Mazda museo Augsburg Frey

Freyn Mazda-museo on kiertomäntäkirkko Münchenin lähellä

3.1.2025
Kuva Aake Kinnunen

Mazdaa juhlistava yksityismuseo tuntuu aikamatkalta rinnakkaistodellisuuteen, jossa wankel-kiertomäntämoottori löi itsensä läpi.

Vaikka Mazdan virallinen museo sijaitsee Japanissa, on Euroopassa hyvä kakkonen. Freyn perheen autokauppaketjulla on pitkät ja lämpimät välit Mazdan kanssa, joten Münchenin läheltä Augsburgista löytyy myös harrasteprojektina perustettu Mazda-museo. Tehdaskin on innokkaasti mukana yksityismuseon toiminnassa, joten Freyn museo on aidosti hyvä vaihtoehto eteläisessä Saksassa reissaavalle.

Mazda museo Augsburg Frey

Augsburg on noin tunnin ajomatkan (tai puolen tunnin junamatkan) päässä Münchenistä luoteeseen. Reilun 300 000 asukkaan kaupunki on kuin vasta pakkauksesta purettu museokaupunki älyttömän siisteine katuineen ja arvokkaine rakennuksineen.

Freyn Mazda-museo ei ole järin suuri, mutta se sisältää tärkeimmät ja mielenkiintoisimmat palat Mazdan historiasta. Merkin tarina alkaa Hiroshimasta vuonna 1920, jolloin perustettiin Toyo Cork Kogyo, josta mutkien kautta 1931 Toyon työkalutehdas ryhtyi valmistamaan Mazda-Go tuk-tukia. Mazda valittiin yhtiön perustajan Jujiro Matsudan sekä harmoniaa edistävän jumalan Ahura Mazdan mukaan.

Mazda Frey museo R360

Kolmipyöräisten aikakaudesta alkaen nähtiin logoversiota, jossa kolme vuorta symboloivat Hiroshimaa, kolme M-kirjainta symboloivat Mazda Motor Manufactureria ja siivet symboloivat ketteryyttä. Merkin alla on tässä tapauksessa vielä kirjoitettu katakanalla Matsuda. Sotavuosina Mazda valmisti muun muassa kiväärejä Japanin armeijalle.

Mazda museo Augsburg Frey

1960 esiteltiin ensimmäisenä nelipyöräisenä Mazda R360, joka perustui uunituoreille kei-kääpiöautosäädöksille. Tätä seurasi suosittu Mazda Carol 1962. Molemmat autot muuten löytyvät Freyn kompaktista hallista.

Mazda museo Augsburg Frey

Mazdan kei-autoista ehkä kaikkein legendaarisin autoharrastajien parissa lienee Autozam AZ-1. Auto on päässyt näyttelytilan keskipisteeksi. Tilaa esitelleen Joachim Freyn mukaan Autozamin tapaus oli erikoinen, sillä pitkän etsinnän jälkeen sopiva auto löytyi Japanista – ilman papereita! Paperittomalle autolle on täysin mahdotonta saada vientilupaa. Ratkaisuksi kehitettiin se, että auto tuotiin Freyn museoon osina ja pitkän viikonlopun aikana Suzukin vauhdittama keskimoottorinen ja lokinsiipinen kei-auto kasattiin uudelleen.

Totta kai esillä on myös suomalaisten kansanautoilijoiden suosikkeja. Mazda 323 on näytillä eri versioissaan F:stä Familia Cabrioletina lukuisina versioina ja ralliakin on ajettu. Myös Mazda 626 nelipyöräohjauksella on muistuttamassa 1990-luvusta.

Mutta Freyn museon todellinen helmi ovat Mazdan wankel-kiertomäntämoottorit. Vaikka moottorityyppi ei välttämättä koskaan lyö itseään läpi, on yritys ollut vimmattu. Mazda on vuosien varrella tarjonnut wankelia avolavasta alkaen urheiluautoihin, edustusautoihin, jenkkirautoihin ja jopa busseihin.

Mazda Parkway

Mazda Parkway -bussia sai 26 matkustajan bussiversiona tai 13 matkustajan ylellisenä pikkubussina. Molemmissa versioissa ensimmäinen voimanlähde oli wankel, mutta myöhemmin tarjolle tulivat perinteisemmät vaihtoehdot.

Sitten on tietysti koko joukko RX-malleja ja huikean upea ensimmäinen wankel-malli Cosmo Sport. RX-7 ei juuri esittelyä kaipaa kiertomäntämoottorista puhuttaessa.

Seinän vieressä on myös Mazda Eunos Cosmo. Merkin lippulaivana ollut iso edustuscoupé on kertomus siitä, miten Mazda lähes tulkoon seurasi Toyotaa ja Nissania edustusmerkkien (Lexus ja Infiniti) tiellä, mutta veti viime hetkellä piuhat Amati-projektista. Jäljelle jäänyt auto oli villisti aikaansa edellä, sillä siinä nähtiin ensimmäisenä koskaan GPS-navigaattori, kosketusnäyttö (kuvaputkiaikaan!), televisio, automaattivaihteisto manuaaliohjelmalla,

Freyn museossa on intiimin tunnelman myötä mahdollista myös pyytää autojen avaimia istumista varten. Eunos Cosmossa tuoksuu suorastaan muurina bensiini, jonka seassa on häivähdys öljyä ja nahkaa. Keulalla oleva kolmikammioinen ja sekventiaalisilla tupla-ahtimilla varustettu 20B-REW-wankel lienee osasyyllinen huumaavaan aromiin.

Freyn museossa on älytty hienosti se, mikä Mazdan historiassa on mielenkiintoista, vaikka läheskään kaikkia automalleja ei ole koskaan myyty Euroopassa. Se kertoo paneutumisesta aiheeseen ja intohimosta ohi suoran taloudellisen järjen.

Pienen kokonsa vuoksi Freyn kiertämiseen kannattaa varata aikaa noin parituntinen, eli tunnelmallisen hallin kiertäminen ei ole koko päivän operaatio. Tämä saattaa hyvinkin olla etu myös matkaseuraa ajatellen. Pienenä miinuksena museo ei ole auki viikonloppuisin, joten visiitti täytyy ajoittaa arkipäiviin Baijerin visiitissä.

Mazda Frey Augsburg museo

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Automobil Museum Frey – Mazda Classic

Wertachstraße 29
86153 Augsburg (Google Maps)

 

Puh.: +49 (0) 821 420 607 30
Sähköposti: info@mazda-classic-frey.de

 

Avoinna:

ma-to 12.00–17.00

pe 10.00–18.00

Liput: aikuiset 7 euroa, alennusryhmät (teinit, opiskelijat, seniorit) 4 euroa. 12-vuotiaat ja nuoremmat lapset ilmaiseksi.