14.10.2017 Liikenne Hollannin Houten – Maailman paras pyöräilykaupunki? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Polkupyörä on paras ja nopein kulkuneuvo 50 000 asukkaan kaupungissa Hollannissa. Autolla sinne eksyy. Houten on kaupunki Hollannissa, noin tunnin ajomatkan päässä Amsterdamista. Houtenin tarina rautatien halkomasta pikkukylästä 50 000 asukkaan kaupungiksi on vertaansa vailla. Kaupunkisuunnittelija André Botermans nimittää kotikaupunkiaan maailman parhaaksi pyöräilykaupungiksi. Väite ei ole aivan tuulesta temmattu, sillä kaupunki on rakentunut aina 1960-luvulta asti pyöräilyn ja viheralueiden ehdolla. Kaupungin laajeneminen on ollut suunnitelmallista ja suunnitelmasta on myös pidetty kiinni kaupungin kasvaessa.4000 polkupyörän parkkipaikka. Liityntäpysäköintipaikka Houtenissa, Hollannissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUusi keskusta ja kehätieLähtölaukaus Houtenin pyöräilykaupunkiluonteen kehittymiselle oli päätös vanhan keskustan kohtalosta. Kun paine kasvattaa Houten 3 000 kylästä isoksi kaupungiksi vahvistui, Houtenissa tehtiin merkittävä päätös: vanha keskusta jätetään ennalleen, uusi keskusta rakennetaan uuteen paikkaan rautatien varteen.Tästä eteenpäin kaupunkia rakennettiin järjestelmällisesti niin, että asuinalueet on erotettu toisistaan. Asuinalueiden ulkoreunalla koko Houtenin kaupunkia ympäröi neljän kilometrin pituinen kehätie. Autoilla pitää aina mennä kehätien kautta, kun haluaa siirtyä asuinalueelta toiselle. Pyörällä pääsee suoraan. Esimerkiksi matka miltä tahansa asuinalueelta kaupungintalolle kestää enintään 15 minuuttia.Pyöräilijän ehdoillaPyörätiet kulkevat viherkaistoja myöten asuinalueelta toiselle. Ne ovat 2,5 metrin levyisiä, pääasiassa punaisella asfaltilla päällystettyjä väyliä. Väylistä on oma karttansa ja ne on merkitty värein ja numeroin. Samat merkit löytyvät reittien varrelta, joten suunnistaminen on helppoa. Maksiminopeus näillä väylillä on 30 km/h – myös pyöräilijöille.Huomionarvoista on, että Houtenissa auto on se joka väistää. Alueella on käytössä omat liikennemerkkinsäkin, jotka muistuttavat tästä. Keskustaan ei sallita ajoneuvoliikennettä, mutta tavaraliikenteen ajoneuvoilla on omat aikansa, jolloin ne voivat liikkua kaupungissa ja asukkaat voivat ajaa autoillaan kotiin pyöräväyliä pitkin, mutta etuajo-oikeus on pyöräilijöillä.André Botermansin mukaan järjestely toimii hyvin. Hänen mukaansa jo noin kuusivuotiaat menevät pyörällä kouluun. Päiväkoti-ikäisille on kimppakyytejä pienillä sähköajoneuvoilla. Päiväkodin edustalle ei täällä sallita vanhempien autorallia aamuin illoin, vaan lapset tulevat päivähoitoon ja lähtevät kotiin yhteisillä kuljetuksilla. Samoilla ajoneuvoilla tarjotaan tarvittaessa kyytejä myös iäkkäille.Työmatkaliikenne suuntautuu asuinalueilta kehätielle. Kaksi kolmasosaa asukkaista lähtee joka aamu töihin 30-50 km päähän. Valtaosa autolla. Junalla näistä työmatkoista taittuu noin 10 prosenttia, pyörällä 5 prosenttia.Polkupyörän ylivoimaa kuvaa hyvin Houtenin ulkopuolella asuvan kaupungin virkamiehen kommentti: autolla täällä eksyy.Epätodellinen tunnelmaPyöräretki Houtenin väylillä on erikoinen. Tuntuu kuin olisi jossain ulkopuolisessa maailmassa. Tai isossa liikennepuistossa. Kaupungin syke puuttuu. Vierailijan on jalankulkijana vaikea tottua äänettömästi ja vauhdikkaasti ohi vilahteleviin pyöriin ja skoottereihin. Ainoa ohje, minkä yritän painaa mieleen on, että kulje vaan määrätietoisesti sinne minne olet menossa – älä ota sivuaskelia. Sen sivuaskeleen myötä saatat nimittäin jäädä ohi vilahtavan pyörän alle.Kaikkeen tottuu ja kaupunkilaiset itse näyttävät selviytyvän tilanteesta kuin tilanteesta vaivattomasti. Houten todistaa ainakin sen, että kaupunki voidaan rakentaa minkä tahansa liikkumisvision ympärille, kunhan ollaan valmiita tekemään valintoja. Vanhasta keskustasta luopuminen ja kokonaan uuden keskustan rakentaminen oli Houtenin strategia. Vastaavalla strategialla voitaisiin rakentaa vaikkapa maailman paras autonomisen autoilun kaupunki. Kuka ehtii ensin?Teksti ja kuvat: Eila ParviainenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 7.5.2025 Liikenne Autoliitto muistuttaa pysäköintialueiden väistämissäännöistä – ”toisin kuin usein kuvitellaan…” 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 29.4.2025 Liikenne Vappu tuo harrasteajoneuvot liikenteeseen – vanha auto vaatii erityistä huomiota 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu 14.4.2025 Uutinen Autoliitolta tärkeä vinkki pääsiäisliikenteeseen: ”Jos jonossa lähtee pomppimaan nopeuttaakseen omaa matkaa…” 9.4.2025 Taksit Uber julkaisi listan kyytiin unohtuneista tavaroista – mukana viikinkisarvi ja akvaario 6.4.2025 Liikenne Moottori 100 vuotta: löysimme Suomen hiljaisimman tien 3.4.2025 Uutinen Liikennevision puute ja heikentyvä väyläverkko voi vaikuttaa jopa Suomen kasvunäkymiin ja turvallisuuteen 30.3.2025 Autoilu Autoilija, näin voit välttää ruuhkat ja kiertää tietyöt Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa