesta, ja auton perästä löytyy rullaovi, missä Flexis katsoo olevansa Euroopan ensimmäinen. Step-inin sisäkorkeus on jopa 1,9 metriä eli useimmat kuljettajat pystyvät liikkumaan auton sisällä ongelmitta.

Flexis on myös kiinnittänyt huomiota työergonomiaan Step-inin kaltaisessa hektiseen kaupunkiliikenteeseen tarkoitetussa jakeluautossa. Sen mukaan auton istuin on suunniteltu niin, etteivät kuljettajan polvet rasittuisi vaikka autosta joutuisi liikkumaan ulos ja sisään jopa 250 kertaa päivässä.

Flexis Cargo Van edustaa puolestaan toisenlaista lähestymistapaa jakeluautoon. Siinä on perinteisellä tavalla toteutettu ohjaamo, mutta siinä hyödynnetään koon ja käyttötarkoituksen näkökulmista hyvin modulaarista tavarankuljetuslaatikkoa.

Laatikon koko voi siis vaihdella, ja sen saa myös lämpösäädeltynä esimerkiksi elintarvikekuljetuksia varten.

Kolmantena mallinaan Flexis tulee esittelemään Panel Vanin, joka on näistä kaikista lähimpänä tavallista, ehkä noin tonniluokan pakettiautoa, toki pelkästään täyssähköisessä muodossa. Panel Vanin kohdalla Flexis kehuu erityisesti auton muunneltavuutta sekä ketteryyttä kaupunkiolosuhteissa.

Lähteet: Flexis, Renault

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat