1.3.2025 Laivat HD Hyundai Heavy Industries aikoo tuoda maailman merille ydinkäyttöisen konttilaivan Teksti Benjamin Helander Kuva HD Hyundai Heavy Industries Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ydinreaktori laivan sisällä yllättävää kyllä yksinkertaistaisi sen rakenteita, ja tekisi siitä periaatteessa päästöttömän. Eteläkorealainen HD Hyundai Heavy Industries on maailman suurin telakkayhtiö, ja sillä riittääkin hartioita kaikenlaisten ideoiden esiintuomiseen ja myös niiden toteuttamisaikeisiin. Kaikenlaisiin ideoihin todellakin mahtuu myös konttilaiva, joka kulkee oman ydinreaktorin voimalla. Idea ei ole sinänsä mikään pähkähullu, löytyyhän suurvalloilta ydinsukellusveneitä ja ydinkäyttöisiä lentotukialuksia sekä jopa valtiollisia arktisen alueen jäänmurtajia ydinreaktorilla varustettuna. Toisaalta on hyvä, että säädökset ja merkittävät kustannukset ovat pitäneet ydinreaktorit pois kauppalaivoista, vai kuinka lohdulliselta kuulostaisi ajatus katkeamispisteessä olevista, ankkuria perässään raahaavista "ydinvoimaloista" suhaamassa tuossa Suomenlahdella? Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySäästää myös tilaaYdinkäyttöisyys ei ole tavallaan kaukaa haettu ajatus myöskään päästömielessä. Meriliikenne tuottaa vain kolmisen prosenttia koko maailman ihmistoiminnan aiheuttamista hiilidioksidipäästöistä, mutta pyrkimys niiden vähentämiseen on luonnollisesti kova. Akkusähköratkaisu ei ole millään nähtävissä olevalla tavalla mahdollinen esimerkiksi isoissa konttilaivoissa ainakaan pääasiallisena propulsion lähteenä, mutta mikäs siinä, jos sähköä aluksen liikuttamiseen voidaankin tuottaa vuosikausiksi pienestä nokareesta uraania. HD Hyundai Heavy Industriesilla on yhteistyökumppaneita, joiden kanssa se on kehittänyt SMR:ää, Small Modular Reactoria eli yksinkertaisesti pientä ydinreaktoria. Lopputulosta tullaan ensin testaamaan ja käyttämään maaoloissa, minkä jälkeen se pyritään asentamaan meriliikenteen käyttöön, ainakin siis konttilaivaan. HD Hyundai Heavy Industriesin havainnekuva ydinkäyttöisestä konttilaivasta. Ydinkäyttöiseen konttilaivaan tulee pieni ydinreaktori, sen laivakäyttöön sopivat suojarakenteet, joita Hyundai parhaillaan kehittää sekä toisiojärjestelmä, joka muuntaa reaktorin tuottaman lämpöenergian sähköksi. Ne vievät Hyundain mukaan huomattavasti vähemmän tilaa kuin nykyisten laivojen koneet, jotka vaativat lisäksi mittavat pakokaasujärjestelmät sekä isot polttoainevarannot. Lisätila nykyisiin laivoihin nähden voitaisiin käyttää hyötykuorman kasvattamiseen eli suomeksi sanottuna konttilaivaan mahtuisi enemmän kontteja. HD Hyundai Heavy Industriesin ensi vuosikymmenelle suunnittelema ydinkäyttöinen konttilaiva olisi kapasiteetiltaan 15 000 TEU:n alus. TEU on lyhenne sanoista Twenty-foot Equivalent Unit, ja se tarkoittaa, että aluksen kyytiin mahtuisi 15 000 standardinomaista 20 jalan merikonttia. Vertailun vuoksi tällä hetkellä maailman absoluuttisesti suurimmat konttilaivat, jotka kaikki kuuluvat MSC:n Irina-luokkaan, vetävät sisäänsä maksimissaan jopa yli 24 300 standardikonttia. Lähteet: HD Hyundai Heavy Industries, World Nuclear News Lue lisää Kaikki artikkelit 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 16.3.2025 Laivat Baltic Princessin sisätilat uudistuvat näkyvästi – myös hallittu kaaos on näkyvää vain päiviä ennen paluuta liikenteeseen 13.3.2025 Laivat Päivän kuva: Prinsessa ehostumassa 11.3.2025 Matkailu Rentoa risteilymatkaa: Itämeri on matkustajaliikenteelle turvallinen 9.3.2025 Laivat Rauman telakka rakensi Tallinnan-laivan ja Tasmanian-laivan – näin käyttötarkoitus erottaa ulkoisesti hyvin samanlaiset alukset toisistaan 4.3.2025 Laivat Tallink Siljalle uusi Riian risteily kesäksi 24.2.2025 Laivat Maailman suurin risteilijä Icon of the Seas täytti vuoden – sen vasta nimetty sisaralus tulee aloittamaan uransa Karibian sijaan Euroopan vesiltä 16.2.2025 Matkailu Risteilemässä läntisellä Välimerellä – tältä näytti viikko Costa Pacifica -aluksella Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 26.3.2025 Liikenneturvallisuus Moni ajaa tietämättään vaarallisilla renkailla – tiedätkö sinä renkaidesi kunnon? 26.3.2025 Uutinen Peugeot kääntää GTi-kelkkansa sittenkin – ensimmäisenä e-208 GTi 26.3.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C3 – pikku-Sitikka tuo sähköautot lähemmäs tavallista kuluttajaa 25.3.2025 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Jäykkäperä ja sekarengastuksen yhdistelmä tekee Tunturin uutuudesta mielenkiintoisen 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut”