23.2.2022 Ajoneuvot Mazda ja liikkeen sielu: 10 vuotta omaa KODO-tietä takana Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vuonna 2012 lanseerattu ensimmäisen sukupolven CX-5 toimi pilottimallina sekä Mazdan nykyiselle muotokielelle että teknologiasukupolvelle. Tämä Mazdan oma tie on kulkenut toisinaan hyvinkin eri paikoissa kuin kaikkien muiden. Kaikkia viimeisten kymmenen vuoden aikana ensi-iltansa saaneita Mazdoja yhdistää muotoilullisesti yksi ja sama sana: Kodo. Tämä japaninkielinen sana on monitulkintainen, mutta se tarkoittaa lähinnä sydämen sykettä tai ”liikkeen sielua”; Kodo – Soul of Motion. Jokainen autofriikki voi varmasti yhtyä ajatukseen, että automuotoilu itsessään voi olla ja on taidetta siinä missä mikä tahansa muukin. Siinä mielessä tulkintavastuu jää katsojalle. Tekijöiden tavoite Kodossa on kaikessa yksinkertaisuudessaan ” tutkia staattisen kohteen luonnollisen liikkeen energistä ja vastustamatonta kauneutta.”Alla olevasta kuvagalleriasta löytyy esimerkkejä Kodo-muotoilusta Mazdan erityyppisissä automalleissa. Kodo-muotoilufilosofian on pääasiassa luonut Mazdan kansainvälinen päämuotoilija Ikuo Maeda (s. 1959). Hän on jo toisen polven Mazda-muotoilija, sillä hänen isänsä Matasaburo Maedan (s. 1933) kädenjälkeä on muiden muassa alkuperäinen wankel-urheiluauto, ensimmäisen polven RX-7. Kyseessä on Maeda-san ”dynastia”, niin kuin Mazdalla tavataan sanoa. Sekä isä että poika tunnustautuvat italialaisen automuotoilukulttuurin suuriksi ihailijoiksi.Isä Matasaburolla on vuosikymmenten takaa yhteistyökokemusta Nuccio Bertonen ja Giorgetto Giugiaron kanssa, Ikuo puolestaan on tavannut molemmat mestarit, ja kertoo saaneensa vaikutteita heiltä työhönsä. Kodossa nämä vaikutteet sitten yhdistyvät voimakkaalla tavalla japanilaisuuteen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy10 vuotta myös Skyactiv-tekniikkasukupolveaMazda oli pitkään osa Fordia, ja sitä kautta myös tekniikka tuli japanilaisvalmistajalle Siniovaalin kautta. CX-5:n myötä Mazdan nykyinen teknologiasukupolvi lanseerattiin tuotantoautoon vuonna 2012. Se kantaa nimeä Skyactiv, ja sen voisi sanoa olevan kauppanimi sarjalle Mazdan oman lähestymistavan mukaisia voimanlähteitä sekä muita voimalinjan komponentteja.Etenkin Skyactiv-G- eli Skyactiv-bensiinimoottorit ovat kulkeneet paljolti automaailman valtavirtaa vastaan. Skyactiv-G:t ovat tilavuudeltaan auton kokoon nähden yleensä keskimääräistä suurempia, niissä ei paria poikkeusta lukuun ottamatta käytetä lainkaan ahtimia, ja niiden puristussuhde on tavallista suurempi. Mazda itse kertoo panostaneensa voimalinjan keveyteen ja kestävyyteen. Suhteellisen matalat viritysasteet moottoreiden kokoon nähden tuntuisivat puhuvan varsinkin jälkimmäisen puolesta.Dieselmoottorit (Skyactiv-D) ovat sen sijaan astetta valtavirtaisempia, mutta bensiinin ja dieselin ominaisuuksia omalla tavallaan yhdistelevä Skyactiv-X on taas kaikkea muuta kuin sitä. Markkinoilla ainutlaatuisen, bensiiniä nielevän, mutta sitä ikään kuin dieselmoottorin lailla polttavan voimanlähteen idea on saada moottorin polttoaineen tarve (ilman ja bensiinin seos) mahdollisimman pieneksi. Tulosta Moottori on laajastikin testannut, ja todennut Skyactiv-X:llä olevan sellaisia vahvuuksia, joihin yleensä valtavirtainen, pieni, korkeaviritteinen ja ahdettu moottori ei pysty.Halkileikkauksessa Skyactiv-X näyttää ihan tavalliselta bensiinimoottorilta.Kymmenen vuoden jälkeen Skyactiv-Mazdoille on ehtinyt karttua jo tuntuvasti kilometrejä. Vaikka katsastustilastot eivät kerrokaan koko totuutta, ovat ne laajapohjaisesti toteutettuina hyviä keskiarvon mittareita auton kestävyyttä ajatellen. Skyactiv-Mazdat ovat usein olleet katsastustilastojen eri autoluokissa korkeilla sijoilla, myös aivan kärkisijoilla, puhuttiinpa sitten pelkästään japanilaisvalmistajista tai kaikista yhdessä.Mitä seuraavaksi?Mazda jatkaa polttomoottoreidensa, sekä bensiini- että dieselkäyttöisten, kuten ilman muuta myös Skyactiv-X:n kehitystyötä. Se tekee syventyvää yhteistyötä myös Toyotan kanssa. Lähi- tai keskipitkältä tulevaisuudelta voi odottaa ainakin uuden katumaasturin, CX-60:n julkistusta, (8. maaliskuuta), kolmen muun katumaasturin julkistusta (Eurooppa ja P. Amerikka, 2022), uusien, 3,0- ja 3,3-litraisten Skyactiv-X -rivikuutosten lanseerausta isompiin malleihin sekä wankel-moottorin mahdollista paluuta sähköauton toimintamatkan pidentäjänä tai jopa tulevan urheiluauton voimanlähteenä.Lähteet: Mazda, Autodesignmagazine, Takdeeps Kuvat: Mazda, Moottorin arkisto Teksti: Benjamin HelanderLisää aiheestaKauneutta kaukaa Japanista: Mazda Vision Coupe Ken on konsepteista kaikkein kaunein? Mazda RX-Vision Koeajo: Kesää odotellessa – Mazda MX-5 RF Koeajo: Mazda 3 2.0 Skyactiv-G Premium – tasapainoisesti hyvä Koeajo: Mazda 3:n ”ihmemoottori” sai lisää tehoa Koeajo: Mazda CX-5 on niin hienosti hiottu, että kritisoitavaa on vaikea löytää ”Mä elän vieläkin!” – Mazda patentoi jälleen wankel-tekniikkaa 350 hevosvoimaa turbovoimaa: Mazda 3 TCR on uusin tulokas suosittuun rataluokkaanMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 18.6.2025 Uutinen Juhannusliikenteessä hyytyy vuosittain satoja autoja – tässä yleisimmät syyt matkan katkeamiseen 18.6.2025 Ajoneuvot Viistokattoinen, crossover-mallinen Nissan Leaf on nyt vihdoin tosiasia 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 14.6.2025 Uutinen Prätkällä töihin -päivä haluaa motoristit pyöriensä päälle 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 18.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Audi julkisti brutaalin dieselkäyttöisen superauton, R8 V12 TDI:n 19.6.2025 Koeajo Maistiainen: DS°8 – odotuksia on paljon, mutta niihin myös vastataan 20.6.2025 Matkailu Skandaalien sävyttämä klassikkoauto saapui Vehoniemen harjulle 18.6.2025 Uutinen Juhannusliikenteessä hyytyy vuosittain satoja autoja – tässä yleisimmät syyt matkan katkeamiseen 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster