Freyn Mazda-museo on kiertomäntäkirkko Münchenin lähellä 3.1.2025 Klassikko Teksti Aake Kinnunen Kuva Aake Kinnunen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mazdaa juhlistava yksityismuseo tuntuu aikamatkalta rinnakkaistodellisuuteen, jossa wankel-kiertomäntämoottori löi itsensä läpi. Vaikka Mazdan virallinen museo sijaitsee Japanissa, on Euroopassa hyvä kakkonen. Freyn perheen autokauppaketjulla on pitkät ja lämpimät välit Mazdan kanssa, joten Münchenin läheltä Augsburgista löytyy myös harrasteprojektina perustettu Mazda-museo. Tehdaskin on innokkaasti mukana yksityismuseon toiminnassa, joten Freyn museo on aidosti hyvä vaihtoehto eteläisessä Saksassa reissaavalle. Augsburg on noin tunnin ajomatkan (tai puolen tunnin junamatkan) päässä Münchenistä luoteeseen. Reilun 300 000 asukkaan kaupunki on kuin vasta pakkauksesta purettu museokaupunki älyttömän siisteine katuineen ja arvokkaine rakennuksineen. Freyn Mazda-museo ei ole järin suuri, mutta se sisältää tärkeimmät ja mielenkiintoisimmat palat Mazdan historiasta. Merkin tarina alkaa Hiroshimasta vuonna 1920, jolloin perustettiin Toyo Cork Kogyo, josta mutkien kautta 1931 Toyon työkalutehdas ryhtyi valmistamaan Mazda-Go tuk-tukia. Mazda valittiin yhtiön perustajan Jujiro Matsudan sekä harmoniaa edistävän jumalan Ahura Mazdan mukaan. Kolmipyöräisten aikakaudesta alkaen nähtiin logoversiota, jossa kolme vuorta symboloivat Hiroshimaa, kolme M-kirjainta symboloivat Mazda Motor Manufactureria ja siivet symboloivat ketteryyttä. Merkin alla on tässä tapauksessa vielä kirjoitettu katakanalla Matsuda. Sotavuosina Mazda valmisti muun muassa kiväärejä Japanin armeijalle.1960 esiteltiin ensimmäisenä nelipyöräisenä Mazda R360, joka perustui uunituoreille kei-kääpiöautosäädöksille. Tätä seurasi suosittu Mazda Carol 1962. Molemmat autot muuten löytyvät Freyn kompaktista hallista.Mazdan kei-autoista ehkä kaikkein legendaarisin autoharrastajien parissa lienee Autozam AZ-1. Auto on päässyt näyttelytilan keskipisteeksi. Tilaa esitelleen Joachim Freyn mukaan Autozamin tapaus oli erikoinen, sillä pitkän etsinnän jälkeen sopiva auto löytyi Japanista – ilman papereita! Paperittomalle autolle on täysin mahdotonta saada vientilupaa. Ratkaisuksi kehitettiin se, että auto tuotiin Freyn museoon osina ja pitkän viikonlopun aikana Suzukin vauhdittama keskimoottorinen ja lokinsiipinen kei-auto kasattiin uudelleen. Totta kai esillä on myös suomalaisten kansanautoilijoiden suosikkeja. Mazda 323 on näytillä eri versioissaan F:stä Familia Cabrioletina lukuisina versioina ja ralliakin on ajettu. Myös Mazda 626 nelipyöräohjauksella on muistuttamassa 1990-luvusta. Mutta Freyn museon todellinen helmi ovat Mazdan wankel-kiertomäntämoottorit. Vaikka moottorityyppi ei välttämättä koskaan lyö itseään läpi, on yritys ollut vimmattu. Mazda on vuosien varrella tarjonnut wankelia avolavasta alkaen urheiluautoihin, edustusautoihin, jenkkirautoihin ja jopa busseihin. Mazda Parkway -bussia sai 26 matkustajan bussiversiona tai 13 matkustajan ylellisenä pikkubussina. Molemmissa versioissa ensimmäinen voimanlähde oli wankel, mutta myöhemmin tarjolle tulivat perinteisemmät vaihtoehdot.Sitten on tietysti koko joukko RX-malleja ja huikean upea ensimmäinen wankel-malli Cosmo Sport. RX-7 ei juuri esittelyä kaipaa kiertomäntämoottorista puhuttaessa. Seinän vieressä on myös Mazda Eunos Cosmo. Merkin lippulaivana ollut iso edustuscoupé on kertomus siitä, miten Mazda lähes tulkoon seurasi Toyotaa ja Nissania edustusmerkkien (Lexus ja Infiniti) tiellä, mutta veti viime hetkellä piuhat Amati-projektista. Jäljelle jäänyt auto oli villisti aikaansa edellä, sillä siinä nähtiin ensimmäisenä koskaan GPS-navigaattori, kosketusnäyttö (kuvaputkiaikaan!), televisio, automaattivaihteisto manuaaliohjelmalla, Freyn museossa on intiimin tunnelman myötä mahdollista myös pyytää autojen avaimia istumista varten. Eunos Cosmossa tuoksuu suorastaan muurina bensiini, jonka seassa on häivähdys öljyä ja nahkaa. Keulalla oleva kolmikammioinen ja sekventiaalisilla tupla-ahtimilla varustettu 20B-REW-wankel lienee osasyyllinen huumaavaan aromiin. Freyn museossa on älytty hienosti se, mikä Mazdan historiassa on mielenkiintoista, vaikka läheskään kaikkia automalleja ei ole koskaan myyty Euroopassa. Se kertoo paneutumisesta aiheeseen ja intohimosta ohi suoran taloudellisen järjen. Pienen kokonsa vuoksi Freyn kiertämiseen kannattaa varata aikaa noin parituntinen, eli tunnelmallisen hallin kiertäminen ei ole koko päivän operaatio. Tämä saattaa hyvinkin olla etu myös matkaseuraa ajatellen. Pienenä miinuksena museo ei ole auki viikonloppuisin, joten visiitti täytyy ajoittaa arkipäiviin Baijerin visiitissä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Automobil Museum Frey – Mazda Classic Wertachstraße 29 86153 Augsburg (Google Maps) Puh.: +49 (0) 821 420 607 30 Sähköposti: info@mazda-classic-frey.de Avoinna: ma-to 12.00–17.00 pe 10.00–18.00 Liput: aikuiset 7 euroa, alennusryhmät (teinit, opiskelijat, seniorit) 4 euroa. 12-vuotiaat ja nuoremmat lapset ilmaiseksi. Lue lisää Kaikki artikkelit 4.12.2024 Yleinen Vuoden viimeinen Euro NCAP – iso joukko uutuusmalleja syynissä 17.11.2024 Yleinen Maistiainen: Mazda CX-80 – kolme riviä istuimia ja neljä vetävää pyörää 23.2.2022 Ajoneuvot Mazda ja liikkeen sielu: 10 vuotta omaa KODO-tietä takana 1.2.2020 Ajoneuvot Sata vuotta Mazdaa: Japanin erikoisimman historia on värikäs ja täynnä innovaatiota 29.12.2017 Ajoneuvot Kiitos kaikesta, Kenichi Yamamoto – Mazdan moottorinero on poissa 21.8.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Mazda tutkii mahdollisuuksia täyssähkösedan EZ-6:n lanseeraamiselle Euroopassa – se voisikin olla hyvä perinteisen automerkin vastine Teslalle ja BYD:ille 15.8.2024 Koeajo Koeajo: Mazda 2 Hybrid – bensapihi kakkonen liikkuu lähes höyryillä 14.8.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: muistatko vielä Mazda E2200:n/Bongon? – se on edelleenkin olemassa, kiitos Toyota HiAcen 5.8.2024 Tekniikka Mazda kehittää uutta kaksitahtimoottoria 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 25.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 9.3.2024 Ajoneuvot Huutokauppahelmet – kerro mauttomuudestasi myös naapureille Mercedes-Maybach G 650 Landauletilla