21.7.2024

Haamuautot haasteena – romutettavaksi tarkoitetut autot on kierrätettävä

Kuva Moottorin arkisto
Polon viimeinen matka

Suomessa on viime vuosien aikana romutettu noin 70 000–100 000 autoa vuosittain. Suomessa jopa kymmeniä tuhansia autoja menee laittomasti ulkomaille tai jää takapihoille tai muihin paikkoihin, missä ne voivat rasittaa ympäristöä.

Suomessa on viime vuosien aikana romutettu – tai pikemminkin kierrätetty – noin 70 000–100 000 autoa vuosittain.

Autot tulee romuttaa aina Suomen Autokierrätyksen ylläpitämässä järjestelmässä. Autojen romuttaminen on aina luvanvarsista toimintaa. Autoa ei siis saa kuka tahansa alkaa romuttaa ja vain virallinen toimipiste voi antaa kuluttajalle romutustodistuksen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kymmenien tuhansien autojen ongelma

EU:n komissio, kuten myös sen jäsenmaat, Suomi mukaan lukien, ovat huolissaan virallisten järjestelmien ohi vuotavien ajoneuvojen käsittelystä. Jo nykyisen lain mukaan kaikki romutettavaksi ja rekisteristä poistettavaksi tarkoitetut autot on kierrätettävä tuottajavastuusta automaahantuojien puolesta olevan Suomen Autokierrätyksen virallisen vastaanottopisteen kautta. Tästä huolimatta myös Suomessa jopa kymmeniä tuhansia autoja ei päädy järjestelmään vuosittain, vaan menevät osin laittomasti ulkomaille tai jäävät takapihoille, metsiin tai muihin paikkoihin, missä ne voivat rasittaa ympäristöä.

Välinpitämättömyys voi täyttää ympäristörikoksen tunnusmerkit, jos esimerkiksi auton öljyt vuotavat luontoon.

Käytäntöjen tehostus tervetullutta

– Yksi hyvä keino on muuttaa nykyistä rekisterikäytäntöä niin, että jatkossa autoa ei voi ilmaiseksi roikottaa rekisteritiedoissa hyödyntämällä liikennekäytöstäpoiston mahdollistamaa porsaanreikää, Suomen Autokierrätys Oy:n toimitusjohtaja Juha Kenraali linjaa.

– Esimerkiksi ne, jotka eivät hoida velvoitteitaan asianmukaisesti, saisivat asiasta muistutuksen vuosittain. Tällä tavoin autot, joita ei enää ole olemassa saataisiin putsattua pois rekisteritiedoista. Samoin ajoneuvovero voitaisiin kerätä tällaisissa tapauksissa myös tuolta liikenteestä poiston ajalta, jos autoa ei ole enää olemassa, mutta se kuitenkin löytyy edelleen rekisteristä, Kenraali kertoo.

Kenraali korostaa, että käytössä olevat autot, olivatpa ne vanhoja tai uusia, joka päiväsessä tai harrastekäytössä, eivät ole ongelma, vaan ne, jotka ovat elinkaarensa päässä eivätkä päädy kierrätykseen tai häviävät virallisen kierrätysjärjestelmän ulkopuolelle.

– Ymmärtääkseni EU-komission pöydällä on ollut nyt kevään ja alkukesän aikana mietinnässä eri keinoja asian parantamiseksi, mutta konkreettisista ehdotuksista ei ole tihkunut tarkempaa tietoa.

Yhteistyötä tarvitaan

Romutuksen tehokasta toteutumista pitää Kenraalin mukaan myös valvoa. Hän penää ympäristöviranomaisten, Tullin, verottajan ja rekisteriviranomaisen yhteistyötä.

– Kysymys on vain siitä, että siihen pitää tarttua nykyistä painokkaammin. Suomen Autokierrätys on jo joka tapauksessa ottamassa digitalisaation avuksi toiminnan ohjaukseen ja seurantaan. Tästä saadaan syötettä myös viranomaisvalvonnan tueksi.

Romutuspalkkio

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Taustalla EU-linjaus

EU:sta tuli ulos heinäkuussa 2023 romuajoneuvoasetuksesta ehdotus eri jäsenmaille kommentoitavaksi. Romuajoneuvoasetus kiristää harmaata toimijaa.

Jatkossa asetus haluaa, että romuauto määritellään täsmällisemmin. Käytännössä tämä tarkoittaa, että pihalla tarpeettomana seisova auto saa helpommin kierrätyskehotuksen kuin nyt.

Ympäristöä tai maisemaa haittaava jäte on jo nyt siivottava viranomaisen vaatimuksesta. Rajanveto romuksi julistamiselle ei aina ole ollut helppoa.

Kenraalin näkemyksen mukaan yksi keino määritellä käytetty auto romuautosta on arvioida sen tieliikennekelpoisuus esimerkiksi katsastuksen yhteydessä.

– Mikään ei edelleenkään estä ajamasta vanhoilla autoilla, mutta auton varmuuden vuoksi metsän reunassa ruostuttaminen on kohta hankalaa tai kallista, Kenraali täydentää.

150 miljoonan euron menetykset

Kierrätettävästä autosta saadaan talteen arvokkaita materiaaleja ja ne voidaan käyttää vaikkapa uuden auton valmistuksessa. Auton painosta kierrätetään 95 %. Ennen kuin auto murskataan lopullisesti, siitä voidaan ottaa talteen myös käytettyjä osia, joita voidaan käyttää muissa autoissa varaosina.

Suomen Autokierrätys on laskenut Sitran kanssa, että yhteiskunta menettää vuosittain noin 150 miljoonan euron liikevaihdon harmaille markkinoille tai se jää muuten hyödyntämättä sallimalla autojen virtaamisen ohi virallisen järjestelmän. Tällöin jää luonnollisesti verotulojakin saamatta tai ne siirtyvät pahimmassa tapauksessa rikollisen toiminnan tukemiseen. Samalla ohi virtaa myös muita arvokkaita materiaaleja, joita saadaan sähkö- ja elektroniikkajätteestä sekä mm. akuista.

– Ongelma on siis laaja ja koskee muitakin tuotteita kuin autoja, mutta valvonnan ja viranomaisen kannalta ongelma on prikulleen sama, Kenraali erittelee.

– Tulevaisuudessa, kun autot ovat päästöttömiä ja niiden valmistuksessa käytetään merkittävästi kierrätettyjä materiaaleja ja niiden kierrätysmateriaali saadaan talteen 100-prosenttisesti, voidaan todeta, että auto on varsin ekologinen tuote koko elinkaarensa ajan.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat