katsastusraportti

Ajoneuvot Uutinen 28.12.2021

Katsastusraportti: Mazda 3, Mazda CX-5 ja Mitsubishi ASX rikkovat saksalaisrintamaa

Iäkkäämpien eli 8–9-vuotiaiden automallien kärjen tuntumaan kiilaa myös japanilaismerkkejä.

Saksalainen kattava TÜV-katsastusraportti perustuu 9,6 miljoonaan katsastukseen. Tilaston 8–9-vuotiaiden autojen kärjessä on Audin, Mercedes-Benzin ja Opelin lisäksi myös kaksi japanilaismerkkiä.

Vikaraportin mukaan 8–9-vuotiaiden paras on Audi TT (vikaprosentti 7,7), Mercedes-Benz B-sarja sijoittui toiseksi (8,1) ja Mercedes-Benz SLK tilaston kolmanneksi (8,6). Kymmenen parhaan joukossa on kolme Audia, kolme mersua, kaksi Mazdaa, yksi Mitsubishi ja yksi Opel.

Monivikaisimmat automallit 8–9-vuotiaissa ovat vastaavasti Renault Kangoo (vikaprosentti 31,8), Fiat Panda (29,6) ja Dacia Logan (29,4).

25 vähävikaisinta automallia, 8–9-vuotiaat henkilöautot

Sija, malli, keskimääräinen ajomäärä km, isojen vikojen osuus %

Mikäli automallin vikaindeksi on sama eri malleilla, ovat automallit listassa aakkosjärjestyksessä.

  1. Audi TT (96 000) (7,7)
  2. Mercedes-Benz B-sarja (92 000) (8,1)
  3. Mercedes-Benz SLK (72 000) (8,6)
  4. Mazda CX-5 (111 000) (10,7)
  5. Mercedes-Benz GLE (142 000) (11,2)
  6. Audi Q5 (136 000) (11,3)
  7. Mazda 3 (97 000) (11,4)
  8. Mitsubishi ASX (117 000) (11,6)
  9. Audi Q3 (109 000) (11,9)
  10. Opel Mokka (92 000) (11,9)
  11. Toyota RAV4 (112 000) (12,1)
  12. Honda Jazz (84 000) (12,2)
  13. Opel Adam (74 000) (12,3)
  14. Toyota Yaris (80 000) (12,3)
  15. Mercedes-Benz E-sarja Coupé (101 000) (12,4)
  16. Mini (90 000) (12,4)
  17. Volkswagen Golf Plus (90 000) (12,4)
  18. Volkswagen Touareg (157 000) (12,6)
  19. BMW X1 (116 000) (12,9)
  20. Audi A1 (98 000) (13,1)
  21. Audi A6/A7 (162 000) (13,1)
  22. Mercedes-Benz GLK (126 000) (13,4)
  23. Toyota Avensis (129 000) (13,4)
  24. Škoda Citigo (80 000) (13,6)
  25. Seat Mii (81 000) (13,9)
  26. Seat Leon (111 000) (13,9)

25 monivikaisinta automalli, 8–9-vuotiaat henkilöautot

Sija, malli, keskimääräinen ajomäärä km, isojen vikojen osuus %

Mikäli automallin vikaindeksi on sama eri malleilla, ovat automallit listassa aakkosjärjestyksessä.

  1. Citroën Berlingo (124 000) (21,4)
  2. Seat Alhambra (149 000) (21,4)
  3. Kia Ceed (108 000) (21,7)
  4. Nissan Juke (95 000) (21,7)
  5. Volkswagen Sharan (153 000) (21,8)
  6. Nissan Qashqai (115 000) (22,2)
  7. BMW 5-sarja/6-sarja (160 000) (22,5)
  8. Nissan Micra (80 000) (22,7)
  9. Volkswagen Passat (169 000) (22,7)
  10. Ford S-Max (153 000) (22,8)
  11. Fiat 500 (77 000) (22,9)
  12. Hyundai i20 (89 000) (23,0)
  13. Citroën C3 (88 000) (23,3)
  14. Citroën C4 Picasso (128 000) (23,9)
  15. Ford Mondeo (158 000) (23,9)
  16. Renault Mégane (119 000) (24,0)
  17. Dacia Duster (110 000) (24,9)
  18. Ford Galaxy (157 000) (25,6)
  19. Dacia Sandero (91 000) (26,4)
  20. Fiat Punto (96 000) (27,3)
  21. Renault Clio (93 000) (27,3)
  22. Renault Twingo (85 000) (27,4)
  23. Dacia Logan (116 000) (29,4)
  24. Fiat Panda (85 000) (29,6)
  25. Renault Kangoo (113 000) (31,8)

Katsastukset aikavälillä heinäkuu 2020 – kesäkuu 2021. Keskimääräinen vikaprosentti 17,5 %

Mielenkiintoista on, että BMW:n ja Volkswagenin malleja löytyy sekä 25 parhaan että 25 heikoimman listalta. Tämä osoittaa, että saman valmistajan eri mallisarjojen välillä voi olla varsin suuria laatueroja.

Kilometritiedot raportin ansio

TÜV-katsastusraportissa on mukana 222 automallia, joista valtaosa niistä on myynnissä ja käytössä myös Suomessa. Suomalaisestakin näkökulmasta TÜV-katsastusraportin suuri ansio on se, että tuloslistassa on mainittu kunkin automallin keskimääräiset matkamittarilukemat kussakin ikäryhmässä. Se auttaa suhteuttamaan vikojen määrän mallin ajomäärään.

Mitsubishi

Mitsubishi ASX oli Mazda CX-5:n ja 3:n kanssa rikkomassa saksalaisrintamaa raportin menestyjissä.

Ajomäärät vaihtelevat suuresti paitsi malleittain, myös kokoluokittain.

Pikkuautoilla ajetaan vähän, samoin avo- ja urheiluautoilla. Ison keskiluokan autoilla (esim. Volkswagen Passat, Škoda Superb, Ford Mondeo) ajetaan paljon, samoin isoilla autoilla (esim. Audi A6, BMW 5-sarja ja Mercedes-Benz E-sarja). Myös isoilla tila-autoilla (esimerkiksi Ford S-Max, Volkswagen Sharan) ja kookkailla katumaastureilla (esim. BMW X5, Audi Q7/Q8 ja Mercedes-Benz GLE/ML) ajetaan runsaasti, mikä lisää vikojen mahdollisuutta.

Jyvät erottuvat akanoista

Saksan suurimman katsastusorganisaation, TÜVin vuotuinen katsastusraportti jyvittää eri automallit isojen vikojen hylkäysmäärien perusteella. Katsastusraportin tulokset on esitetty viidessä eri ikäryhmässä aina 10–11-vuotta vanhoihin autoihin asti. Eri automallien keskinäinen tuloslista on koottu määräaikaiskatsastuksessa havaittujen isojen vikojen perusteella. Isot viat aiheuttavat hylkäyksen katsastuksessa ja auto on tuotava jälkitarkastukseen.

Raportissa tärkeimmät autoista tarkistettavat kohteet ovat korirakenne ja alusta, jarrut, pyöräntuenta, ohjauslaitteet, valot sekä ympäristötekijät (pakoputkisto, pakokaasupäästöt ja öljyvuodot). Saksassa määräaikaiskatsastuksessa tarkistetaan 150 kohtaa, joista raportissa kiinnitetään huomiota 18 tärkeimpään.

Raportin laatineiden TÜV-insinöörien mukaan erityisen usein vakavia puutteita ja vikoja löytyy automallien seuraavista kohteista: ajovalot tai muut valaisimet rikki, moottorista ja voimansiirrosta tihkuu öljyä, pakoputkisto vuotaa, pakokaasupäästöt ovat liian suuret, pyöräntuennan tukivarret, nivelet, jouset tai iskunvaimentimet ovat vialliset, jarrupalat tai jarrulevyt ovat kuluneet, jarrunesteputket ja -letkut ovat haperot, käyttöjarrun tai pysäköintijarrun teho on heikko tai jarrut puoltavat.

Joissakin vanhimmissa malleissa myös korin ruostevauriot voivat olla hylkäyksen syy. Viat edellä mainituissa kohteissa heikentävät liikenneturvallisuutta tai aiheuttavat ongelmia ympäristölle.

Tyyppiviat on Moottorin uusi ja ilmainen palvelu, joka paljastaa automallien vikatiedot

Etsi oma automallisi ja saat tietää, kuuluuko autosi vikaherkkiin vai varmatoimisiin automalleihin. Tiedon varassa voi arvioida auton todennäköisimpiä huolto- ja korjauskohteita.

Tyyppiviat on uusi Moottorin kokoama ainutlaatuisen kattava tietopankki, joka kertoo Suomessa suosituimpien automallien luotettavuudesta. Uudesta palvelusta käy kätevästi ilmi lähes 140 automallin vikatiedot useasta eri lähteestä Suomesta ja muualta Euroopasta.

Tyyppiviat-tietopankki on koottu monista eri lähteistä helpottamaan käytetyn auton ostajan mahdollisuutta arvioida tulevan ajoneuvonsa vikaherkkyyttä ja sitä kautta korjausriskejä. Tyyppiviat-palvelua on kätevää käyttää valitsemalla alasveto-valikoista halutun automerkin ja automallin.

Automallien tyypilliset viat on koottu neljään ryhmään:

  • katsastuksessa havaitut viat
  • takaisinkutsuun johtaneet viat
  • tielle jättäneet tekniset viat
  • autonkäyttäjien ilmoittamat viat

Ylläpito vaikuttaa kuntoon

– Katsastustilastot eivät yksin kerro koko totuutta autojen laatueroista. Kilometrien karttuessa ja auton ikääntyessä auton hoidolla, määräaikaishuolloilla, vikojen korjauttamisella, ajo-olosuhteilla ja ajotavalla on ratkaiseva merkitys auton tekniseen kuntoon – automallin laadun ohella, Moottorin päätoimittaja Eila Parviainen muistuttaa.

Automallien takaisinkutsut ilmenevät korjauskehotuksena valmistajan havaitessa automalleissaan mahdollisen ongelman tai valmistusvian. Nämä korjataan auton omistajalle ilman ylimääräisiä kustannuksia. Niiden osalta on tärkeää tietää työ suoritetuksi tai hoitaa asia kuntoon.

– Auton ostajan on hyvä muistaa myös se, että takaisinkutsujen suuri määrä ei välttämättä kerro heikosta laadusta, vaan ehkä enemmänkin siitä, että asiakkaista huolehditaan vielä kaupan jälkeenkin. On asiakkaan etu, että pienetkin vian mahdollisuudet halutaan tarkistaa takaisinkutsukampanjoiden avulla, Parviainen sanoo.

Tyyppiviat-tietopankki on koottu monista eri lähteistä helpottamaan käytetyn auton ostajan mahdollisuutta arvioida tulevan ajoneuvonsa vikaherkkyyttä ja sitä kautta riskiä joskus kalliisiinkin korjauslaskuihin.

Tietopankin kotimaisia lähteitä ovat Autoliitto, A-Katsastus Oy ja Traficom. Saksasta tietoa kerätään ADAC:n, TÜV:n, Dekran, GTÜ:n ja KBA:n tilastoista. Saksasta on kerätty myös kattavat tiepalveluraportit, sillä siellä autojen määrä on suuri. Myös Britannian ajoneuvohallintokeskus DVSA:n tietoja on hyödynnetty.

Kuluttajalla on oikeutensa

Kilpailu- ja kuluttajaviraston mukaan esimerkiksi moottorin jakoketjulle ja vaihteistolle ei ole määritelty vaihtoväliä, vaan niiden oletetaan kestävän huomattavan pitkään.

Takuun umpeutuminen ei kyseisissä kohdissa rajoita valmistajan virhevastuuta, vaan tyyppivikatapauksessa valmistajalla on virhevastuu takuuajan jälkeenkin. Edellä mainittujen vikojen korjaaminen voi olla kallista lystiä etenkin ikääntyneessä autossa, jonka takuu on päättynyt. Autoliike vastaa tuotteesta takuun jälkeenkin. Takuu on vapaaehtoinen lisäetu. Myyjä vastaa tuotteesta, ostaja asianmukaisesta käytöstä.

Virhetilanteessa kannattaa ensisijaisesti valittaa myyjälle. Jos valitus ei johda tulokseen, kannattaa asiasta hankkia kuluttajariitalautakunnan lausunto.

Tietyt osat eivät kestä auton koko käyttöikää. KKV:n Kuluttajariitalautakunta luokittelee esimerkiksi dieselmalleissa yleisen kaksoismassavauhtipyörän kulutusosaksi. Ostajalle pitää kertoa ennen kaupantekoa, että vauhtipyörän rakenne on sellainen, että todennäköisesti sitä pitää korjata ennen moottorin normaalin kestoiän päättymistä.

Lue lisää virhevastuusta täältä sekä kuluttajaviranomaisen ratkaisuista täältä ja täältä.

Edellä mainittu kuluttajansuojalaki koskee uuden ja käytetyn auton ostoa autoliikkeestä eli ammatinharjoittajalta.  Jos auto ostetaan yksityiseltä henkilöltä, kahden yksityisen henkilön välinen kauppa ei kuulu kuluttajansuojalain piiriin.

Ostaja ei voi turvautua kuluttajaneuvonnan eikä kuluttajariitalautakunnan apuun. Ostajan kannattaa tehdä virheestä ensin valitus myyjälle. Jos valitus ei johda tulokseen, ostaja voi viedä asian käräjäoikeuteen.

Lisää aiheesta

Jaa artikkeli

Kaikki koeajot

Uusimmat