14.1.2021 Liikenne GTÜ-katsastustilasto 2020: isomman keskiluokan kärjessä Audi A4 ja Mercedes-Benzin C-sarja Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Automallin vähävikaisuus saman kokoluokan ja ikäluokan kilpailijoihin verrattuna paljastuu kattavasta saksalaisesta katsastustilastosta. Saksalaiset automallit porskuttavat kärjessä kattavan katsastustilaston isomman keskiluokan autoissa. GTÜ:n määräaikaiskatsastuksista tehty tilasto paljastaa, että isomman keskiluokan parhaat eli vähävikaisimmat mallit nuorimmasta vanhimpaan ikäryhmään ovat Mercedes-Benz C-sarja, Audi A4, Audi A4, Audi A4 ja Honda Accord.Isomman keskiluokan huonoimmat eli runsasvikaisimmat mallit nuorimmasta vanhimpaan ikäryhmään ovat vastaavasti Citroën C5, Citroën C5, Ford Mondeo, Citroën C5 ja Citroën C5.Nuorimman 1–3-vuotiaiden ryhmän kolme parasta ovat Mercedes-Benz C-sarja, Alfa Romeo Giulia ja Mercedes-Benz CLA. Nykyisen Alfa Romeo Giulian kakkostila on yllätys, sillä Alfa Romeo on yleensä ollut runsasvikainen. Myös pykälää pienempi Alfa Giulietta on kymmenen kärjessä -listalla kahdessa eri ikäluokassa. Ilmeisesti Alfa Romeon laatu on paranemaan päin? Nuorimmassa 1–3-vuotiaiden ikäryhmässä ison keskiluokan kolme heikointa mallia ovat ranskalaiskolmikko Citroën C5, Renault Talisman ja Peugeot 508.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyViisi ikäryhmää, kahdeksan kokoluokkaaGTÜ (Gesellschaft für Technische Überwachung mbH) on Saksan kolmanneksi suurin katsastusorganisaatio TÜVin ja Dekran jälkeen. GTÜ-raportin 2020 viisi miljoonaa määräaikaiskatsastusta on tehty aikavälillä 1.1.2019–30.6.2020. Automallit ovat paremmuusjärjestyksessä viidessä eri ikäryhmässä ja kahdeksassa eri kokoluokassa, mikä helpottaa tietyn kokoluokan automallien vertailua.Keskimääräiset ajomäärät kokoluokittain ja ikäryhmittäin kerrotaan. Edustusluokan autoilla ja isoilla autoilla ajetaan enemmän, pikkuautoilla sekä urheilu- ja avoautoilla vähemmän. Ei niin hyvää, ettei jotain huonoakin: automallikohtaisia keskimääräisiä ajomääriä ei mainita, mikä on raportin suurin heikkous. Esimerkiksi tila-autojen ja katumaasturien ryhmissä on hyvin erikokoisia malleja, joiden ajomäärät poikkeavat suuresti toisistaan. Tieto kunkin mallin keskimääräisestä mittarilukemasta auttaisi suhteuttamaan vikamäärän mallin ajomäärään.Isompi keskiluokka 1–3-vuotiaatSija, malli, vikaindeksiMercedes-Benz C-sarja (1,54) Alfa Romeo Giulia (1,97) Mercedes-Benz CLA (2,30) Audi A4 (2,75) Toyota Avensis (3,58) Volkswagen Passat (5,02) Volvo S60/V60 (5,42) Hyundai i40 (5,93) Škoda Superb (5,97) BMW 3-sarja (6,05) Mazda 6 (6,42) Opel Insignia (6,46) Jaguar XE (6,64) Ford Mondeo (6,66) Peugeot 508 (6,87) Renault Talisman (8,02) Citroën C5 (12,53)Keskimääräinen ajomäärä 50 000 kmMercedes-Benz C-sarja pärjää useissa ikäluokissa hienosti.Isompi keskiluokka, 4–5-vuotiaatSija, malli, vikaindeksiAudi A4 (5,06) Mercedes-Benz CLA (5,93) Mercedes-Benz C-sarja (6,06) Honda Accord (6,10) Mazda 6 (7,08) Subaru Legacy/Outback (7,84) Toyota Avensis (8,01) Volvo S60/V60 (9,05) BMW 3-sarja (9,43) Škoda Superb (9,80) Volkswagen Passat (13,70) Opel Insignia (13,86) Hyundai i40 (15,42) Renault Laguna (15,45) Jaguar XE (15,52) Ford Mondeo (16,07) Peugeot 508 (20,12) Citroën C5 (22,98)Keskimääräinen ajomäärä 70 000 kmMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyIsompi keskiluokka, 6–7-vuotiaatSija, malli, vikaindeksiAudi A4 (11,93) Mercedes-Benz C-sarja (12,61) BMW 3-sarja (14,93) Mercedes-Benz CLA (15,01) Volvo S60/V60 (15,33) Škoda Superb (15,68) Mazda 6 (16,01) Honda Accord (16,12) Toyota Avensis (18,43) Peugeot 508 (24,41) Subaru Legacy/Outback (25,00) Opel Insignia (25,47) Hyundai i40 (26,24) Renault Laguna (27,11) Volkswagen Passat (27,47) Citroën C5 (34,96) Ford Mondeo (36,11)Keskimääräinen ajomäärä 100 000 kmIhan värisuoraa ei tullut Citroën C5:llekään, sillä auto oli toiseksi vikaherkin yhdessä ikäryhmässä. Ohjaus, jarrut, kori, valot… GTÜ-vikaindeksi on katsastuksessa havaittujen vikojen määrä sataa autoa kohti seitsemässä pääkohdassa, joita ovat pyöräntuenta, ohjaus, jarrut, kori ja alusta, sähköjärjestelmä ja valot, öljyvuodot ja pakoputkisto/päästöt. Viat näissä kohteissa vaikuttavat merkittävästi turvallisuuteen tai ympäristöön tai aiheuttavat suuria korjauskustannuksia. Automallien laatuerot näkyvät selvimmin nuorimmassa ikäryhmässä. Pääosa kilometreistä tai jopa kaikki on ajettu takuuaikana – takuun pituudesta riippuen. Vanhemmissa ikäryhmissä auton kuntoon vaikuttavat mallin laadun ohella myös käyttäjän huolellisuus, määräaikaishuoltojen teettäminen, vikojen korjauttaminen, ajo-olosuhteet, ajotapa ja erot eri mallien ajomäärissä. Isompi keskiluokka, 8–9-vuotiaatSija, malli, vikaindeksiAudi A4 (19,01) Volvo S60/V60 (20,84) Honda Accord (21,17) Škoda Superb (21,39) Mercedes-Benz C-sarja (22,79) BMW 3-sarja (26,02) Toyota Avensis (27,42) Mazda 6 (27,89) Subaru Legacy/Outback (32,41) Hyundai i40 (33,41) Volkswagen Passat (36,49) Peugeot 508 (37,33) Opel Insignia (37,72) Renault Laguna (45,92) Ford Mondeo (49,10) Citroën C5 (54,45)Keskimääräinen ajomäärä 130 000 kmHonda Accord muistuttaa itsestään vielä loistamalla vanhimpien autojen ryhmässä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyIsompi keskiluokka, yli 9-vuotiaatSija, malli, vikaindeksiHonda Accord (36,55) Audi A4 (38,21) Škoda Superb (38,74) Mercedes-Benz C-sarja (39,85) Subaru Legacy/Outback (41,84) Toyota Avensis (42,23) BMW 3-sarja (44,80) Opel Insignia (47,05) Volvo S60/V60 (50,00) Volkswagen Passat (56,20) Mazda 6 (56,45) Ford Mondeo (58,14) Renault Laguna (71,62) Citroën C5 (75,94)Keskimääräinen ajomäärä 150 000 km (9–11-vuotiaat) Katsastustilastot eivät kerro kaikkea laatueroista Katsastustilastojen julkistamista arvostellaan siitä, että ne eivät kerro kaikenlaisista vioista. Eivät kerrokaan, mutta katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien turvallisuuteen ja ympäristöön vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut merkittävimmät isot viat liittyvät yleensä akselistoihin, pyöräntuentaan, ohjauslaitteisiin ja niiden nivelten kulumiseen, jarruihin ja pakokaasupäästöihin. Kilometrien karttuessa ja auton ikääntyessä auton hoidolla, määräaikaishuoltojen teettämisellä, vikojen korjauttamisella, ajo-olosuhteilla ja ajotavalla on ratkaiseva merkitys auton tekniseen kuntoon – automallin laadun ohella. Tiepalveluraporteissa todetut tielle pysäyttäneet viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat. Tielle pysäyttävistä teknisistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin, erityisesti akun simahtamiseen. Akkuviat ovat yleisiä polttomoottoriautojen käynnistysakuissa. Katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro ihan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä viat tulevat tiepalveluraporttiin vain silloin, kun ne keskeyttävät ajamisen yllättäen kesken matkan. Usein tällainen vika ilmaisee itsensä alkuvaiheessa esimerkiksi tehottomuudella, metelillä tai värinällä ja auto ajetaan tai hinautetaan korjaamoon. Vakava moottori- tai vaihteistovika korjautetaan ennen matkalle lähtöä tai määräaikaiskatsastukseen menoa. Lisäksi tulevat korjauskehotukseen eli takaisinkutsuun johtaneet vikamahdollisuudet, joista tiedotetaan autojen omistajille. Lisäksi takaisinkutsuvikojen lista löytyy Traficomin verkkosivuilta. Suosittujen automallien vikatietolista löytyy Moottorin verkkosivuilta. Vikatietolista sisältää sadan suositun mallin tyyppiviat. Lista päivitetään kerran vuodessa heinäkuun alussa. Siihen on katsastus- ja tiepalveluraporttien lisäksi koottu tietoja auton omistajien ilmoittamista vioista sekä takaisinkutsukampanjoista Suomessa ja Saksassa. Teksti: Timo Turkula Teksti: Timo Turkula Kuvat: Moottorin arkisto, Valmistajat Lähde: Auto Zeitung GTÜ Gebraucht-report 2021 Lue lisää Kaikki artikkelit 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 21.12.2024 Liikenne Synkkiä lukuja liikenteestä – lasten tieliikennekuolemat hälyttävässä kasvussa 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 18.12.2024 Automatkailu Ulkomaille automatkaileva, ensi vuonna helpottuu – Vihreä kortti digitaaliseksi 17.12.2024 Uutinen Tämäkin oli kiinalaisille autoille langetettujen rangaistustullien vaikutusta – suuri määrä hybridejä myyntiin 17.12.2024 Autoilu Vähäpäästöisten autojen pysäköintialennus Helsingissä loppuu monilta ensi vuonna 17.12.2024 Liikenne Taksivälittäjä paljastaa: näitä arkisia ja vähemmän arkisia esineitä asiakkaat unohtavat takseihin 16.12.2024 Sähköautot Hyundai Inster rymistelee sähköautojen hintakisaan – 25 000 euroa ja pitkä toimintamatka Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz 250 TD ja ihanat ajomuistot syysretkeltä 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja