23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka – nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias Teksti Benjamin Helander Kuva Benjamin Helander, varustamot Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hietalahden telakalla, siis käytännössä Helsingin keskustassa, rakennettiin kahdelle varustamolle yhteensä kuusi lähes 300-metristä loistoristeilijää 2000-luvun alussa. Suomessa on rakennettu vuosikymmenten ja -satojen kuluessa monia hienoja laivoja, mukaan lukien useamman kerran senhetkinen maailman suurin matkustajalaiva. Tälläkin hetkellä maailman suurin risteilyalus on Meyer Turun telakan käsialaa, kuten myös sen tulevat sisaralukset. Helsingin Hietalahden telakka on sekin päästänyt liikenteeseen 1800-luvulta lähtien vaikka minkälaisia aluksia. Suurimmat niistä edustavat Carnival Corporationin Spirit-luokkaa.Carnival Spirit on koko Spirit-luokan keulakuva. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLoistoristeilijöitä nousi Helsingin keskustassaHelsingin Hietalahden telakka on varsinkin viime vuosina ollut erityisen tunnettu jäänmurtajaosaamisestaan. Siellä on rakennettu myös Merivoimien aluksia. Suurimmat alukset, joita Helsingissä on rakennettu, ovat olleet loistoristeilijöitä. Amerikkalainen risteilyvarustamojen jättikonserni Carnival Corporation omistaa emoyhtiönä monia maailman tunnetuimpia risteilyvarustamoja. Tämän vuoksi monilla näennäisesti toisistaan riippumattomilla varustamoilla on tosiasiassa paljon samoille piirustuksille tehtyjä aluksia.Vuonna 2000 Carnival Corporation hankki kokonaan hallintaansa italialaisen risteilyvarustamon Costa Crocieren. Costa oli aiemmin operoinut laajalti varsin vanhoja aluksia, ja varustanut ne perinteisin italialaisin maustein. Carnival-kaupan kunniaksi uusi emoyhtiö päätti aloittaa Costan uudistamisen ja sulauttamisen osaksi konsernia. Se tehtiin ottamalla Costa mukaan uudisrakennusohjelmaan, jossa sille ja Carnival Cruise Linelle tilattiin uusia Spirit-luokan aluksia, jotka sisustettiin konsernin yhtenäiseen tyyliin, unohtamatta kuitenkaan Costan kohdalla italialaista kädenjälkeä.Myös pienemmän Fantasy-luokan Carnival Paradise rakennettiin aiemmin 1990-luvulla Helsingissä. Spirit-luokka tilattiin Helsingin Hietalahden telakalta, jota pyöritti vielä tuolloin Kvaerner Masa-Yards. Telakka oli jo vuosia aiemmin rakentanut kookkaita risteilijöitä myös Carnivalille sekä esimerkiksi Royal Caribbeanin Grandeur of the Seasin sekä Enchantment of the Seasin. Spirit-luokan aluksista tuli kuitenkin suurimpia Helsingissä rakennettuja laivoja koskaan. Käytännössä Helsingin keskustassa, Punavuoren kupeessa ja kivenheiton päässä aivan ydinkeskustasta nousi yhteensä kuusi yli 290-metristä loistoristeilijää.Yksi piipahti jopa moikkaamassaSpirit-luokan alukset rakentuivat pikavauhtia 2000-luvun alkuvuosina. Ensimmäinen niistä oli Costa Atlantica, jota seurasi Carnival Spirit, jonka mukaan luokka nimettiin. Niiden jälkeen rakennettiin vielä Carnival Pride, Carnival Legend, Costa Mediterranea sekä Carnival Miracle.Carnival Miraclessa, kuten kaikissa varustamon aluksissa, on hyvin tunnusomainen valaanpyrstön muotoinen savupiippu. Costa Crocieren tavaramerkki on puolestaan keltainen korsteeni. Costa Atlantican ja Carnival Miraclen kastajaisten välillä kului vain reilut kolme ja puoli vuotta eli aluksia luovutettiin käytännössä sarjatulella. Aluksista tuorein, Carnival Miracle, täytti aiemmin kuluvana vuonna 20 vuotta, kun taas aluksista ensimmäiselle tulee ensi kesänä 25 vuotta täyteen. Kaikki Carnival Cruise Linelle (joka on niin ikään yksi Carnival Corporationin tytäryhtiöistä) toimitetut neljä Spirit-luokan alusta ovat edelleen alkuperäisellä operaattorillaan ja risteilevät pääasiassa Karibialla. Kesäkausina niitä on tuotu myös Euroopan-risteilyille, niin ikään Itämerelle. Katraasta synnyinseudulleen Helsinkiin on viimeksi poikennut Carnival Pride, joka siis ankkuroitui vain muutaman sadan metrin päähän Hietalahden telakasta.Carnival Pride lähdössä Helsingin Hernesaaren satamasta 27. elokuuta 2022. Vähän matkan päässä taustalla näkyy telakka, jossa se sisaraluksineen parikymmentä vuotta sitten rakennettiin. Carnivalin sisarukset ovat 294 metriä pitkiä, 32 metriä leveitä ja bruttovetoisuudeltaan 88 500 GT. Costa Crociere on puolestaan luopunut molemmista Spirit-luokan aluksistaan. Viimeksi tänä vuonna se myi entisen Costa Mediterranean kiinalais-amerikkalaiselle Adora Cruisesille, joka uudelleennimesi sen Adora Mediterraneaksi. Entinen Costa Atlantica on sen sijaan floridalaisen, vähän pienemmän risteilyvarustamon nimeltä Margaritaville-at-Sea palveluksessa. Tämäkin omistajavaihdos on kuluvalta vuodelta, ja uusi omistaja nimesi aluksen Margaritaville-at-Sea Islanderiksi. Myös tuttuja matkustaja-autolauttojaSpirit-luokka ja Carnival Miracle sen edustajista viimeisenä ovat viimeiset Helsingissä rakennetut loistoristeilijät toistaiseksi ja todennäköisesti vähintään hyvin pitkään aikaan. Heti Spirit-luokan valmistumisen jälkeen Kvaerner Masa-Yards yhdistyi Rauman Aker Finnyards -telakan kanssa muodostaen melko lyhytikäiseksi jääneen Aker Yardsin. Aker Yardsin puitteissa Hietalahdessa rakennettiin vielä kookkaita ja suomalaisittain varsin tuttuja matkustaja-autolauttoja sekä pari matkustaja-autolauttaa Brittany Ferriesille Englannin kanaalin ylittävään liikenteeseen. Viking XPRS on myös Helsingin telakan toteuttama uudisrakennus. Vuonna 2007 Helsingin telakka sai valmiiksi Tallinkin silloin uudenaikaisimman matkustaja-autolautan, M/S Starin, joka ajoi pitkään Helsingin ja Tallinnan väliä, mutta joka on nyt mahdollisesti pysyvämmällä komennuksella Irish Ferriesillä. Heti seuraavana vuonna Hietalahdessa saatiin kastajaiskuntoon M/S Viking XPRS, joka on vuodesta 2008 lähtien ajanut Helsingin Katajanokan ja Tallinnan väliä. Kolmas suomalaisittain hyvin tuttu Hietalahden telakan tuote vuodelta 2008 on Tallink Silja Linen M/S Baltic Princess, jonka kaksi sisaralusta, M/S Galaxy ja M/S Baltic Queen, rakennettiin vastaavasti Akerilla Rauman päässä. Näiden jälkeen Helsingin telakalla on rakennettu monia jäänmurtajia. Lähteet: Carnival Corporation / varustamot, Helsinki ShipyardMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.3.2025 Laivat SS United Statesia valmistellaan jo upotettavaksi – käynnissä viimeinen vetoomus nopeusennätysvaltamerilaivan pelastamiseksi 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 16.3.2025 Laivat Baltic Princessin sisätilat uudistuvat näkyvästi – myös hallittu kaaos on näkyvää vain päiviä ennen paluuta liikenteeseen 13.3.2025 Laivat Päivän kuva: Prinsessa ehostumassa 11.3.2025 Matkailu Rentoa risteilymatkaa: Itämeri on matkustajaliikenteelle turvallinen 9.3.2025 Laivat Rauman telakka rakensi Tallinnan-laivan ja Tasmanian-laivan – näin käyttötarkoitus erottaa ulkoisesti hyvin samanlaiset alukset toisistaan 4.3.2025 Laivat Tallink Siljalle uusi Riian risteily kesäksi 1.3.2025 Laivat HD Hyundai Heavy Industries aikoo tuoda maailman merille ydinkäyttöisen konttilaivan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 30.3.2025 Koeajo Maistiainen: Dacia Bigster – uutta kokoa ja makua hintatietoisille 29.3.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: onko auton ohjelmointi laillista? 29.3.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq tekee harmaasta haluttavaa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle