12.4.2018

Hampurissa ajokielto vanhemmille dieselautoille

Saksan dieselkokous

Typpidioksidipäästöjen raja-arvot ylittyvät pahimmin Münchenissä, Stuttgartissa ja Kölnissä.

Hampuri on ensimmäisenä saksalaiskaupunkina tehnyt päätöksen, jonka mukaan huhtikuun puolivälistä alkaen vanhemmille dieselautoille tulee ajokielto muutamalla erittäin paljon liikennöidyllä kadulla.

Kiellon taustalla on Saksan korkeimman hallinto-oikeus taannoinen ratkaisu, jonka mukaan saksalaiset kaupungit saavat kukin itsenäisesti päättää, kieltävätkö ne vanhemmilta dieselautoilta ajamisen kaduillaan. Mahdolliset dieselautoja koskevat ajorajoitukset eivät ole siis koko Saksan liittovaltiota kattavia, vaan kaupunkikohtaisia.

Ajokiellot eri kaupungeissa koskisivat nykykäsityksen mukaan dieselautoja, jotka eivät täytä vuonna 2014 voimaan astuneita Euro6 -normin vaatimuksia. Rajoitukset koskevat myös ulkomailla rekisteröityjä autoja.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Rangaistus 80 euroa

Rangaistus kiellon noudattamatta jättämisestä olisi Saksan autoliitto ADACin mukaan 80 euroa.

Saksassa typpidioksidipäästöjen raja-arvot ylittyvät noin 70 kaupungissa. Raja-arvot ylittyvät pahimmin Münchenissä, Stuttgartissa ja Kölnissä. Mahdollisten ajorajoitusten käyttöönoton aikataulusta näissä kaupungeissa ei ole vielä tietoa.

Ajokielto tietyillä osuuksilla

Ajokiellot Hampurissa koskevat noin 600 metrin osuutta Max-Brauer-Alleella sekä noin 1,7 kilometrin osuutta Stresemannstraßella. Max-Brauer-Alleella kielto koskee sekä kuorma-autoja että dieselhenkilöautoja, jotka eivät täytä Euro 6 vaatimuksia. Stresemannstraßella kielto koskee vain kuorma-autoja.

Ajorajoitukset eivät koske katujen varsilla asuvia, eikä asukkaiden vierailijoita, ambulansseja, jätehuollon autoja tai muita näille kaduille tavaraa toimittavia autoja. Valvontaa tehdään pistokokein.

Ehdolla uusia päästömerkkejä

Saksan ympäristövirasto (Umweltbundesamt) on ehdottanut kahta uutta päästömerkkiä: vaalean- ja tummansinisiä päästömerkkejä. Vaaleansinisen päästömerkin saisi dieselauto, joka olisi Euro 6 -normin mukainen, tai Euro 5 -normin mukainen dieselauto, johon on jälkikäteen asennettu puhdistuslaitteisto. Tummansinisen merkin saisi Euro-6d-TEMP tai Euro-6d -normin täyttävä dieselauto.

Saksan uusi liikenneministeri Christian Schmidt (CDU) vastustaa uusia päästömerkkejä.

Lähde: Autoliitto, ADAC

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat