9.1.2023 Ajoneuvot Hankook iON -rengasperhe vastaa sähköautojen erityisvaatimuksiin myös talvella Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hankook esitteli iON-rengasperheen tänä vuonna erityisesti sähköautojen vaatimuksiin. Suunnittelun pääpaino on ollut energiatehokkuudessa ja hiljaisuudessa. Autojen sähköistyminen näkyy myös rengasalalla, jossa käydään keskustelua siitä, tarvitsevatko sähköautot erikseen suunniteltuja renkaita. Hankookin mielestä vastaus on kyllä, sillä sähköautojen erityispiirteet vaikuttavat myös renkaiden suunnitteluun. Tänä vuonna esitelty Hankook iON -rengasperhe käsittää alkuvaiheessa kesä- ja kitkarenkaat. Brändi nähdään myös Formula E -sähkökilpureiden renkaissa tästä kaudesta alkaen, sillä moottoriurheilusarjan rengasvalmistaja vaihtuu osana muita muutoksia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTasapainoiluaRenkaiden suunnittelusta keskusteltaessa tulee nopeasti selväksi, että eri ominaisuudet ovat usein ristiriidassa toistensa kanssa. Hankook on pyrkinyt ratkaisemaan näitä haasteita osin painottamalla sähköautojen kohdalla eri asioita, osin tutkimalla uusia materiaaleja. Erityisesti uusiutuvat materiaalit ja kierrätysmateriaalit ovat osoittautuneet hyödyllisiksi uuden polven renkaita suunniteltaessa. Myös valmistuksen ja renkaan parempi ympäristöystävällisyys ovat olleet suunnittelun lähtökohtia.Sähköautojen energiatehokkuuden kannalta tärkeää vierintävastusta on laskettu ensisijaisesti vähentämällä renkaan painoa jopa kilogrammalla. Uusien materiaalien ansiosta pinnan kulutuskestävyys on kasvanut, jolloin renkaan kuvioon on tarvittu vähemmän materiaalia. Renkaan kuvion vakautta on pyritty parantamaan kasvattamalla silikan (piioksidin) osuutta rengasseoksessa, mikä puolestaan on vaatinut sekoitusprosessin kehittämistä. Toisaalta sähköautojen vääntö on vaatinut enemmän luontaisia resiinejä, jotta rengas ei kulu niin voimakkaasti. Sähköautojen korkeampaa massaa varten renkaaseen kohdistuvan painon jakautumista on optimoitu ja rengas pitää paremmin muotonsa aramidkuitujen ansiosta.Hankookin mukaan renkaan kuvio on suunniteltu myös ilmanvastus huomioiden ja aerodynaamisuutta on mietitty myös renkaan kylkitekstien kohdalla. Rengasmelu on entistä voimakkaammassa roolissa sähköautoissa, joten iON-renkaissa on ääntä vaimentava vaahtomuovi renkaan sisäpuolella. Myös aerodynaaminen optimointi vähentää renkaasta aiheutuvaa melua.Lyhyesti kokeiltunaHankookin järjestämässä koeajotapahtumassa kokeiltiin iON evo -kesärenkaan ominaisuuksia itävaltalaisessa arkiliikenteessä eri sähköautoilla. Ilman suoranaista vertailua renkaan ominaisuuksia on vaikea erottaa auton ominaisuuksista, mutta renkaan käytös oli vakaata ja sen rengasmelu oli ainakin sileällä alppitiestöllä hyvä.Hankook iON Winter -kitkarenkaaseen tutustuttiin erillisellä märkäjarrutuskokeella suljetulla testialueella Testitilanteessa rengas käyttäytyi ainakin välittömiä kilpakumppaneitaan vakaammin talvirenkaalle hankalassa tilanteessa.Hankook iON -renkaiden koot ovat alussa 18–22 tuumaa. Tehtaan mukaan myös nastarengasvaihtoehtoja tutkitaan lähivuosille kaikkein suosituimmista kokoluokista. Lisäksi rengas on eri autovalmistajien ensiasennusrengas.Lähde ja kuvat: Hankook Teksti: Aake Kinnunen Lue lisää Kaikki artikkelit 30.3.2025 Ajatuksia autoista Mitä välivuoden jälkeen Jaguar: haastattelussa toimitusjohtaja Rawdon Glover 28.3.2025 Klassikko Vuoden 1961 Geneven perintö: ainutkertainen ja alkuperäinen Jaguar E-Type 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4×4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 27.3.2025 Ajoneuvot Nissan luovii hankalien aikojen läpi – jo tänä vuonna Leafista tehdään crossover ja Micra muuttuu täyssähköiseksi Renault R5:n DNA:lla 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 15.3.2025 Testit Testi: Kuluneet vastaan uudet kesärenkaat – poistuuko pito? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 30.3.2025 Koeajo Maistiainen: Dacia Bigster – uutta kokoa ja makua hintatietoisille 29.3.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: onko auton ohjelmointi laillista? 29.3.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq tekee harmaasta haluttavaa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle