1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle Teksti Benjamin Helander Kuva Benjamin Helander Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Le Commandant Charcot pystyy asioihin, joihin todennäköisesti yksikään toinen luksusristeilijä - tai jopa vesillä liikkuva alus ylipäätään - ei pysty. Kuten Moottorikin on jo kertonut, kansainvälinen risteilysesonki on jo tämän vuoden osalta Helsingissä taputeltu, ja nyt täällä vierailleet, toinen toistaan suuremmat alukset ovat pitkälti seilanneet talveksi lämpimämmille vesille, aina Karibialle asti.Vielä sokerina pohjana oli yksi vähemmän jättimäinen, mutta sitäkin kyvykkäämpi ja tasokkaampi alus, joka ei Helsingin joulukuista koleutta säikähdä vähääkään. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLe Commandant Charcot vie matkustajansa äärimmäisiin paikkoihinRanskalaiselle Compagnie du Ponant -varustamolle kuuluva Le Commandant Charcot ei ole kuin kolmisen vuotta vanha alus, mutta on jo nyt saavuttanut enemmän kuin itse asiassa mikään muu laiva koko maailmassa. 150 metriä pitkä ja noin 28 metriä leveä alus ei häikäise koollaan Hernesaaren laiturissa, johon on ollut viimeksi kuluneena kesänä kiinnittyneenä kertaluokkia suurempia risteilyaluksia. Aluksen matkustajakapasiteetti on vain 270 henkeä. Sen sijaan Le Commandant Charcot'lla muut meriitit puhuvat puolestaan, ja vahvasti.Le Commandant Charcot luovutettiin pieniin mutta varsin ylellisiin erikoisristeilijöihin erikoistuneelle Ponant'lle norjalaiselta telakalta (joskin peruskokoonpano tapahtui Romaniassa) kesällä 2021 varustamon suurimpana aluksena. Le Commandant Charcot on varustamonsa Polar Exploration -luokan toistaiseksi ainoa alus. Heti tuoreeltaan alus suuntasi Norjasta Huippuvuorille ja edelleen maantieteelliselle pohjoisnavalle. Toisin kuin maantieteellinen etelänapa, sen pohjoinen vastine on keskellä merta, mutta vielä ainakin toistaiseksi jatkuvassa, paksussa jääpeitteessä. Tämän vuoksi vaatii laivalta äärimmäisen paljon päästä tuohon maapallon pohjoisimpaan pisteeseen. Toisella komennuksellaan vuonna 2022 Le Commandant Charcot pääsi avaamaan Etelämantereen vesistöissä tietä eräälle maailman tunnetuimmalle tutkimusalukselle, RRS Sir David Attenborough'lle, joka on Ison-Britannian polaari-instituutin palveluksessa. Sir David Attenborough ei olisi päässyt moisten jäiden läpi ilman Le Commandant Charcot'n tukea. Tämä risteilyalus on sittemmin avustanut muitakin tutkimus- ja pelastusaluksia haastavissa jäissä. Laivaliikenteen historiaa Le Commandant Charcot on tehnyt viimeksi kuluvan vuoden 2024 syyskuussa, jolloin se saavutti ensimmäisenä laivana maailmassa pohjoisen luoksepääsemättömyyden navan.Kyseinen maantieteellinen piste on kaukaisin piste miltään maa-alueelta, jonka Pohjoisella jäämerellä voi saavuttaa. Piste sijaitsee kaukana Alaskan pohjoispuolella, lähellä kansainvälistä päivämäärärajaa. Se on yksi vaikeimmin saavutettavista paikoista maapallolla äärimmäisten olosuhteidensa ja nimensäkin mukaisesti syrjäisyytensä vuoksi. Nyt ensi kertaa ihminen pääsi myös kävelemään jäällä tuossa paikassa. Tämän myötä Le Commandant Charcot on saavuttanut pohjoisnavalla varsinaisen hattutempun. Se on yltänyt niin maantieteelliselle pohjoisnavalle, magneettiselle pohjoisnavalle kuin pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle. Ainoa Polar 2 -luokan alus maailmassaYlhäisessä yksinäisyydessään Le Commandant Charcot ei ollut pelkästään luoksepääsemättömyyden navalla, vaan myös kansainvälisen alusluokitusjärjestön IACS:n listoilla. Järjestön ylläpitämässä Polar Class -jääluokituksessa on monta porrasta, mutta jo luokkaan 5 pääseminen on suoritus, ja siitä numeroita alaspäin mentäessä jääluokitus jatkaa vahvistumistaan. Polar Class 5:een kuuluu muun muassa tutkimusaluksia. Polar Class 4, joka on siis edellisestä pykälää vahvempi jääluokka, pitää sisällään muiden muassa suomalaiset jäänmurtajat Otson ja Polariksen. Edelleen vahvenee, kun tullaan Class 3:een, josta löytyy muun muassa venäläisiä ja kanadalaisia jäänmurtajia sekä Suomen vahvimmat jäänmurtajat Nordican ja Fennican.Le Commandant Charcot'n keula on äärimmäisen vahva. Sen päältä löytyy myös helikopterikansi. Polar Class 2:n edustajana Le Commandant Charcot on toistaiseksi ainoa, ja koska Polar Class 1:ssä ei toistaiseksi ole yhtään alusta, se on melko yksiselitteisesti maailman kyvykkäin alus jäällä. IACS:n Polar Class 2 tarkoittaa muun muassa, että Le Commandant Charcot kykenee kulkemaan jopa 2,5 metriä paksun, monivuotisen jään läpi.Pystyy liikkumaan hetkittäin sähkölläEdellä kuvaillut kyvyt ovat mahdollisia Le Commandant Charcot'lle paitsi rakenteellisten seikkojen, myös tehokkaan voimapuolen ansiosta. Alus on varustettu kuudella Wärtsilän valmistamalla koneella, jotka käyttävät polttoaineenaan nesteytettyä maakaasua eli LNG:tä, aivan kuten vaikkapa Viking Grace ja -Glory sekä Tallinkin Megastar ja MyStar. Koneiden yhteenlaskettu teho on 41 800 kilowattia. Tämän lisäksi alus on hybridi, eikä tähän lasketa pelkästään ABB:n Azipod -potkureita. Aluksessa on nimittäin viiden megawattitunnin akusto, jonka varassa alus pystyy liikkumaan hetkittäin jopa pelkällä sähköllä. Lisäksi akustosta riittäisi lataamaan täyteen esimerkiksi noin 100 Peugeot E-208:aa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyItämeren risteilyitä Helsingistä käsin - ja kohti mertentakaista RanskaaLe Commandant Charcot ajaa joulun alla Helsinki-Helsinki -risteilyitä Itämerellä. 2. joulukuuta 2024 Helsingistä starttaa 9-päiväinen Scandinavian Wonderland & Christmas Markets -luksusristeily, jonka hinnat alkavat 8 690 eurosta per henkilö. Tällä risteilyllä Le Commandant Charcot ajaa Helsingistä Tukholmaan, sieltä Visbyyn, edelleen Puolan Gdanskiin, Latvian Riikaan ja lopulta Tallinnan kautta takaisin Helsinkiin. Tämä reissu myös toistetaan. 20. joulukuuta Le Commandant Charcot lähtee alkaen 11 510 euron jouluristeilylle, joka kulkee Suomen ja Ruotsin rannikkoja pitkin aina Perämeren pohjukkaan Kemiin asti. Kahdeksan yön risteilyllä ajetaan Helsingistä Tukholmaan, Tukholmasta Raumalle, Raumalta Luulajaan, Luulajasta Ouluun ja Oulusta Kemiin, josta lennetään lentokoneella Pariisiin. Matkalla ranskalaisvarustamon risteilyvieraat saavat risteilykuvauksen mukaan kokea pohjoismaisen joulun kaikilla herkuilla ja lisukkeilla. Loppiaisaattona 5. tammikuuta 2025 koittaa puolestaan lähtö Helsingistä kohti laivan kotimaata Ranskaa, ei tosin aivan siten kuin äkkiseltään ajattelisi. Le Commandant Charcot risteilee nimittäin tuolloin kohti uusia haasteita Atlantin toiselle puolelle. Siellä on Ranskalle kuuluva mertentakainen alue, vain muutaman tuhannen asukkaan saariryhmä Saint-Pierre ja Miquelon, joka sijaitsee Kanadan Newfoundlandin rannikon tuntumassa. Sinne alus seilaa 11 yön risteilyllään, joka maksaa alkaen 7 590 euroa per henkilö.Bongattavissa omin silminJos ei ole jo tullut selväksi, Le Commandant Charcot on ennennäkemättömän kyvykäs laiva, ja sitä kautta jo itsessään melkoinen nähtävyys. Mikäli aluksen haluaa itse omin silmin nähdä, on se siis hyvinkin mahdollista joulun 2024 ympärillä Helsingissä. Alus lähtee ensimmäiselle Itämeren risteilylleen tämän artikkelin julkaisuhetkellä huomenna eli maanantaina 2. joulukuuta. Helsingissä alus on mahdollista bongata sen jälkeen vielä 11. joulukuuta ja 20. joulukuuta ja seuraavan vuoden puolella ennen tammikuun 5. päivää, jolloin se lähtee ylittämään Atlanttia. Mainittuina ajankohtina Le Commandant Charcot on siis nähtävissä LHD-laiturissa Helsingin Hernesaaren kärjessä. Lähteet: Compagne du Ponant, Helsingin Satama, Marine Insight Lue lisää Kaikki artikkelit 29.3.2025 Laivat SS United Statesia valmistellaan jo upotettavaksi – käynnissä viimeinen vetoomus nopeusennätysvaltamerilaivan pelastamiseksi 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 16.3.2025 Laivat Baltic Princessin sisätilat uudistuvat näkyvästi – myös hallittu kaaos on näkyvää vain päiviä ennen paluuta liikenteeseen 13.3.2025 Laivat Päivän kuva: Prinsessa ehostumassa 11.3.2025 Matkailu Rentoa risteilymatkaa: Itämeri on matkustajaliikenteelle turvallinen 9.3.2025 Laivat Rauman telakka rakensi Tallinnan-laivan ja Tasmanian-laivan – näin käyttötarkoitus erottaa ulkoisesti hyvin samanlaiset alukset toisistaan 4.3.2025 Laivat Tallink Siljalle uusi Riian risteily kesäksi 1.3.2025 Laivat HD Hyundai Heavy Industries aikoo tuoda maailman merille ydinkäyttöisen konttilaivan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 30.3.2025 Koeajo Maistiainen: Dacia Bigster – uutta kokoa ja makua hintatietoisille 29.3.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: onko auton ohjelmointi laillista? 29.3.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq tekee harmaasta haluttavaa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle