14.8.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: muistatko vielä Mazda E2200:n/Bongon? – se on edelleenkin olemassa, kiitos Toyota HiAcen Teksti Benjamin Helander Kuva Mazda, Mitsubishi, Nissan, Kia, Ford Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mazda Bongo on nykyisin Toyota-lainaa japanilaisten yksinoikeudella, mutta sen aiempia sukupolvia ovat lainanneet niin Kia, Mitsubishi, Nissan kuin myös Ford. Viime viikolla tässä juttusarjassa muisteltiin Toyota Starletia, ja huomattiin, kuinka se on tehnyt Afrikan puolella peräti kahdessa eri muodossa paluun. Tällä kertaa ollaan pakettiautojen maailmassa, muistellen sekä Mazda Bongoa johdannaisineen että vähän myös Toyota Hiacea. Mazdahan ei enää itse pakettiautoja tee, eikä se ole tuonut niitä läntiseen Eurooppaan miesmuistiin. Ensimmäisen kerran Mazda-pakua alettiin tuoda Suomeen kolmospolven Bongon myötä, joka sai täällä Euroopassa nimen Mazda E2200, tasan 40 vuotta sitten. Mazda E2200:n - kuten hyvin monien tuon ajan pakettiautojen - korirakenne oli niin sanottu cabover eli auton ohjaamo sijaitsee etuakselin päällä, ja moottori keskellä edessä. Vuonna 1966 debytoineessa ensimmäisen polven Bongossa moottori oli vielä takana, ja se oli pieni, vain 800-kuutioinen.Tästä kaikki alkoi vuonna 1966. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMazda Bongo oli aikanaan antelias auto...Päästäksemme kiinni varsinaiseen logonvaihtoteemaan, Mazda Bongo eli siis eurooppalaisittain E2200 tai Europe, oli melkoisen lainattu tapaus paitsi kotimarkkinoillaan Japanissa, myös muualla, erityisesti Aasian ja Oseanian alueilla. Tässä käsittelyssä ovat Bongon kolmas ja neljäs sukupolvi, joita valmistettiin vuosina 1983 - 1999 ja 1999 - 2020. Japanin markkinoilla logonvaihdot jopa konsernirajojen yli ovat tavattoman yleisiä tietyissä autoluokissa, ja pakettiautot kuuluvat näihin. Näin Mazda on lainannut Bongoa aikoinaan Mitsubishille, joka teki siitä Delican (ei suinkaan ainoa Mitsubishi Delica), ja myös Nissanille, joka teki siitä Vanetten (sekin vain yhden monista samannimisistä Nissaneista). Kotimarkkinoillaan Japanissa Mazda valmisti Bongoa myös Eunoksen nimellä. Eunoshan oli yksi Mazdan 1980-luvun lopulla kehittämistä, melko lyhytikäisiksi jääneistä alabrändeistään, Autozamin ja ɛ̃finin ohella. Ilmeisesti edestä ohjattava, korkeakorinen tavara-auto sopi kuvaukseen Eunoksesta hauskojen ja ylellistenkin autojen brändinä. Mennäänpä sitten toisaalle Japanin kotimarkkinoista, ja Etelä-Korean puolelle. Kia on nykyisin maailmanlaajuinen autojätti, joka valmistaa vuosittain miljoonia autoja osana Hyundai-konsernia. Kuten tässäkin juttusarjassa on aiemmin ollut esillä, Kian juuret autonvalmistajana ovat vahvasti Mazdassa. Myös ensimmäisen Kia-henkilöauton, vuoden 1974 Kia Brisan eli omaa sukua Mazda Familian jälkeen nähtiin Mazdalta lainattuja Kioja, mukaan lukien vuosien 1990 - 1997 Kia Bongo, joka oli käytännössä sama auto kuin ajan Mazda Bongo Brawny. Kia on nimennyt auton nykyisenkin sukupolven Bongoksi, vaikkei sillä ole mitään tekemistä Mazdan kanssa. Tila-autoversio Kia Bongosta sai nimen Besta, joka tarkoittaa petoa. Äkkiä ajateltuna ehkä yllättävin Bongon lainaajista, ja niistä ainoa Aasian ulkopuolinen, oli Ford. Selityshän tälle löytyy Fordin pitkäaikaisesta sijoituksesta Mazdaan. Malleja ja tekniikkaa jaettiin pitkään, ja Bongo oli vain yksi näistä keskenään pitkään jaetuista malleista. Mazda Bongo taipui käytännössä sellaisenaan Ford Econovaniksi Australiassa, jossa pakettiautostandardit ovat tulleet pitkälti Aasian puolelta. Tätä Australian cabover-mallista ja Mazdalta lainattua Ford Econovania ei muuten pidä sekoittaa Ford Econolineen, joka on täysin erilainen, amerikkalaisille standardeille tehty sikäläinen iso pakettiauto.Ford Econovan...ja nyt on sen vuoro lainataMazda teki reilut kymmenen vuotta sitten periaatepäätöksen, ettei enää kehittäisi hyötyajoneuvoja eli Bongon Euroopassa tuntemattomaksi jäänyt nelospolvi tulisi olemaan viimeinen Mazdan itse suunnittelema pakettiauto. Lopulta nelospolvea kehitettiin jopa parinkymmenen vuoden ajan, ennen kuin se siirrettiin lopullisesti sivuun vuonna 2020. Nelospolven Bongon jälkeen Mazda on itse keskittynyt pelkästään henkilöautoihin. Kuitenkin muutamilla tärkeillä markkinoilla se on pitänyt saatavilla pakettiautoja ja avolavaa kumppanimerkeiltä lainattuna. Avolavan virkaa toimittava BT-50 oli aiemmin omaa sukua Ford Ranger, mutta nyt se on teknisesti Isuzu D-Max. Avolava on tärkeä pitää mallistossa erityisesti Australiassa, joka rakastaa sekä avolavoja että Mazdoja, onhan Mazda siellä toiseksi myydyin automerkki ja avolavat valtavan suosittu autoluokka. Pakettiautojen puolella Mazda on puolestaan kääntynyt yhteistyökumppaneidensa Toyotan ja Daihatsun puoleen, tähtäimenään kotimarkkinat Japanissa.Mazda Bongo, omaa sukua Toyota LiteAce, omaa sukua Daihatsu Gran MaxNykyisin Mazda Bongo on omaa sukua Daihatsu Gran Max, nimestään huolimatta pikkuinen, noin nelimetrinen ja etumoottorinen, Indonesiassa valmistettava pakettiauto. Sitä markkinoidaan useilla aasialaisten standardien mukaisilla pakettiautomarkkinoilla, kuitenkin Daihatsua laajemmin nimellä Toyota LiteAce. Sekin on suomalaisittain tuttu mallinimi, mutta pitää mennä aika paljon ajassa taaksepäin, ennen kuin törmää viimeiseen Suomen markkinoilla nähtyyn Liteaceen. Japanissa autosta on siis saatavilla Daihatsun ja Toyotan ohella myös Mazdan logoilla varustettu versio.Tämän pikkumallin myötä Mazda Bongon nimellä on 1960-luvulta lähtien ehditty valmistaa sekä taka-, keski- että etumoottorista pakettiautoa.Mazda Bongo Brawny, omaa sukua Toyota HiAce H200Cabover-tyyppinen Bongo on myös edelleen hengissä. Tämä niin ikään pelkästään Japanissa myytävä Bongo Brawny on sekin lainattu Toyotalta, ollen uudelleenbrändätty HiAce. Hiace - niin kuin asia Euroopassa tykättiin sanoa - on suomalaisittain erittäin tuttu tuote. Hiace on Euroopassa vaihtunut Ranskasta lainattuun Proaceen, mutta suurimmalla osalla maailman mantereista on edelleen vanha kunnon HiAce. HiAce H200 on itse asiassa jo 20 vuotta vanha malli, ja vasta viides mallisarjan sukupolvista. Tuotannossa H200 on edelleen kuudennen polven HiAcen rinnalla tietyillä markkinoilla, ja Japanissa siis myös Mazdan nimellä. Lähteet: Mazda, Toyota, Japanese Nostalgic Car Lue lisää Kaikki artikkelit 21.8.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Mazda tutkii mahdollisuuksia täyssähkösedan EZ-6:n lanseeraamiselle Euroopassa – se voisikin olla hyvä perinteisen automerkin vastine Teslalle ja BYD:ille 25.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 28.2.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda AZ-Offroad oli Suzuki Jimnyn 660-kuutioinen kei-sisar 18.10.2023 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda Roadpacer AP – kun Mazda alkoi taistella päästöjä vastaan lainaamalla ison 70-luvun australianraudan 8.3.2023 Ajoneuvot Nimi muutettu: mitä tapahtuu, kun kolme Suomen myydyintä automallia kloonataan? 18.1.2023 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda RX-7 – maailman eniten valmistettu kiertomäntämoottorinen auto 27.7.2022 Ajoneuvot Nimi muutettu: Fiat 124 Spider ja Mazda MX-5 – kaksi upeaa roadsteria 23.2.2022 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda Navajo oli 30 vuotta sitten Mazdan ensimmäinen SUV, ja se muistuttaa toisenlaisista ajoista 8.12.2021 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda BT-50 on edelleen voimissaan, ja tätä nykyä se on onnistuneesti naamioitu Isuzu D-Max Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 11.1.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: kannattaako hankkia ladattava hybridiauto ilman kotilatausmahdollisuutta? 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 11.1.2025 Koeajo Koeajo: Alpine A110 – onko pakko lopettaa ajaminen jos ei tahdo? 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 7.1.2025 Henkilö Pehr G. Gyllenhammar: Volvo-johtajan omat autot 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti