16.1.2023 Liikenne GTÜ-katsastus: pikkuautojen vähävikaisina loistavat sähköautot Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Viiteen miljoonaan katsastukseen perustuva saksalainen GTÜ-katsastustilasto paljastaa vähävikaiset ja runsasvikaiset automallit. Pienissä autoissa sähköautot pärjäävät mainiosti nuoremmissa ikäryhmissä. Pikkuautojen luokassa sähköautot osoittautuvat varsin vähävikaisiksi. Tieto paljastuu kattavasta saksalaisesta katsastustilastosta, joka viiden miljoonan katsastuksen perustella erottelee jyvät akanoista eli vähävikaiset automallit vikaherkistä automalleista. GTÜ-katsastustilaston tulokset on julkaistu autojen kokoluokittain (8 ryhmää), joista kussakin viisi autojen ikäryhmää.Määräaikaiskatsastuksista Saksassa tehty tilasto paljastaa pikkuautojen luokassa sähköautojen hyvän menestyksen kolmessa nuorimmassa ikäryhmässä. Tässä raportissa pikkuautojen luokkaan sijoitettu pienemmän keskiluokan Nissan Leaf on toistamiseen vähävikaisin pikkuauto (vikaindeksi 1,08) nuorimmassa 1–3-vuotiaiden ryhmässä, jossa BMW i3 sijoittui nyt toiseksi jo kolmannen kerran.BMW i3 -sähköauto on pikkuautojen paras 4–5-vuotiaiden ja 6–7-vuotiaiden ikäryhmissä. Nissan Leaf ei ole tilastossa vanhemmissa ikäryhmissä. Pari vuotta sitten katsastustilastossa mainiosti menestyneen Renault Zoe -sähköauton sijoitukset putosivat: Zoe on 1–3-vuotiaissa sijalla 16, 4–5-vuotiaissa sijalla 9 ja 6–7-vuotiaissa sijalla 11. Ilmeisesti jonkinlaista laadun vaihtelua eri tuotantovuosien välillä? Renault Zoe kärsii alustan pyöräntuennan ja ohjauslaitteiden ongelmista.Parhaat ja vähävikaisimmat nuorimmasta vanhimpaan ikäluokkaan ovat Nissan Leaf, BMW i3, BMW i3, Toyota Yaris ja Toyota Yaris. Nuorimman ikäluokan kolme parasta ovat Nissan Leaf, BMW i3 ja Audi A1. Japanilaiset bensiinikäyttöiset pikkuautot ovat vahvoilla ottamalla kaksoisvoiton kahdesssa vanhimmassa ikäryhmässä.Pikkuautojen heikoimmat ja runsasvikaisimmat mallit nuorimmasta vanhimpaan ikäryhmään ovat Dacia Sandero, Fiat Punto, Fiat Punto, Fiat Punto ja Fiat Panda. Nuorimman ikäryhmän kolme huonointa ovat Dacia Sandero, Mitsubishi Space Star ja Fiat Punto.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Viisi miljoonaa katsastusta Viiden miljoonan määräaikaiskatsastuksen perusteella voi tiivistää, että saksalaiset autot ovat useimmiten kärjessä, japanilaiset pärjäävät erityisesti vanhemmissa ikäryhmissä, mutta korealaisten ja ranskalaisten sijoitukset vaihtelevat suuresti ja halpamerkki Dacia on useimmiten hännillä. Pienet sähköautot, BMW i3 ja Nissan Leaf ovat osoittautuneet vähävikaisiksi. GTÜ (Gesellschaft für Technische Überwachung mbH) on Saksan kolmanneksi suurin katsastusorganisaatio TÜVin ja Dekran jälkeen. GTÜ-raportin 2023 viisi miljoonaa määräaikaiskatsastusta on tehty puolentoista vuoden aikana välillä 1.1.2021–30.6.2022. Raportissa on 250 automallia. Viisi eri ikäryhmääAutomallit ovat paremmuusjärjestyksessä viidessä eri ikäryhmässä ja kahdeksassa eri kokoluokassa, mikä helpottaa tietyn kokoluokan automallien vertailua.Keskimääräiset ajomäärät kokoluokittain ja ikäryhmittäin kerrotaan. Edustusluokan autoilla ja isoilla autoilla ajetaan enemmän, pikkuautoilla sekä urheilu- ja avoautoilla vähemmän.Ei niin hyvää, ettei jotain huonoakin: automallikohtaisia keskimääräisiä ajomääriä ei mainita, mikä on raportin suurin heikkous. Esimerkiksi tila-autojen ja katumaasturien ryhmissä on hyvin erikokoisia malleja, joiden ajomäärät poikkeavat suuresti toisistaan. Tieto kunkin mallin keskimääräisestä mittarilukemasta auttaisi suhteuttamaan vikamäärän mallin ajomäärään.Ohjaus, jarrut, pyöräntuenta, valot…GTÜ-vikaindeksi on katsastuksessa havaittujen vikojen määrä sataa autoa kohti seitsemässä pääkohdassa, joita ovat akselistot ja pyöräntuenta, ohjaus, jarrut, kori ja alusta, sähköjärjestelmä ja valot, öljyvuodot ja pakoputkisto/päästöt. Viat näissä kohteissa vaikuttavat merkittävästi turvallisuuteen tai ympäristöön tai aiheuttavat suuria korjauskustannuksia. Kuljettajan huolimattomuudesta aiheutuneita kulutusosien vikoja ei ole noteerattu, kuten esimerkiksi kuluneet renkaat.Suositun sähköauton, Renault Zoen suurin vikakohde ovat akselistot ja pyöräntuenta sekä yli 4-vuotiaissa lisäksi ohjauslaitteet. Hyvin menestyneissä Nissan Leafissa ja BMW i3:ssa oli todella vähän vikoja, lähinnä jonkin verran jarrulevyissä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLaatuerot paljastuvatAutomallien laatuerot näkyvät selvimmin nuorimmassa ikäryhmässä. Pääosa kilometreistä tai jopa kaikki on ajettu takuuaikana – takuun pituudesta riippuen.Vanhemmissa ikäryhmissä auton kuntoon vaikuttavat mallin laadun ohella myös käyttäjän huolellisuus, määräaikaishuoltojen teettäminen, vikojen korjauttaminen, ajo-olosuhteet, ajotapa ja erot eri mallien ajomäärissä.Pikkuautot, 10 parasta ja 10 huonointa ikäryhmittäin1–3-vuotiaat pikkuautotSija, automalli, vikaindeksiNissan Leaf (1,08) BMW i3 (1,31) Audi A1 (1,67) Toyota Yaris (2,49) Seat Ibiza (2,70) Mazda 2 (2,76) Mini (2,80) DS 3 (2,82) Kia Picanto (2,96) Suzuki Swift (3,06)..Seat Mii (5,40) Citroën C3 (5,55) Renault Twingo (5,62) Ford Ka (5,64) Škoda Citigo (5,77) Nissan Micra (6,43) Toyota Aygo (6,55) Fiat Punto (7,26) Mitsubishi Space Star (8,52) Dacia Sandero (10,71)Keskimääräinen ajomäärä 30 000 km4–5-vuotiaat pikkuautotSija, automalli, vikaindeksiBMW i3 (2,26) Toyota Yaris (3,94) Mini (4,11) Audi A1 (4,57) Mazda 2 (5,03) Hyundai i20 (6,48) Honda Jazz (6,85) Volkswagen Polo (7,19) Renault Zoe (7,50) Opel Adam (7,77)..DS 3 (10,42) Renault Twingo (11,17) Ford Ka (11,29) Fiat Panda (11,41) Citroën C3 (11,49) Hyundai i10 (12,18) Renault Clio (12,97) Nissan Micra (13,08) Dacia Sandero (14,19) Fiat Punto (15,05)Keskimääräinen ajomäärä 50 000 km6–7-vuotiaat pikkuautotSija, automalli, vikaindeksiBMW i3 (4,55) Mazda 2 (7,37) Audi A1 (9,01) Honda Jazz (9,16) Mini (9,36) Toyota Yaris (10,68) Peugeot 108 (10,97) Mitsubishi Space Star (13,41) Opel Adam (13,84) Toyota Aygo (13,92)..Ford Ka (19,84) Renault Twingo (21,11) Hyundai i10 (21,15) Citroën C3 (21,43) Kia Rio (21,80) Hyundai i20 (21,82) Renault Clio (22,67) Dacia Sandero (22,78) DS 3 (24,09) Fiat Punto (25,60)Keskimääräinen ajomäärä 70 000 km8–9-vuotiaat pikkuautotSija, automalli, vikaindeksiToyota Yaris (15,24) Mitsubishi Space Star (15,29) Honda Jazz (15,96) Audi A1 (16,05) Mazda 2 (18,44) Mini (18,77) Seat Mii (20,05) Smart Fortwo (20,65) Škoda Citigo (20,67) Toyota Aygo (21,70)..Ford Ka (34,34) DS 3 (34,83) Opel Corsa (34,98) Hyundai i10 (35,06) Renault Clio (37,34) Renault Twingo (37,83) Alfa Romeo Mito (37,88) Kia Rio (38,53) Hyundai i20 (39,52) Fiat Punto (44,72)Keskimääräinen ajomäärä 90 000 kmYli 9-vuotiaat pikkuautotSija, automalli, vikaindeksiToyota Yaris (20,03) Honda Jazz (20,73) Škoda Citigo (25,69) Audi A1 (25,79) Volkswagen Up (28,78) Seat Mii (30,20) Smart Fortwo (32,00) Mini (32,93) Mazda 2 (34,39) Ford Fiesta (35,99)..Peugeot 208 (55,91) Alfa Romeo Mito (56,13) Hyundai i10 (56,14) Citroën C3 (56,25) Kia Picanto (56,56) Dacia Sandero (57,27) Renault Twingo (59,26) Renault Clio (60,93) Fiat Punto (62,39) Fiat Panda (62,63)Keskimääräinen ajomäärä 110 000 km (9–11-vuotiaat)Katsastustilastot eivät kerro kaikkea laatueroistaKatsastustilastojen julkistamista arvostellaan siitä, että ne eivät kerro kaikenlaisista vioista. Eivät kerrokaan, mutta katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien turvallisuuteen ja ympäristöön vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut merkittävimmät isot viat liittyvät yleensä akselistoihin, pyöräntuentaan, ohjauslaitteisiin ja niiden nivelten kulumiseen, jarruihin ja pakokaasupäästöihin.Kilometrien karttuessa ja auton ikääntyessä auton hoidolla, määräaikaishuoltojen teettämisellä, vikojen korjauttamisella, ajo-olosuhteilla ja ajotavalla on ratkaiseva merkitys auton tekniseen kuntoon – automallin laadun ohella.Tiepalveluraporteissa todetut tielle pysäyttäneet viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat. Tielle pysäyttävistä teknisistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin, erityisesti akun simahtamiseen. Akkuviat ovat yleisiä polttomoottoriautojen käynnistysakuissa. Myös sähköautoissa on ollut akkuvikoja. Nämä viat keskittyvät sähköauton 12 voltin ohjainlaite- ja käynnistysakkuun. Sen sijaan sähköautojen varsinainen sähkötekniikka, kuten korkeajänniteakut, sähkömoottorit ja latausjärjestelmä ovat toistaiseksi osoittautuneet varsin luotettaviksi, mutta kovin pitkäaikaista kokemusta näistä ei vielä ole.Katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro ihan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle.Nämä viat tulevat tiepalveluraporttiin vain silloin, kun ne keskeyttävät ajamisen yllättäen kesken matkan. Usein tällainen vika ilmaisee itsensä alkuvaiheessa esimerkiksi tehottomuudella, metelillä tai värinällä ja auto ajetaan tai hinautetaan korjaamoon. Vakava moottori- tai vaihteistovika korjautetaan ennen matkalle lähtöä tai määräaikaiskatsastukseen menoa.Lisäksi tulevat korjauskehotukseen eli takaisinkutsuun johtaneet vikamahdollisuudet, joista tiedotetaan autojen omistajille. Takaisinkutsuvikojen lista löytyy Traficomin verkkosivuilta.Suosittujen automallien Tyyppiviat-tietopankki löytyy Moottorin verkkosivuilta. Siihen on katsastus- ja tiepalveluraporttien lisäksi koottu tietoja auton omistajien ilmoittamista vioista sekä takaisinkutsukampanjoista Suomessa ja Saksassa.Teksti: Timo Turkula Kuvat: Moottorin arkisto, valmistajat Lähde: Auto Zeitung GTÜ Gebraucht-report 2023 (käytettyjen autojen opas) 196 sivua, hinta Saksassa 5,90 euroa. Lue lisää Kaikki artikkelit 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 3.2.2025 Uutinen Citroën kiistää brittihuhut Rättärin paluusta sähköretroversiona 3.2.2025 Sähköautot Sähköautojen osuus kasvussa – kiitos käytettyjen tuonnin ja työsuhdeautojen 31.1.2025 Uutinen BMW iX saa kasvojenkohotuksen ja lisää toimintamatkaa – uudistuneen malliston lähtöhinta 87 300 euroa 30.1.2025 Sähköautot Älylataus voi tuoda säästöjä sähköautoilijalle – mutta kuinka paljon? 29.1.2025 Uutinen Volkswagen peruu ID.7:n Pohjois-Amerikasta – sähköautot eivät myy USA:ssa 29.1.2025 Uutinen Kovaa hintakilpailua: ”ajamaton” MG 4 alkaen 22 900 ja uusi 24 500 euroa 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki”