14.10.2017 Liikenne Hollannin Houten – Maailman paras pyöräilykaupunki? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Polkupyörä on paras ja nopein kulkuneuvo 50 000 asukkaan kaupungissa Hollannissa. Autolla sinne eksyy. Houten on kaupunki Hollannissa, noin tunnin ajomatkan päässä Amsterdamista. Houtenin tarina rautatien halkomasta pikkukylästä 50 000 asukkaan kaupungiksi on vertaansa vailla. Kaupunkisuunnittelija André Botermans nimittää kotikaupunkiaan maailman parhaaksi pyöräilykaupungiksi. Väite ei ole aivan tuulesta temmattu, sillä kaupunki on rakentunut aina 1960-luvulta asti pyöräilyn ja viheralueiden ehdolla. Kaupungin laajeneminen on ollut suunnitelmallista ja suunnitelmasta on myös pidetty kiinni kaupungin kasvaessa.4000 polkupyörän parkkipaikka. Liityntäpysäköintipaikka Houtenissa, Hollannissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUusi keskusta ja kehätieLähtölaukaus Houtenin pyöräilykaupunkiluonteen kehittymiselle oli päätös vanhan keskustan kohtalosta. Kun paine kasvattaa Houten 3 000 kylästä isoksi kaupungiksi vahvistui, Houtenissa tehtiin merkittävä päätös: vanha keskusta jätetään ennalleen, uusi keskusta rakennetaan uuteen paikkaan rautatien varteen.Tästä eteenpäin kaupunkia rakennettiin järjestelmällisesti niin, että asuinalueet on erotettu toisistaan. Asuinalueiden ulkoreunalla koko Houtenin kaupunkia ympäröi neljän kilometrin pituinen kehätie. Autoilla pitää aina mennä kehätien kautta, kun haluaa siirtyä asuinalueelta toiselle. Pyörällä pääsee suoraan. Esimerkiksi matka miltä tahansa asuinalueelta kaupungintalolle kestää enintään 15 minuuttia.Pyöräilijän ehdoillaPyörätiet kulkevat viherkaistoja myöten asuinalueelta toiselle. Ne ovat 2,5 metrin levyisiä, pääasiassa punaisella asfaltilla päällystettyjä väyliä. Väylistä on oma karttansa ja ne on merkitty värein ja numeroin. Samat merkit löytyvät reittien varrelta, joten suunnistaminen on helppoa. Maksiminopeus näillä väylillä on 30 km/h – myös pyöräilijöille.Huomionarvoista on, että Houtenissa auto on se joka väistää. Alueella on käytössä omat liikennemerkkinsäkin, jotka muistuttavat tästä. Keskustaan ei sallita ajoneuvoliikennettä, mutta tavaraliikenteen ajoneuvoilla on omat aikansa, jolloin ne voivat liikkua kaupungissa ja asukkaat voivat ajaa autoillaan kotiin pyöräväyliä pitkin, mutta etuajo-oikeus on pyöräilijöillä.André Botermansin mukaan järjestely toimii hyvin. Hänen mukaansa jo noin kuusivuotiaat menevät pyörällä kouluun. Päiväkoti-ikäisille on kimppakyytejä pienillä sähköajoneuvoilla. Päiväkodin edustalle ei täällä sallita vanhempien autorallia aamuin illoin, vaan lapset tulevat päivähoitoon ja lähtevät kotiin yhteisillä kuljetuksilla. Samoilla ajoneuvoilla tarjotaan tarvittaessa kyytejä myös iäkkäille.Työmatkaliikenne suuntautuu asuinalueilta kehätielle. Kaksi kolmasosaa asukkaista lähtee joka aamu töihin 30-50 km päähän. Valtaosa autolla. Junalla näistä työmatkoista taittuu noin 10 prosenttia, pyörällä 5 prosenttia.Polkupyörän ylivoimaa kuvaa hyvin Houtenin ulkopuolella asuvan kaupungin virkamiehen kommentti: autolla täällä eksyy.Epätodellinen tunnelmaPyöräretki Houtenin väylillä on erikoinen. Tuntuu kuin olisi jossain ulkopuolisessa maailmassa. Tai isossa liikennepuistossa. Kaupungin syke puuttuu. Vierailijan on jalankulkijana vaikea tottua äänettömästi ja vauhdikkaasti ohi vilahteleviin pyöriin ja skoottereihin. Ainoa ohje, minkä yritän painaa mieleen on, että kulje vaan määrätietoisesti sinne minne olet menossa – älä ota sivuaskelia. Sen sivuaskeleen myötä saatat nimittäin jäädä ohi vilahtavan pyörän alle.Kaikkeen tottuu ja kaupunkilaiset itse näyttävät selviytyvän tilanteesta kuin tilanteesta vaivattomasti. Houten todistaa ainakin sen, että kaupunki voidaan rakentaa minkä tahansa liikkumisvision ympärille, kunhan ollaan valmiita tekemään valintoja. Vanhasta keskustasta luopuminen ja kokonaan uuden keskustan rakentaminen oli Houtenin strategia. Vastaavalla strategialla voitaisiin rakentaa vaikkapa maailman paras autonomisen autoilun kaupunki. Kuka ehtii ensin?Teksti ja kuvat: Eila ParviainenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 23.1.2025 Liikenne Turvavyö suojaa ihmiskehoa musertavilta voimilta 21.12.2024 Liikenne Synkkiä lukuja liikenteestä – lasten tieliikennekuolemat hälyttävässä kasvussa 17.12.2024 Liikenne Taksivälittäjä paljastaa: näitä arkisia ja vähemmän arkisia esineitä asiakkaat unohtavat takseihin 16.12.2024 Liikenne Rekisterikilpiin näkyviä muutoksia – Y-kirjain uusiksi, traktorimönkijöille uusi kilpityyppi 12.12.2024 Uutinen Siltarikko jätti saarelaiset pulaan – Autoliiton tiepalvelu auttaa sillan yli vuorokauden ympäri 10.12.2024 Liikenne Taas mennään! – Operaatio Lumihiutale auttaa joulunajan liikenteessä 6.12.2024 Uutinen Iäkkäiden henkilövahingot yleistyivät 4.12.2024 Liikenne Bussivuoro Paltamosta Kajaaniin kello 16.10 jatkuu ainakin kesään 2026 29.11.2024 Pyöräily Testi: Pyöräilijälle kaikki näkyvyyttä edistävät varusteet ovat tarpeen – jarruvalo ja vilkut kypärässä ovat yksi keino Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 4.2.2025 Moottoripyöränäyttely Päivän kuvagalleria: Honda Monkeyt ja muut lukuisat Monkey-variantit 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa