2.11.2018

FlixBus edelläkävijäksi Saksassa – tässä on pitkänmatkan täyssähköbussi

FlixBus

Saksan ensimmäisen täyssähköisen pitkää matkaa taittavan bussin kyydissä pääsee Frankfurtista Mannheimiin ja takaisin kahdesti päivässä.

Euroopan suurimpiin pitkän matkan linja-autoliikennettä ajava FlixBus satsaa sähköön. Yhtiön kehittämää täyssähköistä linja-autoa on koeponnistettu aiemmin lyhyemmällä reitillä Pariisin ja Amiensin välillä keväällä, mutta karttuneen kokemuksen myötä toinen sähköbussi harppaa nyt isompiin saappaisiin.

Uusi vakireitti on päätetty välille Frankfurt–Mannheim. Reittiä on tarkoitus ajaa kaksi edestakaista matkaa kaupunkien välillä. Autoa ladataan molemmilla pääteasemilla sekä yötauon aikana. Laturit ovat kokoluokkaa 80 kW.

FlixBus on pelinavaajana maailman ensimmäinen sähköbussia aidossa linjaliikenteessä testaava toimija. Suunnitelmissa on sähköistää useampiakin linjoja, aluksi Saksassa ja Ranskassa.

Uudella linjalla liikennöivän ajoneuvon lataukseen sähköä järjestävä yhteistyökumppani on Greenpeace Energy.

Vaikka täyssähköinen bussi ei pärjää hintansa puolesta perinteisemmille vaihtoehdoille, pitää FlixBusin perustaja ja toimitusjohtaja André Schwämmlein sijoitusta järkevänä.

– Pitkällä tähtäimellä olemme varmoja siitä, että tämä sijoitus on meille, asiakkaillemme ja ympäristölle kaiken vaivan arvoinen. Osoitamme myös, että tämä on potentiaalinen käännekohta liikkuvuuden saralla.

Flixbus laskee vähentävänsä 82 tonnia CO2-päästöjä reitin varrella ensimmäisen vuoden aikana verrattuna vastaavan kokoluokan polttomoottoriverrokkiin.

Lähteet: FlixBus ja KuljetusNet.fi Kuvat: FlixBus

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat