23.2.2022

Mazda ja liikkeen sielu: 10 vuotta omaa KODO-tietä takana

Mazda Kai

Vuonna 2012 lanseerattu ensimmäisen sukupolven CX-5 toimi pilottimallina sekä Mazdan nykyiselle muotokielelle että teknologiasukupolvelle. Tämä Mazdan oma tie on kulkenut toisinaan hyvinkin eri paikoissa kuin kaikkien muiden.

Kaikkia viimeisten kymmenen vuoden aikana ensi-iltansa saaneita Mazdoja yhdistää muotoilullisesti yksi ja sama sana: Kodo. Tämä japaninkielinen sana on monitulkintainen, mutta se tarkoittaa lähinnä sydämen sykettä tai ”liikkeen sielua”; Kodo – Soul of Motion. Jokainen autofriikki voi varmasti yhtyä ajatukseen, että automuotoilu itsessään voi olla ja on taidetta siinä missä mikä tahansa muukin. Siinä mielessä tulkintavastuu jää katsojalle. Tekijöiden tavoite Kodossa on kaikessa yksinkertaisuudessaan ” tutkia staattisen kohteen luonnollisen liikkeen energistä ja vastustamatonta kauneutta.”

Alla olevasta kuvagalleriasta löytyy esimerkkejä Kodo-muotoilusta Mazdan erityyppisissä automalleissa.

Kodo-muotoilufilosofian on pääasiassa luonut Mazdan kansainvälinen päämuotoilija Ikuo Maeda (s. 1959). Hän on jo toisen polven Mazda-muotoilija, sillä hänen isänsä Matasaburo Maedan (s. 1933) kädenjälkeä on muiden muassa alkuperäinen wankel-urheiluauto, ensimmäisen polven RX-7. Kyseessä on Maeda-san ”dynastia”, niin kuin Mazdalla tavataan sanoa. Sekä isä että poika tunnustautuvat italialaisen automuotoilukulttuurin suuriksi ihailijoiksi.

Isä Matasaburolla on vuosikymmenten takaa yhteistyökokemusta Nuccio Bertonen ja Giorgetto Giugiaron kanssa, Ikuo puolestaan on tavannut molemmat mestarit, ja kertoo saaneensa vaikutteita heiltä työhönsä. Kodossa nämä vaikutteet sitten yhdistyvät voimakkaalla tavalla japanilaisuuteen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

10 vuotta myös Skyactiv-tekniikkasukupolvea

Mazda oli pitkään osa Fordia, ja sitä kautta myös tekniikka tuli japanilaisvalmistajalle Siniovaalin kautta. CX-5:n myötä Mazdan nykyinen teknologiasukupolvi lanseerattiin tuotantoautoon vuonna 2012. Se kantaa nimeä Skyactiv, ja sen voisi sanoa olevan kauppanimi sarjalle Mazdan oman lähestymistavan mukaisia voimanlähteitä sekä muita voimalinjan komponentteja.

Mazda 3

Etenkin Skyactiv-G- eli Skyactiv-bensiinimoottorit ovat kulkeneet paljolti automaailman valtavirtaa vastaan. Skyactiv-G:t ovat tilavuudeltaan auton kokoon nähden yleensä keskimääräistä suurempia, niissä ei paria poikkeusta lukuun ottamatta käytetä lainkaan ahtimia, ja niiden puristussuhde on tavallista suurempi. Mazda itse kertoo panostaneensa voimalinjan keveyteen ja kestävyyteen. Suhteellisen matalat viritysasteet moottoreiden kokoon nähden tuntuisivat puhuvan varsinkin jälkimmäisen puolesta.

Dieselmoottorit (Skyactiv-D) ovat sen sijaan astetta valtavirtaisempia, mutta bensiinin ja dieselin ominaisuuksia omalla tavallaan yhdistelevä Skyactiv-X on taas kaikkea muuta kuin sitä. Markkinoilla ainutlaatuisen, bensiiniä nielevän, mutta sitä ikään kuin dieselmoottorin lailla polttavan voimanlähteen idea on saada moottorin polttoaineen tarve (ilman ja bensiinin seos) mahdollisimman pieneksi. Tulosta Moottori on laajastikin testannut, ja todennut Skyactiv-X:llä olevan sellaisia  vahvuuksia, joihin yleensä valtavirtainen, pieni, korkeaviritteinen ja ahdettu moottori ei pysty.

Mazda Skyactiv-X
Halkileikkauksessa Skyactiv-X näyttää ihan tavalliselta bensiinimoottorilta.

Kymmenen vuoden jälkeen Skyactiv-Mazdoille on ehtinyt karttua jo tuntuvasti kilometrejä. Vaikka katsastustilastot eivät kerrokaan koko totuutta, ovat ne laajapohjaisesti toteutettuina hyviä keskiarvon mittareita auton kestävyyttä ajatellen. Skyactiv-Mazdat ovat usein olleet katsastustilastojen eri autoluokissa korkeilla sijoilla, myös aivan kärkisijoilla, puhuttiinpa sitten pelkästään japanilaisvalmistajista tai kaikista yhdessä.

Mitä seuraavaksi?

Mazda jatkaa polttomoottoreidensa, sekä bensiini- että dieselkäyttöisten, kuten ilman muuta myös Skyactiv-X:n kehitystyötä. Se tekee syventyvää yhteistyötä myös Toyotan kanssa. Lähi- tai keskipitkältä tulevaisuudelta voi odottaa ainakin uuden katumaasturin, CX-60:n julkistusta, (8. maaliskuuta), kolmen muun katumaasturin julkistusta (Eurooppa ja P. Amerikka, 2022), uusien, 3,0- ja 3,3-litraisten Skyactiv-X -rivikuutosten lanseerausta isompiin malleihin sekä wankel-moottorin mahdollista paluuta sähköauton toimintamatkan pidentäjänä tai jopa tulevan urheiluauton voimanlähteenä.

Lähteet: Mazda, Autodesignmagazine, Takdeeps Kuvat: Mazda, Moottorin arkisto Teksti: Benjamin Helander

Lisää aiheesta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat