9.10.2024

Helsingin palomestari: sähköisen autokannan kasvaessa ja ikääntyessä myös palotapahtumat tulevat lisääntymään

Kuva Moottorin arkisto

”Tällä hetkellä se todennäköisin tulipalon aiheuttaja on ikääntynyt polttomoottorikäyttöinen auto.”

Palomestari Joonatan Suosalo Helsingin kaupungin pelastuslaitokselta avaa pelastusalan ammattilaisen näkemyksiä sähköautopaloista.

Koska pääkaupunkiseudulla on viimeksi sattunut sähköautopalo ja kuinka sen sammutus hoidettiin?

– Erinäisiä korkeajännitekomponenttien ja muiden sähköosien aiheuttamia tulipaloja on syttynyt, mutta ne ovat sammuneet auton virrattomaksi tekemisellä ja/tai perinteisesti vedellä sammuttamalla.

Suosalo muistelee, että Vantaalla sattui alkukesästä BMW:n lataushybridin palo, jossa auto lopulta upotettiin vesikonttiin.

– Tästä ei kuitenkaan taida kenelläkään olla varmuutta, että oliko auton litiumioniakku osallistunut tulipaloon. Litiumioniakun tulipalo on nimenomaisesti se haasteellinen ja normaalista poikkeava tehtävä pelastustoimelle.

Moottori kirjoitti vastikään pelastusalan ohjeistuksesta sähköautoihin ja ladattaviin autoihin liittyen.

Sähköautopalot lienevät erittäin harvinaisia ihan koko valtakunnan mitassakin?

– Toistaiseksi ainakin. Suomessa oleva sähköautokanta on verrattain uutta ja merkkihuollettua, Suosalo taustoittaa.

Hän myös tähdentää, että täyssähköautojen pitkät akkutakuut – tyypillisesti esimerkiksi 8 vuotta ja/tai 160 000 km – takaavat sen, että korkeajännitetyöt tehdään tyypillisesti koulutuksen saaneiden ammattilaisten toimesta.

– Selvää kuitenkin on, että sähköisen autokannan kasvaessa ja ikääntyessä myös palotapahtumat tulevat lisääntymään.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

 ”Lataustapahtuma ei merkittävä syy”

Suosalolla on tietoa myös siitä, millaisissa tilanteissa sähköautojen akkupaloja on maailmalla esiintynyt. Hän pohjaa käsityksensä muun muassa evfiresafe.com -verkkosivustoon, jolla ylläpidetään avoimiin läheisiin perustuvaa tilastointia maailmalla tapahtuneista sähköautojen tulipaloista.

– Tämän tilaston perusteella lataustapahtuma ei ole mitenkään merkittävä syttymissyy sähköautojen akkupaloille. Toki se on yksi mahdollinen palon syttymissyy, Suosalo pohtii.

Paloalan ammattilaisen mukaan täyssähköautojen ja kaikkien ladattavien autojen paloriskit ovat hallittavissa. Riskienhallinnalle on kuitenkin muutamia vaatimuksia.

– Erinäiset kiinteistöt ja niiden palotekniset laitteistot ja rakenteet tulee pitää rakennusluvan edellyttämässä kunnossa. Tällä hetkellä se todennäköisin tulipalon aiheuttaja on ikääntynyt polttomoottorikäyttöinen auto.

Suosalon mukaan merkittävin riski sähköautojen latauksessa on se, että huonokuntoisista pistorasioista ladataan liian suurella latausvirralla.

– Pahimmillaan tämä voi aiheuttaa sähkökomponenttien kuumenemista ja sitä kautta tulipaloja.

Kommentoi artikkelia