24.11.2021

Genesis Electrified GV70 laajentaa luksusmerkin täyssähkömallistoa jälleen pykälää ylöspäin

Genesis Electrified GV70

Vielä hetki sitten Genesis ei näyttänyt olevan kiinnostunut edes hybrideistä. Nyt se on kertonut aikeistaan esitellä vuodesta 2025 alkaen vain sähkömalleja ja viimeisten mäntämoottorimallien poistumisesta vuoteen 2030 mennessä.

Hyundai-konsernin premiumsiipi Genesis rantautui vastikään Euroopan markkinoille, ja on pitänyt mukavaa uutuustahtia yllä. Kaikista viimeisin lisäys mallistoon on Moottorissakin jo taannoin esitellyn, rohkeahkosti muotoillun D-segmentin kaupunkimaasturin, GV70:n, täyssähköistäminen.

Genesis Electrified GV70

Vastikään Auto Guangzhoussa Kiinassa ensi-iltansa saanut Electrified GV70 on toteutettu samalla tavalla kuin jo hetken matkaa markkinoilla porskuttanut merkin ensimmäinen sähköauto, Electrified G80. Se tarkoittaa, että juuri mikään asia ulkomuodossa ei kerro konepellin alla tapahtuneesta vallankumouksesta. Ainoastaan aerodynamiikan nimissä suljettu maski erottaa sähköversion polttomoottorilla kulkevista GV70:stä, kuten myös pakoputkien puuttuminen. Ja niin kuin G80:ssakin, myös tässä latauspistokkeen luukku on taidokkaasti piilotettu maskiin. Sitä sopiikin koittaa etsiä:

Electrified GV70 on tarjolla pelkästään nelivetoisena, ja siten kahdella moottorilla varustettuna. Etu- ja taka-akseleille sijoitettujen sähkömoottoreiden yhteisteho on 360 kilowattia (482 hevosvoimaa), ja maksimivääntö 700 newtonmetriä. Näin autolla ehtii nollasta sataan 4,5 sekunnissa, mikä on varsin kiitettävä tulos. Valmistajan mukaan yhdellä latauksella pääsee 400 kilometriä. Akun saa 350 kilowatin pikalaturilla 10 prosentista 80 prosentin varaukseen 18 minuutissa.

Electrified GV70:n akkua voi säästää Disconnector Actuator Systemillä. Tämä monimutkaisen nimen saanut järjestelmä kytkee kaikessa yksinkertaisuudessaan pois toisen kahdesta moottorista energian säästämiseksi silloin, kun tehontarve on vähäisempi.

Genesis Electrified GV70
Sisälläkään voimalinjan myllerrys ei muutamaa aivan pientä yksityiskohtaa lukuun ottamatta näy.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sähköisyysastetta kasvattaen

Electrified GV70 on jo korealaismerkin toinen täyssähköinen crossover. Hiljattain esitelty pienempi GV60 eroaa GV70:stä kategorisesti siten, että se tehtiin varta vasten sähköautoksi. Erikoisen näköinen GV60 enteilee vahvasti Hyundain sähköautoille pyhittämän alabrändin, Ioniqin, väistämättä piakkoin tulevaa crossover-mallia, kenties myös ulkonäöllisesti.

Genesis GV60
GV60

Hyundai-konsernin ilmoituksen mukaan kaikki vuodesta 2025 eteenpäin esiteltävät uudet Genesikset tulevat olemaan sähköistettyjä, ja viimeiset polttomoottoriset autot rullaavat ulos Ulsanin tehtaalta vuoteen 2030 mennessä. Emomerkkinsä tavoin Genesis on myös sitoutunut vetyautojen kehittämiseen.

Lähteet: Autoweek, Genesis Kuvat: Genesis Teksti: Benjamin Helander

Lisää aiheesta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat