14.1.2017 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC60 Classic on klassikko jo eläessään Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volvo XC60 vältti ikääntymisen huonot puolet, ja jätti seuraajalleen kovat paineet. Hyvää: ajettavuus, jykevyys, istuimet, yleinen toimivuus. Huonoa: pieni kojelaudan keskinäyttö. Classic on perinteinen tunnussana paitsi runsaasti varustellulle Volvon mallille, myös rituaalille, missä hyvin palvellut sukupolvi saatetaan ansaitulle eläkkeelle manttelinperijän odottaessa ensiesittelyään. Nyt Classic-ikään on astunut Volvo XC60, merkin pienempi katumaasturi, tänä vuonna jo yhdeksän vuotta täyttävänä. Piakkoin esiteltävä seuraaja on uusi perusrakennetta myöten, joten nyt hyvästellään monia vanhoja piirteitä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ei ikärasisimia Sukupolvenvaihdoksen tekee erikoiseksi se, että XC60 on ollut koko olemassaolonsa ajan Volvon suosituin malli, ja on sitä edelleen – niin maailmalla kuin Suomessakin. Ja myynti on vain kasvanut, aina kalkkiviivoja myöten. Volvo onkin tehnyt premium-luokassa saman tempun kuin Nissan ”rahvaan” maastureissa: esimerkiksi viime vuonna XC60 myi yhtä hyvin kuin kilpailijoiden eli Audin, BMW:n ja Mercedes-Benzin vastaavat mallit yhteensä. Jokin tässä autossa siis yhä kiehtoo, ikääntymisestä huolimatta. Koeajon jälkeen suosion syitä ei tarvitse ihmetellä. Vanhuuden varmuudella XC60 oli ensiesittelynsä aikaan ominaisuuksiltaan erittäin tasapainoinen auto. Vaikka tuon jälkeen on esitelty lukemattomia uusia malleja ja automaailman kehitys on mennyt eteenpäin huikeaa vauhtia, tuo balanssi on XC60:ssa edelleen läsnä. Luottamus herää jo ensikosketuksella, sillä ovenkahva on suuri, autoon kulku helppoa ja istuin turvallisen tukeva. Kojelaudassa on paljon pieniä nappuloita ja keskinäyttökin on lilliputtikokoa – etenkin uusiin Volvoihin peilaten. Käyttö sujuu silti. Classic-ostaja saa matkamuistoksi myös ihmisen muotoisen lämmönjakonappulaston sekä litteän keskikonsolin – molemmat poistuvia ruotsalaisdetaljeja. Yksi pytty enemmän Etenkin käyntiääni saa mielen nostalgiseksi. XC60-nelivetodieseleissä käytetään sitä vanhempaa eli viisisylinteristä moottoria. Kuorma-automainen soundi kuulostaa kiihdytyksissä aika kovaääniseltä, mutta myös kovin karismaattiselta. Maantiellä ääni katoaa taustalle, eikä jyrinää esiinny edes matalilla kierroksilla. Käyttöominaisuuksistakin on helppo tykätä. Vaihteisto pelaa pientä lähdön viivyttelyä lukuun ottamatta asiallisesti, ja kaasunvaste on terävää. Tämän parempaa matka-autoa on muutenkin vaikea tehdä. Esimerkiksi myrskyisellä moottoritiellä puuskat lähinnä kuulee, mutta auton suuntaan ne eivät vaikuta. Ohjaus keskittää suoraan tavalla, jota automaailmasta ei muualta löydä. Taajamassa Volvon uuden vuosituhannen perisynti, suuri kääntöympyrä, tuntuu. Muuten ajaminen on kaiken aikaa eleetöntä, riittävän tunnokasta ja – sanoisinko – ihmisläheistä. Mikään ei nouse esille eikä ärsytä, vaan kaikki toimii kuten pitääkin. Siinä on seuraajalla tekemistä. Teksti ja kuvat: Jussi Saarinen Volvo XC60 D5 AWD Business Classic R-Design aut Hinta alkaen 58 088 € Koeajetun auton hinta varusteineen 68 173 € Moottori Dieselmoottori 2 400 cm³, 5 sylinteriä, 2 ahdinta, 6-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 162 kW (220 hv), 4000 r/min Vääntö 440 Nm (1500–3000 r/min) Vääntö 440 Nm (1500–3000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,2 s Huippunopeus 220 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 149 g/km Mitat pituus 4644 mm, leveys 1891 mm, korkeus 1713 mm, akseliväli 2774 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku