7.1.2021 Liikenne GTÜ-katsastustilasto 2020: pikkuautojen vähävikaisina loistavat sähköautot Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Viiteen miljoonaan katsastukseen perustuva saksalainen GTÜ-katsastustilasto paljastaa vähävikaiset ja runsasvikaiset automallit. Pienissä autoissa sähköautot pärjäävät hyvin. Pikkuautoissa sähköautot osoittautuvat varsin vähävikaisiksi. Tieto paljastuu kattavasta saksalaisesta katsastustilastosta, joka viiden miljoonan katsastuksen perustella erottelee jyvät akanoista eli vähävikaiset automallit vikaherkistä automalleista. GTÜ:n tuore määräaikaiskatsastuksista tehty tilasto paljastaa pikkuautojen luokassa sähköautojen hyvän menestyksen kolmessa nuorimmassa ikäryhmässä.BMW i3 on vähävikaisin (vikaindeksi 1,44) ja tässä raportissa pikkuluokkaan sijoitettu pienemmän keskiluokan Nissan Leaf on toisena 1–3-vuotiaiden luokassa, 4–5-vuotiaiden ryhmässä BMW i3 on paras ja toinen sähköauto Renault ZOE on neljäs. 6–7-vuotiaiden ryhmässä Renault ZOE on pikkuautojen paras. Kahdessa vanhimmassa ikäryhmässä bensiinikäyttöinen, piskuinen Toyota IQ on paras.Pikkuautojen runsasvikaisimmat mallit olivat nuorimmasta vanhimpaan ikäryhmään Dacia Sandero, Alfa Romeo MiTo, Fiat Punto, Fiat Punto ja Peugeot 208/207.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Taustalla viisi miljoonaa katsastusta Saksalaisen GTÜ:n määräaikaiskatsastuksista tehty tilasto paljastaa, että uusimpien japanilaisten automallien laadun ylivoima on taantunut eurooppalaisten merkkien kohentaessa laatuaan. Muutama japanilainen automalli menestyi edelleen mainiosti vanhimmissa ikäluokissa. Nuorimmassa ikäluokassa Toyota Verso nousi ainoana japanilaisena luokkansa kärkeen. Yli viiden miljoonan katsastuksen perusteella voi tiivistää, että saksalaiset autot ovat useimmiten kärjessä, korealaisten ja ranskalaisten sijoitukset vaihtelevat suuresti ja halpamerkki Dacia on usein hännillä. Pienet sähköautot ovat osoittautuneet vähävikaisiksi. GTÜ (Gesellschaft für Technische Überwachung mbH) on Saksan kolmanneksi suurin katsastusorganisaatio TÜVin ja Dekran jälkeen. GTÜ-raportin 2020 viisi miljoonaa määräaikaiskatsastusta on tehty aikavälillä 1.1.2019–30.6.2020. Automallit ovat paremmuusjärjestyksessä viidessä eri ikäryhmässä ja kahdeksassa eri kokoluokassa, mikä helpottaa tietyn kokoluokan automallien vertailua. Keskimääräiset ajomäärät kokoluokittain ja ikäryhmittäin kerrotaan. Edustusluokan autoilla ja isoilla autoilla ajetaan enemmän, pikkuautoilla sekä urheilu- ja avoautoilla vähemmän. Ei niin hyvää, ettei jotain huonoakin: automallikohtaisia keskimääräisiä ajomääriä ei mainita, mikä on raportin suurin heikkous. Esimerkiksi tila-autojen ja katumaasturien ryhmissä on hyvin erikokoisia malleja, joiden ajomäärät poikkeavat suuresti toisistaan. Tieto kunkin mallin keskimääräisestä mittarilukemasta auttaisi suhteuttamaan vikamäärän mallin ajomäärään. Saksalaisautot napsivat kärkisijoja Saksalaisten automerkkien laadunparannuskampanjat ovat tuottaneet tulosta. Saksalaiset automallit nappasivat kärkitilat seitsemässä kokoluokassa nuorimmassa 1–3-vuotta vanhojen autojen ikäryhmässä. Audi ja Mercedes-Benz nappasivat kärkitilat kahdessa eri kokoluokassa. BMW, Opel, Porsche ja Toyota ottivat kukin voiton yhdessä kokoluokassa. Tulokset on ilmoitettu kahdeksassa eri kokoluokassa. Koko tutkimuksen vähävikaisimmat automallit löytyvät luonnollisesti nuorimmasta 1–3-vuotiaiden ikäluokasta: Opel Grandland X -katumaasturi on koko selvityksen paras. Siinä on vain 0,35 vikaa sataa autoa kohti. Iso edustusauto Audi A8 on toiseksi paras (0,52), kolmantena on Porsche Boxster/Cayman/718 (0,96). 1–3-vuotiaista autoista runsasvikaisin on pakettiautomainen tila-auto Opel Combo, jossa havaittiin 17,52 vikaa sataa autoa kohti, Dacia Logan on toiseksi huonoin (15,14) ja Renault Kangoo kolmanneksi huonoin (14,65). Erot parhaimpien ja huonoimpien välillä ovat järkyttävän suuria samassa ikäryhmässä – sama automerkki kärjessä ja viimeisenä! Ohjaus, jarrut, kori, valot… GTÜ-vikaindeksi on katsastuksessa havaittujen vikojen määrä sataa autoa kohti seitsemässä pääkohdassa, joita ovat pyöräntuenta, ohjaus, jarrut, kori ja alusta, sähköjärjestelmä ja valot, öljyvuodot ja pakoputkisto/päästöt. Viat näissä kohteissa vaikuttavat merkittävästi turvallisuuteen tai ympäristöön tai aiheuttavat suuria korjauskustannuksia. Automallien laatuerot näkyvät selvimmin nuorimmassa ikäryhmässä. Pääosa kilometreistä tai jopa kaikki on ajettu takuuaikana – takuun pituudesta riippuen. Vanhemmissa ikäryhmissä auton kuntoon vaikuttavat mallin laadun ohella myös käyttäjän huolellisuus, määräaikaishuoltojen teettäminen, vikojen korjauttaminen, ajo-olosuhteet, ajotapa ja erot eri mallien ajomäärissä. Pikkuautot, 10 parasta ja 10 huonointa ikäryhmittäin1–3-vuotiaat pikkuautotMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySija, automalli, vikaindeksiBMW i3 (1,44) Nissan Leaf (2,63) Audi A1 (2,71) Toyota Yaris (3,15) Hyundai i20 (3,53) Opel Adam (3,58) Suzuki Celerio (3,60) Mini (3,70) Volkswagen Polo (4,12) Kia Picanto (4,17)….33. Škoda Citigo (7,16)Fiat Panda (7,19) Citroën C1 (7,35) Renault Clio (7,63) Nissan Note (7,71) Nissan Micra (7,89) Hyundai i10 (8,62) Ford Ka (9,02) Citroën DS3 (9,27) Dacia Sandero (10,78)Keskimääräinen ajomäärä 30 000 kmDacia sai kyseenalaisen kunnian olla myös GTÜ-tilastoissa peränpitäjänä.4–5-vuotiaat pikkuautotSija, automalli, vikaindeksiBMW i3 (5,65) Mazda 2 (5,97) Audi A1 (6,46) Renault ZOE (6,61) Toyota Yaris (7,20) Mini (7,28) Opel Karl / Agila (7,80) Honda Jazz (8,91) Peugeot 108 (9,03) Opel Adam (9,28)….Fiat Panda (15,13) Renault Clio (15,28) Škoda Fabia (15,45) Fiat 500/500L (16,28) Hyundai i20 (16,94) Hyundai i10 (19,01) Ford Ka (19,07) Dacia Sandero (19,37) Fiat Punto (19,96) Alfa Romeo MiTo (22,95)Keskimääräinen ajomäärä 50 000 kmEnsimmäiset Renault Zoe:t pärjäävät ikäryhmäänsä vahvemmin pikkuautoluokassa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy6–7-vuotiaat pikkuautotSija, automalli, vikaindeksi1. Renault ZOE (9,70)Mazda 2 (11,46) Audi A1 (12,62) Toyota IQ (12,97) Toyota Yaris (13,05) Opel Karl/Agila (13,21) Opel Adam (14,46) Mitsubishi Space Star (14,62) Honda Jazz (15,59) Seat Mii (16,11)….Renault Modus (31,31) Dacia Sandero (31,41) Kia Rio (31,47) Citroën DS3 (31,60) Škoda Fabia (31,85) Renault Twingo (32,39) Renault Clio (32,89) Hyundai i20 (33,96) Alfa Romeo MiTo (41,09) Fiat Punto (41,26)Keskimääräinen ajomäärä 70 000 km8–9-vuotiaat pikkuautotMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySija, automalli, vikaindeksiToyota IQ (16,43) Seat Mii (18,89) Toyota Yaris (19,14) Škoda Citigo (21,54) Honda Jazz (22,99) Audi A1 (23,07) Mazda 2 (23,84) Volkswagen Up (25,85) Mini (26,71) Smart Fortwo (27,68)….Citroën DS3 (48,82) Hyundai i20 (48,87) Alfa Romeo MiTo (49,57) Citroën C3 (54,43) Kia Picanto (54,64) Renault Twingo (55,15) Peugeot 208/207 (58,11) Renault Clio (59,62) Dacia Sandero (60,02) Fiat Punto (63,63)Keskimääräinen ajomäärä 90 000 kmIkävuosien myötä Toyota iQ pääsee ainakin tilastoissa omilleen.9-vuotiaat pikkuautotSija, automalli, vikaindeksi1. Toyota IQ (21,40)Audi A1 (31,30) Toyota Yaris (31,52) Honda Jazz (37,05) Mazda 2 (40,09) Smart Fortwo (41,62) Ford Fiesta (44,19) Mini (44,55) Opel Karl/Agila (47,32) Toyota Aygo (48,04)….Citroën DS3 (67,10) Hyundai i10 (67,44) Kia Rio (68,71) Renault Twingo (68,72) Dacia Sandero (69,07) Renault Clio (71,28) Kia Picanto (73,38) Citroën C3 (76,95) Fiat Punto (77,16) Peugeot 208/207 (82,20)Keskimääräinen ajomäärä 110 000 km (9–11-vuotiaat)Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Katsastustilastot eivät kerro kaikkea laatueroista Katsastustilastojen julkistamista arvostellaan siitä, että ne eivät kerro kaikenlaisista vioista. Eivät kerrokaan, mutta katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien turvallisuuteen ja ympäristöön vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut merkittävimmät isot viat liittyvät yleensä akselistoihin, pyöräntuentaan, ohjauslaitteisiin ja niiden nivelten kulumiseen, jarruihin ja pakokaasupäästöihin. Kilometrien karttuessa ja auton ikääntyessä auton hoidolla, määräaikaishuoltojen teettämisellä, vikojen korjauttamisella, ajo-olosuhteilla ja ajotavalla on ratkaiseva merkitys auton tekniseen kuntoon – automallin laadun ohella. Tiepalveluraporteissa todetut tielle pysäyttäneet viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat. Tielle pysäyttävistä teknisistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin, erityisesti akun simahtamiseen. Akkuviat ovat yleisiä polttomoottoriautojen käynnistysakuissa. Katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro ihan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä viat tulevat tiepalveluraporttiin vain silloin, kun ne keskeyttävät ajamisen yllättäen kesken matkan. Usein tällainen vika ilmaisee itsensä alkuvaiheessa esimerkiksi tehottomuudella, metelillä tai värinällä ja auto ajetaan tai hinautetaan korjaamoon. Vakava moottori- tai vaihteistovika korjautetaan ennen matkalle lähtöä tai määräaikaiskatsastukseen menoa. Lisäksi tulevat korjauskehotukseen eli takaisinkutsuun johtaneet vikamahdollisuudet, joista tiedotetaan autojen omistajille. Lisäksi takaisinkutsuvikojen lista löytyy Traficomin verkkosivuilta. Suosittujen automallien vikatietolista löytyy Moottorin verkkosivuilta. Vikatietolista sisältää sadan suositun mallin tyyppiviat. Lista päivitetään kerran vuodessa heinäkuun alussa. Siihen on katsastus- ja tiepalveluraporttien lisäksi koottu tietoja auton omistajien ilmoittamista vioista sekä takaisinkutsukampanjoista Suomessa ja Saksassa. Teksti: Timo Turkula Kuvat: Moottorin arkisto, Valmistajat Lähde: Auto Zeitung GTÜ Gebraucht-report 2021 Lue lisää Kaikki artikkelit 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 21.12.2024 Liikenne Synkkiä lukuja liikenteestä – lasten tieliikennekuolemat hälyttävässä kasvussa 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 18.12.2024 Automatkailu Ulkomaille automatkaileva, ensi vuonna helpottuu – Vihreä kortti digitaaliseksi 17.12.2024 Uutinen Tämäkin oli kiinalaisille autoille langetettujen rangaistustullien vaikutusta – suuri määrä hybridejä myyntiin 17.12.2024 Autoilu Vähäpäästöisten autojen pysäköintialennus Helsingissä loppuu monilta ensi vuonna 17.12.2024 Liikenne Taksivälittäjä paljastaa: näitä arkisia ja vähemmän arkisia esineitä asiakkaat unohtavat takseihin 16.12.2024 Sähköautot Hyundai Inster rymistelee sähköautojen hintakisaan – 25 000 euroa ja pitkä toimintamatka Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Klassikko Klassikko: Škoda Octavia RS vm. 2000 – Willkommen in der Familie! 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti