21.8.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Mazda tutkii mahdollisuuksia täyssähkösedan EZ-6:n lanseeraamiselle Euroopassa – se voisikin olla hyvä perinteisen automerkin vastine Teslalle ja BYD:ille Teksti Benjamin Helander Kuva Mazda, Tesla, BYD Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mazda 6:n henkinen täyssähköinen seuraaja saattaa alkuperäisestä käsityksestä poiketen olla tulossa myös Euroopan markkinoille. Vaikkakin lainasisuksella, Mazda haastaisi EZ-6:lla perinteisenä automerkkinä esimerkiksi Tesla Model 3:n ja BYD Sealin. Kuluvan vuoden aikana olemme lukeneet, kuinka japanilaiset, omasta teknologiastaan ja filosofiastaan ylpeät ja siitä tiukasti kiinni pitävät autonvalmistajat, kuten Toyota ja Mazda ovat kumpikin Kiinan markkinoilla ryhtyneet lainaamaan täyssähkömalleja paikallisten yhteisyritystensä kautta kiinalaisvalmistajilta. Kummallakin on ollut keskimääräistä pidättyvämpi linja täyssähköautojen suhteen, mutta Kiinan markkinoilla ne alkavat olla jo lähes elinehto. Koko hommahan perustuu siihen, että käytännössä kaikilla merkittävillä länsimerkeillä on Kiinassa oma yhteistyökumppaninsa 50:50 -omistajuusjärjestelyllä. Kiinalaisosapuolet toimivat näissä yhteistyökuvioissa ikään kuin "paikallisina oppaina" ja valmistavat länsiautot omilla tehtaillaan kiinalaisilla spekseillä, aika usein esimerkiksi pitkällä akselivälillä, noille varsin suljetuille maailman suurimmille automarkkinoille. Yhteistyötehtaita on käytännössä kaikilla länsivalmistajilla.Mazdalla tuo yhteistyökumppani on Changan Auto, jonka kanssa japanilaisvalmistaja muodostaa 50:50 -omistajuussuhteessa Changan Mazdan. Enemmän asiaa sen toiminnasta löytyy aiemmasta jutusta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMazda EZ-6Changan Autolla on myös omia brändejä, joista yhden sähkösedan on nyt pukeutunut Mazdaksi. Mazdalla menee tällä hetkellä hyvin monilla globaaleilla markkina-alueilla, mutta Kiinassa japanilaismerkin myynti laahaa melko pahasti, erityisesti johtuen sähköautojen puutteesta mallistossa. Uuden EZ-6:n on määrä toimia tässä ensimmäisenä korjaustoimenpiteenä Kiinan markkinoilla, ja ehkä siis myös Euroopassa. Uutuutta kutsutaan siis EZ-6:ksi, missä on vahva viittaus Mazdan pitkäaikaiseen, tänä vuonna viimeisenä Euroopan markkinoilta poistuvaan keskiluokan sedaniin/farmariin. Kuutonen on ollut vuosien mittaan yksi Mazdan tärkeimmistä malleista varsinkin Euroopassa, mutta tänä aikana crossoverit voittavat nämä perinteiset korimallit mennen tullen. Deepal SL03EZ-6 perustuu täysin Changanin Deepal SL03 -sähkösedaniin. Teknisessä mielessä tämä tarkoittaa joko 58,9- tai 66,8 kilowattitunnin akustoa sekä taka-akselille sijoitettua sähkömoottoria joko 160- tai 190 kilowatin tehoisena.Erikoisuutena SL03 ja sitä kautta myös EZ-6 käsittävät niin kutsutun range extender -version, jossa polttomoottori, tässä tapauksessa 1,5-litrainen rivinelonen, tuottaa tarvittaessa sähköä matkan jatkamiseksi. Mazdallahan on jo omasta takaa sarjalataushybridi MX-30 R-EV, joka on wankeleineen kenties maailmanhistorian mazdamaisimmin toteutettu sähköauto. Vaikka pohjalta Changanin yhdessä Huawein ja CATL:in kanssa kehittämä kiinalaishattutemppu löytyykin, Mazda on varsin kiitettävästi onnistunut naamioimaan alkuperäistuotteen omien muotoilufilosofioidensa alle. Mazda EZ-6 on yleisilmeeltään tyylikäs, moderni ja hienostunut. Juuri tällaista sähköautoa Mazdan Kiinan-myynti varmasti kaipaa. Vaan kaipaako Euroopan myynti? Täydellinen haastaja D-segmentin sähkösedaneille? Nyt Mazda siis tutkii mahdollisuuksia EZ-6:n lanseeraamiseksi Kiinan ulkopuolelle, aina Eurooppaan asti. Tähän asti asian vahvistaa Moottorille myös Mazdan Suomen maahantuoja. Tässä tapauksessa EZ-6:ta voisi pitää alkuperästään huolimatta Mazdana, ja todeta, ettei sen kaltaisilla perinteisillä automerkeillä ole Euroopan markkinoilla aivan tavattoman montaa D-segmentin täyssähkösedania. Montako tulee äkkiseltään mieleen? No ainakin BMW ja Hyundai Ioniq 6 - joista kumpikaan ei ole maailman perinteisimpiä sedaneita. Automaailman näkökulmasta Tesla ja BYD ovat vielä uusia tulokkaita, ja ne kilpailevat maailman sähköautokuninkuudesta. Niistä molemmilla on myös kilpailukykyiset D-segmentin sedanit mallistossaan. Tesla Model 3 ja BYD Seal todellakin kaipaavat haastetta perinteisten autonvalmistajien puolelta. Sopivasti hinnoiteltuna, Mazdan tapaan tasokkaasti varusteltuna, range extender -vaihtoehdolla tarjoiltuna, Mazda 6:n seuraajana markkinoituna sekä niin sisältä kuin ulkoakin näin herkullisen näköisenä ja tuntuisena Mazda EZ-6:sta voisi hyvinkin olla Model 3:n ja Sealin haastajaksi täällä Euroopan markkinoilla. Jäämme odottamaan, päätyykö Mazda uutuutta lopulta Eurooppaan tuomaan. Lähde: Mazda Lue lisää Kaikki artikkelit 14.8.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: muistatko vielä Mazda E2200:n/Bongon? – se on edelleenkin olemassa, kiitos Toyota HiAcen 25.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 28.2.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda AZ-Offroad oli Suzuki Jimnyn 660-kuutioinen kei-sisar 18.10.2023 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda Roadpacer AP – kun Mazda alkoi taistella päästöjä vastaan lainaamalla ison 70-luvun australianraudan 8.3.2023 Ajoneuvot Nimi muutettu: mitä tapahtuu, kun kolme Suomen myydyintä automallia kloonataan? 18.1.2023 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda RX-7 – maailman eniten valmistettu kiertomäntämoottorinen auto 27.7.2022 Ajoneuvot Nimi muutettu: Fiat 124 Spider ja Mazda MX-5 – kaksi upeaa roadsteria 23.2.2022 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda Navajo oli 30 vuotta sitten Mazdan ensimmäinen SUV, ja se muistuttaa toisenlaisista ajoista 8.12.2021 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda BT-50 on edelleen voimissaan, ja tätä nykyä se on onnistuneesti naamioitu Isuzu D-Max Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 16.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Armi Ratiankin aikoinaan ohjastama Porsche 911 S Targa 69 LWB 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 10.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Miten Moottorin 30-vuotias Mercedes-Benz pärjää parivertailussa uutta vastaan? Katso video! 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu?