23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka – nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias Teksti Benjamin Helander Kuva Benjamin Helander, varustamot Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hietalahden telakalla, siis käytännössä Helsingin keskustassa, rakennettiin kahdelle varustamolle yhteensä kuusi lähes 300-metristä loistoristeilijää 2000-luvun alussa. Suomessa on rakennettu vuosikymmenten ja -satojen kuluessa monia hienoja laivoja, mukaan lukien useamman kerran senhetkinen maailman suurin matkustajalaiva. Tälläkin hetkellä maailman suurin risteilyalus on Meyer Turun telakan käsialaa, kuten myös sen tulevat sisaralukset. Helsingin Hietalahden telakka on sekin päästänyt liikenteeseen 1800-luvulta lähtien vaikka minkälaisia aluksia. Suurimmat niistä edustavat Carnival Corporationin Spirit-luokkaa.Carnival Spirit on koko Spirit-luokan keulakuva. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLoistoristeilijöitä nousi Helsingin keskustassaHelsingin Hietalahden telakka on varsinkin viime vuosina ollut erityisen tunnettu jäänmurtajaosaamisestaan. Siellä on rakennettu myös Merivoimien aluksia. Suurimmat alukset, joita Helsingissä on rakennettu, ovat olleet loistoristeilijöitä. Amerikkalainen risteilyvarustamojen jättikonserni Carnival Corporation omistaa emoyhtiönä monia maailman tunnetuimpia risteilyvarustamoja. Tämän vuoksi monilla näennäisesti toisistaan riippumattomilla varustamoilla on tosiasiassa paljon samoille piirustuksille tehtyjä aluksia.Vuonna 2000 Carnival Corporation hankki kokonaan hallintaansa italialaisen risteilyvarustamon Costa Crocieren. Costa oli aiemmin operoinut laajalti varsin vanhoja aluksia, ja varustanut ne perinteisin italialaisin maustein. Carnival-kaupan kunniaksi uusi emoyhtiö päätti aloittaa Costan uudistamisen ja sulauttamisen osaksi konsernia. Se tehtiin ottamalla Costa mukaan uudisrakennusohjelmaan, jossa sille ja Carnival Cruise Linelle tilattiin uusia Spirit-luokan aluksia, jotka sisustettiin konsernin yhtenäiseen tyyliin, unohtamatta kuitenkaan Costan kohdalla italialaista kädenjälkeä.Myös pienemmän Fantasy-luokan Carnival Paradise rakennettiin aiemmin 1990-luvulla Helsingissä. Spirit-luokka tilattiin Helsingin Hietalahden telakalta, jota pyöritti vielä tuolloin Kvaerner Masa-Yards. Telakka oli jo vuosia aiemmin rakentanut kookkaita risteilijöitä myös Carnivalille sekä esimerkiksi Royal Caribbeanin Grandeur of the Seasin sekä Enchantment of the Seasin. Spirit-luokan aluksista tuli kuitenkin suurimpia Helsingissä rakennettuja laivoja koskaan. Käytännössä Helsingin keskustassa, Punavuoren kupeessa ja kivenheiton päässä aivan ydinkeskustasta nousi yhteensä kuusi yli 290-metristä loistoristeilijää.Yksi piipahti jopa moikkaamassaSpirit-luokan alukset rakentuivat pikavauhtia 2000-luvun alkuvuosina. Ensimmäinen niistä oli Costa Atlantica, jota seurasi Carnival Spirit, jonka mukaan luokka nimettiin. Niiden jälkeen rakennettiin vielä Carnival Pride, Carnival Legend, Costa Mediterranea sekä Carnival Miracle.Carnival Miraclessa, kuten kaikissa varustamon aluksissa, on hyvin tunnusomainen valaanpyrstön muotoinen savupiippu. Costa Crocieren tavaramerkki on puolestaan keltainen korsteeni. Costa Atlantican ja Carnival Miraclen kastajaisten välillä kului vain reilut kolme ja puoli vuotta eli aluksia luovutettiin käytännössä sarjatulella. Aluksista tuorein, Carnival Miracle, täytti aiemmin kuluvana vuonna 20 vuotta, kun taas aluksista ensimmäiselle tulee ensi kesänä 25 vuotta täyteen. Kaikki Carnival Cruise Linelle (joka on niin ikään yksi Carnival Corporationin tytäryhtiöistä) toimitetut neljä Spirit-luokan alusta ovat edelleen alkuperäisellä operaattorillaan ja risteilevät pääasiassa Karibialla. Kesäkausina niitä on tuotu myös Euroopan-risteilyille, niin ikään Itämerelle. Katraasta synnyinseudulleen Helsinkiin on viimeksi poikennut Carnival Pride, joka siis ankkuroitui vain muutaman sadan metrin päähän Hietalahden telakasta.Carnival Pride lähdössä Helsingin Hernesaaren satamasta 27. elokuuta 2022. Vähän matkan päässä taustalla näkyy telakka, jossa se sisaraluksineen parikymmentä vuotta sitten rakennettiin. Carnivalin sisarukset ovat 294 metriä pitkiä, 32 metriä leveitä ja bruttovetoisuudeltaan 88 500 GT. Costa Crociere on puolestaan luopunut molemmista Spirit-luokan aluksistaan. Viimeksi tänä vuonna se myi entisen Costa Mediterranean kiinalais-amerikkalaiselle Adora Cruisesille, joka uudelleennimesi sen Adora Mediterraneaksi. Entinen Costa Atlantica on sen sijaan floridalaisen, vähän pienemmän risteilyvarustamon nimeltä Margaritaville-at-Sea palveluksessa. Tämäkin omistajavaihdos on kuluvalta vuodelta, ja uusi omistaja nimesi aluksen Margaritaville-at-Sea Islanderiksi. Myös tuttuja matkustaja-autolauttojaSpirit-luokka ja Carnival Miracle sen edustajista viimeisenä ovat viimeiset Helsingissä rakennetut loistoristeilijät toistaiseksi ja todennäköisesti vähintään hyvin pitkään aikaan. Heti Spirit-luokan valmistumisen jälkeen Kvaerner Masa-Yards yhdistyi Rauman Aker Finnyards -telakan kanssa muodostaen melko lyhytikäiseksi jääneen Aker Yardsin. Aker Yardsin puitteissa Hietalahdessa rakennettiin vielä kookkaita ja suomalaisittain varsin tuttuja matkustaja-autolauttoja sekä pari matkustaja-autolauttaa Brittany Ferriesille Englannin kanaalin ylittävään liikenteeseen. Viking XPRS on myös Helsingin telakan toteuttama uudisrakennus. Vuonna 2007 Helsingin telakka sai valmiiksi Tallinkin silloin uudenaikaisimman matkustaja-autolautan, M/S Starin, joka ajoi pitkään Helsingin ja Tallinnan väliä, mutta joka on nyt mahdollisesti pysyvämmällä komennuksella Irish Ferriesillä. Heti seuraavana vuonna Hietalahdessa saatiin kastajaiskuntoon M/S Viking XPRS, joka on vuodesta 2008 lähtien ajanut Helsingin Katajanokan ja Tallinnan väliä. Kolmas suomalaisittain hyvin tuttu Hietalahden telakan tuote vuodelta 2008 on Tallink Silja Linen M/S Baltic Princess, jonka kaksi sisaralusta, M/S Galaxy ja M/S Baltic Queen, rakennettiin vastaavasti Akerilla Rauman päässä. Näiden jälkeen Helsingin telakalla on rakennettu monia jäänmurtajia. Lähteet: Carnival Corporation / varustamot, Helsinki ShipyardMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.5.2025 Laivat Tallink löysi 21 kuukautta tyhjänä seisseelle Romantikalle uuden vuokraajan Algeriasta 26.5.2025 Laivat Kaksi maailman vanhinta risteilyvarustamoa toivat peräkkäin aluksensa Helsinkiin – nuorempi varustamoista täyttää juuri 185 vuotta 23.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: huima 6 762 matkustajan alus 21.5.2025 Laivat Yltäkylläinen risteily Välimerellä – Espanja, Ranska, Italia ja Malta yhdellä reitillä 19.5.2025 Laivat Liittolaismaiden laivat ovat yhä tutumpi näky Helsingin satamassa – yksi niistä oli kaunis mutta tappava ranskalaisfregatti Aconit 5.5.2025 Laivat Matkaelämys: Finnstarilla 30 tuntia Itämerellä – loppumatka junilla 27.4.2025 Laivat Kausi on korkattu – ainakin näitä risteilijöitä bongarin kannattaa odottaa Helsinkiin tänä vuonna 11.4.2025 Laivat Baltic Princess palasi liikenteeseen – olimme mukana risteilyllä 10.4.2025 Laivat Tallinkilta odottamattoman nopea muuvi: Star I myytiin pois vain kahden kuukauden komennuksen jälkeen – ajaa huomenna viimeisen vuoronsa Tallinkille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 30.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: innovatiiviset lämmityslaitteen säätimet 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan 31.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: mitä tehdä, kun avaimet jäivät lukitun auton sisälle? 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 26.5.2025 Laivat Kaksi maailman vanhinta risteilyvarustamoa toivat peräkkäin aluksensa Helsinkiin - nuorempi varustamoista täyttää juuri 185 vuotta 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”