23.2.2022 Ajoneuvot Mazda ja liikkeen sielu: 10 vuotta omaa KODO-tietä takana Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vuonna 2012 lanseerattu ensimmäisen sukupolven CX-5 toimi pilottimallina sekä Mazdan nykyiselle muotokielelle että teknologiasukupolvelle. Tämä Mazdan oma tie on kulkenut toisinaan hyvinkin eri paikoissa kuin kaikkien muiden. Kaikkia viimeisten kymmenen vuoden aikana ensi-iltansa saaneita Mazdoja yhdistää muotoilullisesti yksi ja sama sana: Kodo. Tämä japaninkielinen sana on monitulkintainen, mutta se tarkoittaa lähinnä sydämen sykettä tai ”liikkeen sielua”; Kodo – Soul of Motion. Jokainen autofriikki voi varmasti yhtyä ajatukseen, että automuotoilu itsessään voi olla ja on taidetta siinä missä mikä tahansa muukin. Siinä mielessä tulkintavastuu jää katsojalle. Tekijöiden tavoite Kodossa on kaikessa yksinkertaisuudessaan ” tutkia staattisen kohteen luonnollisen liikkeen energistä ja vastustamatonta kauneutta.”Alla olevasta kuvagalleriasta löytyy esimerkkejä Kodo-muotoilusta Mazdan erityyppisissä automalleissa. Kodo-muotoilufilosofian on pääasiassa luonut Mazdan kansainvälinen päämuotoilija Ikuo Maeda (s. 1959). Hän on jo toisen polven Mazda-muotoilija, sillä hänen isänsä Matasaburo Maedan (s. 1933) kädenjälkeä on muiden muassa alkuperäinen wankel-urheiluauto, ensimmäisen polven RX-7. Kyseessä on Maeda-san ”dynastia”, niin kuin Mazdalla tavataan sanoa. Sekä isä että poika tunnustautuvat italialaisen automuotoilukulttuurin suuriksi ihailijoiksi.Isä Matasaburolla on vuosikymmenten takaa yhteistyökokemusta Nuccio Bertonen ja Giorgetto Giugiaron kanssa, Ikuo puolestaan on tavannut molemmat mestarit, ja kertoo saaneensa vaikutteita heiltä työhönsä. Kodossa nämä vaikutteet sitten yhdistyvät voimakkaalla tavalla japanilaisuuteen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy10 vuotta myös Skyactiv-tekniikkasukupolveaMazda oli pitkään osa Fordia, ja sitä kautta myös tekniikka tuli japanilaisvalmistajalle Siniovaalin kautta. CX-5:n myötä Mazdan nykyinen teknologiasukupolvi lanseerattiin tuotantoautoon vuonna 2012. Se kantaa nimeä Skyactiv, ja sen voisi sanoa olevan kauppanimi sarjalle Mazdan oman lähestymistavan mukaisia voimanlähteitä sekä muita voimalinjan komponentteja.Etenkin Skyactiv-G- eli Skyactiv-bensiinimoottorit ovat kulkeneet paljolti automaailman valtavirtaa vastaan. Skyactiv-G:t ovat tilavuudeltaan auton kokoon nähden yleensä keskimääräistä suurempia, niissä ei paria poikkeusta lukuun ottamatta käytetä lainkaan ahtimia, ja niiden puristussuhde on tavallista suurempi. Mazda itse kertoo panostaneensa voimalinjan keveyteen ja kestävyyteen. Suhteellisen matalat viritysasteet moottoreiden kokoon nähden tuntuisivat puhuvan varsinkin jälkimmäisen puolesta.Dieselmoottorit (Skyactiv-D) ovat sen sijaan astetta valtavirtaisempia, mutta bensiinin ja dieselin ominaisuuksia omalla tavallaan yhdistelevä Skyactiv-X on taas kaikkea muuta kuin sitä. Markkinoilla ainutlaatuisen, bensiiniä nielevän, mutta sitä ikään kuin dieselmoottorin lailla polttavan voimanlähteen idea on saada moottorin polttoaineen tarve (ilman ja bensiinin seos) mahdollisimman pieneksi. Tulosta Moottori on laajastikin testannut, ja todennut Skyactiv-X:llä olevan sellaisia vahvuuksia, joihin yleensä valtavirtainen, pieni, korkeaviritteinen ja ahdettu moottori ei pysty.Halkileikkauksessa Skyactiv-X näyttää ihan tavalliselta bensiinimoottorilta.Kymmenen vuoden jälkeen Skyactiv-Mazdoille on ehtinyt karttua jo tuntuvasti kilometrejä. Vaikka katsastustilastot eivät kerrokaan koko totuutta, ovat ne laajapohjaisesti toteutettuina hyviä keskiarvon mittareita auton kestävyyttä ajatellen. Skyactiv-Mazdat ovat usein olleet katsastustilastojen eri autoluokissa korkeilla sijoilla, myös aivan kärkisijoilla, puhuttiinpa sitten pelkästään japanilaisvalmistajista tai kaikista yhdessä.Mitä seuraavaksi?Mazda jatkaa polttomoottoreidensa, sekä bensiini- että dieselkäyttöisten, kuten ilman muuta myös Skyactiv-X:n kehitystyötä. Se tekee syventyvää yhteistyötä myös Toyotan kanssa. Lähi- tai keskipitkältä tulevaisuudelta voi odottaa ainakin uuden katumaasturin, CX-60:n julkistusta, (8. maaliskuuta), kolmen muun katumaasturin julkistusta (Eurooppa ja P. Amerikka, 2022), uusien, 3,0- ja 3,3-litraisten Skyactiv-X -rivikuutosten lanseerausta isompiin malleihin sekä wankel-moottorin mahdollista paluuta sähköauton toimintamatkan pidentäjänä tai jopa tulevan urheiluauton voimanlähteenä.Lähteet: Mazda, Autodesignmagazine, Takdeeps Kuvat: Mazda, Moottorin arkisto Teksti: Benjamin HelanderLisää aiheestaKauneutta kaukaa Japanista: Mazda Vision Coupe Ken on konsepteista kaikkein kaunein? Mazda RX-Vision Koeajo: Kesää odotellessa – Mazda MX-5 RF Koeajo: Mazda 3 2.0 Skyactiv-G Premium – tasapainoisesti hyvä Koeajo: Mazda 3:n ”ihmemoottori” sai lisää tehoa Koeajo: Mazda CX-5 on niin hienosti hiottu, että kritisoitavaa on vaikea löytää ”Mä elän vieläkin!” – Mazda patentoi jälleen wankel-tekniikkaa 350 hevosvoimaa turbovoimaa: Mazda 3 TCR on uusin tulokas suosittuun rataluokkaanMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Uutinen Mercedes-Benz investoi vihreään tuotantoon – uusi maalaamo puolittaa kulutuksen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?