9.10.2024 Sähköautot Helsingin palomestari: sähköisen autokannan kasvaessa ja ikääntyessä myös palotapahtumat tulevat lisääntymään Teksti Marko Jokela Kuva Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä ”Tällä hetkellä se todennäköisin tulipalon aiheuttaja on ikääntynyt polttomoottorikäyttöinen auto.” Palomestari Joonatan Suosalo Helsingin kaupungin pelastuslaitokselta avaa pelastusalan ammattilaisen näkemyksiä sähköautopaloista.Koska pääkaupunkiseudulla on viimeksi sattunut sähköautopalo ja kuinka sen sammutus hoidettiin?– Erinäisiä korkeajännitekomponenttien ja muiden sähköosien aiheuttamia tulipaloja on syttynyt, mutta ne ovat sammuneet auton virrattomaksi tekemisellä ja/tai perinteisesti vedellä sammuttamalla.Suosalo muistelee, että Vantaalla sattui alkukesästä BMW:n lataushybridin palo, jossa auto lopulta upotettiin vesikonttiin.– Tästä ei kuitenkaan taida kenelläkään olla varmuutta, että oliko auton litiumioniakku osallistunut tulipaloon. Litiumioniakun tulipalo on nimenomaisesti se haasteellinen ja normaalista poikkeava tehtävä pelastustoimelle.Moottori kirjoitti vastikään pelastusalan ohjeistuksesta sähköautoihin ja ladattaviin autoihin liittyen.Sähköautopalot lienevät erittäin harvinaisia ihan koko valtakunnan mitassakin?– Toistaiseksi ainakin. Suomessa oleva sähköautokanta on verrattain uutta ja merkkihuollettua, Suosalo taustoittaa.Hän myös tähdentää, että täyssähköautojen pitkät akkutakuut – tyypillisesti esimerkiksi 8 vuotta ja/tai 160 000 km – takaavat sen, että korkeajännitetyöt tehdään tyypillisesti koulutuksen saaneiden ammattilaisten toimesta.– Selvää kuitenkin on, että sähköisen autokannan kasvaessa ja ikääntyessä myös palotapahtumat tulevat lisääntymään.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy ”Lataustapahtuma ei merkittävä syy”Suosalolla on tietoa myös siitä, millaisissa tilanteissa sähköautojen akkupaloja on maailmalla esiintynyt. Hän pohjaa käsityksensä muun muassa evfiresafe.com -verkkosivustoon, jolla ylläpidetään avoimiin läheisiin perustuvaa tilastointia maailmalla tapahtuneista sähköautojen tulipaloista.– Tämän tilaston perusteella lataustapahtuma ei ole mitenkään merkittävä syttymissyy sähköautojen akkupaloille. Toki se on yksi mahdollinen palon syttymissyy, Suosalo pohtii.Paloalan ammattilaisen mukaan täyssähköautojen ja kaikkien ladattavien autojen paloriskit ovat hallittavissa. Riskienhallinnalle on kuitenkin muutamia vaatimuksia.– Erinäiset kiinteistöt ja niiden palotekniset laitteistot ja rakenteet tulee pitää rakennusluvan edellyttämässä kunnossa. Tällä hetkellä se todennäköisin tulipalon aiheuttaja on ikääntynyt polttomoottorikäyttöinen auto.Suosalon mukaan merkittävin riski sähköautojen latauksessa on se, että huonokuntoisista pistorasioista ladataan liian suurella latausvirralla.– Pahimmillaan tämä voi aiheuttaa sähkökomponenttien kuumenemista ja sitä kautta tulipaloja. Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2025 Uutinen Onko puhelintehdas Nissanin uusi kaveri – ja voiko sähköautoja valmistaa kuka vain? 16.4.2025 Uutinen Renault Scenic saa kaksisuuntauksen latauksen ja osaan malleista yhden polkimen ajon – hinnat pysyneet ennallaan 16.4.2025 Uutinen Lasten turvaistuin: Isofix-kiinnikkeillä vai ilman, ja kuinka nopeasti turvaistuin vanhenee? 16.4.2025 Koeajo Koeajo: Mini Aceman SE Favoured Trim – uusi ässä hihasta 15.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace Max EV – kuorma-auto pakettiauton kuorissa 14.4.2025 Euro NCAP Audi, Cupra ja Polestar muiden kanssa viiden tähden tahdissa – Euro NCAP huhtikuu 2025 14.4.2025 Uutinen Autoliitolta tärkeä vinkki pääsiäisliikenteeseen: ”Jos jonossa lähtee pomppimaan nopeuttaakseen omaa matkaa…” 12.4.2025 Uutinen Tiesittekö, että Trumpin autotariffit koskevat myös vanhoja autoja? 11.4.2025 Autoilun hinta Pörssisähkö siirtyy varttihinnoitteluun – sähköautoilija voi säästää suuria summia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 16.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Toyota RAV4:ään asennettiin Tesla Model S:n voimalinja ennen Tesla Model S:ää 17.4.2025 Moottoripyörät Sähköprätkät eivät edelleenkään kiinnosta ostajia – mikä jarruttaa kehitystä? 17.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: pääseekö Volkswagen Tiguan -lataushybridi yli 100 km pelkällä sähköllä? 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 11.4.2025 Yleinen Guinness World Records -maailmanennätys suomalaiselle sähkömoottoripyörälle – 310 kilometriä yhdellä latauksella 10.4.2025 Kuluttajat 8 päivää edellisellä omistajalla ollut auto palautui automyyjälle – seuraava ostaja joutui heti turvautumaan kuluttajariitalautakuntaan 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 10.4.2025 Kuluttajat 8 päivää edellisellä omistajalla ollut auto palautui automyyjälle – seuraava ostaja joutui heti turvautumaan kuluttajariitalautakuntaan