6.3.2017

Geneven kuumimmat: näistä autonäyttelyssä puhutaan

Mercedes-AMG GT-Concept

Moottori esittelee kuumimmat uutuudet, joista autokansa hiiskuu ennen messuja.

Geneven 87. autonäyttely avaa perinteikkäät ovensa huomenna tiistaina (7. maaliskuuta). Perinteet jäävät järjestysnumeroihin, vuorossa on joukko ennen näkemättömiä uutuuksia, yhä kuumia tuttavuuksia ja koko joukko superautomaailman kermaa. Kenties näemme myös maailmanuutuuksia, jotka ovat pysyneet huhuilta piilossa.

Moottori seuraa messuja tiiviisti, ja päivittää kuumimmat uutuudet tuoreeltaan. Moottori.fi:n lisäksi messukuulumisia voi tarkastella seuraamalla Instagramissa tiliä @moottorimedia.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Alpine A110

Alpine A110 2017

Perinteikäs ranskalainen urheiluautomerkki palaa muutaman vuosikymmenen hiljaiselon jälkeen. Renaultin omistama merkki esittelee uuden kompaktin keskimoottorisen urheiluauton, jonka nimi kunnioittaa Alpinen historian kaikkein kuuluisinta A110-mallia. Kehitystyöstä vastaa Meganen ja Clion -urheilumalleilla ylistystä kerännyt Renaultsport.

DS 7 Crossback

DS 7 Crossback

DS 7 Crossback on Peugeot-Citroën -konsernin premiumdivisioona DS:n ensimmäinen oma auto. Audi Q5:n ja Mercedes-Benz GLC:n haastava katumaasturi erottuu suurella maskillaan ja yksityiskohtia tihkuvilla valoillaan. Auton kohokohta on kuitenkin ranskalaista luksusta tihkuva sisusta ja kuorien alle kätkeytyvä tekniikka. Miltä kuulostaa tienpinnan epätasaisuuksiin kameratunnistuksella valmistautuva jousitus? DS 7:n myötä se ei enää kuulu Mercedes-Benz S-sarjan yksinoikeuksiin.

Kia Stinger

Kia Stinger GT

Kian Panamera? Odotukset Stingerille ovat kovat, sillä järkevistä käyttöautoista tuttu Kia lähtee tosissaan suurten gran turismojen markkinoille. Ulkomuodoista vastaa ensimmäisen Audi TT:n piirtänyt Peter Schreyer ja taka- tai nelivetoisen auton alustan on hionut BMW-taustainen Albert Biermann. Tuskin maltamme odottaa!

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mitsubishi Eclipse Cross

Mitsubishi Eclipse Cross

Perinteikäs Eclipse-nimi palaa Mitsubishi-mallistoon, mutta kaksiovisen urheiluauton sijaan se löytyy nyt katumaasturista. 4,4 metrinen nelivetoinen katumaasturi saapuu 1,5-litraisella bensiiniturbolla ja 2,2-litraisella turbodieselillä.

Opel Insignia

Opel-Insignia-Grand-Sport

Paitsi komean näköinen, uusi toisen sukupolven Opel Insignia on myös edeltäjäänsä tehokkaampi tilankäyttäjä. Liikakiloja on hävitetty peräti 175 kappaletta ja tilankäyttö on tehostunut. Kuvien perusteella uutuus on myös todella menevän näköinen.

Range Rover Velar

Range Rover Velar

Velar jatkaa Range Roverien tyylipuhdasta muotokieltä. Uutuusmalli pohjautuu viimevuotiseen Jaguar F-Paceen. Toisin sanoen kyseessä on Range Roverin historian kaikkein parhaiten kadulla viihtyvä malli. Pelkistetyn tyylikäs auto haastaakin markkinoilla enemmän Porsche Macanin kuin Toyota Land Cruiserin. Näillä linjoilla myyntimenestys lienee taattu.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lexus LS500h

Lexus LS 500h

Lexus LS on vakiinnuttanut paikkansa ylellisten edustusautojen hybridivaihtoehtona. Uuden sukupolven 500h-mallin sydämenä on LC500h -urheilumallista lainattu tekniikka. 3,5-litrainen 300 hevosvoimainen V6 yhdistyy eriskummalliseen vaihteistoon. Bensiinimoottorin perässä on nelivaihteinen automaatti ja kaksi sähkömoottoria, jotka yhdistyvät portaattomaan CVT-vaihteistoon. Eikä siinä vielä kaikki, viimemainitun kerrotaan käyttäytyvän kuten kuusivaihteinen automaatti. Kokonaisuuden kerrotaan vaihtavan yhtä nopeasti kuin kaksoiskytkinvaihteisto, mutta monimutkaisuudesta huolimatta Lexuksen vaihtoehdon pitäisi olla kevyempi. Voimalinja mahdollistaa sähköajon 140 kilometriin tunnissa.

Seat Ibiza

Seat Ibiza

Uusi Seat Ibiza on jo ehditty esitellä, mutta nyt siihen pääsee ensimmäistä kertaa tutustumaan kunnolla. Uudistuksen kiinnostavinta antia on 95 millimetrillä venähtänyt akseliväli, kiitos uuden MQB A0 -pohjalevyn. Toisin sanoen kuorien alla piilee lähes kaikki, mitä haluamme tietää tulevasta Volkswagen Polosta.

Volkswagen Arteon

Volkswagen Arteon

Arteon on Passat CC:n perillinen, toisin sanoen kyse on tyylikkään linjakkaasta neliovisesta sedanista, joita markkinamiehet kutsuvat coupeiksi. Naljailu sikseen, Volkswagenin viimeaikaisten linjojen perusteella odotettavissa on näyttävän näköinen auto, joka ensikuvien perusteella tarjoaa uuden raikkaan keulailmeen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Volvo XC60

Volvo XC60 2017

Vaikka Volvo-maailmaa ovat viime aikoina hallinneet 90-sarjan mallit, on pienempi katumaasturi XC60 ollut vuosikausia merkin myydyin malli. Edeltäjän menestys kasaa tulokkaalle melkoiset paineet, mutta ruotsalaismerkki on viimevuosina ollut elämänsä kunnossa.

Honda Civic Type R

Honda Civic Type R 2017

Jo tavallisen Honda Civicin ääressä katse kiertää pitkin rajua pintaa, mutta se ei estä Hondaa lisäämästä kokonaisuuteen helmoja, siipiä ja muita vauhtiosia. Konepelti kätkee edeltäjänsä tavoin turboahdetun bensiinimoottorin – toivottavasti myös edeltäjän tunnelma on tallella.

Mercedes-Maybach G650 Landaulet

Mercedes-Maybach G 650 Landaulet

Kenties yksi näyttelyn övereimmistä autoista on iki-ihanan G-sarjan Mercedes-Benzin Maybach-painos. Viritetty V12-moottori tuplaturboineen ja aukeava landaulet­­-katto eivät ehkä edusta sitä alkukantaista maastokokemusta josta G-malli tunnetaan, mutta taatusti uutuus kykenee tyhjentämään uusrikkaiden lompakot.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Porsche Panamera Sport Turismo

Porsche Panamera Sport Turismo

Jos perhefarmarilla täytyy taittaa yli 300 kilometriä tunnissa, ei Porsche Panamera Sport Turismolle ole ihan valtavasti kilpailijoita. Sport Turismon takaistuin on tavallisista Panameroista poiketen sopiva kolmelle henkilölle, joskaan kovin suurta yritysjohtajaa keskipaikalle ei kannata houkutella. Perusmuodossaan uutuus nielee 520 litraa tavaraa, ja tila laajenee kesäjuhlia tai muuttokuormia varten 1390 litraan. Kaikista kiireisimpiä bileitä varten auto kannattaa tilata Turbo-versiona. Mikäli syksyllä Moottorin koeajaman Panamera Turbon suorituskyky antaa esikuvaa, kannattaa tavarat sitoa poikkeuksellisen huolella.

Mclaren  720S

Mclaren 720S

McLarenin uusi keskimalli korvaa aiemman 650S:n. Vaikka edeltäjää tuskin kukaan moitti suorituskyvyn puutteesta, ovat britit nostaneet teholukeman 720 hevosvoimaan. Voimasta vastaa uusi nelilitrainen tuplaturbo-V8, jonka turvin auto saavuttaa 200 kilometrin tuntinopeuden vaivattomasti 7,8 sekunnissa.

Ferrari 812 Superfast

Ferrari 812 Superfast

Vain italialaiset keksivät painottaa 800 hevosvoimaisen asvalttiohjuksen suorituskykyä Superfast-lisänimellä. Voima kantautuu perinteisiä arvoja kunnioittavasta 6,5-litraisesta V12-moottorista. 812 Superfastin huhutaankin olevan viimeinen puhtaaseen V12-moottoriin perustuva Ferrari – seuraajaan odotetaan LaFerrari-lippulaivan kaltaista hybriditekniikkaa tai 488-mallista tuttuja turboahtimia. Mikäli huhut osoittautuvat todeksi, jää viimeisen puhtaan V12-moottorisen Ferrarin sotahuudoksi komeat lukemat: 2,9-sekuntia sataseen ja huippuja yli 340 kilometriä tunnissa!

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Porsche 911 GT3 4.0

Kun Moottori koeajoi väistyvän 911 GT3 -mallin, oli lopputulos varsin selvä: kenties maailman paras urheiluauto. Sittemmin 911-mallisto on laajentunut entistä raaemmalla GT3 RS:llä ja historian parhaita paloja yhdistävällä 911 R:llä. Jälkimmäiseen kehitetyn kuusivaihteisen manuaalivaihteiston odotetaan päätyvän myös uudistuvaan GT3 -malliin – toki valittavissa on myös PDK-kaksoiskytkinvaihteisto. Uutuuden moottori lienee aiemman 3,8-litraisen sijaan nelilitrainen, eli sama jota 911 GT3 RS ja 911R käyttävät. Genevessä selviää, pitävätkö huhut paikkansa vai saadaanko uutta GT3:sta vielä odottaa.

Citroën C-Aircross

Citroën C-Aircross Concept

Citroënin sympaattinen muotokieli on saanut menovaihteen päälle. Radikaalin C3 Cactuksen ja hellyyttävän C3:n jälkeen vuorossa on C-Aircross -konseptiauto, jonka odotetaan kätkevän tulevan C3 Picasso -tila-auton linjat.

Mercedes-AMG GT Concept

Mercedes-AMG GT-Concept

Tuplaturboahdetun V8-moottorin ukkosenjyrinää voi nyt nauttia neljän hengen kesken, sillä GT Concept laajentaa Mercedes-AMG:n GT-urheiluautosarjan mallistoa takaovilla ja -istuimilla.

Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Valmistajat

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat