23.3.2020 Ajoneuvot Herätys autoilija: tiedätkö kesärenkaidesi kunnon? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moni autoilija ei tiedä, ovatko hänen autonsa kesärenkaat ajoturvallisessa kunnossa, paljastaa tuore kyselytutkimus. On ikävä ajatus, että usea vastaantuleva autoilija on hyväksynyt sen riskin, että hänen autonsa jarrutusmatka pitenee ja renkaiden vesiliirtoherkkyys on kasvanut. Tuoreen tutkimuksen mukaan läheskään kaikki suomalaisautoilijat eivät tarkista omien kesärenkaidensa urasyvyyttä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOhjattavuus vaarassaAuton ohjattavuus ja pito on neljän kämmenen kokoisen kumitassun varassa. Varsinkin sadekeleillä kesärenkaan pito-ominaisuuksien merkitys korostuu. Jos auton renkaat eivät ole kunnolliset, auton ohjattavuus, ääritilannekäytös ja jarrutusmatkat voivat aiheuttavaa ikävän yllätyksen: ajajasta tulee matkustaja.Kuluneilla kesärenkailla jarrutusmatka pitenee ja rengas nousee vesiliirtoon herkemmin, muistuttaa Nokian Renkaat. Rengasvalmistajan teettämän tuoreen kyselyn mukaan 63 prosenttia suomalaisista tarkastaa kesärenkaidensa urasyvyyden. Kyselyn toteutti YouGov-tutkimuslaitos helmi–maaliskuussa 2020, ja siihen vastasi 1 000 suomalaista. Uusi renkaat ajoissa Autoilijoiden käyttäytyminen omaa ja kanssaliikkujien turvallisuutta kohtaan on luvattoman leväperäistä, riippuuhan ajoneuvon hallinta renkaan ja tienpinnan välisestä pitävyydestä. Laki edellyttää, että kesärenkaiden kulutuspinnan pääurien syvyys on vähintään 1,6 milliä. – Käytännössä rengas on kuitenkin syytä uusia jo paljon aiemmin. Renkaan vesiliirto-ominaisuudet heikkenevät nimittäin olennaisesti, kun kulutuspintaa on vähemmän kuin neljä millimetriä, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen muistuttaa. Riskinä vesiliirtoKesällä etenkin sadekelillä vesiliirron riski kasvaa, ja renkaiden kuluneisuudesta tulee turvallisuusriski.– Urasyvyys vaikuttaa suoraan renkaan vesiliirto-ominaisuuksiin. Mitä kuluneemmat renkaat ovat, sitä herkemmin ne menettävät otteensa tienpinnasta. Siksi nopeutta on alennettava huomattavasti sadekeleillä vesiliirron välttämiseksi, Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri kiteyttää.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTarkasta kunto kesän mittaanRenkaiden kuluminen on nopeampaa heti kesärenkaiden vaihdon jälkeen alkukeväästä, sillä silloin tiet ovat karkeampia talven jäljiltä. Ja kesällä helteet lisäävät renkaiden kulumista jonkin verran. Näistä syistä huolellinen autoilija tarkastaa kesärenkaidensa kunnon paitsi ennen allelaittoa myös vielä uudelleen kesän mittaan.Nokian Renkaat ei suosittele turvallisuussyistä kuluneiden kitkarenkaiden käyttöä kesällä, sillä kitkarenkaiden kulutuspinnan kumisekoitus on liian pehmeää kesäkeleille, ja erityisesti märillä teillä kitkarenkaiden ominaisuudet eivät ole turvallisella tasolla.Kolikkotesti toimiiRenkaiden urasyvyyden selvittäminen onnistuu kätevästi kahden euron kolikolla. Se käy näin: Paina kahden euron kolikko renkaan uraan, jos hopeoitua ulkoreunaa jää näkyviin renkaan kuviopalan yläpuolelle, renkaat on syytä uusia. Hopeoitu osuus on 4 millimetrin levyinen.Renkaiden suorituskyky esimerkiksi märällä tienpinnalla heikkenee jo selvästi ennen kuin lain vähimmäisvaatimus (kesärenkailla 1,6 millimetriä) urasyvyydessä on saavutettu.Renkaissa voi myös olla kulumisvaroitin. Se on renkaan pinnalla oleva numerorivistö, joka hiipuu renkaan kuluessa. Korkein näkyvissä oleva numero kertoo renkaan urasyvyyden.Älä käytä ikäloppujaEnnen renkaiden allelaittoa on syytä tarkastaa niiden ikä. Vanhojen renkaiden ominaisuudet heikkenevät kumiseoksen kovettuessa ajan myötä. Renkaiden käyttöiäksi suositellaan enintään kuutta vuotta, ja renkaan kokonaisiän on hyvä olla alle 10 vuotta. Valmistusaika on merkitty renkaan kylkeen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTarkista ilmanpaine säännöllisestiNokian Renkaat suosittelee, että autoilijat tarkastavat renkaidensa ilmanpaineen noin kolmen viikon välein. Samalla kannattaa silmäillä, ovatko renkaat kuluneet tasaisesti. Epätasainen kuluminen on merkki vääristä ohjauskulmista tai liian alhaisesta rengaspaineesta.Renkaiden käyttöikä pitenee ja kuluminen on tasaisempaa, jos ne vaihdetaan akselilta toiselle noin 8 000–10 000 ajokilometrin välein. Pidoltaan paremmat renkaat kannattaa laittaa taka-akselille, sillä tämä vähentää riskiä auton joutumisesta sivuluisuun.Ajotyyli säästää renkaita – ja rahaaRengassarja ei ole ihan halpa investointi. Autoilija voi toimillaan vaikuttaa merkittävästi siihen, kuinka nopeasti renkaat kuluvat. Renkaat tulee säilyttää siten, ettei renkaisiin kohdistu varasto-olosuhteissa puristusta tai jännitystä, eivätkä renkaat saa olla kosketuksissa esimerkiksi öljyyn tai liuottimiin. UV-valolle altistuminen heikentää renkaiden kestävyyttä, joten renkaat kannattaa säilyttää sisätiloissa tai rengashotellissa.Renkaan käyttöikä vaihtelee, mutta siihen voi vaikuttaa myös omalla ajotyylillä, repivä ajotapa kaarteissa ja käännöksissä sekä voimakkaat kiihdytyksen kuluttavat renkaita ja etenkin niiden olka-alueita. Lue lisää: Älä maksa liikaa – renkaanvaihdossa hurjat hintaerot Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähde: Nokian Renkaat, AutoliittoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Autokauppa Rahahuolet pohdituttavat autokaupoilla – ”Patoutunut kysyntä voi purkautua yllättävän nopeasti” 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa