1.12.2024

Helsingistä tekee jouluseosongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle

Kuva Benjamin Helander

Le Commandant Charcot pystyy asioihin, joihin todennäköisesti yksikään toinen luksusristeilijä - tai jopa vesillä liikkuva alus ylipäätään - ei pysty.

Kuten Moottorikin on jo kertonut, kansainvälinen risteilysesonki on jo tämän vuoden osalta Helsingissä taputeltu, ja nyt täällä vierailleet, toinen toistaan suuremmat alukset ovat pitkälti seilanneet talveksi lämpimämmille vesille, aina Karibialle asti.

Vielä sokerina pohjana oli yksi vähemmän jättimäinen, mutta sitäkin kyvykkäämpi ja tasokkaampi alus, joka ei Helsingin joulukuista koleutta säikähdä vähääkään.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Le Commandant Charcot vie matkustajansa äärimmäisiin paikkoihin

Ranskalaiselle Compagnie du Ponant -varustamolle kuuluva Le Commandant Charcot ei ole kuin kolmisen vuotta vanha alus, mutta on jo nyt saavuttanut enemmän kuin itse asiassa mikään muu laiva koko maailmassa. 150 metriä pitkä ja noin 28 metriä leveä alus ei häikäise koollaan Hernesaaren laiturissa, johon on ollut viimeksi kuluneena kesänä kiinnittyneenä kertaluokkia suurempia risteilyaluksia. Aluksen matkustajakapasiteetti on vain 270 henkeä. Sen sijaan Le Commandant Charcot'lla muut meriitit puhuvat puolestaan, ja vahvasti.

Le Commandant Charcot luovutettiin pieniin mutta varsin ylellisiin erikoisristeilijöihin erikoistuneelle Ponant'lle norjalaiselta telakalta (joskin peruskokoonpano tapahtui Romaniassa) kesällä 2021 varustamon suurimpana aluksena. Le Commandant Charcot on varustamonsa Polar Exploration -luokan toistaiseksi ainoa alus.

Heti tuoreeltaan alus suuntasi Norjasta Huippuvuorille ja edelleen maantieteelliselle pohjoisnavalle. Toisin kuin maantieteellinen etelänapa, sen pohjoinen vastine on keskellä merta, mutta vielä ainakin toistaiseksi jatkuvassa, paksussa jääpeitteessä. Tämän vuoksi vaatii laivalta äärimmäisen paljon päästä tuohon maapallon pohjoisimpaan pisteeseen.

Toisella komennuksellaan vuonna 2022 Le Commandant Charcot pääsi avaamaan Etelämantereen vesistöissä tietä eräälle maailman tunnetuimmalle tutkimusalukselle, RRS Sir David Attenborough'lle, joka on Ison-Britannian polaari-instituutin palveluksessa. Sir David Attenborough ei olisi päässyt moisten jäiden läpi ilman Le Commandant Charcot'n tukea. Tämä risteilyalus on sittemmin avustanut muitakin tutkimus- ja pelastusaluksia haastavissa jäissä.

Laivaliikenteen historiaa Le Commandant Charcot on tehnyt viimeksi kuluvan vuoden 2024 syyskuussa, jolloin se saavutti ensimmäisenä laivana maailmassa pohjoisen luoksepääsemättömyyden navan.

Kyseinen maantieteellinen piste on kaukaisin piste miltään maa-alueelta, jonka Pohjoisella jäämerellä voi saavuttaa. Piste sijaitsee kaukana Alaskan pohjoispuolella, lähellä kansainvälistä päivämäärärajaa. Se on yksi vaikeimmin saavutettavista paikoista maapallolla äärimmäisten olosuhteidensa ja nimensäkin mukaisesti syrjäisyytensä vuoksi. Nyt ensi kertaa ihminen pääsi myös kävelemään jäällä tuossa paikassa.

Tämän myötä Le Commandant Charcot on saavuttanut pohjoisnavalla varsinaisen hattutempun. Se on yltänyt niin maantieteelliselle pohjoisnavalle, magneettiselle pohjoisnavalle kuin pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle.

Ainoa Polar 2 -luokan alus maailmassa

Ylhäisessä yksinäisyydessään Le Commandant Charcot ei ollut pelkästään luoksepääsemättömyyden navalla, vaan myös kansainvälisen alusluokitusjärjestön IACS:n listoilla. Järjestön ylläpitämässä Polar Class -jääluokituksessa on monta porrasta, mutta jo luokkaan 5 pääseminen on suoritus, ja siitä numeroita alaspäin mentäessä jääluokitus jatkaa vahvistumistaan.

Polar Class 5:een kuuluu muun muassa tutkimusaluksia. Polar Class 4, joka on siis edellisestä pykälää vahvempi jääluokka, pitää sisällään muiden muassa suomalaiset jäänmurtajat Otson ja Polariksen. Edelleen vahvenee, kun tullaan Class 3:een, josta löytyy muun muassa venäläisiä ja kanadalaisia jäänmurtajia sekä Suomen vahvimmat jäänmurtajat Nordican ja Fennican.

Le Commandant Charcot'n keula on äärimmäisen vahva. Sen päältä löytyy myös helikopterikansi.

Polar Class 2:n edustajana Le Commandant Charcot on toistaiseksi ainoa, ja koska Polar Class 1:ssä ei toistaiseksi ole yhtään alusta, se on melko yksiselitteisesti maailman kyvykkäin alus jäällä. IACS:n Polar Class 2 tarkoittaa muun muassa, että Le Commandant Charcot kykenee kulkemaan jopa 2,5 metriä paksun, monivuotisen jään läpi.

Pystyy liikkumaan hetkittäin sähköllä

Edellä kuvaillut kyvyt ovat mahdollisia Le Commandant Charcot'lle paitsi rakenteellisten seikkojen, myös tehokkaan voimapuolen ansiosta.

Alus on varustettu kuudella Wärtsilän valmistamalla koneella, jotka käyttävät polttoaineenaan nesteytettyä maakaasua eli LNG:tä, aivan kuten vaikkapa Viking Grace ja -Glory sekä Tallinkin Megastar ja MyStar. Koneiden yhteenlaskettu teho on 41 800 kilowattia.

Tämän lisäksi alus on hybridi, eikä tähän lasketa pelkästään ABB:n Azipod -potkureita. Aluksessa on nimittäin viiden megawattitunnin akusto, jonka varassa alus pystyy liikkumaan hetkittäin jopa pelkällä sähköllä. Lisäksi akustosta riittäisi lataamaan täyteen esimerkiksi noin 100 Peugeot E-208:aa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Itämeren risteilyitä Helsingistä käsin - ja kohti mertentakaista Ranskaa

Le Commandant Charcot ajaa joulun alla Helsinki-Helsinki -risteilyitä Itämerellä.

2. joulukuuta 2024 Helsingistä starttaa 9-päiväinen Scandinavian Wonderland & Christmas Markets -luksusristeily, jonka hinnat alkavat 8 690 eurosta per henkilö. Tällä risteilyllä Le Commandant Charcot ajaa Helsingistä Tukholmaan, sieltä Visbyyn, edelleen Puolan Gdanskiin, Latvian Riikaan ja lopulta Tallinnan kautta takaisin Helsinkiin. Tämä reissu myös toistetaan.

20. joulukuuta Le Commandant Charcot lähtee alkaen 11 510 euron jouluristeilylle, joka kulkee Suomen ja Ruotsin rannikkoja pitkin aina Perämeren pohjukkaan Kemiin asti. Kahdeksan yön risteilyllä ajetaan Helsingistä Tukholmaan, Tukholmasta Raumalle, Raumalta Luulajaan, Luulajasta Ouluun ja Oulusta Kemiin, josta lennetään lentokoneella Pariisiin. Matkalla ranskalaisvarustamon risteilyvieraat saavat risteilykuvauksen mukaan kokea pohjoismaisen joulun kaikilla herkuilla ja lisukkeilla.

Loppiaisaattona 5. tammikuuta 2025 koittaa puolestaan lähtö Helsingistä kohti laivan kotimaata Ranskaa, ei tosin aivan siten kuin äkkiseltään ajattelisi. Le Commandant Charcot risteilee nimittäin tuolloin kohti uusia haasteita Atlantin toiselle puolelle. Siellä on Ranskalle kuuluva mertentakainen alue, vain muutaman tuhannen asukkaan saariryhmä Saint-Pierre ja Miquelon, joka sijaitsee Kanadan Newfoundlandin rannikon tuntumassa. Sinne alus seilaa 11 yön risteilyllään, joka maksaa alkaen 7 590 euroa per henkilö.

Bongattavissa omin silmin

Jos ei ole jo tullut selväksi, Le Commandant Charcot on ennennäkemättömän kyvykäs laiva, ja sitä kautta jo itsessään melkoinen nähtävyys. Mikäli aluksen haluaa itse omin silmin nähdä, on se siis hyvinkin mahdollista joulun 2024 ympärillä Helsingissä.

Alus lähtee ensimmäiselle Itämeren risteilylleen tämän artikkelin julkaisuhetkellä huomenna eli maanantaina 2. joulukuuta. Helsingissä alus on mahdollista bongata sen jälkeen vielä 11. joulukuuta ja 20. joulukuuta ja seuraavan vuoden puolella ennen tammikuun 5. päivää, jolloin se lähtee ylittämään Atlanttia.

Mainittuina ajankohtina Le Commandant Charcot on siis nähtävissä LHD-laiturissa Helsingin Hernesaaren kärjessä.

Lähteet: Compagne du Ponant, Helsingin Satama, Marine Insight

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat