7.8.2017 Ajoneuvot Ford epäileväinen Saksan dieselpäivitysten suhteen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Saksan Ford on pidättäytymässä dieseleiden vapaaehtoisista ohjelmistopäivityksistä niiden tehottomuuteen vedoten. Viime viikolla pidetyssä Saksan dieselkokouksessa autoalan edustajat ja Saksan viranomaiset keskustelivat toimenpiteistä, joilla dieselin lähitulevaisuus saadaan turvattua ja kuluttajien luottamus dieselautoihin palautettua. Luottamuspulan taustalla on erityisesti usean saksalaiskaupungin uhka siitä, että ne kieltävät vanhemmat dieselautot keskustoistaan ilmanlaatua parantaakseen.Dieselkokouksessa sovituista toimenpiteistä merkittävin on ohjelmistopäivitys, joilla saksalaisvalmistajat pyrkivät parantamaan Euro 5 ja Euro 6 -päästöluokiteltujen autojen haitallisia typpioksidipäästöjä (NOx). BMW kutsuu noin 300 000 autoa vapaaehtoiseen ohjelmistopäivitykseen, Daimlerin vastaavan luvun ollessa 900 000 autoa. Lisäksi Volkswagen-ryhmä kutsuu noin 1,5 miljoonaa autoa niiden noin 2,5 miljoonan auton lisäksi, jotka ovat saaneet päivityksen jo osana dieselgate-päästöhuijausskandaalin takaisinkutsua.Saksan Ford on kuitenkin päättänyt ohjelmistopäivityksiä vastaan. Yhtiön mukaan ohjelmistopäivityksillä on olematon vaikutus niin asiakkaille kuin ilmanlaatuun. Lisäksi Ford epäilee, että tällainen sovinto voi johtaa valtionhallinnon ja sidosryhmien "epärealistisiin" odotuksiin. Yhtiö hyväksyy, että dieselit voidaan joutua kieltämään kaupungeista, joissa on ilmanlaatuongelmia. Muun muassa München ja Stuttgart ovat kieltoja harkitsevien kaupunkien joukossa.– Mitään toimenpiteitä, mukaanlukien ajoneuvorajoituksia tietyissä päästöjen polttopisteissä, ei pidä sulkea pois, linjasi Fordin Saksan myynti- ja markkinointipäällikkö Wolfgang Kopplin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPäivitysten sijaan hyvityksiäMonien muiden valmistajien tavoin Ford on kuitenkin osallistumassa Saksassa tarjottaviin ostohyvityksiin, jotka koskevat uuteen autoon vaihtavia vanhemman dieselin omistajia. Esimerkiksi juuri Ford on tarjoamassa 2 000 – 8 000 euron hyvityksiä Euro 1, 2 tai 3 -dieseleistä luopuville. Valmistaja harkitsee myös hyvityksen tarjoamista Saksan ulkopuolella.Ainakin Volkswagen-ryhmä, BMW ja Toyota ovat tarjoamassa merkittäviä ostohyvityksiä vanhempien saksalaisdieseleiden omistajille. BMW hyvittää jopa 2 000 euroa Euro 4 tai sitä vanhemmasta BMW-dieselistä kun sen vaihtaa sähkö-, hybridi- tai Euro 6 -malliin. Toyota tarjoaa Saksassa jopa 4 000 euron hyvityksen hybridin hankkiville asiakkaille, jotka tuovat vaihdossa minkä tahansa merkin dieselin."Tuontimerkkien käytös tuomittavaa"Saksan liikenneministeri Alexander Dobrindt ei ole säästellyt tuomitsevia sanojaan ohjelmistopäivityksiin penseästi suhtautuneita tuontimerkkejä kohtaan.– Tein hyvin selväksi kokouksessä, että tuontimerkkien harrastama käytös on täysin tuomittavaa. Jos haluaa säilyttää osansa Saksan markkinoista täytyy olla valmis hyväksymään vastuu kaupungeista, yleisestä terveydestä ja puhtaasta ilmasta, ja nämä valmistajat eivät ole vielä ottaneet vastuutaan, ministeri sivalsi.Tulisia sanoja on nähty myös saksalaisilta ympäristöjärjestöiltä, jotka ovat kritisoineet viime viikon päätöstä. Järjestöjen mukaan vain kalliimmat päästölaitteistopäivitykset toisivat tarpeeksi parannusta todellisiin päästöihin. Samalla esitettiin kritiikkiä autovalmistajien lupauksia kohtaan, että ohjelmistopäivitys ei vaikuttaisi moottoreiden suorituskykyyn, kulutukseen tai kestävyyteen.Lähde: Automotive News Kuva: Jari Saarentaus Lue lisää Kaikki artikkelit 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen ”kunnon nimet” 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 20.5.2025 Uutinen Rouheampi ja kyvykkäämpi – Fiat Grande Panda 4×4 -konsepti antaa viitteitä tulevasta 19.5.2025 Yleinen ”Tähän investointi Euroopassa on vaikeaa” – VW-pomo epäileväisenä sarjahybrideistä 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen 16.5.2025 Uutinen Nissanille miljarditappiot – luvassa lisää tehtaiden sulkemisia ja irtisanomisia 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen "kunnon nimet" 22.5.2025 Lentokoneet Päivän kuva: Helsinki-Vantaan 2-kiitotien remontti on suuremman kokoluokan urakka 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 21.5.2025 Koeajo Koeajo: Dongfeng Nammi Box – nyt ei jää ikävä 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää