2.12.2015 Liikenne Hinaus on vaativa taitolaji – vaivattominta ja turvallisinta on tilata paikalle ammattiapua Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hinaus menee taatusti mönkään, jos ei tiedä mitä on tekemässä, eikä hinaus ole laisinkaan aina edes mahdollista. – Meille on tullut loppusyksyn kuluessa varsin paljon kyselyjä hinaukseen liittyen. Olisiko taustalla sekin, että jotkut ovat säästäneet auton ylläpidosta ja sen seurauksena auto jättää tielle, Liikenneturvan yhteyspäällikkö Tapio Heiskanen kertoo.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJalka jarrullaHinaavan ja hinattavan ajoneuvon kuljettajan täytyy tietää kuinka toimia. Kuljettajien on sovittava jo etukäteen pysähtymispaikat ja hinausköysi tulee viritellä niin, että ajoneuvojen väliin jää 3–6 metriä.– Hinausköysi on pidettävä hidastettaessa suorana hinattavan auton jarruilla, ja kiihdyttäessä on ensin otettava varovasti köydestä löysät pois. Muuten nykäys saattaa rikkoa köyden tai jopa autojen rakenteita, Heiskanen varoittaa.Köydellä hinaamisen yksi haaste on, että auton vetosilmukka on tarkoitettu suoraan vetoon, eikä se välttämättä kestä epäsuoraa vetoa. Esimerkiksi ojasta vedossa vetosilmukka voi rikkoutua.Risteykset vaarallisiaHinausköyden tai -tangon keskivaiheille on kiinnitettävä hinauksesta varoittava lippu. Se auttaa muita tienkäyttäjiä havaitsemaan hinauksen.– Risteysten ylittämiset ovat aina vaaran paikka. Muut kanssakulkijat eivät välttämättä havaitse autojen välistä köyttä ja hinausta, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen tähdentää.Jos ajoneuvon ohjaus on epäkunnossa, ajoneuvoa saa liikuttaa vain hinausautolla tai vaunun varaan nostettuna.– Ylivoimaisesti vaivattomin ja turvallisin ratkaisu on kutsua paikalle ammattiapua eli hinausauto, Vesalainen vinkkaa.Ajoneuvon hinaaminen moottori- tai moottoriliikennetiellä köyttä tai vaijeria käyttäen on kielletty. Moottorikäyttöistä ajoneuvoa hinattaessa suurin sallittu nopeus on 60 km/h.Automaattivaihteiset hankaliaAutomaattivaihteisen autot ovat yleistyneet. Niiden hinaaminen köyden perässä voi olla konstikasta tai tyystin kiellettyä. Teppo Vesalainen muistuttaa, että monen automaattivaihteisen auton ohjekirja kieltää hinaamisen siten, että vetävät pyörät pyörivät.– Jos auton ohjekirja kieltää hinauksen, on ainoa järkevä vaihtoehto nostaa se hinausauton lavalle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyÄlä käytä hätävilkkua väärin!Kanssakulkijoita varoittavia auton hätävilkkuja saa käyttää vain silloin, kun auto ei liiku.– Jos hinattavassa tai hinaavassa ajoneuvossa on hätävilkut päällä, ei suuntamerkillä voi ilmaista muille liikkujille, minne ollaan kääntymässä, Vesalainen muistuttaa.Haasteena kohmettunut autoLiikenneturva muistuttaa, että kylmässä hyytynyttä autoa hinattaessa on pysäytettävä riittävän usein puhdistamaan tuulilasi. Pakkanen kangistaa auton muutoinkin.– Pakkaseen hyytyneen ajoneuvon jarrupoljin ja ohjaus ovat todella raskaat käyttää, koska ohjaus- ja jarrutehostimet toimivat vain auton käydessä, Heiskanen sanoo.Jos autossa on virtaongelmia, voi olla vaikeuksia rattilukon pois kytkemisessä.Vesalaisella on harras toive autoilijoille erityisesti talvikauden tullen.– Soittakaa paikalle tiepalvelu tai hinausauto, niin pääsette tien poskesta turvallisesti ja varmasti perille ja saatte auton korjaamolle. Matka tyssää akkuongelmiin Avuksi rientävä AL-akkupalvelu tuo uuden akun tien poskeen ja asentaa sen paikoilleen – ympäri vuorokauden. Talvella yleisin auton tielle jäämisen syy on akun tyhjeneminen, paljastavat Autoliiton tilastot. – Akun kuntoa on vaikea arvioida, mutta jos sillä on ikää jo viisi vuotta, mennään isolla riskillä, Autoliiton turvapalvelupäällikkö Jonne Luomala huomauttaa. Jos akku on jo elinkaarensa päässä, apuvirta tarjoaa korkeintaan tilapäisen helpotuksen. Usein temppuileva akku on niin loppu, että edessä on hinaus korjaamolle. Autoliitto toi kesän korvilla tarjolle uuden palvelumuodon näihin matkan tyssääviin akkupulmiin. AL-akkupalvelu on kokonaisuus, johon sisältyy akkumyynti, akun paikalle tuonti sekä akun asennus. Palvelu toimii lukuisilla paikkakunnilla pääkaupunkiseudulta Lappiin. Akut kulkevat hinausautojen kyydissä paikalle. Autoliitolla on myös erityisesti tähän tarkoitukseen pyhitettyjä akkupalveluautoja. Vanha akku testataan aina tien poskessa, jotta varmistetaan, että ongelmien syy ei ole muualla. Autoon ei siis vaihdeta akkua turhaan. Asiakas saa aina tositteen akun tilasta. Autolijalle ei koidu huolta vanhan akun kierrätyksestä, sillä akkupalveluauto vie sen mukanaan. AL-akkupalvelu on avoin kaikille tarvitsijoille, mutta Autoliiton jäsenet saavat enemmän rahanarvoista etua. Autoliiton Plus-jäsenille luvataan 15 prosentin akkualennuksen lisäksi toimitus ja asennus veloituksetta. Ympäri vuorokauden palvelevan AL-akkupalvelun tavoittaa soittamalla Plus-jäsenten omaan avustusnumeroon. Asiakas, joka ei ole Autoliiton jäsen, voi tilata uuden akun AL-akkupalvelun puhelinnumerosta 0600 556 666. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Santeri Petrell ja Jari SaarentausMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 20.1.2025 Autoilu Autoliitto kummeksuu rikosuhrimaksun tarvetta tieliikennerikoksissa 20.1.2025 Autoilu Työsuhdeautot auraavat latua liikenteen sähköistymisessä 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 19.1.2025 Autoilu Uusien autojen päästöt vain laskevat 18.1.2025 Ajoneuvot Näitä autoja romutettiin viime vuonna eniten – sähköautojakin jo paalattaviksi 17.1.2025 Autoilu Ladattavien hybridien suosio vakaata – mutta kuinka kauan? 17.1.2025 Kuolonkolarit Liki kolmannes turmakuljettajista oli päihtyneitä, tuore onnettomuusraportti kertoo 17.1.2025 Matkailu Tänne me suuntaamme valmismatkoille – ikisuosikit porskuttavat 17.1.2025 Matkailu Lomamatka autolla matkailutapojen kärjessä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 19.1.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: onko siihen viereiseen parkkiruutuun pakko änkeä? 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa