23.2.2022 Ajoneuvot Mazda ja liikkeen sielu: 10 vuotta omaa KODO-tietä takana Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vuonna 2012 lanseerattu ensimmäisen sukupolven CX-5 toimi pilottimallina sekä Mazdan nykyiselle muotokielelle että teknologiasukupolvelle. Tämä Mazdan oma tie on kulkenut toisinaan hyvinkin eri paikoissa kuin kaikkien muiden. Kaikkia viimeisten kymmenen vuoden aikana ensi-iltansa saaneita Mazdoja yhdistää muotoilullisesti yksi ja sama sana: Kodo. Tämä japaninkielinen sana on monitulkintainen, mutta se tarkoittaa lähinnä sydämen sykettä tai ”liikkeen sielua”; Kodo – Soul of Motion. Jokainen autofriikki voi varmasti yhtyä ajatukseen, että automuotoilu itsessään voi olla ja on taidetta siinä missä mikä tahansa muukin. Siinä mielessä tulkintavastuu jää katsojalle. Tekijöiden tavoite Kodossa on kaikessa yksinkertaisuudessaan ” tutkia staattisen kohteen luonnollisen liikkeen energistä ja vastustamatonta kauneutta.” Alla olevasta kuvagalleriasta löytyy esimerkkejä Kodo-muotoilusta Mazdan erityyppisissä automalleissa. Kodo-muotoilufilosofian on pääasiassa luonut Mazdan kansainvälinen päämuotoilija Ikuo Maeda (s. 1959). Hän on jo toisen polven Mazda-muotoilija, sillä hänen isänsä Matasaburo Maedan (s. 1933) kädenjälkeä on muiden muassa alkuperäinen wankel-urheiluauto, ensimmäisen polven RX-7. Kyseessä on Maeda-san ”dynastia”, niin kuin Mazdalla tavataan sanoa. Sekä isä että poika tunnustautuvat italialaisen automuotoilukulttuurin suuriksi ihailijoiksi. Isä Matasaburolla on vuosikymmenten takaa yhteistyökokemusta Nuccio Bertonen ja Giorgetto Giugiaron kanssa, Ikuo puolestaan on tavannut molemmat mestarit, ja kertoo saaneensa vaikutteita heiltä työhönsä. Kodossa nämä vaikutteet sitten yhdistyvät voimakkaalla tavalla japanilaisuuteen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy 10 vuotta myös Skyactiv-tekniikkasukupolvea Mazda oli pitkään osa Fordia, ja sitä kautta myös tekniikka tuli japanilaisvalmistajalle Siniovaalin kautta. CX-5:n myötä Mazdan nykyinen teknologiasukupolvi lanseerattiin tuotantoautoon vuonna 2012. Se kantaa nimeä Skyactiv, ja sen voisi sanoa olevan kauppanimi sarjalle Mazdan oman lähestymistavan mukaisia voimanlähteitä sekä muita voimalinjan komponentteja. Etenkin Skyactiv-G- eli Skyactiv-bensiinimoottorit ovat kulkeneet paljolti automaailman valtavirtaa vastaan. Skyactiv-G:t ovat tilavuudeltaan auton kokoon nähden yleensä keskimääräistä suurempia, niissä ei paria poikkeusta lukuun ottamatta käytetä lainkaan ahtimia, ja niiden puristussuhde on tavallista suurempi. Mazda itse kertoo panostaneensa voimalinjan keveyteen ja kestävyyteen. Suhteellisen matalat viritysasteet moottoreiden kokoon nähden tuntuisivat puhuvan varsinkin jälkimmäisen puolesta. Dieselmoottorit (Skyactiv-D) ovat sen sijaan astetta valtavirtaisempia, mutta bensiinin ja dieselin ominaisuuksia omalla tavallaan yhdistelevä Skyactiv-X on taas kaikkea muuta kuin sitä. Markkinoilla ainutlaatuisen, bensiiniä nielevän, mutta sitä ikään kuin dieselmoottorin lailla polttavan voimanlähteen idea on saada moottorin polttoaineen tarve (ilman ja bensiinin seos) mahdollisimman pieneksi. Tulosta Moottori on laajastikin testannut, ja todennut Skyactiv-X:llä olevan sellaisia vahvuuksia, joihin yleensä valtavirtainen, pieni, korkeaviritteinen ja ahdettu moottori ei pysty. Halkileikkauksessa Skyactiv-X näyttää ihan tavalliselta bensiinimoottorilta. Kymmenen vuoden jälkeen Skyactiv-Mazdoille on ehtinyt karttua jo tuntuvasti kilometrejä. Vaikka katsastustilastot eivät kerrokaan koko totuutta, ovat ne laajapohjaisesti toteutettuina hyviä keskiarvon mittareita auton kestävyyttä ajatellen. Skyactiv-Mazdat ovat usein olleet katsastustilastojen eri autoluokissa korkeilla sijoilla, myös aivan kärkisijoilla, puhuttiinpa sitten pelkästään japanilaisvalmistajista tai kaikista yhdessä. Mitä seuraavaksi? Mazda jatkaa polttomoottoreidensa, sekä bensiini- että dieselkäyttöisten, kuten ilman muuta myös Skyactiv-X:n kehitystyötä. Se tekee syventyvää yhteistyötä myös Toyotan kanssa. Lähi- tai keskipitkältä tulevaisuudelta voi odottaa ainakin uuden katumaasturin, CX-60:n julkistusta, (8. maaliskuuta), kolmen muun katumaasturin julkistusta (Eurooppa ja P. Amerikka, 2022), uusien, 3,0- ja 3,3-litraisten Skyactiv-X -rivikuutosten lanseerausta isompiin malleihin sekä wankel-moottorin mahdollista paluuta sähköauton toimintamatkan pidentäjänä tai jopa tulevan urheiluauton voimanlähteenä. Lähteet: Mazda, Autodesignmagazine, Takdeeps Kuvat: Mazda, Moottorin arkisto Teksti: Benjamin Helander Lisää aiheesta Kauneutta kaukaa Japanista: Mazda Vision Coupe Ken on konsepteista kaikkein kaunein? Mazda RX-Vision Koeajo: Kesää odotellessa – Mazda MX-5 RF Koeajo: Mazda 3 2.0 Skyactiv-G Premium – tasapainoisesti hyvä Koeajo: Mazda 3:n ”ihmemoottori” sai lisää tehoa Koeajo: Mazda CX-5 on niin hienosti hiottu, että kritisoitavaa on vaikea löytää ”Mä elän vieläkin!” – Mazda patentoi jälleen wankel-tekniikkaa 350 hevosvoimaa turbovoimaa: Mazda 3 TCR on uusin tulokas suosittuun rataluokkaan Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Uutinen Hyväkuntoinen soratie päihittää pahasti vaurioituneen päällystetyn tien 24.7.2024 Uutinen Käytettyjen autojen kauppa elpyy – sähkö- ja hybridiautojen kysyntä kasvussa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 23.7.2024 Uutinen Akun kestävyys mietityttää suomalaisia sähköauton hankinnassa – todellisuudessa akkuvahingot ovat harvinaisia 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 22.7.2024 Uutinen Suomen teiden heikko kunto vaarantaa liikenneturvallisuuden – moni väistelee päällystevaurioita pujottelemalla 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Autoilu Haamuautot haasteena – romutettavaksi tarkoitetut autot on kierrätettävä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan