21.7.2024 Autoilu Haamuautot haasteena – romutettavaksi tarkoitetut autot on kierrätettävä Teksti Marko Jokela Kuva Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suomessa on viime vuosien aikana romutettu noin 70 000–100 000 autoa vuosittain. Suomessa jopa kymmeniä tuhansia autoja menee laittomasti ulkomaille tai jää takapihoille tai muihin paikkoihin, missä ne voivat rasittaa ympäristöä. Suomessa on viime vuosien aikana romutettu – tai pikemminkin kierrätetty – noin 70 000–100 000 autoa vuosittain.Autot tulee romuttaa aina Suomen Autokierrätyksen ylläpitämässä järjestelmässä. Autojen romuttaminen on aina luvanvarsista toimintaa. Autoa ei siis saa kuka tahansa alkaa romuttaa ja vain virallinen toimipiste voi antaa kuluttajalle romutustodistuksen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKymmenien tuhansien autojen ongelmaEU:n komissio, kuten myös sen jäsenmaat, Suomi mukaan lukien, ovat huolissaan virallisten järjestelmien ohi vuotavien ajoneuvojen käsittelystä. Jo nykyisen lain mukaan kaikki romutettavaksi ja rekisteristä poistettavaksi tarkoitetut autot on kierrätettävä tuottajavastuusta automaahantuojien puolesta olevan Suomen Autokierrätyksen virallisen vastaanottopisteen kautta. Tästä huolimatta myös Suomessa jopa kymmeniä tuhansia autoja ei päädy järjestelmään vuosittain, vaan menevät osin laittomasti ulkomaille tai jäävät takapihoille, metsiin tai muihin paikkoihin, missä ne voivat rasittaa ympäristöä.Välinpitämättömyys voi täyttää ympäristörikoksen tunnusmerkit, jos esimerkiksi auton öljyt vuotavat luontoon.Käytäntöjen tehostus tervetullutta– Yksi hyvä keino on muuttaa nykyistä rekisterikäytäntöä niin, että jatkossa autoa ei voi ilmaiseksi roikottaa rekisteritiedoissa hyödyntämällä liikennekäytöstäpoiston mahdollistamaa porsaanreikää, Suomen Autokierrätys Oy:n toimitusjohtaja Juha Kenraali linjaa.– Esimerkiksi ne, jotka eivät hoida velvoitteitaan asianmukaisesti, saisivat asiasta muistutuksen vuosittain. Tällä tavoin autot, joita ei enää ole olemassa saataisiin putsattua pois rekisteritiedoista. Samoin ajoneuvovero voitaisiin kerätä tällaisissa tapauksissa myös tuolta liikenteestä poiston ajalta, jos autoa ei ole enää olemassa, mutta se kuitenkin löytyy edelleen rekisteristä, Kenraali kertoo.Kenraali korostaa, että käytössä olevat autot, olivatpa ne vanhoja tai uusia, joka päiväsessä tai harrastekäytössä, eivät ole ongelma, vaan ne, jotka ovat elinkaarensa päässä eivätkä päädy kierrätykseen tai häviävät virallisen kierrätysjärjestelmän ulkopuolelle.– Ymmärtääkseni EU-komission pöydällä on ollut nyt kevään ja alkukesän aikana mietinnässä eri keinoja asian parantamiseksi, mutta konkreettisista ehdotuksista ei ole tihkunut tarkempaa tietoa.Yhteistyötä tarvitaanRomutuksen tehokasta toteutumista pitää Kenraalin mukaan myös valvoa. Hän penää ympäristöviranomaisten, Tullin, verottajan ja rekisteriviranomaisen yhteistyötä.– Kysymys on vain siitä, että siihen pitää tarttua nykyistä painokkaammin. Suomen Autokierrätys on jo joka tapauksessa ottamassa digitalisaation avuksi toiminnan ohjaukseen ja seurantaan. Tästä saadaan syötettä myös viranomaisvalvonnan tueksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTaustalla EU-linjausEU:sta tuli ulos heinäkuussa 2023 romuajoneuvoasetuksesta ehdotus eri jäsenmaille kommentoitavaksi. Romuajoneuvoasetus kiristää harmaata toimijaa.Jatkossa asetus haluaa, että romuauto määritellään täsmällisemmin. Käytännössä tämä tarkoittaa, että pihalla tarpeettomana seisova auto saa helpommin kierrätyskehotuksen kuin nyt.Ympäristöä tai maisemaa haittaava jäte on jo nyt siivottava viranomaisen vaatimuksesta. Rajanveto romuksi julistamiselle ei aina ole ollut helppoa.Kenraalin näkemyksen mukaan yksi keino määritellä käytetty auto romuautosta on arvioida sen tieliikennekelpoisuus esimerkiksi katsastuksen yhteydessä.– Mikään ei edelleenkään estä ajamasta vanhoilla autoilla, mutta auton varmuuden vuoksi metsän reunassa ruostuttaminen on kohta hankalaa tai kallista, Kenraali täydentää.150 miljoonan euron menetyksetKierrätettävästä autosta saadaan talteen arvokkaita materiaaleja ja ne voidaan käyttää vaikkapa uuden auton valmistuksessa. Auton painosta kierrätetään 95 %. Ennen kuin auto murskataan lopullisesti, siitä voidaan ottaa talteen myös käytettyjä osia, joita voidaan käyttää muissa autoissa varaosina.Suomen Autokierrätys on laskenut Sitran kanssa, että yhteiskunta menettää vuosittain noin 150 miljoonan euron liikevaihdon harmaille markkinoille tai se jää muuten hyödyntämättä sallimalla autojen virtaamisen ohi virallisen järjestelmän. Tällöin jää luonnollisesti verotulojakin saamatta tai ne siirtyvät pahimmassa tapauksessa rikollisen toiminnan tukemiseen. Samalla ohi virtaa myös muita arvokkaita materiaaleja, joita saadaan sähkö- ja elektroniikkajätteestä sekä mm. akuista.– Ongelma on siis laaja ja koskee muitakin tuotteita kuin autoja, mutta valvonnan ja viranomaisen kannalta ongelma on prikulleen sama, Kenraali erittelee.– Tulevaisuudessa, kun autot ovat päästöttömiä ja niiden valmistuksessa käytetään merkittävästi kierrätettyjä materiaaleja ja niiden kierrätysmateriaali saadaan talteen 100-prosenttisesti, voidaan todeta, että auto on varsin ekologinen tuote koko elinkaarensa ajan. Lue lisää Kaikki artikkelit 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 19.12.2024 Liikennepolitiikka Ruuhkamaksuja ei tarvita, linjaa Autoliiton Helsingin seudun osasto 18.12.2024 Automatkailu Ulkomaille automatkaileva, ensi vuonna helpottuu – Vihreä kortti digitaaliseksi 17.12.2024 Uutinen Tämäkin oli kiinalaisille autoille langetettujen rangaistustullien vaikutusta – suuri määrä hybridejä myyntiin 17.12.2024 Autoilu Avustinkatras kasvaa 17.12.2024 Autoilu Vähäpäästöisten autojen pysäköintialennus Helsingissä loppuu monilta ensi vuonna 16.12.2024 Sähköautot Hyundai Inster rymistelee sähköautojen hintakisaan – 25 000 euroa ja pitkä toimintamatka 15.12.2024 Ajatuksia autoista Ylinopeusholhous ja luistamisen ABC – Ajatuksia autoista Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – "nyt olisi korkea aika tarkistaa..." 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 14.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV6:ta on paranneltu tuntuvasti sieltä täältä 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”