1.3.2025 Laivat HD Hyundai Heavy Industries aikoo tuoda maailman merille ydinkäyttöisen konttilaivan Teksti Benjamin Helander Kuva HD Hyundai Heavy Industries Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ydinreaktori laivan sisällä yllättävää kyllä yksinkertaistaisi sen rakenteita, ja tekisi siitä periaatteessa päästöttömän. Eteläkorealainen HD Hyundai Heavy Industries on maailman suurin telakkayhtiö, ja sillä riittääkin hartioita kaikenlaisten ideoiden esiintuomiseen ja myös niiden toteuttamisaikeisiin. Kaikenlaisiin ideoihin todellakin mahtuu myös konttilaiva, joka kulkee oman ydinreaktorin voimalla. Idea ei ole sinänsä mikään pähkähullu, löytyyhän suurvalloilta ydinsukellusveneitä ja ydinkäyttöisiä lentotukialuksia sekä jopa valtiollisia arktisen alueen jäänmurtajia ydinreaktorilla varustettuna. Toisaalta on hyvä, että säädökset ja merkittävät kustannukset ovat pitäneet ydinreaktorit pois kauppalaivoista, vai kuinka lohdulliselta kuulostaisi ajatus katkeamispisteessä olevista, ankkuria perässään raahaavista "ydinvoimaloista" suhaamassa tuossa Suomenlahdella? Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySäästää myös tilaaYdinkäyttöisyys ei ole tavallaan kaukaa haettu ajatus myöskään päästömielessä. Meriliikenne tuottaa vain kolmisen prosenttia koko maailman ihmistoiminnan aiheuttamista hiilidioksidipäästöistä, mutta pyrkimys niiden vähentämiseen on luonnollisesti kova. Akkusähköratkaisu ei ole millään nähtävissä olevalla tavalla mahdollinen esimerkiksi isoissa konttilaivoissa ainakaan pääasiallisena propulsion lähteenä, mutta mikäs siinä, jos sähköä aluksen liikuttamiseen voidaankin tuottaa vuosikausiksi pienestä nokareesta uraania. HD Hyundai Heavy Industriesilla on yhteistyökumppaneita, joiden kanssa se on kehittänyt SMR:ää, Small Modular Reactoria eli yksinkertaisesti pientä ydinreaktoria. Lopputulosta tullaan ensin testaamaan ja käyttämään maaoloissa, minkä jälkeen se pyritään asentamaan meriliikenteen käyttöön, ainakin siis konttilaivaan. HD Hyundai Heavy Industriesin havainnekuva ydinkäyttöisestä konttilaivasta. Ydinkäyttöiseen konttilaivaan tulee pieni ydinreaktori, sen laivakäyttöön sopivat suojarakenteet, joita Hyundai parhaillaan kehittää sekä toisiojärjestelmä, joka muuntaa reaktorin tuottaman lämpöenergian sähköksi. Ne vievät Hyundain mukaan huomattavasti vähemmän tilaa kuin nykyisten laivojen koneet, jotka vaativat lisäksi mittavat pakokaasujärjestelmät sekä isot polttoainevarannot. Lisätila nykyisiin laivoihin nähden voitaisiin käyttää hyötykuorman kasvattamiseen eli suomeksi sanottuna konttilaivaan mahtuisi enemmän kontteja. HD Hyundai Heavy Industriesin ensi vuosikymmenelle suunnittelema ydinkäyttöinen konttilaiva olisi kapasiteetiltaan 15 000 TEU:n alus. TEU on lyhenne sanoista Twenty-foot Equivalent Unit, ja se tarkoittaa, että aluksen kyytiin mahtuisi 15 000 standardinomaista 20 jalan merikonttia. Vertailun vuoksi tällä hetkellä maailman absoluuttisesti suurimmat konttilaivat, jotka kaikki kuuluvat MSC:n Irina-luokkaan, vetävät sisäänsä maksimissaan jopa yli 24 300 standardikonttia. Lähteet: HD Hyundai Heavy Industries, World Nuclear News Lue lisää Kaikki artikkelit 28.6.2025 Laivat Puolen miljardin vahingot – 3 000 auton lasti katosi mereen 22.6.2025 Laivat Ja taas romutetaan: entinen Silja Linen ruotsinlaivapioneeri Finlandia purettavana Turkissa 19.6.2025 Laivat Vapaaehtoinen meripelastus on upea harrastus, joka tarjoaa veekaseja ja vastuuta vesillä 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? – 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 15.6.2025 Laivat Päivän kuva: Saksan oma ”Lemmenlaiva” nähty Helsingin Katajanokalla 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia – katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 2.6.2025 Laivat Ranskalaisalus Dupuy de Lôme on erityisen etevä kuulemaan naapurin puheet ja metkut 30.5.2025 Laivat Tallink löysi 21 kuukautta tyhjänä seisseelle Romantikalle uuden vuokraajan Algeriasta 26.5.2025 Laivat Kaksi maailman vanhinta risteilyvarustamoa toivat peräkkäin aluksensa Helsinkiin – nuorempi varustamoista täyttää juuri 185 vuotta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?