13.4.2018 Ajoneuvot Henkilöautokortilla – uusi raskaan sarjan MAN TGE Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä MAN on tehnyt ensimmäisen pakettiautonsa. Mahtavaa ponnistusta se ei ole vaatinut, maski ja ratti on vaihdettu Volkswagen Crafteriin. MANin taktiikka ei ole kuitenkaan huono, Volkswagen Crafter on eittämättä raskaiden pakettiautojen paras ominaisuuksiltaan ainakin vielä hetken.Uuden Mercedes-Benz Sprinterin esittely on aivan nurkan takana. Uutta yhteistyötä selittää tietysti Volkswagenin omistusosuus MANista.Parinkymmenen vuoden ajan Crafterit ja Sprinterit on tehty samalla tuotantolinjalla yhteiselle perusrakenteelle. Nyt mersulle on heitetty hyvästit, Craftereille ja TGE:lle rakennettiin uusi tehdas Puolaan.Jos olet jo lukenut kaikki ylistävät lausunnot Crafterista, voit jättää tämän lukematta. Kaikki kehut pätevät myös MAN TGE -mallistoon ja lisäksi vakiovarustelua on parannettu muun muassa törmäysvaroittimella, joka Crafterissa on lisävaruste. Samalla tosin MANin hinnat ovat nousseet tonnin Volkswagenin yläpuolelle. Malliston hinnat asettuvat välille 36 000–70 000 euroa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEtuvetoinen perusmalliTGE:n saa etu-, taka- tai nelivetoisena.Valtaosa myynnistä tullee olemaan etuvetoisia, keveytensä ja hinnoittelunsa lisäksi sen etuihin kuuluu 10 senttiä matalampi kuormatilan lattia. Lastauskynnys on alempana ja seisomakorkeus suurempi.Osuuttaan tässä luokassa kasvattanut neliveto haukannee toiseksi suurimman palan kakusta. Takavedon kannattajat jäänevät vähemmistöön, suurimmassa viiden tonnin painoluokassa se on kuitenkin ainoa vetotapa.Kaksilitrainen dieselTakavetoisessa moottori on pitkittäin, muissa poikittain. Moottori on aina kaksilitrainen diesel, tehoversioita on neljä. Etuvetoisen perusmoottori on 102-hevosvoimainen, takavetoisen puolestaan 122. Tehokkaammat (140 ja 177 hv) versiot saa kaikkien vetotapojen kanssa.Vaihteistoksi on tarjolla joko kuusivaihteinen manuaali tai kahdeksanvaihteinen perinteinen automaatti. Paljon vaihtoehtojaTGE-mallisto on yhtenevä Crafterin kanssa. Umpikorimalleissa on kolme vaihtoehtoa niin pituudessa kuin korkeudessakin, tilavuudeksi tulee 10–18 kuutiota.Alustan saa joko lyhyellä ohjaamolla ja maksimissaan viisimetrisellä lavalla tai pitkällä seitsenpaikkaisella ohjaamolla. Bussimallien lisäksi on tarjolla alustat myös retkeilyautojen valmistajille.Perusvarustus on jo riittävä ja lisävarustelumahdollisuuksia runsaasti. Sähköiseen ohjaustehostimeen vaihtaminen on mahdollistanut henkilöautoista jo tutut elektroniset avustimet. Saatavana on vaikkapa aktiivinen vakionopeudensäädin, kaistavahti, törmäysvaroitin ja perävaunun huomioiva pysäköintiavustin. Telemetriayhteydet ja viihdelaitteet on toki myös päivitetty.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKelpo toimistoKuljettajan työskentelyolosuhteet on hiottu kohdalleen. Tilaa on riittävästi pitkälle kuskille, ajoasento on luonteva ja istuin muotoiltu tukevaksi. Ohjaamoon nousu on helppoa ja leveys riittää kolmellekin. Kojelauta on suoralinjainen ja selkeä toiminnoiltaan. Leveys vaatii kurottelua, mutta tärkeimmät säädöt löytyvät ratistakin. Säilytyslokeroita on runsaasti ympäri ohjaamoa, katon rajassa, kojelaudan päällä, ovissa ja istuimien alla. Crafterin ajokokemuksien ja yhtenevän tekniikan perusteella uskaltaa väittää TGE:n ajettavuuden olevan kunnossa. Sähkömekaanisesta ohjauksestakin on kerralla saatu tarkka ja tunnokas henkilömalleilla kerättyjen kokemusten ansiosta. Jousitus paranee kuorman kasvaessa ja melutaso pysyy miellyttävänä. TGE on kotonaan niin maantiellä kuin kaupunkipyörittelyssäkin.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Autokauppa Rahahuolet pohdituttavat autokaupoilla – ”Patoutunut kysyntä voi purkautua yllättävän nopeasti” 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa