14.3.2023 Ajoneuvot Genesis X Convertible Concept – ultimaattinen sähköavo saatetaan nähdä tuotannossa lippulaivan ominaisuudessa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Genesis X Convertible nähtiin viime marraskuussa hulppeana konseptina. Huhut osaavat kertoa, että sen pohjalle kaavaillaan nyt varsin korkealle yltävää lippulaivamallia. Hyundain premiumsiipi ei ole automerkkinä kovinkaan vanha, mutta sen mallisto on jo ihan kunnon kokoinen, ja kilpailee muun muassa japanilaisten Lexuksen ja Infinitin kanssa samassa premium-sarjassa. Kuitenkin, mikäli korealaismerkin suunnitelmissa mahdollisesti muhiva X Convertiblen tuotantoversio näkee joskus päivänvalon, puhuttaisiin jotakuinkin astumisesta Bentleyn tai Rolls-Roycen tontille, hintaluokan kivutessa jopa 200 000 - 300 000 euron tienoille.Täyssähköinen loistoavoauto olisi siis Genesikselle suurin piirtein vastaava askel, kuin viime vuonna esitelty sähköinen Celestiq -loistoauto Cadillacille. Juuri tällä hetkellä X Convertible Conceptin päätarkoitus on kuitenkin näyttää yleisölle, miltä Genesiksen tulevat täyssähkömallit keulastaan näyttävät. Genesis ei aio vuoden 2025 jälkeen esitellä enää uusia polttomoottorimalleja.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKolmen konseptin trilogiaViime marraskuussa Los Angelesin autonäyttelyn yhteydessä julkistettu X Convertible päätti Genesiksen kolmen X:n trilogian. Kolmesta konseptista nimenomaan tällä viimeisellä on eniten kerrottavaa tulevien Genesis-mallien muotoilusta. Aiemmat mallit olivat kovakattoisia, ja nekin hyvin näyttäviä.Alkuperäinen Genesis X Concept vuodelta 2021 oli vähän kuin X Convertiblen kovakattoinen versio, joskin korimuodot malleissa poikkevat toisistaan. Kyseessä oli visio kaksiovisesta grand tourerista.Keskimmäinen Genesis X Speedium Coupé puolestaan heitti viime vuonna vielä lisää bensaa liekkeihin, vaikka onkin sähköautokonsepti. Pebble Beachin Concours d'Elegancessakin nähty Speedium muistuttaa korimuodoltaan Jensen Interceptorin kaltaisia grand tourereita, ja omaa jopa shooting braken piirteitä.Atleettisen eleganssin lipunkantajaAlkuperäinen Genesis-mallisto lähti vuonna 2015 suurin piirtein siitä, missä Hyundain premiumpääty oli tuolloin muotoilullisessa mielessä menossa. Siitä Genesis lähti kehittämään eteenpäin omaa Athletic Elegance -muotoilufilosofiaansa, jonka tyyppiesimerkkinä voidaan pitää merkin nykyistä lippulaivaa, G90 -sedania.Taitettavalla kovakatolla varustetun X Convertiblen suurissa linjoissa korostuu pitkä keula. Ledejä hyödynnetään laajasti kotoisten valojuovien luomisessa. Genesis haluaa assosioitua kaksiraitaisiin valoihinsa ja muihin yksityiskohtiin aivan samalla tavalla, kuin vaikkapa BMW munuaismaskiinsa. V-maski on korinvärinen, sähköauto kun ei tarvitse jäähdyttimen säleikköä. G-matrix vanteet on nähty aiemmin jo G90:ssä. Ne ovat samaan aikaan modernit ja retrot.Ohjaamo on varsin kuljettajakeskeinen ja digitaalinen. Materiaali- ja värivalinnoissa korostuvat paitsi loistoauton hienostuneisuus, myös korealaiset perinteet. Genesis muistaa kotimaansa, vaikka todellisuudessa sen ja tämänkin auton synnyinmaan välissä on Tyyni valtameri.Lähteet: Genesis, Inside EVs Kuvat: Genesis Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 22.11.2024 Yleinen Helsingin polttomoottorikielto saa Autoliitolta tyrmäyksen: ”Tavoitteena tehdä kaupunkilaisten elämästä vaikeaa” 22.11.2024 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 9 on tilava ja kyvykäs korealaisvalmistajan uusi sähkölippulaiva 21.11.2024 Uutinen Autoliitto kiittelee lakiaikeita: riippumattomien autokorjaamojen tilanne kohenisi 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 20.11.2024 Uutinen Helsinki pohtii polttomoottoriautojen kieltoja 19.11.2024 Uutinen Ajoneuvon vuosivero esillä lakiluonnoksessa – ei kuitenkaan realistinen vaihtoehto lähiaikoina 19.11.2024 Moottoriurheilu Formula E – teknisesti mielenkiintoinen laji yllättää paikan päällä 19.11.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot e-Expert – täyssähköisenä vieläkin parempi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 21.11.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan -lataushybridi lupaa pitkiä sähköisiä ajomatkoja 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä