10.5.2022 Ajoneuvot Ford E-Transit Custom – tonniluokan sähköpakusta tulee käyttökelpoinen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Keskikokoisen ja samalla suosituimman Transitin täyssähköversion hankintakynnyksestä on haluttu tehdä matala. Sen mukana Eurooppaan rantautuu myös michiganilaista teknologiaa ja kiinalaista ilmettä. Tuleva E-Transit Custom paljastettiin maanantaina verkossa pääpiirteissään. Tämä tarkoittaa, että piristävän ilmeen omaava sähkö-Transit etenee tuotantoon Turkin Otosanin tehtaalla vasta reilun vuoden kuluttua, ja monet tärkeät lukuarvot kerrotaan lähempänä ajankohtaa.Selväksi joka tapauksessa tehtiin, että niin kantavuus kuin perävaunumassakin ovat nykyisten tonniluokan polttomoottorimallien standardien tasolla, ja toimintamatkaa riittää arviolta 380 kilometrin verran. Akun voi ladata tasavirralla pikalaturilla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUusi ilme Shanghaista inspiroituneena...E-Transit Customissa on kyse ennen muuta työkalusta, ja vaikka suuret linjat eivät käytännönkään syistä paljoa poikkea nykypolvesta, on etenkin keulaan saatu mielenkiintoista, jopa futuristista ilmettä.Maailmanlaajuisena autonvalmistajana Fordilla on toimintoja - myös suunnittelutoimistoja - eri maailmankolkissa. Kiinan päästä uutisoitiin tammikuussa Shanghaissa suunnitellusta täysin uudesta Mondeosta, joka ei tule näkemään Eurooppaa eikä Amerikkaa, mutta ilmeisesti Lähi-idän Tauruksen perinteikkäällä nimellä. Joka tapauksessa uusi Mondeo antoi ensimmäisenä kasvot Fordin uudelle ilmeelle Aasiassa, ja kuten E-Transit Custom osoittaa, ainakin osittain muuallakin.E-Transit Customiinkin istutettu keulailme luottaa laajasti led-tekniikkaan sekä näyttävään maskikuosiin. Transitin tapauksessa Mondeossa nähtävä koko perän levyinen takavaloumpio ei käytännön syistä toteudu, mutta keulassa toki valoa tarjotaan koko leveydeltä.... ja varsin hyödyllistä tekniikkaa DetroitistaToinen hiljattain esitelty, mutta näillä tiedoin Euroopan ulkopuolelle jäävä Ford-uutuus on sähköinen versio USA:n myydyimmästä automallista, F-150 Lightning. Sähköavolava on toiminnoiltaan kuin sveitsiläinen linkkari. Yksi sen kaikkein hyödyllisimmistä ominaisuuksista on ProPower Onboard, eli yksinkertaisesti virran ulosotto. Näin auton akusta saa sähköt vaikka mihin tarpeelliseen, Transitin tapauksessa esimerkiksi työkaluihin tai -valoihin. Tähän mennessä jo muutaman muunkin valmistajan lanseeraama toiminto tulee siis lisävarusteena myös E-Transit Customiin.Kokonaan sähköautoille tarkoitetulle pohjarakenteelle tehty tonniluokan Transit esitellään tarkemmin syyskuussa. Noin vuoden kuluttua siitä E-Transit Customeita pitäisi saada jo kaupasta. Edellämainittu F-150 Lightning on saanut ainakin alkuvaiheessa erinomaisen vastaanoton amerikkalaiselta yleisöltään. Tulevaisuus näyttää, kuinka eurooppalainen Transit-mies ottaa aikanaan oman sähkömallinsa vastaan.Lähde ja kuvat: Ford Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 3.7.2025 Sähköautot Kempowerista Allegon pääkumppani – ensimmäiset pikalatausasemat käyttöön Euroopassa syksyllä 2025 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot ”10 vuotta liian aikaisin” – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Sähköautot Tesla toimitti ensimmäisen itseajavan auton asiakkaalle Texasissa – täysin ilman kuljettajaa 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”