2.12.2015 Liikenne Hinaus on vaativa taitolaji – vaivattominta ja turvallisinta on tilata paikalle ammattiapua Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hinaus menee taatusti mönkään, jos ei tiedä mitä on tekemässä, eikä hinaus ole laisinkaan aina edes mahdollista. – Meille on tullut loppusyksyn kuluessa varsin paljon kyselyjä hinaukseen liittyen. Olisiko taustalla sekin, että jotkut ovat säästäneet auton ylläpidosta ja sen seurauksena auto jättää tielle, Liikenneturvan yhteyspäällikkö Tapio Heiskanen kertoo. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Jalka jarrulla Hinaavan ja hinattavan ajoneuvon kuljettajan täytyy tietää kuinka toimia. Kuljettajien on sovittava jo etukäteen pysähtymispaikat ja hinausköysi tulee viritellä niin, että ajoneuvojen väliin jää 3–6 metriä. – Hinausköysi on pidettävä hidastettaessa suorana hinattavan auton jarruilla, ja kiihdyttäessä on ensin otettava varovasti köydestä löysät pois. Muuten nykäys saattaa rikkoa köyden tai jopa autojen rakenteita, Heiskanen varoittaa. Köydellä hinaamisen yksi haaste on, että auton vetosilmukka on tarkoitettu suoraan vetoon, eikä se välttämättä kestä epäsuoraa vetoa. Esimerkiksi ojasta vedossa vetosilmukka voi rikkoutua. Risteykset vaarallisia Hinausköyden tai -tangon keskivaiheille on kiinnitettävä hinauksesta varoittava lippu. Se auttaa muita tienkäyttäjiä havaitsemaan hinauksen. – Risteysten ylittämiset ovat aina vaaran paikka. Muut kanssakulkijat eivät välttämättä havaitse autojen välistä köyttä ja hinausta, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen tähdentää. Jos ajoneuvon ohjaus on epäkunnossa, ajoneuvoa saa liikuttaa vain hinausautolla tai vaunun varaan nostettuna. – Ylivoimaisesti vaivattomin ja turvallisin ratkaisu on kutsua paikalle ammattiapua eli hinausauto, Vesalainen vinkkaa. Ajoneuvon hinaaminen moottori- tai moottoriliikennetiellä köyttä tai vaijeria käyttäen on kielletty. Moottorikäyttöistä ajoneuvoa hinattaessa suurin sallittu nopeus on 60 km/h. Automaattivaihteiset hankalia Automaattivaihteisen autot ovat yleistyneet. Niiden hinaaminen köyden perässä voi olla konstikasta tai tyystin kiellettyä. Teppo Vesalainen muistuttaa, että monen automaattivaihteisen auton ohjekirja kieltää hinaamisen siten, että vetävät pyörät pyörivät. – Jos auton ohjekirja kieltää hinauksen, on ainoa järkevä vaihtoehto nostaa se hinausauton lavalle. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Älä käytä hätävilkkua väärin! Kanssakulkijoita varoittavia auton hätävilkkuja saa käyttää vain silloin, kun auto ei liiku. – Jos hinattavassa tai hinaavassa ajoneuvossa on hätävilkut päällä, ei suuntamerkillä voi ilmaista muille liikkujille, minne ollaan kääntymässä, Vesalainen muistuttaa. Haasteena kohmettunut auto Liikenneturva muistuttaa, että kylmässä hyytynyttä autoa hinattaessa on pysäytettävä riittävän usein puhdistamaan tuulilasi. Pakkanen kangistaa auton muutoinkin. – Pakkaseen hyytyneen ajoneuvon jarrupoljin ja ohjaus ovat todella raskaat käyttää, koska ohjaus- ja jarrutehostimet toimivat vain auton käydessä, Heiskanen sanoo. Jos autossa on virtaongelmia, voi olla vaikeuksia rattilukon pois kytkemisessä. Vesalaisella on harras toive autoilijoille erityisesti talvikauden tullen. – Soittakaa paikalle tiepalvelu tai hinausauto, niin pääsette tien poskesta turvallisesti ja varmasti perille ja saatte auton korjaamolle. Matka tyssää akkuongelmiin Avuksi rientävä AL-akkupalvelu tuo uuden akun tien poskeen ja asentaa sen paikoilleen – ympäri vuorokauden. Talvella yleisin auton tielle jäämisen syy on akun tyhjeneminen, paljastavat Autoliiton tilastot. – Akun kuntoa on vaikea arvioida, mutta jos sillä on ikää jo viisi vuotta, mennään isolla riskillä, Autoliiton turvapalvelupäällikkö Jonne Luomala huomauttaa. Jos akku on jo elinkaarensa päässä, apuvirta tarjoaa korkeintaan tilapäisen helpotuksen. Usein temppuileva akku on niin loppu, että edessä on hinaus korjaamolle. Autoliitto toi kesän korvilla tarjolle uuden palvelumuodon näihin matkan tyssääviin akkupulmiin. AL-akkupalvelu on kokonaisuus, johon sisältyy akkumyynti, akun paikalle tuonti sekä akun asennus. Palvelu toimii lukuisilla paikkakunnilla pääkaupunkiseudulta Lappiin. Akut kulkevat hinausautojen kyydissä paikalle. Autoliitolla on myös erityisesti tähän tarkoitukseen pyhitettyjä akkupalveluautoja. Vanha akku testataan aina tien poskessa, jotta varmistetaan, että ongelmien syy ei ole muualla. Autoon ei siis vaihdeta akkua turhaan. Asiakas saa aina tositteen akun tilasta. Autolijalle ei koidu huolta vanhan akun kierrätyksestä, sillä akkupalveluauto vie sen mukanaan. AL-akkupalvelu on avoin kaikille tarvitsijoille, mutta Autoliiton jäsenet saavat enemmän rahanarvoista etua. Autoliiton Plus-jäsenille luvataan 15 prosentin akkualennuksen lisäksi toimitus ja asennus veloituksetta. Ympäri vuorokauden palvelevan AL-akkupalvelun tavoittaa soittamalla Plus-jäsenten omaan avustusnumeroon. Asiakas, joka ei ole Autoliiton jäsen, voi tilata uuden akun AL-akkupalvelun puhelinnumerosta 0600 556 666. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Santeri Petrell ja Jari Saarentaus Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 18.5.2024 Yleinen ”Liikenteessä on aina kyse myös ihmisten käyttäytymisestä” 17.5.2024 Liikenne Tuhannet sähköiset liikkumisvälineet ovat vakuuttamattomina käyttökiellossa 16.5.2024 Liikenne Sähköpotkulaudoilla viiletetään holtittomasti jalkakäytävillä 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi – luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 7.5.2024 Liikenne Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä 4.5.2024 Liikenne Turun seudun Föli-bussiliikenne voitokas 4.5.2024 Liikenne Liikennevakutuuksen historia – satavuotiasta suojaa 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 18.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten käy lataushybridin ajoakulle, jos se ajetaan tyhjäksi eikä sitä ole mahdollista ladata ajon jälkeen? 18.5.2024 Moottoripyörät Koeajo: Indian Scout - enemmän on enemmän 17.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric on tarjolla entistä edullisempaan hintaan 18.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – BMW M3 CS on ajamisen iloa tiivistemuodossa 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 14.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja kun mikään nimi ei kelpaa lukijoille 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe