9.10.2024 Sähköautot Helsingin palomestari: sähköisen autokannan kasvaessa ja ikääntyessä myös palotapahtumat tulevat lisääntymään Teksti Marko Jokela Kuva Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä ”Tällä hetkellä se todennäköisin tulipalon aiheuttaja on ikääntynyt polttomoottorikäyttöinen auto.” Palomestari Joonatan Suosalo Helsingin kaupungin pelastuslaitokselta avaa pelastusalan ammattilaisen näkemyksiä sähköautopaloista.Koska pääkaupunkiseudulla on viimeksi sattunut sähköautopalo ja kuinka sen sammutus hoidettiin?– Erinäisiä korkeajännitekomponenttien ja muiden sähköosien aiheuttamia tulipaloja on syttynyt, mutta ne ovat sammuneet auton virrattomaksi tekemisellä ja/tai perinteisesti vedellä sammuttamalla.Suosalo muistelee, että Vantaalla sattui alkukesästä BMW:n lataushybridin palo, jossa auto lopulta upotettiin vesikonttiin.– Tästä ei kuitenkaan taida kenelläkään olla varmuutta, että oliko auton litiumioniakku osallistunut tulipaloon. Litiumioniakun tulipalo on nimenomaisesti se haasteellinen ja normaalista poikkeava tehtävä pelastustoimelle.Moottori kirjoitti vastikään pelastusalan ohjeistuksesta sähköautoihin ja ladattaviin autoihin liittyen.Sähköautopalot lienevät erittäin harvinaisia ihan koko valtakunnan mitassakin?– Toistaiseksi ainakin. Suomessa oleva sähköautokanta on verrattain uutta ja merkkihuollettua, Suosalo taustoittaa.Hän myös tähdentää, että täyssähköautojen pitkät akkutakuut – tyypillisesti esimerkiksi 8 vuotta ja/tai 160 000 km – takaavat sen, että korkeajännitetyöt tehdään tyypillisesti koulutuksen saaneiden ammattilaisten toimesta.– Selvää kuitenkin on, että sähköisen autokannan kasvaessa ja ikääntyessä myös palotapahtumat tulevat lisääntymään.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy ”Lataustapahtuma ei merkittävä syy”Suosalolla on tietoa myös siitä, millaisissa tilanteissa sähköautojen akkupaloja on maailmalla esiintynyt. Hän pohjaa käsityksensä muun muassa evfiresafe.com -verkkosivustoon, jolla ylläpidetään avoimiin läheisiin perustuvaa tilastointia maailmalla tapahtuneista sähköautojen tulipaloista.– Tämän tilaston perusteella lataustapahtuma ei ole mitenkään merkittävä syttymissyy sähköautojen akkupaloille. Toki se on yksi mahdollinen palon syttymissyy, Suosalo pohtii.Paloalan ammattilaisen mukaan täyssähköautojen ja kaikkien ladattavien autojen paloriskit ovat hallittavissa. Riskienhallinnalle on kuitenkin muutamia vaatimuksia.– Erinäiset kiinteistöt ja niiden palotekniset laitteistot ja rakenteet tulee pitää rakennusluvan edellyttämässä kunnossa. Tällä hetkellä se todennäköisin tulipalon aiheuttaja on ikääntynyt polttomoottorikäyttöinen auto.Suosalon mukaan merkittävin riski sähköautojen latauksessa on se, että huonokuntoisista pistorasioista ladataan liian suurella latausvirralla.– Pahimmillaan tämä voi aiheuttaa sähkökomponenttien kuumenemista ja sitä kautta tulipaloja. Lue lisää Kaikki artikkelit 7.6.2025 Sähköautot Suomen ensimmäinen megawattilatausasema avataan Liedossa syyskuussa 7.6.2025 Yleinen Volvo keksii turvavyön uudelleen – nyt tekoälyllä ja ohjelmistopäivityksillä 6.6.2025 Uutinen Kiinan kuristusote: nousevatko harvinaiset maametallit ja magneetit seuraaviksi piisiruiksi? 6.6.2025 Uutinen Täysin uusi Nissan Leaf lähestyy – aerodynaamisin Nissan ikinä, toimintamatka 300–500 kilometriä 5.6.2025 Liikenneturvallisuus Kiveniskemät yleistyvät tuulilaseissa – lähes joka toisessa autossa vaurioita 4.6.2025 Moottoriurheilu Omalla autolla katukiihdytyksiin – helppo ensikosketus kiihdytysautoiluun 2.6.2025 Uutinen Lehdistörallin päätös – vanha Peugeot kesti lähes 3 000 kilometrin roadtripin ralleineen lähes ongelmitta 2.6.2025 Koeajo Koeajo: BMW iX XDrive45 – nojatuolimatkailua 2.6.2025 Yleinen Rolls-Royce Phantom Extended ”Goldfinger 60 years” – kun elokuvafanitus vaikuttaa ostopäätökseenkin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 6.6.2025 Uutinen Täysin uusi Nissan Leaf lähestyy – aerodynaamisin Nissan ikinä, toimintamatka 300–500 kilometriä 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 7.6.2025 Yleinen Huutokauppahelmet: Range Rover "Chieftain" -restomodi 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 2.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz E 350 Bluetec Cabriolet - avomersu, joka ei kavahda asuntovaunua tai venetraileria 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”