14.3.2023

Genesis X Convertible Concept – ultimaattinen sähköavo saatetaan nähdä tuotannossa lippulaivan ominaisuudessa

Genesis X Convertible nähtiin viime marraskuussa hulppeana konseptina. Huhut osaavat kertoa, että sen pohjalle kaavaillaan nyt varsin korkealle yltävää lippulaivamallia.

Hyundain premiumsiipi ei ole automerkkinä kovinkaan vanha, mutta sen mallisto on jo ihan kunnon kokoinen, ja kilpailee muun muassa japanilaisten Lexuksen ja Infinitin kanssa samassa premium-sarjassa. Kuitenkin, mikäli korealaismerkin suunnitelmissa mahdollisesti muhiva X Convertiblen tuotantoversio näkee joskus päivänvalon, puhuttaisiin jotakuinkin astumisesta Bentleyn tai Rolls-Roycen tontille, hintaluokan kivutessa jopa 200 000 - 300 000 euron tienoille.

Täyssähköinen loistoavoauto olisi siis Genesikselle suurin piirtein vastaava askel, kuin viime vuonna esitelty sähköinen Celestiq -loistoauto Cadillacille. Juuri tällä hetkellä X Convertible Conceptin päätarkoitus on kuitenkin näyttää yleisölle, miltä Genesiksen tulevat täyssähkömallit keulastaan näyttävät. Genesis ei aio vuoden 2025 jälkeen esitellä enää uusia polttomoottorimalleja.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kolmen konseptin trilogia

Viime marraskuussa Los Angelesin autonäyttelyn yhteydessä julkistettu X Convertible päätti Genesiksen kolmen X:n trilogian. Kolmesta konseptista nimenomaan tällä viimeisellä on eniten kerrottavaa tulevien Genesis-mallien muotoilusta. Aiemmat mallit olivat kovakattoisia, ja nekin hyvin näyttäviä.

Alkuperäinen Genesis X Concept vuodelta 2021 oli vähän kuin X Convertiblen kovakattoinen versio, joskin korimuodot malleissa poikkevat toisistaan. Kyseessä oli visio kaksiovisesta grand tourerista.

Keskimmäinen Genesis X Speedium Coupé puolestaan heitti viime vuonna vielä lisää bensaa liekkeihin, vaikka onkin sähköautokonsepti. Pebble Beachin Concours d'Elegancessakin nähty Speedium muistuttaa korimuodoltaan Jensen Interceptorin kaltaisia grand tourereita, ja omaa jopa shooting braken piirteitä.

Atleettisen eleganssin lipunkantaja

Alkuperäinen Genesis-mallisto lähti vuonna 2015 suurin piirtein siitä, missä Hyundain premiumpääty oli tuolloin muotoilullisessa mielessä menossa. Siitä Genesis lähti kehittämään eteenpäin omaa Athletic Elegance -muotoilufilosofiaansa, jonka tyyppiesimerkkinä voidaan pitää merkin nykyistä lippulaivaa, G90 -sedania.

Taitettavalla kovakatolla varustetun X Convertiblen suurissa linjoissa korostuu pitkä keula. Ledejä hyödynnetään laajasti kotoisten valojuovien luomisessa. Genesis haluaa assosioitua kaksiraitaisiin valoihinsa ja muihin yksityiskohtiin aivan samalla tavalla, kuin vaikkapa BMW munuaismaskiinsa. V-maski on korinvärinen, sähköauto kun ei tarvitse jäähdyttimen säleikköä. G-matrix vanteet on nähty aiemmin jo G90:ssä. Ne ovat samaan aikaan modernit ja retrot.

Ohjaamo on varsin kuljettajakeskeinen ja digitaalinen. Materiaali- ja värivalinnoissa korostuvat paitsi loistoauton hienostuneisuus, myös korealaiset perinteet. Genesis muistaa kotimaansa, vaikka todellisuudessa sen ja tämänkin auton synnyinmaan välissä on Tyyni valtameri.

Lähteet: Genesis, Inside EVs Kuvat: Genesis Teksti: Benjamin Helander

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat